Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Vad jag hörde så var snitthöjningen 50 kronor per månad för bil.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
crasypete skrev:
2662241 de där e faaan ta mig det värsta jag hört!!!!!! dom som röstade på moderaterna borde hängas.....:mad:

jag blir så arg, de kommer ju ta död på allt vad sporthoj heter! alla kommer få åka runt på sura gammla klenoder om man vill ha råd med hoj överhuvud taget

hmm, så du menar att det vi håller på med inte är farligt? :va
själv funtar jag ärligt på att skaffa ren banhoj, ändå roligast där och det är inte värt att dö ute i trafiken :tummenupp
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jaha? MITT inlägg togs bort för att jag "misstolkade" Swedies inägg?

Det enda jag menade var att de som driver forum i hojsegmentet har lite ansvar att hålla folk på rätt sida lagen och att just INTE driva upp revolter.
Sådana tjänar MC-Sverige MYCKET lite på.

Franska bondeuppror funkar då bönder är livsviktiga för rikets existens. Om vi hojåkare leker franska bönder har vi snart endast var sin grep som enda fritidsnöje. Åter; Tag ansvar - tänk längre!

/Henning
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Wonderboy skrev:
2662317 hmm, så du menar att det vi håller på med inte är farligt? :va
själv funtar jag ärligt på att skaffa ren banhoj, ändå roligast där och det är inte värt att dö ute i trafiken :tummenupp


VAKNA!
Detta gäller inte endast MC, utan oxå bilar. Skulle tro att det drabbar HELA vagnparken, bussar lastbilar, taxi........
Det blir inte så roligt om man inte ens kan ha råd med en bil!

Henning! skrev:
2662320

Franska bondeuppror funkar då bönder är livsviktiga för rikets existens. Om vi hojåkare leker franska bönder har vi snart endast var sin grep som enda fritidsnöje. Åter; Tag ansvar - tänk längre!

/Henning

Jaja, jag kan hålla med swedie. Antingen så misstolkar du eller så läser du inte!
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det tragikomiska i situationen för min egen del är att jag åker väl på en femhundring extra för landsvägshojen om året medans på min gamla volvo 740 kommer premien gå upp med en tusenlapp.

-Det blir till att skicka volvon till skroten och köra hoj året om med andra ord....

-hmm, kanske värt att lägga ner några tusenlappar att helrenovera Hondan från nos till akter om nåt år då den uppenbarligen är rena sparbössan.

Men på det hela taget är det ju trist då det inte blir så lätt för folk köra hoj i framtiden med tanke på kostnaderna.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Bingo skrev:
2662309 Det är ju så det funkar med försäkringslösningar. Kostnaderna tas ut där de uppstår. Man kan välja att täcka kostnaderna "solidariskt" över skattesedeln eller individuellt via försäkringspremien. Kostnaden finns där och skall ju betalas på det ena eller andra sättet. Personligen tycker jag att försäkringslösningar är att föredra och att de kan tillämpas på betydligt fler områden. Jag betalar för mitt, du betalar för ditt och vi betalar gemensamt för den som inte själv kan betala för sig.
Problemet är att man bara plockat ut fordonsägare som ska betala för "sitt". Vi pungar ju redan ut väldigt mycket pengar i skatter som sedan inte går tillbaka till oss. Om man nu ska dra det så långt så får väl alla skaffa en privat sjukvårdsförsäkring också. Som gammal fotbollspelare vet man ju att de flesta som spelat fotboll varit inne på sjukan någon gång. Många har även operarat knät mm. Borde inte då fotbollspelare också få betala försäkring om man ska följa samma spår?

Sen är det ju helt sjukt att man nu ska få betala för skador som redan skett.
När man läst lite mer om förslaget på smc så känns förslaget ännu mera tvivelaktigt och ogenomtänkt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dra nu inte för stora växlar på det här...

"Från den 1 juli nästa år vill regeringen införa en skatt på trafikförsäkringen."

Vill, inte skall, kommer att genomföra osv....

Noteras bör att Dina Pengar är i lag med kvalitetsproletärer som Expressen...

Jag tänker inte gå in mer på vad det innebär konkret, men journalistik kopplat till en tidning som nyligen blivit fälld för förtal.. tja.. Do your own math...

:rolleyes:
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Kawwa skrev:
2662329 VAKNA!
Detta gäller inte endast MC, utan oxå bilar. Skulle tro att det drabbar HELA vagnparken, bussar lastbilar, taxi........
Det blir inte så roligt om man inte ens kan ha råd med en bil!



Jaja, jag kan hålla med swedie. Antingen så misstolkar du eller så läser du inte!

Är nog bara jag som tänker på miljön tragiskt nog på detta forum :mad: even though i contradict my self eftersom jag inte håller på gasen när jag kör.
Taxibilar omsätter för övrigt 12 miljarder kronor per år i sverige, kanske går runt ändå va?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Wonderboy skrev:
2662354 Är nog bara jag som tänker på miljön tragiskt nog på detta forum :mad: even though i contradict my self eftersom jag inte håller på gasen när jag kör.
Taxibilar omsätter för övrigt 12 miljarder kronor per år i sverige, kanske går runt ändå va?

Haha, du är naiv om du tror att taxi inte passar på att höja priset på resor till följd av detta! Eller tror du dom tänker, det bjuder vi på......:D OK, det handlar kanske om en höjning på 1kr/mil för att få tillbaka den ökade omkostnaden, men vi som konsumenter får betala! Detta gäller givetvis alla transportmedel som man kanske inte tänker på att man betalar för, tex bananerna som skall fram till konsum.
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Henning! skrev:
2662357 Hur många RIKA taxichaffisar känner du? ;)

/H

Och du menar då att de betalar sin egen försäkring och inte bolaget de jobbar för med undantag om de inte själva är ett eget företag?

Eller syftade du på deras egna gamla bmws?
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Wonderboy skrev:
2662354 Är nog bara jag som tänker på miljön tragiskt nog på detta forum :mad: even though i contradict my self eftersom jag inte håller på gasen när jag kör.
Taxibilar omsätter för övrigt 12 miljarder kronor per år i sverige, kanske går runt ändå va?

Om höjningarna har med att göra för och tecka kostnaderna för personskaderna som varit och som komma skall, så har det ju inte så mycket med miljön att göra ändån. Och det känns som fel väg att gå för att komma åt miljöproblemet. Satsa mer på att utveckla alternativa miljövänliga bränslen till våra fordon istället för att invänta den dagen då råoljan är slut så slipper vi stå med skägget i brevlådan. Sen är det ju inte lilla Sverige som är det stora problemet heller för miljön, vi ligger redan väldigt långt fram i miljötänkandet, har ni inte varit och sätt filmen med Al Gore? Det är faktiskt USA som är störrsta boven i miljödramat angående utsläpp och avgaser, så borgarna kan väll höja skatterna där istället så att det körs mindre bil där om det nu är för miljön skull som skatterna skall höjas.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Kawwa skrev:
2662359 Haha, du är naiv om du tror att taxi inte passar på att höja priset på resor till följd av detta! Eller tror du dom tänker, det bjuder vi på......:D OK, det handlar kanske om en höjning på 1kr/mil för att få tillbaka den ökade omkostnaden, men vi som konsumenter får betala! Detta gäller givetvis alla transportmedel som man kanske inte tänker på att man betalar för, tex bananerna som skall fram till konsum.

Ekonomi är mestedels ett kretslopp utan korrekta svar, endast tolkningar. Självklart följer denna höjning ytterligare "vidarehöjningar" men det är bara till att använda sig av fler rabattkuponger när du handlar på konsum så går du runt igen ! Köper du kravmärkt förresten? Eller som någon vis sade tidigare under hösten, "man bör nog tänka om om man springer efter rabattkuponger på ica för att kunna ha råd med denna typ av syssla " (mc)

KimL skrev:
2662369 Om höjningarna har med att göra för och tecka kostnaderna för personskaderna som varit och som komma skall, så har det ju inte så mycket med miljön att göra ändån. Och det känns som fel väg att gå för att komma åt miljöproblemet. Satsa mer på att utveckla alternativa miljövänliga bränslen till våra fordon istället för att invänta den dagen då råoljan är slut så slipper vi stå med skägget i brevlådan. Sen är det ju inte lilla Sverige som är det stora problemet heller för miljön, vi ligger redan väldigt långt fram i miljötänkandet, har ni inte varit och sätt filmen med Al Gore? Det är faktiskt USA som är störrsta boven i miljödramat angående utsläpp och avgaser, så borgarna kan väll höja skatterna där istället så att det körs mindre bil där om det nu är för miljön skull som skatterna skall höjas.

och hur skall det kunna utföras i praktiken vare tänkt? Ska Reinfeldt ringa upp washington och be dem höja sina skatter för bensin?

