Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ärligt, är det 1:a april nu? :va
Fattar dom inte att försäkringspremie höjning och skatt på det som baserar sig på försäkringspremien kommer att leda till oförsäkradefordon ute i trafiken. Med påföljd att det kommer att ske "flyktförsök" med dödlig utgång.

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\12\15\4783

CITAT:

"En 25-årig man med en motorcykel med 100 hästkrafter får i dag betala 9.236 kronor i premie. Hans skatt blir 3.140 kronor och när hela förändringen är genomförd blir hans årliga kostnad över 18.000 kronor. "

SLUT CITAT:

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
Kawwa skrev:
2662230 Ärligt, är det 1:a april nu? :va
Fattar dom inte att försäkringspremie höjning och skatt på det som baserar sig på försäkringspremien kommer att leda till oförsäkradefordon ute i trafiken. Med påföljd att det kommer att ske "flyktförsök" med dödlig utgång.

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\12\15\4783

CITAT:

"En 25-årig man med en motorcykel med 100 hästkrafter får i dag betala 9.236 kronor i premie. Hans skatt blir 3.140 kronor och när hela förändringen är genomförd blir hans årliga kostnad över 18.000 kronor. "

SLUT CITAT:

de där e faaan ta mig det värsta jag hört!!!!!! dom som röstade på moderaterna borde hängas.....:mad:

jag blir så arg, de kommer ju ta död på allt vad sporthoj heter! alla kommer få åka runt på sura gammla klenoder om man vill ha råd med hoj överhuvud taget

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Trafikskadade kostar staten massor.

Om du får välja, vilken kostnadsgrupp ska du ta bort ur skattesystemet?

Åldringar? Socialbidragstagare? Olyckdrabbade trafikanter? Kollektivtrafikspassagerare?

Oavsett vi gillar det eller ej har nog "vi" ställt skåpet där det står.

Nej, jag gillar inte detta och tycker inte det är kul att betala ökade premiekostnader, men jag fattar varför det har blivit såhär.

Hur skulle premien se ut om alla åkte ansvarsfullt med sin GSX400E och 740 tror vi?

/H

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
crasypete skrev:
2662241 de där e faaan ta mig det värsta jag hört!!!!!! dom som röstade på moderaterna borde hängas.....:mad:

jag blir så arg, de kommer ju ta död på allt vad sporthoj heter! alla kommer få åka runt på sura gammla klenoder om man vill ha råd med hoj överhuvud taget

Stirra inte bara på hojsidan! Kolla in exemplet med volvon! :eek: Man har ju inte ens råd att köra bil!

CITAT:

"En 19-årig man i Kalix med en körsträcka på 3.000 mil per år med en nuvarande premie på 5.470 kronor får betala 1.859 kronor i skatt. När hela höjningen är genomförd blir premien närmare 11.000 kronor, enligt Motormännens riksförbund."

SLUT CITAT

Å nu pratar vi bara TRAFIKFÖRSÄKRING!!!!:brynad

Raderad medlem 21068

Guest
*surt sa räven*
jag tror det kommer bli så här:
de som vill/kan betala försäkringarna.
och de som kommer köra utan.

ingenting man kan göra åt det utan bara se en massa outlaws dö på (grund av smitningar) säsong 2007 (skräckscenario)........

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Henning! skrev:
2662243 Trafikskadade kostar staten massor.

Om du får välja, vilken kostnadsgrupp ska du ta bort ur skattesystemet?

Åldringar? Socialbidragstagare? Olyckdrabbade trafikanter? Kollektivtrafikspassagerare?

Oavsett vi gillar det eller ej har nog "vi" ställt skåpet där det står.

Nej, jag gillar inte detta och tycker inte det är kul att betala ökade premiekostnader, men jag fattar varför det har blivit såhär.

Hur skulle premien se ut om alla åkte ansvarsfullt med sin GSX400E och 740 tror vi?

/H

Du har en liten poäng där, MEN. Det är väldigt klumpigt att ta ut det som skatt, ett ord som de flesta älskar att hata! Samtidigt som trafikförsäkringen är obligatorisk om man vill vara laglig, så tror jag att det kan leda till fler trafikskadade iom smitningsförsök när man kör oförsäkrat.

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Nej, del av det där med bilars kostnad kan man ju tacka miljövänstern för. De anser "alla " kan cykla till jobbet. Lustigt nog bor "alla" miljöpartister i den inre cirkeln runt Katarina Bangata och kan cykla till jobbet.
Ja?! Det är bara att cykla...

Vad som är kvar av deras alster idag är kanske en annan sak.

Vad var det de sa? Bort med SUVar men glömde VW-bussar och gamla vanar som mer passade in på deras argument än något annat.

/H

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Kawwa skrev:
2662247 Stirra inte bara på hojsidan! Kolla in exemplet med volvon! :eek: Man har ju inte ens råd att köra bil!

CITAT:

"En 19-årig man i Kalix med en körsträcka på 3.000 mil per år med en nuvarande premie på 5.470 kronor får betala 1.859 kronor i skatt. När hela höjningen är genomförd blir premien närmare 11.000 kronor, enligt Motormännens riksförbund."

SLUT CITAT

Är det sant??? 11 000 för en volvo, stämmer det så har nog regeringen skjutit sig i foten

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
Kawwa skrev:
2662247 Stirra inte bara på hojsidan! Kolla in exemplet med volvon! :eek: Man har ju inte ens råd att köra bil!

