Ny RR-klass i Sverige 2013?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
KTM 690 har ju ungefär samma vikt som en RS250, och lite mer effekt. Körställningen blir så klart helt olik med det breda styret.

Vore en dröm om KTM Sverige skulle kunna sälja en 690 tillsammans med grejer från RC8, så att den ser ut såhär:
attachment.php


http://www.sporthoj.com/forum/showt...ono-cup-2009&p=4894691&viewfull=1#post4894691
http://manzoteam.forumfree.it/?t=48074015
http://www.hkr-racing.at

Ja, varför finns inte en sådan?? Borde ju kunna väga in på riktigt lätt och ändå ha komponenter som gör att det känns som en "riktig" RR. Jag skulle iaf köpa en direkt :tummenupp
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Är detta bättre än att köra Rookie 600 med hårda däck?

Jo det tycker jag! Behöver inte vara ett enhetsdäck utan kanske kan var utvalda däck från olika fabrikat?
Det som kostar är ju som sagts tidiga är däck och anmälningsavgifter. Många klasser blir enligt mitt sätt att resonera lika dyrt men mindre körtid då det bara är ett fåtal förare på banan samtidigt. Sen tror jag det håller nere kostnaderna för alla om så många som möjligt kör samma typ av hoj, de med för mycket pengar bygger nytt och säljer sin gamla till de med lite mindre pengar som... Ja ni fattar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Problemet inom svensk roadracing är knappast att det finns för få klasser. Många är positiva till en ny, billig, klass, men jag tror inte att lika många skulle ta steget att köpa en hoj och själva köra i klassen. Lite hönan-ägget-problematik, hade det redan funnits ett stort startfält hade det varit mer lockande att köra själv.
När standard 600 kördes för några år sen var det ganska få startande om jag kommer ihåg rätt, även då var alla översvallande positiva till att det fanns en billig klass att köra i.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Och vill man köra i pensionärstempo och dessutom gillar att meka kan man köra Formula 80-87 i classic. Det är ännu billigare om man inte har tummen mitt i näven. Och det är en klass som har relativt stora startfält.

Danmark kommer införa ny klass i Classic från 2014 med hojar mellan 1991-95. Där kan man hitta flera roliga hojar som ZXR400, CBR400 och RGV250 m.fl. Kanske införs den klassen runt om i Classic-kretsarna och även i Sverige?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tror att allt kan summeras ganska lätt.

Många vill köra RR. Men de vill inte bli utsatta för höga kostnader och orättvisa regler.

Så som jag ser det hade det varit bra om det funnits någon klass där prestige utesluts. Dvs man skall inte kunna köpa sig till en vinnarhoj. Alla skall vara lika. Behöver inte vara något dundrande monster bara de är billiga och pålitliga. Förarna skall vara amatörer (kanske en indelning i sådana som kört några år och de som är helt novisa).

För att detta skall kunna bli bra blir det nog tyvärr så att bara ett märke får vara med (för att bli så lika som möjligt). Sedan om det är Honda CBR250, 500 eller om det är ER6, Z750 vad som. Bara alla har samma billiga material att köra på!

Kanske skulle kunna vara någonting för de olika generalagenterna att kriga om? Säg en Honda CUP eller en Kawa CUP. Vinnaren utav varje kupp möts i en final där märkena ställs mot varandra? Allt skall göras med glimten i ögat och med avengemang som ledord.

Jag tror racen hade kunnat bli otroligt roliga!

Hade nog även fostrat rätt bra förare om de börjar med att lära sig fortåka på tex en CBR250 som är minst sagt en medioker hoj. På en sådan hoj kan du inte köra fort om du inte har tekniken.

Jag tycker iaf att tex detta verkar kul........
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Danmark kommer införa ny klass i Classic från 2014 med hojar mellan 1991-95. Där kan man hitta flera roliga hojar som ZXR400, CBR400 och RGV250 m.fl. Kanske införs den klassen runt om i Classic-kretsarna och även i Sverige?

Var har du hittat denna info?
Planerar man bara att köra med 250-400 cc eller kommer det bli öppet för större motorer?
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
En standard Honda CB500R cup? Bara kåpor och fjädring. Billigt, jämna och lagom för alla!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
P€RRA;5677812 skrev:
Samma här! Såg ut som en skön klass :)

Ja, kanske hade funkat med en klass för de äldre där de kan köra liknande hojar som juniorer. Allt för att få ner kostnaderna? Finns ju inte tok många juniorer som har råd att köra RR......

Det kanske hade fått igång "totalen" så fler blev intresserade av RR?
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Som flera skrivit behövs nog knappast fler klasser i lilla rr-sverige.

Spånar vilt: minska splittringen genom att fimpa rookie 1000. Nybörjare kör rookie 600, punkt. Blir det många startande kör man a/b/c - finaler osv. Och vill man köra 1000 klassar man upp sig till elit. Tjocka gubbar som bara mååååste åka 1000 får åka bandagar eller köra snabbare :)

Tycker man 600 är för otäckt och snabbt är nog roadracing inte rätt sport från början (ursäkta elitismen).
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tycker man 600 är för otäckt och snabbt är nog roadracing inte rätt sport från början (ursäkta elitismen).

En artonåring som tar körkort i april och går licenskurs i maj, han ska alltså ställa upp i rookie 600, menar du?
Klart att det går, men det måste finnas bättre sätt lära sig att köra motorcykel. Jag tror att den personliga utvecklingen går mycket snabbare på en svagare hoj.

Ditt uttalande ger intrycket att du tycker att roadracing endast är för testosteronkillar utan självbevarelsedrift. Jag hoppas att det det inte är den allmänt gällande uppfattning i depåerna, för då kommer Sverige aldrig får en MotoGP-förare.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tycker man 600 är för otäckt och snabbt är nog roadracing inte rätt sport från början (ursäkta elitismen).

Tror nog inte det är problemet.

Det KAN vara oerhört lärorikt att köra svag hoj. Även en hoj utan ultimat (men väl fungerade) fjädring är lärorik att köra på. Man lär sig hur man kan krama ur det allra sista. Sitter du inte rätt på en hoj med ultimat fjädring belastar du den fel. Kör du inte rätt spår får du inte farten ut genom böjarna. Min personliga åsikt är att en riktigt bra förare klarar av att att både kompensera för vilket spår man hamnar i och hur dåliga däcken börjar bli osv. Detta är jag helt övertygad om att man får mer förståelse för ifall man börjar med klena hojar. Eller hojar som inte är "snabba".

Kolla på en kille som Rossi. Ett tag körde han fort oavsett vilket spår osv han körde i. Denna kunskap tror jag att han fick genom att han lärde sig köra riktigt fort i alla klasser (och ja, livet är lite annorlunda om man har hans bakgrund).

Det går att köra fort med allt. Men inte på samma sätt ber viken hoj man sitter på. Lär man sig kompensera för det kommer man lätt kunna hämta sig efter att blivit utmanövrerad i ett race (även om du sitter på en R1).
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
En artonåring som tar körkort i april och går licenskurs i maj, han ska alltså ställa upp i rookie 600, menar du?
Klart att det går, men det måste finnas bättre sätt lära sig att köra motorcykel. Jag tror att den personliga utvecklingen går mycket snabbare på en svagare hoj.

Ditt uttalande ger intrycket att du tycker att roadracing endast är för testosteronkillar utan självbevarelsedrift. Jag hoppas att det det inte är den allmänt gällande uppfattning i depåerna, för då kommer Sverige aldrig får en MotoGP-förare.

Vissa bara gört!?

http://www.watz-racing.com/historia.htm skrev:
1997
Prövar roadracing för första gången på en av Pallander´s Yamaha TZ 250-96 som vi lånade till ett Danskt Mästerskap på Mantorp Park - vinner det racet övertygande med runt 15 sek. till tvåan. Köper hojen och blir uppklassad till A-förare efter 1 tävling.

men ja, effektsvagare hoj kan ge en bättre personlig utveckling, om man trivs med det. Gillar man det inte så kommer man inte att utvecklas hur mkt man än kör, you gotta love it! :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Spånar vilt: minska splittringen genom att fimpa rookie 1000. Nybörjare kör rookie 600, punkt. Blir det många startande kör man a/b/c - finaler osv. Och vill man köra 1000 klassar man upp sig till elit. Tjocka gubbar som bara mååååste åka 1000 får åka bandagar eller köra snabbare :)
Så om man inte sitter och kissar är det direkt från 125 till Superbike som gäller?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som flera skrivit behövs nog knappast fler klasser i lilla rr-sverige.

