Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FireSalle skrev:
Angående det där med gungor och karuseller - det beror ju lite på vilken skatteväxling man genomför. Hade jag kännt att jag verkligen fått skattelättnader också så kanske jag sett lite annorlunda på det hela.
Menar du verkligen det? Det är ju lite som att säga att ett högskattesystem är helt ok om jag tjänar på det.

Allt annat lika innebär den här reformen att det offentliga budgetsaldot ökar. Resten är en förtroendefråga för den sittande regeringen, kommer besparingen oss tillgodo i form av skattesänkningar eller kommer den att användas för att öka det offentligas utgifter? Jag tror fast på det första alternativet.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Henning! skrev:
2662243 Trafikskadade kostar staten massor.

Om du får välja, vilken kostnadsgrupp ska du ta bort ur skattesystemet?

Åldringar? Socialbidragstagare? Olyckdrabbade trafikanter? Kollektivtrafikspassagerare?

/H

Lätt fråga, alla anhöriginvandrare som kommer hit utan anledning såklart.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Sorry folks, jag säljer hojen. Detta ror inte jag iland med så mkt höjda kostnader. Det GÅR bara inte! :mad:

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Skönt att man har 7 fösäkrade fordon då.
Men har man råd att köpa har man råd att köra sa en vis man en gång.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Henning! skrev:
2662243 Trafikskadade kostar staten massor.

Om du får välja, vilken kostnadsgrupp ska du ta bort ur skattesystemet?

Åldringar? Socialbidragstagare? Olyckdrabbade trafikanter? Kollektivtrafikspassagerare?

Oavsett vi gillar det eller ej har nog "vi" ställt skåpet där det står.

Nej, jag gillar inte detta och tycker inte det är kul att betala ökade premiekostnader, men jag fattar varför det har blivit såhär.

Hur skulle premien se ut om alla åkte ansvarsfullt med sin GSX400E och 740 tror vi?

/H
Och vad då? Skall inte åldringar få kosta??Hoppas någon påminner dig isåfall om du är gammal och senil och inte kan ta dig upp ur sängen, att ingen vill byta din blöja för det kostar pengar...De kollektiva passagerarna har försäkring var så säker, tror knappast SL el SJ får bedriva verksamhet annars.
Socialbidrag får du att låta som någonting fult med?? Skall ex en arbetslös ensamstående mamma som blivit av med jobbet sitt, inte kunna få socialbidrag?? Tyvärr dåliga jämförelser du gör!!

Och vad kostar inte skador relaterade till Spriten?? Både fysiska och psykiska skador. Det får också alla i samhället betala, alla som handlar sprit på bolaget skulle få teckna en extraförsäkring för de är verkligen högriskgrupper i samhället.....
Och vilka får betala på skattsedeln alla olyckor som belastar sjukvården mycket hårt inom alla fritidssysselsättnignar/hobbys som fotboll, hockey, bandy, golf, löpning, svar vi alla andra, jag har väl inte som mc-förare om min premie höjs för att jag är en riskgrupp, lust att betala på min skattsedel att en hockyspelare bryter en arm el ett ben:va
Eller om en Alkoholpåverkad person skadar någon annan person, el föremål skall jag betala det med min skattsedel.

Jag är ganska övertygad om att vi alla som kör mc idag redan har ett försäkringssystem som bär sig och att det blir stora stora överskott!!!Överskottet av de som betalar in försäkringspremier år efter år efter år som ALDRIG varit med om en trafikolycka får väl täcka upp trafikskadade, istället för att gå till chefernas miljonlöner dyra bonusar inom försäkringsbolagen..

Men så länge vi tackar och tar emot så..tänk om alla som åkte mc ställde av sin hoj samma dag de vill höja försäkringspremierna så, skulle nog reglerna ändras rätt så fort...

Hardrock Ragge skrev:
2662805 Lätt fråga, alla anhöriginvandrare som kommer hit utan anledning såklart.

Detta var inte en tråd om man tillhör Svensk demokrati eller om man är Rasist, att göra:huvet Ger man dumma svar som inte tillför något, så får man räkna att man får tillbaka.

Last edited:

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
tramp
Jag är inte för förslaget, och jag gillar inte att vi fordonsbrukare behandlas annorlunda än andra som belastar sjukvården i "onödan". Och jag skulle helst se att det inte genomförs.

MEN jag ser detta som goda nyheter!
Att höjningen skulle komma när högern röstades in var ju sedan mycket länge känt. Att den skulle bli såhär liten trodde jag verkligen inte.

Idag --> 1 juli = ingen höjning
1 juli --> tidigast 2008* = 34% höjning av TF
tidigast 2008* --> = resterande höjning till ca 100% högre TF

* = Snarare 2009-2010 med byrokrati och med tanke på dom omfattande ändringar som måste göras i lagar och försäkringsbranchen för att kunna genomföra dom nya reglerna.

Förenklad kalkyl ger att ny HELFÖRSÄKRING kan vara:
Dagens HF avgift * 1,17 = ny HF avgift t.o.m. 2008-2009.
Dagens HF avgift * 1,5 = ny HF avgift fr.o.m. 2008-2009.
(förutsätter att TF är 50% av HF, vilket den ungefär brukar vara).

För mig med en sporthoj med alldelles för många hästar och mig som är alldelles för ung så ger det en höjning på ungefär 2 donkenbesök i månaden fram till 2008-2009.
Efter nästa höjning 2008 så kommer det kosta under 500 extra i månaden.

Det är iaf ingen anledning stor nog för mig att sälja vilket jag trodde jag skulle vara tvungen till. och det är mycket billigare än jag trodde det skulle bli.

Mvh Nicklas.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
sporTlovEr skrev:
2662838 Och vad då? Skall inte åldringar få kosta??Hoppas någon påminner dig isåfall om du är gammal och senil och inte kan ta dig upp ur sängen, att ingen vill byta din blöja för det kostar pengar...De kollektiva passagerarna har försäkring var så säker, tror knappast SL el SJ får bedriva verksamhet annars.
Socialbidrag får du att låta som någonting fult med?? Skall ex en arbetslös ensamstående mamma som blivit av med jobbet sitt, inte kunna få socialbidrag?? Tyvärr dåliga jämförelser du gör!!

Och vad kostar inte skador relaterade till Spriten?? Både fysiska och psykiska skador. Det får också alla i samhället betala, alla som handlar sprit på bolaget skulle få teckna en extraförsäkring för de är verkligen högriskgrupper i samhället.....
Och vilka får betala på skattsedeln alla olyckor som belastar sjukvården mycket hårt inom alla fritidssysselsättnignar/hobbys som fotboll, hockey, bandy, golf, löpning, svar vi alla andra, jag har väl inte som mc-förare om min premie höjs för att jag är en riskgrupp, lust att betala på min skattsedel att en hockyspelare bryter en arm el ett ben:va
Eller om en Alkoholpåverkad person skadar någon annan person, el föremål skall jag betala det med min skattsedel.

Jag är ganska övertygad om att vi alla som kör mc idag redan har ett försäkringssystem som bär sig och att det blir stora stora överskott!!!Överskottet av de som betalar in försäkringspremier år efter år efter år som ALDRIG varit med om en trafikolycka får väl täcka upp trafikskadade, istället för att gå till chefernas miljonlöner dyra bonusar inom försäkringsbolagen..

Men så länge vi tackar och tar emot så..tänk om alla som åkte mc ställde av sin hoj samma dag de vill höja försäkringspremierna så, skulle nog reglerna ändras rätt så fort...

Detta var inte en tråd om man tillhör Svensk demokrati eller om man är Rasist, att göra:huvet Ger man dumma svar som inte tillför något, så får man räkna att man får tillbaka.

Ridsporten...tänk på ridsporten!! En grupp som är långt mkt högre i skadeantal än hojåkare! O däär krävs jävlar inte försäkring på varken HÄST eller RYTTARE!! varför ska dom inte vara med o betala?

Sportlover for president!! :yoparty

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Blir så jävla trött när jag läser detta. Kommer nog bara bli en massa 70+:are i norrland som kommer stå som fordonsägare.

Bil + sporthoj = personlig konkurs

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
JKay skrev:
2662855 Ridsporten...tänk på ridsporten!! En grupp som är långt mkt högre i skadeantal än hojåkare! O däär krävs jävlar inte försäkring på varken HÄST eller RYTTARE!! varför ska dom inte vara med o betala?

Sportlover for president!! :yoparty

Ja visst är det så. Och det finns många grupper som på fritiden belastar samhället mer än sporthojsåkare.
Vi kan väl konstatera att det inte är någon sporthojsfantom som lagt detta förslag i alla fall. Frågan är om människan överhuvudtaget äger ett motorfordon.

Men håll ut, kära bröder. Ordningen återställs efter valet 2010.

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
mikael n skrev:
2662884 Ja visst är det så. Och det finns många grupper som på fritiden belastar samhället mer än sporthojsåkare.
Vi kan väl konstatera att det inte är någon sporthojsfantom som lagt detta förslag i alla fall. Frågan är om människan överhuvudtaget äger ett motorfordon.

Jo, men jag har inte lust att vänta till 2010 för att få kunna köra hoj igen. Sen är jag övertygad om att har denna skatten en gång införts så kommer den garranterat INTE att tas bort....det förloras för mkt pengar då.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag heter Lasse skrev:
2662834 Skönt att man har 7 fösäkrade fordon då.
Men har man råd att köpa har man råd att köra sa en vis man en gång.

Det är ju också en intressant synvinkel på det hela. Jag har bil och mc som själv är 100% brukare av. Dvs är det väder sitter jag på hojen...o är det regnigt tar jag bilen. Det roliga är ju att jag kan bara utsätta mig själv och andra för fara med ett av fordonen åt gången. :va

För min del vore det klart gynsammast om höjningen baseras på körda mil på respektive fordon. Men så kommer det väl kanske inte bli. :huvet

//KaliZ

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Har ngn länken till höjningar på diverce fordon?

Tänkte bara hur det blir för snöskotrar och båtar i försäkrings sammanhang.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
mikael n skrev:
2662884

Vilket parti föreslår du att man skulle rösta på då egentligen?

De är ju tydligen gjorda av samma skit allihop...

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Superbee skrev:
2662898 Vilket parti föreslår du att man skulle rösta på då egentligen?

De är ju tydligen gjorda av samma skit allihop...

Som att välja mellan pest och kolera, men det alliansen gör nu kommer inte bli populärt.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Farstamannen skrev:
2662849
Efter nästa höjning 2008 så kommer det kosta under 500 extra i månaden.
Ja, det är ju ungefär vad som har sagts hela tiden. Sedan börjar folk dra värre och värre historier, och innan man vet ordet av kommer en miljon tyska bögar att flytta hit.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
mikael n skrev:
2662884 Ja visst är det så. Och det finns många grupper som på fritiden belastar samhället mer än sporthojsåkare.

Den som tror att en ny regering backar på fordonsskatter mm är mer än
lovligt blåögd:gnissla
Off topic: Det nya A-kasse förslaget har diskuterats internt hos sossarna
i flera år men de har inte vågat tala om detta offentligt!

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
BMW R90s skrev:
2662945 Den som tror att en ny regering backar på fordonsskatter mm är mer än
lovligt blåögd:gnissla
Off topic: Det nya A-kasse förslaget har diskuterats internt hos sossarna
i flera år men de har inte vågat tala om detta offentligt!

Det är ju inte konstigt! Men vart går alla pengar då? Det är ju groteska summor vi betalar idag och mer ska vi betala. A-kassan höjs+ försäkringen+ hyror+ mat= vad ska folk leva av? En låginkomst tagare får ut 8-10 tusen och ca 3000 kr i hyra = 30% i hyra. Då har du redan betalt 4700Kr i skatt = 32 %. Sen betalar vi 25% i moms på allt utom bensin o disel där skatten är 75%. Vi måste fråga vart alla pengar går!! Det går inte att bara finna sej i detta.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
KaliZ skrev:
2662894 Det är ju också en intressant synvinkel på det hela. Jag har bil och mc som själv är 100% brukare av. Dvs är det väder sitter jag på hojen...o är det regnigt tar jag bilen. Det roliga är ju att jag kan bara utsätta mig själv och andra för fara med ett av fordonen åt gången. :va

För min del vore det klart gynsammast om höjningen baseras på körda mil på respektive fordon. Men så kommer det väl kanske inte bli. :huvet

//KaliZ

har 2 bilar o 2 hojar :huvet

kommer lösa mycket genom att ta ner båda bilarna till halvförsäkring.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Bingo skrev:
2662771 Menar du verkligen det? Det är ju lite som att säga att ett högskattesystem är helt ok om jag tjänar på det.

Allt annat lika innebär den här reformen att det offentliga budgetsaldot ökar. Resten är en förtroendefråga för den sittande regeringen, kommer besparingen oss tillgodo i form av skattesänkningar eller kommer den att användas för att öka det offentligas utgifter? Jag tror fast på det första alternativet.

Mycket visa ord men nu är det ju så att de inför en ny skatt enligt DN för att finansiera felräkningen de gjorde på hur mycket staten tjänar på att flytta över personskadorna till privata bolag. 0.8miljarder istället för 8miljarder.

De insätter således en extra skatt på försäkringen de skickar över till privata bolag för att finansiera de andra tänkta skattelättnaderna vilka nästan enbart gynnar de mer finansiellt starka i samhället. (skalll inbringa 2 - 3 miljader om jag minns rätt) för mig visar den ett praktexempel i dålig förflyttning av kostnader. Skatter ska ha ett syfte som de betalande betalar för, när personskadekostnaderna flyttas över till privata bolag försvinner syftet med denna skatt. En fordonsskatt skall inte finansiera ett avskaffande av vissa förmögenhetsskatter. Detta är ett hån.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln