Ge det tid kompis, ge det tid. Om allt går vägen så kommer alla vi som kan betala för oss att betala för oss direkt, utan att våra pengar behöver ta en sväng om det offentligas plånka. I framtiden alltså. Då kommer jag att bestämma över hur en större del av mina pengar används än idag.jian skrev:Varför skall bara trafiken ta sin del av de skadade...varför inte idrotten...
Läste att 30000 fotbollspelare skadar sig varje år och 13000 hästägare...
sTf_paPs skrev:2664870Öhh tänk efter lite. var tror du all bränsleskatt som motorbåtsägare betalar tar vägen. Själv bor jag på en ö och måste ta båt varje dag och jag kan säga att inte är det mycket som går till något som har med båtar att göra och inte går det till att sätta dit alla båttjyvar som i stort sätt kan arbeta ostörda.
Näden största delen hamnar i det stora hålet som ingen vet var det är.
EDIT:
Jag glömde en sak där jag bor har vi fått en sak för all skatt vi betalat in (bränsle och fastighetsskatt) vi har fått en renoverad brygga på fastlandssidan (Sollenkroka brygga) . Dom glömde dock en sak,dom flesta som betalat/betalar skatt kan inte längre komma iland på ett säkert sätt eftersom bryggan nu mera är akrobat anpassad. Så dum jag va som trodde att den lag som föreskriver anpassning till rörelsehindrade även gällde kommuner, staten, statliga verk och statliga företag.
KimL skrev:2662393Tjaa.. Lär ju inte göra så stor nytta om enbart Reinfeldt slår en pling till herr mr Big headed Washington, men eftersom att det är USA som är det stora problemet för miljön så för att dom skall fatta där över så får väll världen samla sig och förklara för dom hur läget ligger till, och eftersom att borgarna kommer med en massa höjningar av skatter och dyligt som skall vara bra för miljön, så kan dom väll vara så duktiga också och ta första steget i att göra en övertalning av USA . Inget som sker på en natt, men att höja skatterna för oss i landet så att enbart VD filurer har råd med fordon tycker jag i alla fall är helt fel väg att gå. Tänk så många arbetslösa bilförsäljare det kommer att bli också för att störrsta delen av marknaden försvinner för att ingen har råd längre. Då får dom det bekymret också, och eftersom att dom även sänker a-kassan så att man inte har råd att existera på den så blir många socialbidragstagare också, vilket blir en ny kostnad för lilla staten, skall det också täckas av höjningen av skattepremierna för fordonen måntro?
Tycker det är bättre med ett system i sådana fall där man börjar lågt med försäkringen, råkar man sen ut för en olycka då kan man höja försäkringen alabama, för då har man utnyttjat försäkringen och dom måste få in kostnaden, men tycker inte att alla skall bli drabbade av det. De som aldrig råkat ut för en olycka i hela sitt liv tycker inte jag skall betala för alla andras misstag, utan låt dom som orsakat olyckor få höjningarna. De flesta hade nog kört lite lugnare då också för man vill ju inte få det ekonomiskt sämre.
Kawwa skrev:2662381AHA! Eftersom du normalt har 1kr/Kg i rabatt på bananerna med en kupong och om fraktbolaget höjer bananpriserna 1kr/kg så tror du att konsum bjuder på 2Kr/Kg i rabatt efter den höjningen? Det är alltså Konsum som är dom justa och säger: det bjuder vi på!
NOT!
Slutkonsumenten får betala höjningen EOD.
aelm. skrev:2666720Bra att man kör med skattebefriad hoj då![/QUOT
Men vilken otur då att de är på trafikförsäkringen de ska bli hög
skatt o inte på vägskatten
Henning! skrev:2662264Nej, del av det där med bilars kostnad kan man ju tacka miljövänstern för. De anser "alla " kan cykla till jobbet. Lustigt nog bor "alla" miljöpartister i den inre cirkeln runt Katarina Bangata och kan cykla till jobbet.Ja?! Det är bara att cykla...
