Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
burner skrev:
2663984 Inget vidare sätt att argumentera på, bor du 4timmar från arbetet så kanske det är dags att flytta ?

Fryser du?! flytta till något varmt ställe
Är du uttråkad?Flytta till något roligt ställe
Blir maten din härsken på ditt varma ställe? Flytta till något kallt ställe
Inget internet? Flytta till stan o surfa på biblioteket


osv... ditt resonemang är inget vidare sätt att argumentera på...

ps. jag ser allra helst dig först i ledet av de som ger upp sin onödiga bil ;)
Jag har själv sålt bilen p.g.a. kostnader, men fan vad man behöver den ibland!
 
Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Lam-Kaka skrev:
2664125 Jag hoppas värkligen du skämtar?, här uppe i norrland går det väldigt få bussar ungefär 2 om dagen(om det går någon)...det är långt om man ska ta sig någon stans t.ex till jobbet.. MEN VISST ska vi kliva upp mycket tidigare så vi kan gå till jobbet som är 2mil bort eller dylikt?, kom inte o säg att...men flytta närmare jobbet då?Till vad då ett träd eller?. Vissa värkar inte ha sätt något av sverige(sry om jag vart förbannad..men tänker de som sitter i regeringen som du är det inte undra på att de går åt helvete). Men visst flytta ihop alla i sverige till städerna. (sen cykla när det är snö storm ute m.m jag hoppas du skämtar)

Jag skämtar inte med resonemanget jag har avser främst den befolkning som tex. bor i landets 200 största städer.

Superbee skrev:
ps. jag ser allra helst dig först i ledet av de som ger upp sin inödiga bil ;)

Jag är absolut inte beroende av min bil. Den har jag mest för nöjes skull.
Om människor klarade sig utan bil för kanske bara 50år sedan så är jag INTE sämre, kanske bara mer lat.

Jag känner många personer som tex. tar bilen för att åka och handla 4st kassar mat, butikerna i sammanhangen ligger kanske max 5 eller 6 km från hemmet.

Snacka om lathet.
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Lam-Kaka skrev:
2664125[/s Man kan nästan tro att de rika har mutat regeringen så de kan blir ännu rikare?


Det är väl det hela den moderatiska skitregeringen går ut på ? att öka klyftan mellan rika o fattiga.. att göra de rika ännu rikare och de fattiga utsatta mer fattigare. Det är ju vad regeringens syfte går ut på.

Jag hade också röstat på moderaterna om jag tjänat 50 +
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Eureka skrev:
2664169 Det är väl det hela den moderatiska skitregeringen går ut på ? att öka klyftan mellan rika o fattiga.. att göra de rika ännu rikare och de fattiga utsatta mer fattigare. Det är ju vad regeringens syfte går ut på.

Jag hade också röstat på moderaterna om jag tjänat 50 +

Hehe den moderatiska? :D

Du bör nog fila på språket lite om du vill att folk ska ta dig på allvar.
 

Wheelie4ever

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2006
Ort
Hägersten
Hoj
Aprilia 550 Sxv -06 blev stulen för tillfället utan hoj
Dr Funk skrev:
2663700 Jag skulle tvärt om tro att det här förslaget har en väldigt klar politisk agenda där målet från alliansen är att bryta upp den allmänna sjukförsäkringen och från miljöpartiet sida att minska trafikens miljöpåverkan.
Men att en del pengar från vården kommer att flyttas till försäkringsbolagens ägare är tveklöst sant.

Apropå miljöpåverkan (och olycksfall för den delen) är det inte en ganska stor grupp människor(fordon) som ingen verkar ägna en tanke åt överhuvudtaget.
Båtägare borde ur min synpunkt i alla fall ha SKYHÖGA försäkringar med tanke att det är mer eller mindre lagligt att köra med alkohol i blodet och hur många som drunknar varje år pga det borde nog vara en del.

http://64.233.183.104/search?q=cach...ningsolyckor+sverige&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1

Varför beskattas inte båtar på samma sätt som alla andra fordon???
Antar att alla båtar som står i sthlms skärgård inte används för nyttobruk dvs. fiske eller frakt.
Dessa fordon släpper dessutom ut avgaserna rakt ut i vattnet (avgasrening???)... om inte jag har helt fel så är vatten grunden för allt liv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MagnusK skrev:
2663066 Mycket visa ord men nu är det ju så att de inför en ny skatt enligt DN för att finansiera felräkningen de gjorde på hur mycket staten tjänar på att flytta över personskadorna till privata bolag. 0.8miljarder istället för 8miljarder.

De insätter således en extra skatt på försäkringen de skickar över till privata bolag för att finansiera de andra tänkta skattelättnaderna vilka nästan enbart gynnar de mer finansiellt starka i samhället. (skalll inbringa 2 - 3 miljader om jag minns rätt) för mig visar den ett praktexempel i dålig förflyttning av kostnader. Skatter ska ha ett syfte som de betalande betalar för, när personskadekostnaderna flyttas över till privata bolag försvinner syftet med denna skatt. En fordonsskatt skall inte finansiera ett avskaffande av vissa förmögenhetsskatter. Detta är ett hån.
Vilket är tidsperspektivet? tre månader? Ett år? Om vi kräver perfekt rättvisa från allra första dagen så lär vi aldrig få någon förbättring. Då får vi sitta här och gnälla på det höga skattetrycket om 20 år också.

Regeringen har bara suttit några få månader. Ge dem lite mer tid än så.

Sen är det i princip oväsentligt om vi kalar något för skatt eller för försäkring. Det viktiga är att kostnaden tas ut där den uppstår - till skillnad från att alla "solidariskt" delar på den.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Bingo skrev:
2664207 Vilket är tidsperspektivet? tre månader? Ett år? Om vi kräver perfekt rättvisa från allra första dagen så lär vi aldrig få någon förbättring. Då får vi sitta här och gnälla på det höga skattetrycket om 20 år också.

Regeringen har bara suttit några få månader. Ge dem lite mer tid än så.

Sen är det i princip oväsentligt om vi kalar något för skatt eller för försäkring. Det viktiga är att kostnaden tas ut där den uppstår - till skillnad från att alla "solidariskt" delar på den.


Jo visst får man ge det lite tid men jag vill inte blanda in denna diskussion om skatten in i diskussionen om förflyttningen av personskadeersättnigen där de gör principiellt rätt vilket enligt mitt tycke inte är fallet med denna nya skatt, oavsett tidsperiod.
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Skatten skall väl vara uträknad på hur tungt ett fordon är och hur mkt skada den gör på asfalt osv ?
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Varför inte ett "kontantkort" till fordonen? Man stoppar i ett simkort och skatt/försäkring debiteras endast när fordonet rullar. Hur många timmars effektivt användande kontra timmar som man betalar skatt /försäkrning har man egentligen?
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
KaliZ skrev:
2662894 Det är ju också en intressant synvinkel på det hela. Jag har bil och mc som själv är 100% brukare av. Dvs är det väder sitter jag på hojen...o är det regnigt tar jag bilen. Det roliga är ju att jag kan bara utsätta mig själv och andra för fara med ett av fordonen åt gången. :va

För min del vore det klart gynsammast om höjningen baseras på körda mil på respektive fordon. Men så kommer det väl kanske inte bli. :huvet

//KaliZ

Tycker att man skulle få lägre försäkring om man kör många mil per år.
Det kan ju låta konstigt, men med mycken övning blir man en duktig/säker förare. Jag vet att om spenderar mer tid i trafiken så är det större risk att man krockar. Men är man är säker förare så är den "enda" risken att bli torpederad av någon söndagstrafikant.
Bättre att ha kvar TF på skatten som det är nu tycker jag.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Dr Funk skrev:
2663700 Jag skulle tvärt om tro att det här förslaget har en väldigt klar politisk agenda där målet från alliansen är att bryta upp den allmänna sjukförsäkringen och från miljöpartiet sida att minska trafikens miljöpåverkan.
Men att en del pengar från vården kommer att flyttas till försäkringsbolagens ägare är tveklöst sant.
Då tillhör jag alltså bara den dåliga generationen som är tillräckligt ung för att att omläggningen av trafikförsäkringen ska drabba mig hårt - men även fortsätta betala till den allmänna sjukförsäkringen tills vidare. Ja, då är jag än mer emot förslaget eftersom det inträffar för mig fel i tiden....
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag kommer köpa hoj iaf dock blir det bara traifkförsäkring.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
FireSalle skrev:
2664280 Då tillhör jag alltså bara den dåliga generationen som är tillräckligt ung för att att omläggningen av trafikförsäkringen ska drabba mig hårt - men även fortsätta betala till den allmänna sjukförsäkringen tills vidare. Ja, då är jag än mer emot förslaget eftersom det inträffar för mig fel i tiden....

Du tillhör den skattebetalande generationen som förväntas vara solidarisk och hålla käft...i de populistiska politikernas ögon är du bara ett miljösvin så ditt existensberättigande är enbart kvar för att du betalar skatt.
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
burner skrev:
2663963 Inte för att verka hård med jag tror ingen måste har en bil.
Det är mest en fråga om bekvämlighet om du nu inte är fysiskt skadad på något sätt.

Vad är det för fel på bussar, cyklar, mopeder, promenader, sammåkningar m.m ?

