Ny rygga?

Raderad medlem 51742

Guest
Hur funkar Kriegas R25 om man har hyfsat stor puckel på skinnstället?

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag har inga problem med att ha R25:an över puckeln på mitt ställ. Jag tänker inte ens på att ryggan sitter där.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Instämmer i kören. Kriega. Aldrig haft bättre prylar för packning. Gjort för att fungera och för att hålla. Enda nackdelen är att R15 inte är helt vattentät, bara inre facket. En R15/20/30 kommer troligen överleva dig.

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Kört med min Kriega R30 i ösregn, packningen snustorr! Så jag stämmer in i lovsången, Kriega is the shit.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nästan så man blir sugen på att tjacka ny hoj bara för att få ha en sån där bra jävla rygga alla snackar om!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ska köpa mig en ny rygga.
Har haft en Axio som satt helt ok men spräckte jag dragkedjan för andra gången på den.
Funderar på följande.
http://ogio.com/no-drag-mach-5
Någon som har nadra förslag på bra rygga?

Mvh
Andreas

En sånhär här har jag använt i över 3 år, året runt inte bara på motorcykel, utan att den blivit nämnvärt sliten...
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/ryggsackarvaskor/backpacking/unisex/tight_medium_sv-se.aspx
Går alltid att hitta billigare om man väntar och letar...

Kriega är bättre men är 100 - 200% dyrare. Värt det? Där har jag ingen erfarenhet än...
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/vaskor_packpasar/ryggsackar_midjevaskor/KRI-KRU25.html

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
En sånhär här har jag använt i över 3 år, året runt inte bara på motorcykel, utan att den blivit nämnvärt sliten...
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/ryggsackarvaskor/backpacking/unisex/tight_medium_sv-se.aspx
Går alltid att hitta billigare om man väntar och letar...

Kriega är bättre men är 100 - 200% dyrare. Värt det? Där har jag ingen erfarenhet än...
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/vaskor_packpasar/ryggsackar_midjevaskor/KRI-KRU25.html
Jag äger och har kört med både Haglöfs Tight Medium och Kreiga R20. Kriegan kostar dubbelt så mycket men är mer än dubbelt så bra för MC-bruk. Den belastar inte axlarna utan rygg och bröst vilket gör att den knappt känns när man kör. Jag föredrar definitivt Kriegan, även om Haglöfssäcken känns klart rymligare trots att båda ska vara 20 liter.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns väl knappt något som är vattentätt när man har fartvinden som trycker in vatten överallt.

TobbeW

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Hoj
YZF600R Thundercat
Bästa stället på nätet att handla sig en Kriega r25?
Sitter den fint på ryggen fast man har en sån där frän rejs puckel? :crash

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Bästa stället på nätet att handla sig en Kriega r25?
Sitter den fint på ryggen fast man har en sån där frän rejs puckel? :crash

Jag handlade här. Jag kan inte uttala mig om den sitter fint för dig då jag har en R20 men den fungerar iallafall bra. Ibland ångrar jag att jag inte köpte R25 då R20 inte är helt vattentät. :(

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns väl knappt något som är vattentätt när man har fartvinden som trycker in vatten överallt.
Material
450D Polytex® RS DTY Polyester
450 denier polyester/ripstop fabric. PU-coated in three steps for improved waterproofness and durability. PFOS/PFOA-free water repellent treatment.
Water column >1500 mm
Weight: 250 g/m²
420D HD Oxford Polyamide
420 denier high density polyamide fabric with good abrasion and tearing strength. PU-coated in three steps for improved waterproofness. PFOS/PFOA-free water repellent treatment.
Water column >2000 mm
Weight: 220 g/m²

Vi är ju alla amerikaner så ovanstående taget från den svenska hemsidan säger att tyget klarar en vattenpelare på mer än 1500mm. Och det stämmer för jag råkade hamna i ett jätteregn på väg till jobbet där vattnet inte hann rinna av vägen. Det var värre än stå i duschen och var som köra genom en några mil lång vattenpöl. Trodde inte den skulle klara det men det var bara stoppningen i remmarna som var blöta och det hade inte detta regnöverdrag hjälpt.
http://www.haglofs.com/sv-SE/produk...cessories/unisex/raincover_x-small_sv-se.aspx Jag körde länge med ett liknande, som jag köpt i England, i ryggan men den behövs bara på långresor. Och då har jag sällan ryggan med mig på ryggen.

Dragkedjan skulle man tro läcker eftersom den inte är tätad som Kriega men skyddet över räcker om inte vattnet sprutas in bakifrån.

Men nästa blir nog en Kriega ändå eftersom jag tänker köra hoj i många år till. :)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är sugen på att toura lite med min SV i sommar men funderar lite på det här med bagage. Nån av de 10 föregående ägarna har kapat bort metallstagen som jag antar är till för att kunna fästa sadelväskor i. Funderar på hur långt man kommer med typ en Kriega R35. Borde väl duga rätt bra för att vara borta i typ en vecka om man inte ska campa? Kommer komplettera med en 20 liters tankväska också.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Är sugen på att toura lite med min SV i sommar men funderar lite på det här med bagage. Nån av de 10 föregående ägarna har kapat bort metallstagen som jag antar är till för att kunna fästa sadelväskor i. Funderar på hur långt man kommer med typ en Kriega R35. Borde väl duga rätt bra för att vara borta i typ en vecka om man inte ska campa? Kommer komplettera med en 20 liters tankväska också.

I ryggsäck vill man bara ha lätta saker, samt så lite som möjligt. Avskyr att åka med för mycket i ryggsäck, även om Kriegas avlastar axlar väldigt bra. Du behöver inga stänger eller sidoväskor. Titta på Kriegas US-system. Sadelväska som du sätter på passagerarsätet, fästs under sadeln. Väldigt smidiga och flexibla, kan kombineras utefter behov. En US20 eller US30 rymmer mycket. Eller någon kombo.

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Skaffade mig en US20 häromveckan. Fantastiskt smidig sak och svalde mer än jag trodde. Kan vartm rekomendera den.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Lär nog ändå bli en R30 eller R35 att ha till vardagsbruk. Ska börja pendla 7 mil till jobbet snart så då är det ju bra om man har nåt att ta med sig kläder och shopping och sånt i.

Såg att R30 var 100 kr dyrare än R35 på Touratech, är det något jag missar där? Borde inte mer=bättre=dyrare?

est8t

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2013
Hoj
Ducati Monster S2R 1000
Lär nog ändå bli en R30 eller R35 att ha till vardagsbruk. Ska börja pendla 7 mil till jobbet snart så då är det ju bra om man har nåt att ta med sig kläder och shopping och sånt i.

Såg att R30 var 100 kr dyrare än R35 på Touratech, är det något jag missar där? Borde inte mer=bättre=dyrare?

R30 är väl 100% vattentät, kanske därför.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...