Vad som är kvar av deras alster idag är kanske en annan sak.
Vad var det de sa? Bort med SUVar men glömde VW-bussar och gamla vanar som mer passade in på deras argument än något annat.
/H
Wheelie4ever skrev:2665875Jag för ingen häxjakt mot båtar och håller med dig att pengarna inte riktigt tas dit dom behövs...
Skulle dock gärna se exagt samma system som på bilar, motorcyklar och snöskotrar med regplåt o fordonsskatt på båtar.Varför inte??
Skulle det då inte vara lite enklare att hålla reda på vilka som rör sig ute på nätterna och framförallt enklare att hitta igen en båt som blivit stulen...
Okej att båtägare betalar mycket skatt i bränsle... men varför görs ingenting åt att förbättra bränsleförbrukning och avgasrening på båtar som på alla andra fordon. Och det är väl mer eller mindre frivilligt vilken typ av båt man väljer att köra, samma som vilken bil och Mc man väljer.
Tydligen så får båtar dra hur mycket soppa som helst, släppa ut skiten rätt ut i vattnet och eventuellt kommer en liten notis i tidningen om nån har fyllekört och drunknat. Bara det att man får ha 0.8 i promille med båt och 0.2 med andra fordon e ju ren o skär idioti...man får inte ens cykla med samma promillehalt som man får köra båt med!!!!!
Min personliga åsikt är att detta grundas till en del av att alldeles för många av våra "folkvalda" sitter med en mångmiljonjolle utanför bryggan som dessutom har råd med ett literpris på snart 13 spänn.
Rätta mig om jag har fel....
Nu är det tydligen klubbat!
Källa:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1066027,00.html
Citat:
Försäkringssmäll efter semestern
Miljontals bilägare får extra räkningar
Den 1 juli införs en 32-procentig skatt på trafikförsäkringen för alla motordrivna fordon.
Det innebär rejält höjda premiekostnader – för vissa med flera tusen per år.
Den extra skattesmällen kommer att drabba miljontals svenskar efter semestern.
Lagen om skatt på trafikförsäkringar börjar gälla från den 1 juli i år. I dag, torsdag, klubbas den nya skatten i riksdagen. Det innebär att miljontals bilägare får en extra försäkringsräkning - efter semestern.
Enligt regeringskansliet är den genomsnittliga premiekostnaden för en privatägd personbil i dag cirka 2200 kronor per år. Från och med den 1 juli höjs den kostnaden till 2900 kronor. För en genomsnittlig bil ökar alltså premien med ungefär 700 kronor per år, eller cirka 60 kronor per månad.
Men det kan bli betydligt dyrare än så. Trafikförsäkringspremien varierar från fordon till fordon och beräknas utifrån flera olika faktorer, till exempel försäkringstagarens ålder, kön och bostadsort.
Förlorare är de som betalar mycket redan i dag, företrädesvis unga män i storstadsregioner med motorcyklar och nyare bilar.
Ärligt, är det 1:a april nu?
Fattar dom inte att försäkringspremie höjning och skatt på det som baserar sig på försäkringspremien kommer att leda till oförsäkradefordon ute i trafiken. Med påföljd att det kommer att ske "flyktförsök" med dödlig utgång.
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\12\15\4783
CITAT:
"En 25-årig man med en motorcykel med 100 hästkrafter får i dag betala 9.236 kronor i premie. Hans skatt blir 3.140 kronor och när hela förändringen är genomförd blir hans årliga kostnad över 18.000 kronor. "
SLUT CITAT:
Dags att lägga skylten på hyllan och alltid köra med minsta halvtank!
Tanka och åka!!
heja fascist-sverige...
men men, de hette ju inte för Höger-partiet utan anledning.
QUOTE]
Vilket parti var det? Finns dom kvar idag och vad heter dom nu isf?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |