Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Seriöst, ingen här har någon aning om hur det kommer att bli tillslut med försäkringen, så när det är klubbat och klart hur dyrt det kommer att bli ja då kan man börja gnälla. Ja jag är moderat och skulle inte vara nöjd med tok höga premier, men de blå kommer inte göra av med mer pengar än de röda. Man ska välja vad sina pengar ska gå till. men va fan nu ska jag hoppa i säng och sova ruset av mig och vakna "kry och glad."
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
KimL skrev:
2662393 Tjaa.. Lär ju inte göra så stor nytta om enbart Reinfeldt slår en pling till herr mr Big headed Washington, men eftersom att det är USA som är det stora problemet för miljön så för att dom skall fatta där över så får väll världen samla sig och förklara för dom hur läget ligger till, och eftersom att borgarna kommer med en massa höjningar av skatter och dyligt som skall vara bra för miljön, så kan dom väll vara så duktiga också och ta första steget i att göra en övertalning av USA :). Inget som sker på en natt, men att höja skatterna för oss i landet så att enbart VD filurer har råd med fordon tycker jag i alla fall är helt fel väg att gå. Tänk så många arbetslösa bilförsäljare det kommer att bli också för att störrsta delen av marknaden försvinner för att ingen har råd längre. Då får dom det bekymret också, och eftersom att dom även sänker a-kassan så att man inte har råd att existera på den så blir många socialbidragstagare också, vilket blir en ny kostnad för lilla staten, skall det också täckas av höjningen av skattepremierna för fordonen måntro?

Tycker det är bättre med ett system i sådana fall där man börjar lågt med försäkringen, råkar man sen ut för en olycka då kan man höja försäkringen alabama, för då har man utnyttjat försäkringen och dom måste få in kostnaden, men tycker inte att alla skall bli drabbade av det. De som aldrig råkat ut för en olycka i hela sitt liv tycker inte jag skall betala för alla andras misstag, utan låt dom som orsakat olyckor få höjningarna. De flesta hade nog kört lite lugnare då också för man vill ju inte få det ekonomiskt sämre.

Tror ditt system med låga försäkringar från början tyvärr inte kommer funka. Det är en väldigt liten andel av de som betalar trafikförsäkringspremie som skadar sig eller någon annan i trafikolyckor. De som orsakar en olycka en gång kommer behöva betala en enorm summa i trafikförsäkring efter skadan jämfört med innan.

Om man tittar på t.ex. 2004 så var ca 200000 mcs trafikförsäkrade och ca 2000 personskadeolyckor. Blir lite tungt för de ca 2000 vållande förarna att betala försäkringspremiehöjningen som ska motsvara de kostnader som trafikförsäkringspremien täcker idag. Om du t.ex. i snitt vill sänka allas tf-premier från början med 1000 kr kommer höjningen för de 2000 vållande bli 100 000 kr. Är ju bara ungefärliga exempel som bygger på 2004 års personskadestatistik http://www.vv.se/filer/27656/7.%20Personskadestatistik%20rapporterat%20till%20f%C3%B6rs%C3%A4kringsbolag%20(.ppt
men det känns inte som nån kommer betala en sån höjning:)
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
FettSnok skrev:
2662348
Noteras bör att Dina Pengar är i lag med kvalitetsproletärer som Expressen...

Jag tänker inte gå in mer på vad det innebär konkret, men journalistik kopplat till en tidning som nyligen blivit fälld för förtal.. tja.. Do your own math...
Vad är en "kvalitetsproletär" för något och hur har ett förtalsmål gjort liberala Expressen till en sådan? :va. Förvirrande.

Aspackad skrev:
2662472 Försäkring: 5000:-/år, bensin: 12:-/liter vs. försäkring: 15000:-/år, bensin: 6:-/liter.
Detta är kanske önsketänkande
Nej, tror du? :rolleyes: Det finns ingen vilja att sänka bensinskatten bland regeringspartierna. Några sex spänn för en liter tror jag inte vi kommer se någonsin.

Bil/MC ska inte vara var mans rättighet, utan en lyx förunnat en om man är villig att betala priset.
Bilägande ses inte som en lyx i Sverige (mycket med tanke på våra stora avstånd och vår inhemska bilproduktion) varken bland de röda eller blåa, något som skiljer Sverige åt mot våra grannländer där bilar skattas betydligt hårdare.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Anders|J skrev:
2662493 Har ingen lust att ta den här diskussion för ingen vet igentligen hur det kommer att bli med försäkringspremierna till 100%. Troligtvis blir det snordyrt att äga mc nästa år för mig(24år då), får skaffa en ktm som alla andra :rolleyes: .

Undrar då vilka som betalar alla skador som inträffar t.ex. i samband med utförsåkning och ridsport. Men så länge det är en människa som har kontrollen över fordornet så kommer olyckor hända, vi är inte PERFEKTA. Vad kostar det då folk tar självmord, dör en förtidig död av rökning/alkohol, FETTMA tex.

andra riskfyllda sporter, nöjen osv., alkohol, rökning, narkotika m.m. kostar också kostar sin slant så man kan undra varför människan ska särbehandlas vid en trafikolycka men inte vid andra olyckor och skador.
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
Vad ska man säga?
Väldigt många av mina kompisar har inte motorcykelkörkort eller försäkring. Dessutom sker det VÄLDIGT många smitningsolyckor här.

Nämen, det låter bra att Sverige är på väg mot som det är här i USA.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
GsxrAbuser skrev:
2662420 Jaha, då måste man köra oförsäkrat oskattat.
Tråkigt men det är vad jag kommer göra.
Det är inget jag vill men jag tänker inte leva på ris och tonfisk!

Vet att många kommer göra likadant.
Vi får se när första dödsoffret skördas.
/mvh jonas

P.g.a. 34% höjning, nu är du väl ändå löjlig:va

Är väl bara byta till en något billigare hoj då. Byter du 03:an mot en 01:a lär du ju få ner försäkringen minst lika mkt.

Varför skulle fler dödsoffer skördas pga höjning av trafikförsäkringen?:confused:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
changco1 skrev:
2662495Man ska välja vad sina pengar ska gå till.

Som det ser ut nu kunde jag välja vart mina pengar gick i år, nästa år ska jag betala en helvetes massa straffskatt bara för att jag råkar vara motorintresserad... Hade det nu varit så att idrottsutövare också betalade sina skador själva hade det vart en sak men det gör de knappast. 600 kr/år i en fotbollsklubb betalar inte direkt min systers knäskada och hennes tremånaderssjukskrivning men det gör min skatt. Lustigt att den inte skulle betala när jag skadar knät på trampcykeln, påkörd av en vänstersvängare när jag är påväg till jobbet.

Mr Magsnus skrev:
2662534 P.g.a. 34% höjning, nu är du väl ändå löjlig:va

Är väl bara byta till en något billigare hoj då. Byter du 03:an mot en 01:a lär du ju få ner försäkringen minst lika mkt.

Varför skulle fler dödsoffer skördas pga höjning av trafikförsäkringen?:confused:

Kolla inlägget ovan ditt. USA med sina försäkringar är mycket bättre... :rolleyes:
 
Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
zike skrev:
2662531 Vad ska man säga?
Väldigt många av mina kompisar har inte motorcykelkörkort eller försäkring. Dessutom sker det VÄLDIGT många smitningsolyckor här.

Nämen, det låter bra att Sverige är på väg mot som det är här i USA.

Jo, hoppas du och dina polare som vill förbättra Svenska samhället inte drar utomlands då. Bäst att vi alla anpassar oss efter dina outlawkompisar:D
Kanske läge att höja skatten så vi kan subventionera samtliga trafikförsäkringar så alla 18åringar har råd att bränna runt med R1:eek:r. :tungan

imaster skrev:
2662535 Som det ser ut nu kunde jag välja vart mina pengar gick i år, nästa år ska jag betala en helvetes massa straffskatt bara för att jag råkar vara motorintresserad... Hade det nu varit så att idrottsutövare också betalade sina skador själva hade det vart en sak men det gör de knappast. 600 kr/år i en fotbollsklubb betalar inte direkt min systers knäskada och hennes tremånaderssjukskrivning men det gör min skatt. Lustigt att den inte skulle betala när jag skadar knät på trampcykeln, påkörd av en vänstersvängare när jag är påväg till jobbet.



Kolla inlägget ovan ditt. USA med sina försäkringar är mycket bättre... :rolleyes:

Håller med dig om ovanstående men känner inte riktigt till försäkringssituationen i USA, utveckla gärna.:confused:
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mr Magsnus skrev:
2662537Håller med dig om ovanstående men känner inte riktigt till försäkringssituationen i USA, utveckla gärna.:confused:

Du betalar mycket lite skatt och mycket mycket i försäkring, alltså på samma håll som trafikförsäkringen går just nu. De som inte har råd att försäkra kör oförsäkrat och smitningsolyckorna ökar för försäkringen kommer knappast att höjas med samma nivå som skatten sänks m.a.o. leder det till att de som har haft det tajt med hojen innan inte har råd alls efter.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
imaster skrev:
2662539 Du betalar mycket lite skatt och mycket mycket i försäkring, alltså på samma håll som trafikförsäkringen går just nu. De som inte har råd att försäkra kör oförsäkrat och smitningsolyckorna ökar för försäkringen kommer knappast att höjas med samma nivå som skatten sänks m.a.o. leder det till att de som har haft det tajt med hojen innan inte har råd alls efter.