CITAT:

SLUT CITAT

ja jag såg detta, de e skrämande!!! de blir till att cykla, och köra racehojen olagligt till banan!! men de e väl de dom vill, detta är sagt med lite ironi men jag tror det är många som kommer att göra det, åka utan försäkring alltså.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Henning! skrev:
2662264 Nej, del av det där med bilars kostnad kan man ju tacka miljövänstern för. De anser "alla " kan cykla till jobbet. Lustigt nog bor "alla" miljöpartister i den inre cirkeln runt Katarina Bangata och kan cykla till jobbet.
Ja?! Det är bara att cykla...

Grejen är ju att man kan inte hålla på att cykla eller ta bussen till alla ställen heller. Ska man börja hyra bil per tillfälle man behöver färdas längre än 1-2 mil eller?

Last edited:

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
OK, för att knyta ihop min påse för inatt tycker jag vi ska ta till vara på vår frihet och akta oss för att bli svartradikala och agera som reclaimfolk och "visa vad vi kan om de jävlas". Fridfulla hoj-korteger och snyggt skötta hojdemonstrationståg UTAN onödigt buller ger RÄTT publicitet.

Det var mina ord just nu!

Nu ska jag gå och knöla ihop kudden. Ses hojvänner! :)

/H

Last edited:

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Skenförsäkring lär bli väldigt poppis om alla dessa skatter och premiehöjningar slår igenom.. Undra om min farmor vill ärva min hoj :va :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Henning! skrev:
2662275 OK, fäör att knyta ihop min påse för inatt tycker jag vi ska ta till vara på vår frihet och akta oss för att bli svartradikala och agera som reclaimfolk och "visa vad vi kan om de jävlas". Fridfulla hoj-korteger och snyggt skötta hojdemonstrationståg UTAN onödigt buller ger RÄTT publicitet.

/H

Bra talat! :tummenupp

/J

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Swedie skrev:
2662272 Grejen är ju att man kan inte hålla på att cykla eller ta bussen till alla ställen heller. Ska man börja hyra bil per tillfälle man behöver färdas längre än 1-2 mil eller?

Ja, det var det de glömde.
ALLA bor inte på södermalm.

/H

Last edited by a moderator:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Skulle inte höjningen av bensinskatten som socialdemokraterna gjorde också täcka skador för trafikanter? Som det är nu går väl 15 av 80 miljarder endast tillbaka till trafikanterna på all skatt som betalas.

Oj vad snabbt de där pengarna man skulle spara på om moderaterna vann valet verkar bli uppätna. Tur för mig att jag har en långsam hoj och bil :arsele

_rills_

Guest
alla med hoj, visa hur man man ska köra, lungt och försiktigt i stan och lek där det passar.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Henning! skrev:
2662275 OK, för att knyta ihop min påse för inatt tycker jag vi ska ta till vara på vår frihet och akta oss för att bli svartradikala och agera som reclaimfolk och "visa vad vi kan om de jävlas". Fridfulla hoj-korteger och snyggt skötta hojdemonstrationståg UTAN onödigt buller ger RÄTT publicitet.

/H

Eller så gör man som bönderna i Frankrike, häller ut ett par ton dynga utanför regeringskansliet!

Med det vill jag säga att man behöver inte vara sååååå svensk och mesigt tyst i sin demonstration, MEN man skall givetvis inte heller vara som du säger, svartradikal och reclaima gatorna. Man kan vilt protestera högljutt och störa ordningen något och det behöver inte betyda krossade skyltfönster och misshandel osv. Detta berör dessutom ALLA, HELA motorparken INTE bara motorcyklar, så om man vill demonstrera så kan man blanda motorcyklar, bilar , bussar, lastbilar och taxibilar så pekas inte någon specifik grupp ut som stökig och krånglig.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är ju så det funkar med försäkringslösningar. Kostnaderna tas ut där de uppstår. Man kan välja att täcka kostnaderna "solidariskt" över skattesedeln eller individuellt via försäkringspremien. Kostnaden finns där och skall ju betalas på det ena eller andra sättet. Personligen tycker jag att försäkringslösningar är att föredra och att de kan tillämpas på betydligt fler områden. Jag betalar för mitt, du betalar för ditt och vi betalar gemensamt för den som inte själv kan betala för sig.

Nackdelen är det vi ser nu, att försäkringspremierna kostar satan. Fördelen är att lika mycket som försäkringspremierna drar in till vården av trafikskadade lika mycket kan skatterna sänkas. Det har vi inte sett så mycket av ännu men det kommer. Regeringens avsikt är knappast att öka det offentligas finansiella sparande.

Medicinen mot högskattesjukan är besk men nödvändig för tillfrisknandet. Det är lika bra att svälja ner skiten med en gång. För regeringen är det en fördel att ta det negativa nu direkt. Då kan de dela ut det goda, skattesänkningarna, i ett samhällsekonomiskt bättre läge (när konjunkturen viker och lite skattestimulans kan hjälpa) och närmare nästa val. Inte minst ökar det chanserna för att borgarna får sitta i mer än en mandatperiod och får mer tid på sig att reformera skattesystemet - vilket behövs.

Det ser inte så kul ut nu, men det vi förlorar på gungorna nu får vi igen sen på karusellerna. Och blir det inte så, så är det ju val igen om fyra år.

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag undrar verkligen om detta kan stämmer eller om det misstolkats på något sätt för det verkar ju inte direkt intelligent. Skulle det stämma så lär det nog inte gå igenom för det kommer nog att bli för mycket protester. Tror liksom annars att det blir sådär en 60% av svenska folket som får avsäga sig allt vad bil och mc heter och vips trillar vi ner till ett U-land där folk inte har råd med något, och dom får inte in några pengar för varken bensin, vägskatt för att fixa vägar och dyligt, så dom skjuter sig nog själva i foten i sådana fall för det lär ju bli en rätt rejäl förlust i andra endan för dom själva, det är vad jag tror i alla fall.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln