Ny RR-klass i Sverige 2013?

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Svemo har långtgående planer för en ny mellanklass serie för 2013. Det blir ett alternativ för förare att köra efter Junior Cup och innan Superstock 600 med ombyggda "street-cyklar".

Hur många Juniorer går direkt till Superstock 600? (dem kör väl Rookie först, väl)

Tycker det är super med en instegsklass.
Ser fram emot reglementet.... och hoppas det kommer snart så man får en hint om det skall vara en "instegsklass" eller en blandning av avdankade & nya förare.

Dock är många som lämnar Junior, riktigt duktiga och ser ofta fram emot att köra 600cc.


BC... kanske fel tråd att snacka 600cc i STCC :7peta

Det här handlar om att få in fler förare på ett bra sätt i en lite snällare och förhoppningsvis billigare klass... än Rookieklasserna. På lång sikt kanske det även fyller de större klasserna, då med erfarna och snabba förare.. :rock
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Skulle tycka det vore skitkul om de fick till en sån klass, hoppas att de lyckas denna gången, synd bara att det inte gick att hålla liv i klassen när den va aktiv.
SP fanns ju till för nåt år sen men riktigt roliga startfält, 250 tvåtaktare, 400 radfyror, 650 twinnar och 700 stånkor.
Snackade om att köra en er6 cup då också men intresset fanns inte, öppnades för att köra tillsammans med 690-cupen för att få upp startfälten och få fler tävlingstillfällen, både A och B förare tilläts men inte heller det fick upp startfälten.
Sist kördes ju klassen med ERF cirkusen, kanske att intresset hade varit större om det körts på sm & so helger med de andra rookie klasserna men får det plats en klass till i schemat?
Visst vore det najs med billig racing men skillnad i inköp av en er6:a jämfört med en r600 är ju inte så stor. Visst kan man hålla nere kostnaderna om man inte bygger om hojen men de flesta vet ju att det inte gör speciellt stor skillnad för en rookie att byta till öhlins, titanblås och PC (även om jag själv trillat i det träsket), körtid = bättre varvtider.
Skippar man uppgraderingar av hojen så blir de stora kostnaderna transporter till och från träning och tävling, träningsavgifter, tävlingsavgifter, däck, bensin och eget uppehälle, och det kostar oavsett vilken hoj man kör. Billig racing känns lite som en utopi.

Sen hoppas jag ju att man lyckas för SP-klassen va grymt kul! Visst är en er6:a eller en SV inte den ultimata banhojen men kul att köra och går att köra fort på, och så länge det är jämna race så är det skitkul att både köra och se på.
 
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Svemo har långtgående planer för en ny mellanklass serie för 2013. Det blir ett alternativ för förare att köra efter Junior Cup och innan Superstock 600 med ombyggda "street-cyklar".

Hur många Juniorer går direkt till Superstock 600? (dem kör väl Rookie först, väl)

Skulle tippa att junior oftast går till 125gp och sen superstock/större klass. Inte många som går vägen via rookie.
 

MC Doktorn

Guest
Bravo Svemo!
Tror detta är helt rätt väg att gå för dom som inte har stenrika farsor eller för gubbar med mycket deg.

Jag tror också det ska va en klass som inte kräver a-lisens och någon typ av standard däck.
Enklare fjädrings, broms och drevnings åtgärder tillåts. klassen ska vara öppen för Max 2 cyl hojar upp till 700 cc.

Verkar som RR Sverige behöver något nytt för att vakna till
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Ingen tvekan om att det skulle kunna bli en kul klass men finns det underlag för den? finns det tillräckligt många som vill köra i den? En enkel billig klass har funnits, många ville ha den men för få ville köra i den.
Kanske om man ger den SM-status, när SP hade SM-statius och va i sina glansdagar fick man ju kvala om platserna för att få va med och tävla, sen gick det utför.
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Varför inte tillåta engångs licens i Rookie? Kan bara utgå från mig själv. Men småknoddar där hemma o tid som inte räcker till så vore det trevligt att kunna köra 1 eller två tävlingar / säsong. Som det är nu ska man lösa en helårs licens för 3000:- anmälningas avgift för 2800:-? och ev nya däck 3000:-. Med min kompetens som förare skulle en uppsättning däck duga till två race minst...

Som det ser ut nu så kommer jag köra lite motard nästa år. Naturligtvis inte samma banhyror. Men... Engångslicens+anmälningsavgift =800kr för en racehelg. heldagsträning dagen innan 200kr då får man köra så mycket man orkar och inte de 2x20min man får under en RR helg. Och då betalar man ca 1000kr för de två passen.

Men som sagt det är ju tyvärr inte samma banhyra. Det kostar ju att dra runt en större bana.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Engångslicens är väl tillåtet i Rookie? Jag har kört 125GP som är SM-klass på engångslicens utan några som helst problem.