Gillar idén med att skatten sänks och att man får betala sänkningen i form av höjd försäkring bl.a.eftersom man alltid kan välja bort försäkringen genom att inte köra hoj eller välja en billigare hoj.

Om man väljer att smita från polisen så får man stå sitt kast själv om man går omkull och dör. Kan man ju knappast lasta samhället för. Har man inte råd att köra sin hoj får man antingen sluta köra hoj eller så får man köra oförsäkrat och stå sitt kast om man åker dit. Verkar som vissa tycker det är en rättighet att plocka av andras skattepengar för sitt dyra fritidsnöje.

Tycker som du att även andra riskgrupper typ fotbollsspelare etc. i princip bör betala sina egna skadekostnader.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Då jag tyvärr är dummare än tåget behöver jag lite klarifikation i ämnet:

När skribenten talar om en fördubbling i premie, menar hon då för trafikförsäkringen eller för en helförsäkring?

Och hur stor del av en helförsäkringen är trafikförsäkring (ca)?

Exempel:

De cyklar jag kollat på kostar ca 6,000:-/år att HELförsäkra. Om vi leker med tanken att trafiken utgör hälften av kostnaden för helförsäkringspremien, kommer jag alltså betala 3,000:- för trafiken.
Betyder denna lag att jag får betala dubbla helförsäkringspremien, alltså 12,000:-, eller dubbla trafikdelen bara, alltså 9,000:-?

/X2000
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
The Duck skrev:
2662550 Då jag tyvärr är dummare än tåget behöver jag lite klarifikation i ämnet:

När skribenten talar om en fördubbling i premie, menar hon då för trafikförsäkringen eller för en helförsäkring?

Och hur stor del av en helförsäkringen är trafikförsäkring (ca)?

Exempel:

De cyklar jag kollat på kostar ca 6,000:-/år att HELförsäkra. Om vi leker med tanken att trafiken utgör hälften av kostnaden för helförsäkringspremien, kommer jag alltså betala 3,000:- för trafiken.
Betyder denna lag att jag får betala dubbla helförsäkringspremien, alltså 12,000:-, eller dubbla trafikdelen bara, alltså 9,000:-?

/X2000

Det är enbart trafikförsäkringen man talar om.
Kommer enligt förslag tidigast 2008.

The Duck skrev:
2662550 Då jag tyvärr är dummare än tåget behöver jag lite klarifikation i ämnet:

När skribenten talar om en fördubbling i premie, menar hon då för trafikförsäkringen eller för en helförsäkring?

Och hur stor del av en helförsäkringen är trafikförsäkring (ca)?

Exempel:

De cyklar jag kollat på kostar ca 6,000:-/år att HELförsäkra. Om vi leker med tanken att trafiken utgör hälften av kostnaden för helförsäkringspremien, kommer jag alltså betala 3,000:- för trafiken.
Betyder denna lag att jag får betala dubbla helförsäkringspremien, alltså 12,000:-, eller dubbla trafikdelen bara, alltså 9,000:-?

/X2000

Tips: google.com :)
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Det roliga är att höra er som talar för!
Handen på hjärtat är 20-40.000 kr/år rimligt att betala för köra en hoj ?
Vissa tycker det.. och jo jag betalar själv de summorna men bör det inte vara stopp någon gång ? De kan ju höja hur mkt som helst, vi är ju så jävla dumma och bara gör som de säger utan att säga emot någon gång!
Är vi så jävla fega ?
Skall regeringen ta ifrån oss allt av det lilla som gör livet värt att leva, medans de själva plockar ut skyhöga löner.
En politiker vet inte hur det är att ha 10,000 kr efter skatt inte heller hur det är att jobba 40-50 timmar i veckan i en industri då är den där hobbyn ganska tacksam som gör att det finns ngt att se fram emot.

Dags för ett uppror och en sänkning på allt! Annars får ju lönerna gå upp lika mkt som alla jävla avgifter o skatter som vi har i detta skitland.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Eureka skrev:
2662574 Det roliga är att höra er som talar för!
Handen på hjärtat är 20-40.000 kr/år rimligt att betala för köra en hoj ?
Vissa tycker det.. och jo jag betalar själv de summorna men bör det inte vara stopp någon gång ? De kan ju höja hur mkt som helst, vi är ju så jävla dumma och bara gör som de säger utan att säga emot någon gång!
Är vi så jävla fega ?
Skall regeringen ta ifrån oss allt av det lilla som gör livet värt att leva, medans de själva plockar ut skyhöga löner.
En politiker vet inte hur det är att ha 10,000 kr efter skatt inte heller hur det är att jobba 40-50 timmar i veckan i en industri då är den där hobbyn ganska tacksam som gör att det finns ngt att se fram emot.

Dags för ett uppror och en sänkning på allt! Annars får ju lönerna gå upp lika mkt som alla jävla avgifter o skatter som vi har i detta skitland.


Bara och inse, man är född ur fel f***a..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
I AoMCs ledare så finns där ett resonemang om att media skapat en bild av att trafikolyckor är så vanliga. Enbart fallolyckor i hemmet med dödlig utgång är mer än dubbelt så vanliga som dödsolyckor i trafiken.
Jag tycker att det vore mycket intressant att få fakta i hur mycket Försäkringkassan betalar ut totalt och hur mycket de betalar ut till olika företeelser bl.a. trafiken. Om det skulle visa sig vara en allt för liten del så ser iaf. inte jag det meningsfulla att enbart trafikanter ska stå för sin del av kakan och dessutom retroaktivt.

Angående det där med gungor och karuseller - det beror ju lite på vilken skatteväxling man genomför. Hade jag kännt att jag verkligen fått skattelättnader också så kanske jag sett lite annorlunda på det hela.

Vidare tycker jag att alla premiefördelningar som redovisas tyder på ett icke fungerande försäkringssytem.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Mr Magsnus skrev:
2662497 Tror ditt system med låga försäkringar från början tyvärr inte kommer funka. Det är en väldigt liten andel av de som betalar trafikförsäkringspremie som skadar sig eller någon annan i trafikolyckor. De som orsakar en olycka en gång kommer behöva betala en enorm summa i trafikförsäkring efter skadan jämfört med innan.

Om man tittar på t.ex. 2004 så var ca 200000 mcs trafikförsäkrade och ca 2000 personskadeolyckor. Blir lite tungt för de ca 2000 vållande förarna att betala försäkringspremiehöjningen som ska motsvara de kostnader som trafikförsäkringspremien täcker idag. Om du t.ex. i snitt vill sänka allas tf-premier från början med 1000 kr kommer höjningen för de 2000 vållande bli 100 000 kr. Är ju bara ungefärliga exempel som bygger på 2004 års personskadestatistik http://www.vv.se/filer/27656/7.%20Personskadestatistik%20rapporterat%20till%20f%C3%B6rs%C3%A4kringsbolag%20(.ppt
men det känns inte som nån kommer betala en sån höjning:)

Har bara ett svar på det hela och det är att då får man ju köra lugnare och se till att man själv inte är den som vållande till olyckan, inte svårare än så att slippa jätte höjningen i det systemet. Och vill man köra på som en galning, vilket jag själv gör då o då, så får man ju vara medveten om risken också att man kanske får en jätte höjning om något händer.
 

bmwsmen

smen
Gick med
16 Jul 2006
Ort
södra vi
Hoj
yamaha thunderace .aprilia rsv4r
skatt

hej jag fick inbetalningkortet på min bil en bmw så klart :D då följde det med en brochyr .där det står så här.Ändrad fordonsskat för motorcyklar
fordonsskaten för motorcyklar ändras till 180 kronor /skatteår .Förändingen omfattar alla typer av motorcyklar.Den nya årsskatten börjar gälla 1 oktober 2006.Men redan från och med 1 maj 2006 kan en del av skattebeloppet vara uträknad enligt de nya reglerna . Vad har ni fått dom andra siffrorna i från:va
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
bmwsmen skrev:
2662759 hej jag fick inbetalningkortet på min bil en bmw så klart :D då följde det med en brochyr .där det står så här.Ändrad fordonsskat för motorcyklar
fordonsskaten för motorcyklar ändras till 180 kronor /skatteår .Förändingen omfattar alla typer av motorcyklar.Den nya årsskatten börjar gälla 1 oktober 2006.Men redan från och med 1 maj 2006 kan en del av skattebeloppet vara uträknad enligt de nya reglerna . Vad har ni fått dom andra siffrorna i från:va
Du har fått din fordonsskatt, inte trafikförsäkringsskatt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top