Spånar vilt: minska splittringen genom att fimpa rookie 1000. Nybörjare kör rookie 600, punkt. Blir det många startande kör man a/b/c - finaler osv. Och vill man köra 1000 klassar man upp sig till elit. Tjocka gubbar som bara mååååste åka 1000 får åka bandagar eller köra snabbare :)

Tycker man 600 är för otäckt och snabbt är nog roadracing inte rätt sport från början (ursäkta elitismen).

Detta tror jag tyvärr skulle tunna ut PRO SBK ÄNNU mera... Som det är nu så är naturliga steget att man börjar i Rookie600 ---> STK600, eller Rookie1000 ---> Superbike. Det är ytterst få som gått från R600 till Superbike (av nån anledning). Skulle man nu ta bort Rookie1000 så tror jag att det skulle bli förödande för Superbike, då ÄNNU fler skulle välja att köra det som nu ska vara "kungaklassen" i svensk roadracing. Tycker PRO Superbike får ta mycket skit bland förståsigpåare runt om, men faktum är att det nog är en av dom bästa vägarna att gå om man vill ut i världen att åka lite. Det är bara kolla på vilka som är- eller varit ute och kört internationellt nu senaste tiden. Lundh (SSP600, WSBK), Backlund (IDM), Bergman (FIM STK1000), Ockelfeldt (FIM STK1000), Mårtensson (EM finalen), Papunen, mfl.

Själv började jag min roadracingkarriär i rooike1000 för många år sedan (snart 10år faktiskt), och jag klev direkt upp på en 1000cc och tog licens och körnde mitt första race. Det var inga som helst problem.

Och är man 18 år så ser jag faktiskt inga som helst problem att sätta sig på en 600:a och köra Rookie600. Särskilt om man kört ett par säsonger på en 125:a innan. Och Rookie600 är ju faktiskt en av dom allra billigaste klasserna man kan köra.

Personligen så ser jag faktiskt inget behov alls av ytterligare en klass som ska tunna ut dom redan tunna startfälten i alla andra klasser. Och lite kan jag faktiskt hålla med dig att om man inte som 17-18 åring törs köra en 600:a, så vet jag inte om man är så lämpad att tävla i roadracing över huvud taget... Det låter kanske lite hårt att säga det, men så är det.... Det finns MASSOR av exempel på riktigt unga killar som hoppar upp på en 600'a och kör riktigt fort.

Och kan vi inte fylla upp dom startfälten som finns idag, så har jag otroligt svårt att se att en ny, billig instegsklass skulle fyllas upp. Resultatet skulle bli ytterligare ett startfält på kanske 10 förare som skulle behöva köras tillsammans med en annan klass, eller läggas ner efter en eller två säsongen.

Jag tycker att det här med billig instegsklass har diskuterats i stort sett varje säsong dom 10åren som jag hållit på med det här, och resultatet har alltid blivit detsamma... Det finns helt enkelt inte underlag för detta..

Gjordes det inte nåt försök för några år sedan med en klass där man körde 400cc fyrtakt tillsammans med några andra hojar? Minns att den var med nåt år.... Lades väl ner efter nån säsong den också?

Varje gång en sån här klass diskuteras så tar förespråkarna för givet att det kommer ramla in MASSOR av nya förare som bara står och trampar i kulisserna och väntar på att en lämplig klass ska dyka upp, och sen kommer att fylla upp klassen på nolltid. Erfarenhet visar väl att så inte är fallet riktigt... Troligast är att man lyckas locka kanske 5-6 nya förare, och sedan ta ett fåtal från några andra klasser (som då drabbas av detta).
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En artonåring som tar körkort i april och går licenskurs i maj, han ska alltså ställa upp i rookie 600, menar du?
Klart att det går, men det måste finnas bättre sätt lära sig att köra motorcykel. Jag tror att den personliga utvecklingen går mycket snabbare på en svagare hoj.

Ja det borde fungera bra tycker jag, även om jag köper ditt resonemang om att börja effektssvagare. Jag är dock inte övertygad om att det är så jätteviktigt dock. En lösning kanske skulle kunna vara att öppna upp fler klasser för kombinationer av amatörer och elitare, t.ex i 125GP som skulle kunna samsas med den nya CBR500 eller liknande maskiner, och med båda licenstyperna?

Ditt uttalande ger intrycket att du tycker att roadracing endast är för testosteronkillar utan självbevarelsedrift. Jag hoppas att det det inte är den allmänt gällande uppfattning i depåerna, för då kommer Sverige aldrig får en MotoGP-förare.

Det är nog en lite smal tolkning men lite åt det hållet tror jag det är. Risktagande och adrenlinsökande tror jag de flesta rr-stjärnor är.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Detta tror jag tyvärr skulle tunna ut PRO SBK ÄNNU mera... Som det är nu så är naturliga steget att man börjar i Rookie600 ---> STK600, eller Rookie1000 ---> Superbike. Det är ytterst få som gått från R600 till Superbike (av nån anledning). Skulle man nu ta bort Rookie1000 så tror jag att det skulle bli förödande för Superbike, då ÄNNU fler skulle välja att köra det som nu ska vara "kungaklassen" i svensk roadracing.

Jo, det vore ju rätt problematiskt. Bad idea helt enkelt....
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
I detta ämnet kan jag uttala mig med den tyngd och auktoritet som ges av min bristande rutin.

För oss riktiga rookisar spelar materialet nästan ingen roll alls. I rookie skulle det gå utmärkt att blanda 600 & 1000 eller vad folk nu vill åka på i samma startfält. Det spelar ingen roll, vi kan köra sakta på vad som helst. Mycket hellre blandade klasser (inom rimligheternas gräns) än att köra med elitförarna. Dom kör fort och det är inte kul att vara i vägen i "deras tävling". Det är tom lite läskigt när blåflaggan kommer fram.

Henrik
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
I detta ämnet kan jag uttala mig med den tyngd och auktoritet som ges av min bristande rutin.

För oss riktiga rookisar spelar materialet nästan ingen roll alls. I rookie skulle det gå utmärkt att blanda 600 & 1000 eller vad folk nu vill åka på i samma startfält. Det spelar ingen roll, vi kan köra sakta på vad som helst. Mycket hellre blandade klasser (inom rimligheternas gräns) än att köra med elitförarna. Dom kör fort och det är inte kul att vara i vägen i "deras tävling". Det är tom lite läskigt när blåflaggan kommer fram.

Henrik

Visst funkar det att blanda 600 och 1000 i t.ex. ERF Sprint (om den körs nästa år), men att blanda Rookie 600 och Rookie1000 är ingen bra idé. Det funkar fint för 1000cc åkarna, men kör man en 600cc så måste man vara mycket snabbare för att ens ha en chans att komma om. 1000 drar ifrån på rakorna och är i vägen i kurvorna vilket gör att "600 racet" blir förstört av 1000 åkarna. Så jag tycker att man skall tävla mot hojar med samma cc. 600 för sig och 1000 för sig.

Jag tyckte att det funkade fint att blanda Superbike och R1000 på SM finalen på Gelleråsen. Fast då var ju inte Ockelfelt, Backlund, Mårtensson och de snabbaste SBK förarna med. Då hade det nog varit värre med varvningar och att man var "i vägen" i deras race. Jag vet ju iofs inte hur toppen av startfältet tyckte att det funkade, men för oss i mitten av R1000 klarade vi oss utan varvning och då var man ju inte i vägen.

Jag tyckte att det funkade sämre (för egen del) när vi, SBK och R1000, samkörde fredagsträningen på SM på Falkenberg. Men den banan har ju inte så många bra omkörningsställen och det var större skillnader i varvtider känndes det som.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top