Tack för feedback. Tror inte att den Toyotan är rätt val för mig. Skulle i så fall vara Hiace men vet inte om den är tillräckligt lång i flaket?
Intressant att så ni är så negativa till Transit. Vad är det som upplevs som de stora problemen med den? För prismässigt ligger den ganska bra till.
Hiace är en grym bil, jag suktar själv efter en Hiace 4wd diesel automat med höga taket och långa skåpet men de kostar en del och sen har de ju inte uppdaterats på ett tag heller...
Transiten är billig men som vanligt så får man vad man betalar för. Det är en billig skräpbil med många fel.
Hämtade ut den från verkstaden förra veckan efter byte av generator. En 08:a som har rullat 9000 mil. Framvagnen behövs bytas egentligen men det känns som det kvittar då den antagligen rasar snart
Motorn går hårt och är törstig, ligger på ca 0,7l/mil vilket känns mycket för connecten som annars är liten. Drar mer om jag kör landsväg 120-130km/h.
Den läcker in i taket vid lastbågarnas infästning som är original= den hemmabyggda hyllan innanför dörrarna är ständigt blöt och häromdagen fick jag bända loss en låda med skruv som hade frusit fast.
Det tar ett år innan motorn kommer upp i arbetstemperatur.
Kort och gott en billig skitbil.
Jag hade en Renault Kangoo Maxi innan denna som jag faktiskt saknar. Säga vad man vill om franska bilar men deras små transportbilar är mycket bang for the buck! Den hade rullat 11 000 mil utan mer än sedvanlig service och en glappande kontakt till airbagen i sidan på stolen. Betydligt skönare att köra än forden och större lastutrymme också för mindre pengar.
Bästa valet är helt klart en Hiace, långa skåpet är 305cm om jag inte minns fel, korta skåpet 260 typ. Men den är ju dyr som satan
Movano, Interstar mfl är ju många samma bilar som fungerar riktigt bra.
Transportern är alltid ett säkert kort men som också kostar aningens mer.
Just nu står det en Citroën Jumper på uppfarten, största modellen för B-kort (hoppas jag, har inte C) och det är en skitbil utan dess like. Jag tankade fullt idag och har kört 12 mil och det har redan försvunnit nästan 20 liter. Förvisso hög motorvägsfart med dubbdäck och ganska mycket last i skåpet men det är inte ok med en sån förbrukning när den är nästintill ny. Också dyr för en sån skitbil, kostar 240´ plus moms i detta utförande.
Mastern drar nästan alltid 1l/mil oavsett tomt eller fullt skåp.