Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
de där e faaan ta mig det värsta jag hört!!!!!! dom som röstade på moderaterna borde hängas.....:mad:

jag blir så arg, de kommer ju ta död på allt vad sporthoj heter! alla kommer få åka runt på sura gammla klenoder om man vill ha råd med hoj överhuvud taget

Det här förslaget har funnits på bordet länge, redan under socce tiden.. Det är bara otur att det kom upp på agendan under Moderaterna, även om dom stödjer förslaget..
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
1. Man kommer inte undan kostnaderna. Om man skippar den här skatten fördelas den på andra människor istället.

2. Har svårt att förstå gnället på dom som tjänar 50+ per månad, dom lär dra in väldigt mycket mer än vad dom gör av med i skattepengar. Pengar som kommer oss tillgodo som tjänar lite mindre per månad.

3. Stämmer det verkligen att folks ekonomi knäcks fullständigt så att man måste sluta åka mc helt, alternativt köra oförsäkrat, för att det blir 2000kr dyrare per år?
Kanske åka en månad mindre? Inte köpa slip-on? Inte byta skinnställ i år? En bandag mindre?

4. Ja det finns andra idrotter/sysselsättningar där människor skadar sig. Skillnaden är att en mc-olycka (ibland) leder till att offret åker rullstol som styrs av joystick i munnen. Det händer bara inte för joggare. Troligen är samhällsvinsterna större än kostnaderna för löpning, fotboll och innebandy.
Ridning undantaget för det verkar jättefarligt. Förmodligen skulle jag galoppera ihjäl mig direkCt om jag satte mig på en häst. :näsblod
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
ja det tål nog fan att tänkas på, för mig snackar vi en ökning på 600kr i månaden...det eller köpa abus lås för 5000kr och byta till trafikförsäkring..om man låser hojen i tre stolpar, två skivbroms lås samt rattlås, går det att sno hojen då???utan att väcka alla grannar???

Alltså den 32%´iga skatten beräknas på din trafikförsäkring och inte på "hela" summan om du nu har helförsäkring.
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Tyvärr är det så idag...

ja det tål nog fan att tänkas på, för mig snackar vi en ökning på 600kr i månaden...det eller köpa abus lås för 5000kr och byta till trafikförsäkring..om man låser hojen i tre stolpar, två skivbroms lås samt rattlås, går det att sno hojen då???utan att väcka alla grannar???


Problemet är att dina grannar förmodligen inte kommer ingripa, möjligen ringa på polisen som bäst.... Och dom tar 30 min på sig minst.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Problemet är att dina grannar förmodligen inte kommer ingripa, möjligen ringa på polisen som bäst.... Och dom tar 30 min på sig minst.

det värsta är nog att det där stämmer...:huvet

Alltså den 32%´iga skatten beräknas på din trafikförsäkring och inte på "hela" summan om du nu har helförsäkring.

det var skönt att höra...
 
Last edited:

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Nära Havet i ett hus på 157m2
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
NU SER ALLA VAD ALLIANSEN HAR GJORT,sorry för stora bokstäver men

dem som har CASH(alltså inte arbetarklassen) kan ha ALLT


på resterande 3.5år vid makten kommer alliansen att ruinera SVERIGE

har bott i andra länder så jag vet vad jag pratar om

dem som kan roffa åt sig gör det under en begränsad men intensiv tid
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Fan vad folk är tröga i skallen, skatten har inte med alliansen att göra den hade införts med sossepacket också.
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
i försäkringsbrevet jag har så står det:

Trafik = 4296:-

Det betyder:

4296*1,32 = 5670,72:-

Egendom... = 1896:-

Summan på det är då 7566,72:-

4296+1896 = 6192:- Fram till höjningen.


Alltså, min försäkring höjs med ~114:-/månad!!:tummenupp
Känns inte som att man måste vara miljonär för att behålla cykeln.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Jag gillar principen med en allmän sjukvård som gäller för alla oavsett skadeorsak. Om staten ska gå in och välja ut vilka typer av aktiviteter den INTE gäller för tycker jag att en viktig princip överträtts.
Därför tycker jag hela detta förslag stinker, och om det är något jag tycker moderata riksdagsgruppen borde uppröras över så är det ett sånt här frihetsfientligt förslag. I stället bråkar dom om reavinstskattehöjningen på sina lyxkåkar, innan den döende fastighetsskatten ens hunnit kallna.
Fy f-n.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Fan vad folk är tröga i skallen, skatten har inte med alliansen att göra den hade införts med sossepacket också.

Jasså? Hur kommer det då sig att de valde att INTE införa det förut när det var på tapeten, kanske insåg att förslaget inte var så lyckat... Men moderaterna måste fylla luckorna som uppstått när de tagit bort texförmögenhets och fastighetsskatten.
 

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Nära Havet i ett hus på 157m2
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
jasså

Fan vad folk är tröga i skallen, skatten har inte med alliansen att göra den hade införts med sossepacket också.

men vem tog bort a kasse avgiften från deklarationen?
vem höjde min fastighetsskatt? ca 2000 :-mer per/år (bor ute på landet)
nähe,fastighetsskatt finns INTE längre,finns bara kommunavgift på 4500:-/år

same shit different name

men vem tjänade på fastighetsskatten??JO dem som bor i 5-20mill hus i elstockholmo

Alliansen är bra på att roffa åt sig så mkt dem bara kan,
sälja ut vinstgivande företag eller har jag fel?
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Jasså? Hur kommer det då sig att de valde att INTE införa det förut när det var på tapeten, kanske insåg att förslaget inte var så lyckat...

Om jag inte minns helt fel, så har denna skatt förts in förut av den gångna regeringen, den skulle fungera på samma sätt som den som nu kommer. Finns inlägg i denna tråd om just den skatten (tror jag det var iaf :va )
Jag befriar mej från ansvar ang detta, någon som är mer upplyst får understryka mitt rätt el. fel i detta.

Edit: hähä, ja du ser, den skatten var det Suomalainen :rolleyes:
 
Last edited:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Fan vad folk är tröga i skallen, skatten har inte med alliansen att göra den hade införts med sossepacket också.

Oavsett politisk preferens tror jag du har fel där. Alliansens förslag ger en mycket god förutsättning för en framtida privatisering av sjukvården i och med att man smyger in privat finansiering i sjukförsäkringen. Och en privatisering av sjukvården tror jag till och med du kan hålla med om att sossepacket inte verkar särskilt intresserade av.
Tvärtom, sossepacket vill höja de allmänna skatterna, så att alla normalinkomsttagare fortsätter att vara normalinkomsttagare. Idealet är om inkomst-marginalerna utgörs av välvilliga bidrag från staten, så att ingen vågar rösta på borgarpacket eftersom dom skulle kunna tänkas ta bort bidragen.
Så kan man använda medborgarnas egna pengar för att köpa desammas röster.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Om jag inte minns helt fel, så har denna skatt förts in förut av den gångna regeringen, den skulle fungera på samma sätt som den som nu kommer. Finns inlägg i denna tråd om just den skatten (tror jag det var iaf :va )
Jag befriar mej från ansvar ang detta, någon som är mer upplyst får understryka mitt rätt el. fel i detta.

Edit: hähä, ja du ser, den skatten var det Suomalainen :rolleyes:

Just, dom var iaf smarta nog att inte dubbelbeskatta. Tyvärr verkar inte moderaterna tycka att det är en sån dum ide.. :näsblod
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Vi betalar redan för trafikskadade, bensinskatten höjdes en gång i tiden just på grund av den anledningen.

Från länken på första sidan.
"Pengarna ska gå till att täcka samhällets kostnader för personer som redan har skadats i trafiken.

Nästa steg blir att överföra de totala kostnaderna för trafikskadorna till trafikförsäkringen."

----------------------

Synd att jag slängde pappret jag fick från en sosse på torget nyligen, där stod det att de ville minska sveriges bensinberoende och hade nått mål som de ville uppnå år 20XX.
Ett sätt att minska bensinförbrukningen/beroendet är att höja skatten, vilket inte behöver vara dåligt så länge man får göra skatteavdrag för arbetspendlig inom rimliga gränser, miljöbilar etc.

Jag ser gärna att sverige fortsätter att vara föregångsland när det gäller miljö. Givetvis svider det när man tankar, även för mig. Vinsten är att vi inte har lika stora problem med trafik/smog som många andra länder. LA vs stockholm.
 

Bifogat

  • LA-smog.jpg
    LA-smog.jpg
    8.9 KB · Visningar: 57
  • stockholm.jpg
    stockholm.jpg
    24.6 KB · Visningar: 51

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Jag tror att den politiska debatten kan läggas ner eftersom vi alla har gått i skolan och lärt oss att det är RIKSDAGEN som stiftar lagar.

I riksdagen sitter våra FOLKVALDA politiker dvs bårde sossar och borgare.

En synpunkt på det hela kan vara att vi ska vara glada att vi fortfarande kan försäkra våra sporthojar. Tänk er hur det hade fungerat när en MC som krockar, pga fortkörning som nog är den vanligast orsaken,få betala alla skador. Eller att alla bolag skulle vägra att försäkra sporthojar.
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
ja jag såg detta, de e skrämande!!! de blir till att cykla, och köra racehojen olagligt till banan!! men de e väl de dom vill, detta är sagt med lite ironi men jag tror det är många som kommer att göra det, åka utan försäkring alltså.


ja men snart får man väl inte åka bana heller,,vad är det där om att montza banan inte tillåter mc pga decibelen men andra fordon var det inga krav på:confused: ( eller är jag helt ute o cyklar???)
känns som det är klappjakt på mc.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top