Enda som skiljer 125GP och Moto3 är motorn. Allt annat har man med sig både i erfarenhet och mycket material är samma som däckvärmare, fälgar, fjädring mm tar man med sig. Dom 125GP som finns kan man uppdatera och stoppa i en Moto3 motor i om man känner för det.
Klassen är dessutom näst största SM-klassen fortfarande och det finns inga planer på att ta bort den eller förbjuda 2-taktarna för att tvinga alla köpa Moto3
r. Så den klassen kommer vara en bra klass i fler år framöver för både dom aktiva och arrangörerna. Är bara Spanien som tagit bort 125GP i sitt nationella Mästerskap och flyttat ner klassen till regionala serier.
Just nu kan du köpa en 125GP från 35.000 och vara med i SM. Har aldrig varit billigare att köra i den klassen. Man behöver inte köpa en KTM Moto3 för 350.000 + moms för att vara med. Samma gäller för 600 med. Har inte varit billigare att köra där heller. Hojarna är samma sen massa år tillbaka och dom slumpas bort. Förr bytte toppförarna till (minst) 2 nybyggda hojar av senaste årsmodell varje år. Nu tar toppförarna en osåld 2008 eller en gathoj med få mil som var omöjlig att sälja till gatåkning och bygger på. Så du har bästa läget på länge att hänga på i toppen utan att lägga så mycket som behövdes förr.
Tror mer på att man ska se till att få ut (rätt) info om hur racing går till så man når ut till nya tallanger.