Nä men ärligt, det måste börja någonstans och sverige är duktiga vs andra länder, men inte tillräckligt! jo jag är inne på det med alternativa bränslen, mitt projektarbete rörde sig om det. Något vidare intresse visades dock inte på sh.com iaf, 4-7 stycken eller liknande.
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Wonderboy skrev:
2662372 Ekonomi är mestedels ett kretslopp utan korrekta svar, endast tolkningar. Självklart följer denna höjning ytterligare "vidarehöjningar" men det är bara till att använda sig av fler rabattkuponger när du handlar på konsum så går du runt igen ! Köper du kravmärkt förresten? Eller som någon vis sade tidigare under hösten, "man bör nog tänka om om man springer efter rabattkuponger på ica för att kunna ha råd med denna typ av syssla " (mc)
.

AHA! Eftersom du normalt har 1kr/Kg i rabatt på bananerna med en kupong och om fraktbolaget höjer bananpriserna 1kr/kg så tror du att konsum bjuder på 2Kr/Kg i rabatt efter den höjningen? Det är alltså Konsum som är dom justa och säger: det bjuder vi på! :D

NOT!
Slutkonsumenten får betala höjningen EOD.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
centertanksen skrev:
2662345 Problemet är att man bara plockat ut fordonsägare som ska betala för "sitt". Vi pungar ju redan ut väldigt mycket pengar i skatter som sedan inte går tillbaka till oss. Om man nu ska dra det så långt så får väl alla skaffa en privat sjukvårdsförsäkring också. Som gammal fotbollspelare vet man ju att de flesta som spelat fotboll varit inne på sjukan någon gång. Många har även operarat knät mm. Borde inte då fotbollspelare också få betala försäkring om man ska följa samma spår?

Sen är det ju helt sjukt att man nu ska få betala för skador som redan skett.
När man läst lite mer om förslaget på smc så känns förslaget ännu mera tvivelaktigt och ogenomtänkt.
Praktiskt taget alla vuxna människor är fordonsägare, så att plocka ut oss är inte så bara. Gruppen sammanfaller desstom förmodligen väl med den grupp som står för skatteintäkterna. Men jag håller med dig, det finns inget skäl att nöja sig här - det är bara att ösa på och lyfta bort kostnader från skattesedeln - privat konsumtion skall betalas med privata medel.

Vill vi ha lägre skatter så måste vi lyfta bort saker från den del som bekostas med skattepengar. Nu kan man tänka att det finns bättre ställen än trafikförsäkringen att börja på, och det finns det kanske, men det känns knasigt att begära skattesänkningar men inte vara beredd att avstå från något eller ta över kostnaderna för något som tidigare betalats med skattepengar. Om inte vi är beredda att ta konsekvenserna av en minskning av de offentliga utgifterna, vem skall då vara det?

Som sagt, de ökade kostnaderna kommer på sikt att motsvaras av lika stora skattesänkningar. Det bästa hade varit om de hade kommit samtidigt, men nu verkar det dessvärre inte vara så. Det finns iofs skäl till det men det gör det inte roligare att betala försäkringspremien direkt. Tänk också på att regeringen bara suttit på sin post i några få månader.
 

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
crasypete skrev:
2662241 de där e faaan ta mig det värsta jag hört!!!!!! dom som röstade på moderaterna borde hängas.....:mad:

jag blir så arg, de kommer ju ta död på allt vad sporthoj heter! alla kommer få åka runt på sura gammla klenoder om man vill ha råd med hoj överhuvud taget

jaha? Ta o fixa dig ett bättre betalt jobb och fortsätta kör MC eller börja prioritera. Moderater för ett bättre sverige!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Jag har inte hängt med i orsaken till höjningarna, mer än att man vill flytta ut kostnaden, så är det någon som kan förklara anledningen mer, det går ju inte direkt dåligt för Sverige(man talar om överhettning).

Transporter av olika slag är vi ju beroende av, att det sker i olyckor i samband med det är väl inte konstigt, som någon skrev, smått kontraproduktivt om det ska vara så dyrt med transporter, jänkarna gnäller när bensin priset går upp, här får vi både höjning av bensinpriset och kostnader för färdmedlen, är det bra?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Måste säga att Jag är biktigt besviken på allt som har med traffikpolitiken att göra. Vi som röstade blått trodde ju inte att de skulle vara som ULTRABLODRÖDA dårar när de gäller kollektivtraffik. Nu tvingas vi ju åka buss.

Jag ska köra oförsäkrat, Jag skiter i vad ni säger. Det blir min demonstration.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top