Men nu är du väl ändå ute och cyklar? :confused:
Om INGEN hade bil hur skulle man då kunna samåka som du så "smart" själv föreslår?
Ska "nån" ha bil? Isåfall vem?
 

runeo

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Uppsala/Örsundsbro
Hoj
K1600GTL
Hur fungerar skatten för alla som har mer än ett fordon? Jag kan väl bara krascha och kosta pengar på ett fordon i taget?? Eller måste jag krascha alla samtidigt?

/Rune
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
burner skrev:
2663963 Inte för att verka hård med jag tror ingen måste har en bil.
Det är mest en fråga om bekvämlighet om du nu inte är fysiskt skadad på något sätt.

Vad är det för fel på bussar, cyklar, mopeder, promenader, sammåkningar m.m ?
det finns många som bor på ställen där bussen går 3gånger om dagen tex, eller om i mitt fall så tar bussen 2tim och 45min till jobbet sen ska man hem också.
med bil tar resan 1time och 10min i värsta fall. plus att många jobb kräver att man skall ha egen bil för att skall kunna vara flexibel och inte måste komma och gå just när bussarna går alt att man skall åka ut till olika kunder. de är långt ifrån alla företag som står med företagsbil eller tjänstebil.

tror du allt behöver tänka om och komma ut i verkligheten. busstrafiken funkar inte så bra som många tror, många tror att man jobbar nära hemmet osv.

det finns goda skäl till att folk kör bil fast de är äkkligt DYRT.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
ladbol skrev:
2664077 Var i H-vete bor man "billigt" utanför stockholm?:va :va :confused:

Täby är ganska dyrt att bo i men betydligt billigare än att bo på Östermalm. Åkersberga i sin tur är betydligt billigare än Täby. Där har man Roslagsbanan hela vägen in till stan!

Kände du inte till det?:va
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Eureka skrev:
2664012 Läs om, läs rätt!
Jag måste ha bil för ta mig till jobbet, jag tog upp detta då det sägs att alla skulle klara sig utan bil, vilket inte är sant!
Visst klarar jag mig utan bil men då kan jag inte jobba heller om det är bättre.
Då bussförbilndelserna är relativt dåliga och med mina arbetstider som ligger mellan 5-14:00 6-15:00 är det omöjligt att åka buss.

Så är det även i GBG om man har arbetstider som inte är 7-4
Jag bor inte i urskogen då det är över 100.000 invånare i Borås, men tar 40 min att åka dessa mil enkel resa och med buss skulle det inte gå.

Syftade endast på den delen i ditt inlägg där du skriver om folk på Södermalm. Ville bara belysa det faktum att det finns fördelar att bo inne i stan (nära till jobbet) och nackdelar (dyrt), precis som det finns fördelar med att bo en bit utanför stan (relativt billigt) och nackdelar (dyra transportkostnader). Ser nu att du bor i Borås så inlägget har kanske ingen relevans för dig personligen.

Tror precis som Burner att många har bil fast de inte behöver det. I ditt fall så verkar det extremt svårt utan bil. Är väl bara att betala vad det kostar, byta till billigare bil, sälja bilen, flytta närmre jobbet eller byta jobb. Hjälper väl knappast att gnälla över det. Rätta mun efter matsäck!:fakta
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
burner skrev:
2664150 Jag skämtar inte med resonemanget jag har avser främst den befolkning som tex. bor i landets 200 största städer.



Jag är absolut inte beroende av min bil. Den har jag mest för nöjes skull.
Om människor klarade sig utan bil för kanske bara 50år sedan så är jag INTE sämre, kanske bara mer lat.

Jag känner många personer som tex. tar bilen för att åka och handla 4st kassar mat, butikerna i sammanhangen ligger kanske max 5 eller 6 km från hemmet.

Snacka om lathet.

K jag börjar förstå ditt resonemang...Du skiter i de som bor i norrland och de som bor i skogen och ser bara efter dina egna behov?. Jag börjar förstå varför vissa i regeringen tänker som de gör när du gör så. (Ditt resonenmang värkar tyvär drabba alla, och ej de som bor i städerna bara). (Skatten drabar alla och ej de som bara bor i städerna)




bikestreet skrev:
2664186 Hehe den moderatiska? :D

Du bör nog fila på språket lite om du vill att folk ska ta dig på allvar.

Jag börjar värkligen förstå varför... vissa personer tar självmord här i landet när det finns mäniskor som mobbar andra mäniskor när de tyvär är lite dålig på att stava av olika anledningar(man kan ju inte va bra på allt tyvär), Men mobba på du och skit om du gör så någon mår dåligt av det. Att sparka på andra personer bara för hur de ser ut eller stavar eller andra saker tycker jag är väldigt lågt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top