Ny skåpbil

Heale

Guest
Tänkte att detta kan vara ett bra forum att fråga i då många här har eller har haft skåpbil för transport av hoj.
Jag har bestämt mig för att byta till en ny alternativt en rätt ny begagnad skåpbil. Jag är snickare och har idag en Ford transit connect från 06 som jag är ganska nöjd med. Tänkte dock skaffa en större bil nu när jag byter. Önskvärt är att det går in gips o dyl som är 2400mm i flaket.
Vad säger ni, vad ska man köpa. Har kollat ny transit men det finns ju en hel del andra också.

Kom med tips/erfaranheter.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Nyare modell av Transporter T5 e jäkligt trevliga att köra,lasta och cross går att rulla rakt in
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Gillar merca sprinter skarpt, kör en sån på jobbet.
Nackdelen är väl att dom är dyra.

Ett billigare alternativ är väl iveco, inte bra till mycket men de fungerar.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är du nöjd med en Transit så kan du ta vad som helst, allt är bättre


/Kör också Transit som snickare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Toyota Dyna kanske kunde vara något, finns i lite olika utförande/påbyggnader:

5208339489_6202aee676.jpg

toyota_dyna.jpg

Inge vidare dragbil med B-kort dock, finns med tippflak när du ska av med hojen efter den där vurpan på bana.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Opel Movano är egentligen Renault Master.
Nissan Interstar är egentligen Renault Master.
Med andra ord franskt skit. Undvik.

Äldre generationen av Ford Transit är förvånansvärt törstiga för sin slöhet. Dessutom saknar de värme på vintern. Undvik.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade köpt en Crafter om jag hade haft råd. Nu får jag nöja mig med ett hästsläp från -82 istället men hellre det än en Transit iaf (Ja, jag har haft en gammal Transa).
 

Heale

Guest
Tack för feedback. Tror inte att den Toyotan är rätt val för mig. Skulle i så fall vara Hiace men vet inte om den är tillräckligt lång i flaket?
Intressant att så ni är så negativa till Transit. Vad är det som upplevs som de stora problemen med den? För prismässigt ligger den ganska bra till.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tack för feedback. Tror inte att den Toyotan är rätt val för mig. Skulle i så fall vara Hiace men vet inte om den är tillräckligt lång i flaket?
Intressant att så ni är så negativa till Transit. Vad är det som upplevs som de stora problemen med den? För prismässigt ligger den ganska bra till.

Hiace finns även med långskåp.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Körde en Ford Transit med 85hk motorn i 3,5 år och 10'000 mil fram till förra vintern. Därefter blev det en VW transporter med 102 hk-motorn. Har hunnit knappt 3000 mil.
Det tar emot med tanke på hur många skitbilar Ford spottat ur sig genom åren, men Transiten var bättre på alla punkter jag spontant kan komma på.

Motormässigt känns dom förvånansvärt likvärdiga. Transporten drar längre i registret då Forden dog strax efter 3000 varv. Så för omkörningar är väl Transporten ngt bättre, men med så här trötta bilar hänger ju just det ändå alltid på planering.
Forden hade väldigt mkt bättre standard utrustning. Allt jag frågade efter var standard när jag köpte iaf (bl.a. dieselvärmare) + lite till som jag lärde mig att uppskatta. Väldigt bra kupé med massa fack osv. Fordens skåp är aningen större, eller framför allt mer fyrkantigt vilket ger ett bredare spå upp till.
Vändradien på Transiten var grym, vilket gjorde den smått magisk att parkera med i stan bl.a.

Förbruknings mässigt körde jag Forden på 0,8-0,9 (mest stadskörning) Upp mot litern om man hade tung fot på landsväg. VW'n känns tvärtom. Drar nästan alltid precis under litern, möjligtvis lite mindre vid landsväg.

Forden var helt problemfri under tiden jag hade den förutom att en remskiva som driver vattenpump och servo delade på sig och försvann en gång på E4:an. Kan ha varit något som kommit upp från vägen och förstört den, då den satt så till att det inte kändes omöjligt. Men jag fick det fixat på garanti.
Transporten fel fri so far...

Vid nybilsköp hade jag aldrig köpt en Transporten igen med tanke på prisskillnaden.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för feedback. Tror inte att den Toyotan är rätt val för mig. Skulle i så fall vara Hiace men vet inte om den är tillräckligt lång i flaket?
Intressant att så ni är så negativa till Transit. Vad är det som upplevs som de stora problemen med den? För prismässigt ligger den ganska bra till.

Hiace är en grym bil, jag suktar själv efter en Hiace 4wd diesel automat med höga taket och långa skåpet men de kostar en del och sen har de ju inte uppdaterats på ett tag heller...

Transiten är billig men som vanligt så får man vad man betalar för. Det är en billig skräpbil med många fel.
Hämtade ut den från verkstaden förra veckan efter byte av generator. En 08:a som har rullat 9000 mil. Framvagnen behövs bytas egentligen men det känns som det kvittar då den antagligen rasar snart :rolleyes:
Motorn går hårt och är törstig, ligger på ca 0,7l/mil vilket känns mycket för connecten som annars är liten. Drar mer om jag kör landsväg 120-130km/h.
Den läcker in i taket vid lastbågarnas infästning som är original= den hemmabyggda hyllan innanför dörrarna är ständigt blöt och häromdagen fick jag bända loss en låda med skruv som hade frusit fast.
Det tar ett år innan motorn kommer upp i arbetstemperatur.
Kort och gott en billig skitbil.

Jag hade en Renault Kangoo Maxi innan denna som jag faktiskt saknar. Säga vad man vill om franska bilar men deras små transportbilar är mycket bang for the buck! Den hade rullat 11 000 mil utan mer än sedvanlig service och en glappande kontakt till airbagen i sidan på stolen. Betydligt skönare att köra än forden och större lastutrymme också för mindre pengar.

Bästa valet är helt klart en Hiace, långa skåpet är 305cm om jag inte minns fel, korta skåpet 260 typ. Men den är ju dyr som satan :(
Movano, Interstar mfl är ju många samma bilar som fungerar riktigt bra.
Transportern är alltid ett säkert kort men som också kostar aningens mer.
Just nu står det en Citroën Jumper på uppfarten, största modellen för B-kort (hoppas jag, har inte C) och det är en skitbil utan dess like. Jag tankade fullt idag och har kört 12 mil och det har redan försvunnit nästan 20 liter. Förvisso hög motorvägsfart med dubbdäck och ganska mycket last i skåpet men det är inte ok med en sån förbrukning när den är nästintill ny. Också dyr för en sån skitbil, kostar 240´ plus moms i detta utförande.
Mastern drar nästan alltid 1l/mil oavsett tomt eller fullt skåp.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hört att Toyota ska sluta sälja Hiace i Sverige.

Jag tror att de redan har gjort det, de som finns verkar vara sidoimport men i stor skala. Jag gör ett jobb hos en Toyota-säljare nämligen och han påstod först att de hade slutat tillverkats men ändrade sedan till att de har slutat tagit in dem till Sverige för försäljning :va
Men de finns fortfarande, dock känns ju en uppdatering i sin ordning då nuvarande bil har hängt med extremt länge utan någon vidare uppdatering förutom flashigare grill och lite instrumenteringsdetaljer och snålare motor.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men de finns fortfarande, dock känns ju en uppdatering i sin ordning då nuvarande bil har hängt med extremt länge utan någon vidare uppdatering förutom flashigare grill och lite instrumenteringsdetaljer och snålare motor.
Det kanske är bra för driftsäkerheten om de inte uppdaterar prylar som visat sig fungera om de inte har någon god anledning att göra uppdateringar?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det kanske är bra för driftsäkerheten om de inte uppdaterar prylar som visat sig fungera om de inte har någon god anledning att göra uppdateringar?

Förvisso, men om det ska vara på det viset så skulle vi alla åka omkring i gamla 240's då? Det går ju att uppdatera och komma med en nyare version men ändå behålla driftsäkerhet mm.
Jag skulle inte vilja lägga 300k på en bil som lika gärna kunde vara 10 år gammal som sprillans ny :död
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kanske är bra för driftsäkerheten om de inte uppdaterar prylar som visat sig fungera om de inte har någon god anledning att göra uppdateringar?
VW har ju kompromissat ganska lagom med Transporter/Caravelle T4-T6, samma former till stor del, men med snygga facelifts, olika grader av lyx i tillvalspaket och nya snålare motorer, och mig veterligen har dom bara blivit bättre och bättre utan några barnsjukdomar i dom nya modellerna.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hiacen är ju en budgetbil egentligen, svenska hantverkare är lite för förnäma för dess komfort och utrustning.

Men funktion och andrahandsvärdet är svårslaget.

Motorn kom för tio år sedan och hytten sex, så så gammal är den ju inte i konstruktionen.:D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Får in två streetfighters i Hyundai H1. Stor bil till liten slant. Rätställd motor och bakhjulsdrift är servicevänligt. Vill gärna ha en Ford E350 istället. Komforten i jänkejärnen är oslagbar..
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Får in två streetfighters i Hyundai H1. Stor bil till liten slant. Rätställd motor och bakhjulsdrift är servicevänligt. Vill gärna ha en Ford E350 istället. Komforten i jänkejärnen är oslagbar..

Blir det inte dyrt med en ny vev vart 12t mil?
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top