Som flera skrivit behövs nog knappast fler klasser i lilla rr-sverige.
Spånar vilt: minska splittringen genom att fimpa rookie 1000. Nybörjare kör rookie 600, punkt. Blir det många startande kör man a/b/c - finaler osv. Och vill man köra 1000 klassar man upp sig till elit. Tjocka gubbar som bara mååååste åka 1000 får åka bandagar eller köra snabbare
Tycker man 600 är för otäckt och snabbt är nog roadracing inte rätt sport från början (ursäkta elitismen).
Detta tror jag tyvärr skulle tunna ut PRO SBK ÄNNU mera... Som det är nu så är naturliga steget att man börjar i Rookie600 ---> STK600, eller Rookie1000 ---> Superbike. Det är ytterst få som gått från R600 till Superbike (av nån anledning). Skulle man nu ta bort Rookie1000 så tror jag att det skulle bli förödande för Superbike, då ÄNNU fler skulle välja att köra det som nu ska vara "kungaklassen" i svensk roadracing. Tycker PRO Superbike får ta mycket skit bland förståsigpåare runt om, men faktum är att det nog är en av dom bästa vägarna att gå om man vill ut i världen att åka lite. Det är bara kolla på vilka som är- eller varit ute och kört internationellt nu senaste tiden. Lundh (SSP600, WSBK), Backlund (IDM), Bergman (FIM STK1000), Ockelfeldt (FIM STK1000), Mårtensson (EM finalen), Papunen, mfl.
Själv började jag min roadracingkarriär i rooike1000 för många år sedan (snart 10år faktiskt), och jag klev direkt upp på en 1000cc och tog licens och körnde mitt första race. Det var inga som helst problem.
Och är man 18 år så ser jag faktiskt inga som helst problem att sätta sig på en 600:a och köra Rookie600. Särskilt om man kört ett par säsonger på en 125:a innan. Och Rookie600 är ju faktiskt en av dom allra billigaste klasserna man kan köra.
Personligen så ser jag faktiskt inget behov alls av ytterligare en klass som ska tunna ut dom redan tunna startfälten i alla andra klasser. Och lite kan jag faktiskt hålla med dig att om man inte som 17-18 åring törs köra en 600:a, så vet jag inte om man är så lämpad att tävla i roadracing över huvud taget... Det låter kanske lite hårt att säga det, men så är det.... Det finns MASSOR av exempel på riktigt unga killar som hoppar upp på en 600'a och kör riktigt fort.
Och kan vi inte fylla upp dom startfälten som finns idag, så har jag otroligt svårt att se att en ny, billig instegsklass skulle fyllas upp. Resultatet skulle bli ytterligare ett startfält på kanske 10 förare som skulle behöva köras tillsammans med en annan klass, eller läggas ner efter en eller två säsongen.
Jag tycker att det här med billig instegsklass har diskuterats i stort sett varje säsong dom 10åren som jag hållit på med det här, och resultatet har alltid blivit detsamma... Det finns helt enkelt inte underlag för detta..
Gjordes det inte nåt försök för några år sedan med en klass där man körde 400cc fyrtakt tillsammans med några andra hojar? Minns att den var med nåt år.... Lades väl ner efter nån säsong den också?
Varje gång en sån här klass diskuteras så tar förespråkarna för givet att det kommer ramla in MASSOR av nya förare som bara står och trampar i kulisserna och väntar på att en lämplig klass ska dyka upp, och sen kommer att fylla upp klassen på nolltid. Erfarenhet visar väl att så inte är fallet riktigt... Troligast är att man lyckas locka kanske 5-6 nya förare, och sedan ta ett fåtal från några andra klasser (som då drabbas av detta).