Ställer mig också frågande lite underlaget, klassen fanns och levde en tynande tillvaro med 5-6 stycken på gridden. Idag fyller vi knappt de klasser vi har så vilken klass ska läggas ner till förmån för en dylik klass?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag hade själv kunna tänkt mig att köra den klassen, men förstår att jag kanske inte kommer "kvala in".
Ekonomin blir tuffare och tuffare men frågan är om det är så mycket billigare att köra den klassen jämfört med Rookie? Man kan ju komma topp 3-5 med en 25.000 kr hoj utan att vara Rossi, i Rookie. En gammal hoj med allt på och rätt inställd kommer man lång med!
Jag tror iofs att det är helt rätt tänkt att hålla nere kostnadern men Rookie är ju ett mycket bra alternativ här.

Jag är ju annars väldigt positivt inställd till "billigare" racing. Jag vill ex hålla kvar privatförarcupen men ex med mer däcksbegränsning etc.
Men när underlaget inte finns så ställer jag mig bakom att köra Pro Sbk utan privatförarcupen.

Känner lite samma sak med ER6 serien (eller vad den nu skulle heta). Finns det dåligt underlag är det synd att lägga till när man istället borde ta bort! Om man skall ta bort något 1-2 andra klasser för att få plats med denna, vilka/vilken klass bör tas bort då?

Om någon klass måste tas bort och ER6 Cup är en bra ide?:

Inte 100 % genomtänkt men såhär känner jag efter 2 sek reflektion.
Sbk Challenge eller Pro Sbk, jag tycker bara en borde få leva!
Ta bort Privatförarcupen eller lägg in begränsningar som gör det billigare (om underlaget finns).
R600 - R1000 om underlaget är för snålt, slå ihop?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En intressant fråga är ju hur många förare Svemo har pratat med om den nya klassen?

Ibland tycker jag att de börjar i helt fel ände. Vore det inte bättre att fråga alla förare med licens vad de vill istället för att försöka ta fram något nytt som kanske bara ett fåtal är intresserade av?

Som redan nämnts finns Rookie 600 och Moto3/125 GP för juniorer på väg upp. Vilket hål fyller den nya klassen?
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
P€RRA;5675110 skrev:
En intressant fråga är ju hur många förare Svemo har pratat med om den nya klassen?

Ibland tycker jag att de börjar i helt fel ände. Vore det inte bättre att fråga alla förare med licens vad de vill istället för att försöka ta fram något nytt som kanske bara ett fåtal är intresserade av?

Som redan nämnts finns Rookie 600 och Moto3/125 GP för juniorer på väg upp. Vilket hål fyller den nya klassen?

Dom har pratat med ett antal förare, och då med förare det är tänkt att beröra.
Kawa var bl.a på vår Junior/"Prova På" dag på Gelleråsen 21/10 med en ER6 som både Juniorer och vi instruktörer fick testköra. Kul hoj f.ö.

Att köra som dom snabbaste Juniorerna gör 1:06 på Linköping eller 1:17 på Gelleråsen med 27hk är fan en bedrift:banana Så visst... några Juniorer är så pass snabba att dom kan ta steget direkt till 125GP R600 eller kanske rent av PRO sbk.

Men jag tror tanken med denna klass är ju dels för tillverkarna att få reklam för "nya" hojtyper man normalt inte associerar med RR, men även att det är en INSTEGSKLASS... dvs, den kommer inte ta bort från någon annan klass... den kommer & ge förare som annars inte tävlar, en möjlighet att tävla.

Kolla B-racet på Sviesta förra året. Av endast 10st anmälda stod 2st över, långsammast låg på 1:02,5 tider, som är en skapligt respektabel tid, ialla fall inget att skämmas för. Näst långsammast låg på 58,6:zpy:zpy:gråta
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2023099

Jag hade 1,01,8 som bästa tid förra året, men hade inte mycket på denna tävling att göra...

Nu säger jag inte denna nya klass är till för föredettingar som mig, men den kanske gör det lättare för mindre rutinerade förare (läs långsammare) att ha en alternativ klass att köra i.... Att det sedan blir både billigare (för billigt blir det aldrig) & kanske lite mindre vassa armbågar.. underlättar ju.

Jag vet om massor av förare som lagt av att tävla, som bara kör bandagar. Några hade gärna fortsatt tävla "For Fun" (inklusive mig själv) men saknar farten att köra ens i R600/1000. (t.om. ERF blev lite väl seriöst på slutet)

Nu kommer nån garanterat att säga:
Har du inte farten, kanske du ska träna mer innan du tävlar... Visst, eller köra i en mellanklass... Nånstans bör man få tävla lite mer For Fun.. Alla har inte visionen att bli Rossi.

Det har gått från 260st(?) förare på B-racet -09 till 60-70st(?) förra året, jag tror inte orsaken bara är att det är dyrt att köra, utan även att det saknas en mellanklass som den här.
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Drar återigen paralleller med SP (ursäkta om det blir tjatigt men klasserna verkar väldigt snarlika).
SP kördes de sista åren av unga förare som sen gick vidare till rookie, förare som mig som ville ha en instegsklass och tyckte 600 & 1000 va lite för läskigt, gamla föredettingar och dom som bara ville ha nånstans att rasta sina gamla 250. Kort sagt en fikaklass för alla oavsett om det va på väg utför eller uppåt.
I SP körde vi på gatdäck som höll ett par träningar och tävlingar, när däcken blev dåliga vände man på dem och körde lite till och va förmodligen en av de billigaste klasserna att köra i.
Även B-racet tilläts ju denna klassen vara med då man tillät SP-reglementen i 125-400.
125-400 kunde få riktigt blandade startfält med 125 & 250 GP, 250 standard, 90-tals zxr400, ett par SV och nån KTM motard, visst va det skillnad på förare och maskiner men fortfarande en grymt kul klass!
Men både SP och 125-400 har gått i graven pga för få deltagare så frågan är ju fortfarande inte om man vill ha klassen utan om det finns tillräckligt många som faktiskt kommer att köra i den.
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Kolla B-racet på Sviesta förra året. Av endast 10st anmälda stod 2st över, långsammast låg på 1:02,5 tider, som är en skapligt respektabel tid, ialla fall inget att skämmas för. Näst långsammast låg på 58,6:zpy:zpy:gråta

Jag hade 1,01,8 som bästa tid förra året, men hade inte mycket på denna tävling att göra...

Nu säger jag inte denna nya klass är till för föredettingar som mig, men den kanske gör det lättare för mindre rutinerade förare (läs långsammare) att ha en alternativ klass att köra i.... Att det sedan blir både billigare (för billigt blir det aldrig) & kanske lite mindre vassa armbågar.. underlättar ju.

Jag vet om massor av förare som lagt av att tävla, som bara kör bandagar. Några hade gärna fortsatt tävla "For Fun" (inklusive mig själv) men saknar farten att köra ens i R600/1000. (t.om. ERF blev lite väl seriöst på slutet)

Kan bara hålla med om tempoökningen men det känns som att det gäller alla klasser, det går riktigt fort nu!
Pallplatstider för nåt år sen ger dig en mitt i fältet placering idag.
ERF klassen har gått från hemmasnickrade hablovinker till endurancemonster.
Kan tänka mig att det avskräcker en del då man för att inte bli hjälplöst sist behöver hålla ett ganska ansenligt tempo. Sen om det beror på att den sämre ekonomin sållar bort de som inte vill satsa så mycket tid och pengar eller om det talangevolution men fortare går det.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tycker denna klassen verkar klockren!!!
Aldrig tävlat, och inte vågat fundera så mycket på det då jag är alldeles för långsam och det faktiskt går skrämmande snabbt i r600/r1000.
Det går ju att köra fort med en er6:a med, men det blir ju inte lika hiskeliga toppfarter. För min del tror jag det är lättare att lära sig bli snabb på en sån jämfört med en r600. Och jag kan ju lika gärna lära mig bli snabb medans jag tävlar som att bränna pengar på bandagar.

Tog licens för en månad sen när jag fick höras ryktas om denna klassen, hondan ska säljas och ev även aprilian så jag kan komma igång och tävla istället. Så visst finns det intresse för klassen, bland nya förare.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dom har pratat med ett antal förare, och då med förare det är tänkt att beröra.
Kawa var bl.a på vår Junior/"Prova På" dag på Gelleråsen 21/10 med en ER6 som både Juniorer och vi instruktörer fick testköra. Kul hoj f.ö.
Det var ju positivt :)

Å andra sidan kan man fortfarande undra varför så mycket sker en majoritet av medlemmarnas vetskap och varför Svemo verkar vara så sjukt rädda för att hoppa från 70-talet med möten i klubbhuset till 10-talet och kommunikation med alla på ett enkelt strukturerat vis?

Risken är stor att hälften av förarna nästa år förvånat kommer att undra vad det är för ny klass de har tryckt in i tidsschemat...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
P€RRA;5675174 skrev:
Det var ju positivt :)

Å andra sidan kan man fortfarande undra varför så mycket sker en majoritet av medlemmarnas vetskap och varför Svemo verkar vara så sjukt rädda för att hoppa från 70-talet med möten i klubbhuset till 10-talet och kommunikation med alla på ett enkelt strukturerat vis?

Tja, med tanke på hur diskussioner kan vandra iväg här inne så kan det vara förståeligt :)

Men du har rätt i sak :)
Jag tror det behövs ett forum där man kan diskutera framtida förbättringar. Mest logiskt skulle väl vara att har man license får man vara med annars inte. Vet att det finns massor med kloka människor runt om i landet men för att det ska fungera måste man nog börja bland dom det påverkar i första hand.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag vet om massor av förare som lagt av att tävla, som bara kör bandagar. Några hade gärna fortsatt tävla "For Fun" (inklusive mig själv) men saknar farten att köra ens i R600/1000. (t.om. ERF blev lite väl seriöst på slutet)

Nu kommer nån garanterat att säga:
Har du inte farten, kanske du ska träna mer innan du tävlar... Visst, eller köra i en mellanklass... Nånstans bör man få tävla lite mer For Fun.. Alla har inte visionen att bli Rossi.
Så tror jag många i t.ex. UK tänker, man är "Track day racer" och vill ha lite tävlingsmoment i sin bankörning men har varken tid, lust eller råd att göra en seriös satsning (fan, R600 och R1000 är inga amatörklasser längre, det går ruskigt fort.)
Då är en BYO = Bring Your Own klass helt rätt, man tar sin licens, betalar en serieavgift och en avgift per rejs som om det var en bandag. Man delas in i en klass (t.ex fyra grupper på en heldag) och under dagen tränar man, kvalar och kör rejs. Vilken klass man tillhör beror inte på vilken hoj man kör eller hur den är utrustad utan på hur snabb man är. Regndäck givetvis ok och slicks eller skurna slicks ok på torrt. Om man gör detta till en serie så tvångsuppklassar och tvångsnedklassar man mellan rejsen och kanske t.o.m mellan träningarna och kvalen. Då blir rejsen jämna och därmed roliga. Utkvalning får man stå ut med men 107% gränser och annat får man prova sig fram till.

Piece of baggis att rodda, man slipper tekniska reglementen (förutom buller då) och överklaganden med kontroller som följd och det blir rejsing for fun.

Man checkar in på fredagkvällen och sätter ihop sin depå, snackar lite junk med polarna, grillar och sover ut. På lördagen görs det en snabb säkerhetskontroll på morgonen och efter träning, kval, rejs så packar man ihop och drar hem på lördagkvällen. På söndagen pysslar man om gumman och barnen och nästa månad är det okej att vara iväg en halv fredag + en hel lördag.

Träning inför tävling kan man då syssla med på vilken Track day som helst, precis som man gör idag, skillnaden är att man kan krydda tillvaron med lite regelbunden rejsing.

Såg nån GGN? Den tävlingen känns om detta. BYO och kör som fan, vissa är bra förberedda och andra mindre bra förberedda men alla har lika kul (fattar i och för sig inte hur man kan kalla lerbadet i hästskon kul..)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man checkar in på fredagkvällen och sätter ihop sin depå, snackar lite junk med polarna, grillar och sover ut. På lördagen görs det en snabb säkerhetskontroll på morgonen och efter träning, kval, rejs så packar man ihop och drar hem på lördagkvällen. På söndagen pysslar man om gumman och barnen och nästa månad är det okej att vara iväg en halv fredag + en hel lördag.

Är det inte så det funkar på skojtävlingarna de har på vissa bandagar?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sitter och tänker... Det är väl ändå inte hojen som är det dyra? En några år gammal R6:a får man för 50000 kr och då har den all utrustning hojen behöver. Att ställa iordning en ER6 blir nog bara marginellt billigare.

Det som kostar massor är ju däck! OCh det var ju det som gjorde den gamla SP-klassen så billig: Däcken höll länge.

Så, sätt in ett hårt och fint enhetsdäck i rookieracingen! Är lite dåligt påläst här, men visst finns det väl däck som man kan sladda runt rätt länge på som samtidigt släpper mjukt och fint? Eller. Om däcken höll 3 racehelger istället för en halv skulle kostnaderna halveras!!!
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är det inte så det funkar på skojtävlingarna de har på vissa bandagar?
Jo det tror jag, men skillnaden är att i SVEMO's "regi" så hade detta kunnat bli en serie istället för skojtävlingar. I en serie som cirkulerar på diverse banor så har ju olika hojar olika mycket fördel och det hade ju varit kul. På Knudan och Falkenberg tar gemene man sig säkert fortare runt på en 600:a än på en tysen men på Anderstorp och Mantorp lär det vara tvärt om. Med ett väl genomtänkt upplägg får man jämna rejs var som och i sammanfattningen kan man då ändå räkna placeringspoäng. Grundtanken skall ju inte vara "pokaljakt" utan "fårr fan", sorry för Skånskan, "for fun" menar jag...
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top