Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Mr Magsnus skrev:
2664526 Syftade endast på den delen i ditt inlägg där du skriver om folk på Södermalm. Ville bara belysa det faktum att det finns fördelar att bo inne i stan (nära till jobbet) och nackdelar (dyrt), precis som det finns fördelar med att bo en bit utanför stan (relativt billigt) och nackdelar (dyra transportkostnader). Ser nu att du bor i Borås så inlägget har kanske ingen relevans för dig personligen.

Tror precis som Burner att många har bil fast de inte behöver det. I ditt fall så verkar det extremt svårt utan bil. Är väl bara att betala vad det kostar, byta till billigare bil, sälja bilen, flytta närmre jobbet eller byta jobb. Hjälper väl knappast att gnälla över det. Rätta mun efter matsäck!:fakta

Jag gnäller inte.. fan kan ingen läsa på detta forum eller ????
Det som skrevs att man behöver inte bil enligt vissa och det var detta som jag skrev min synpunkt på hur fan kommer det till att jag gnäller.
Fan lär er läsa för helvete jä...a moppeungar!
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Eureka skrev:
2664546 Jag gnäller inte.. fan kan ingen läsa på detta forum eller ????
Det som skrevs att man behöver inte bil enligt vissa och det var detta som jag skrev min synpunkt på hur fan kommer det till att jag gnäller.
Fan lär er läsa för helvete jä...a moppeungar!

"Det är väl det hela den moderatiska skitregeringen går ut på ? att öka klyftan mellan rika o fattiga.. att göra de rika ännu rikare och de fattiga utsatta mer fattigare. Det är ju vad regeringens syfte går ut på.

Jag hade också röstat på moderaterna om jag tjänat 50 +"

"Visst klarar jag mig utan bil men då kan jag inte jobba heller om det är bättre."

"Nej jag kan ju börja gå kl 1 på natten så jag är på jobbet vid 6 när jag börjar!
Eller jag kanske rent av skall behöva flytta ? Eller leva på A-Kassa istället så man slipper använda bilen."

Jo läser dina inlägg och det som jag citerat ovan från dig är vad jag kallar gnäll, vad skulle du kalla det?:va
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Anser förvisso att detta med att trafikförsäkringen ska bära sig själv är en sund tanke, MEN...

Då anser jag även att följande grupper ska bära sig själva:

Tobaksanvändare... kostar staten en massa pengar, betalar visserligen höga skatter, men då skulle dessa öka ännu mer.

Alkoholdrickare (inklusive mig själv)... Med tanke på vad alkoholkonsumption kostar samhället (polisutryckningar, domstolskostnader, sjukvårdskostader för missbrukare samt brottsoffer, försäkringskostnader för folk som kör på fyllan)osv... Enligt Socialstyrelsen kostar alkoholen samhället 24 miljarder per år (!) lågt räknat. Det är TRE gånger så mycket som alla trafikskador sammanlagt!

Brottslingar... Folk som stjäl, förstör, misshandlar, dödar etc...

Dessutom sitter vi och betalar för att pissblaskor som Aftonhoran och Sexpressen ska få existera genom presstöd (istället för att skiten kostar 30:- vilken ingen skulle betala), för vår monark, våra politkers representation osv osv osv.

Tanken är god, men varför just bara trafiken? Dessutom, ska staten förlora en kostnadspost, då ska väl vi som finansierar staten också få ta del av denna kaka genom sänkta skatter, eller?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Mr Magsnus skrev:

Jag ifrågasätter, gnäller inte.
Fortfarande så är detta inne på ämnet om man behöver bil el inte.. Och JO vissa behöver bil, är det att gnälla då jag pratar för de som behöver bil.

Snälla gå o meka med din Dakota nu istället, Ey Bingo Lotto är ju nu! :D
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Mr Magsnus skrev:
2664575 "Det är väl det hela den moderatiska skitregeringen går ut på ? att öka klyftan mellan rika o fattiga.. att göra de rika ännu rikare och de fattiga utsatta mer fattigare. Det är ju vad regeringens syfte går ut på.

Jag hade också röstat på moderaterna om jag tjänat 50 +"

"Visst klarar jag mig utan bil men då kan jag inte jobba heller om det är bättre."

"Nej jag kan ju börja gå kl 1 på natten så jag är på jobbet vid 6 när jag börjar!
Eller jag kanske rent av skall behöva flytta ? Eller leva på A-Kassa istället så man slipper använda bilen."

Jo läser dina inlägg och det som jag citerat ovan från dig är vad jag kallar gnäll, vad skulle du kalla det?:va


Så du röstar efter vad som gynnar dig bäst ekonomiskt just nu?
Låter smart tycker jag.
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Mr Magsnus skrev:
2664504 Täby är ganska dyrt att bo i men betydligt billigare än att bo på Östermalm. Åkersberga i sin tur är betydligt billigare än Täby. Där har man Roslagsbanan hela vägen in till stan!

Kände du inte till det?:va

Precis som du säger men fortfarande inte billigt, hutlösa priser på boende över huvudtaget:huvet . Tycker iallfall det borde finnas nån rimlig chans att äga sitt boende och inte vara inneboende hos banken:va
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Lam-Kaka skrev:
2664528 K jag börjar förstå ditt resonemang...Du skiter i de som bor i norrland och de som bor i skogen och ser bara efter dina egna behov?. Jag börjar förstå varför vissa i regeringen tänker som de gör när du gör så. (Ditt resonenmang värkar tyvär drabba alla, och ej de som bor i städerna bara). (Skatten drabar alla och ej de som bara bor i städerna)






Jag börjar värkligen förstå varför... vissa personer tar självmord här i landet när det finns mäniskor som mobbar andra mäniskor när de tyvär är lite dålig på att stava av olika anledningar(man kan ju inte va bra på allt tyvär), Men mobba på du och skit om du gör så någon mår dåligt av det. Att sparka på andra personer bara för hur de ser ut eller stavar eller andra saker tycker jag är väldigt lågt.



Inget man ska lägga någon större tankeverksamhet på..betyder bara att vederbörande inte har något konstruktivt att komma med.....inte ens en åsikt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Wheelie4ever skrev:
2664199 Apropå miljöpåverkan (och olycksfall för den delen) är det inte en ganska stor grupp människor(fordon) som ingen verkar ägna en tanke åt överhuvudtaget.
Båtägare borde ur min synpunkt i alla fall ha SKYHÖGA försäkringar med tanke att det är mer eller mindre lagligt att köra med alkohol i blodet och hur många som drunknar varje år pga det borde nog vara en del.

http://64.233.183.104/search?q=cach...ningsolyckor+sverige&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1

Varför beskattas inte båtar på samma sätt som alla andra fordon???
Antar att alla båtar som står i sthlms skärgård inte används för nyttobruk dvs. fiske eller frakt.
Dessa fordon släpper dessutom ut avgaserna rakt ut i vattnet (avgasrening???)... om inte jag har helt fel så är vatten grunden för allt liv.

Öhh tänk efter lite. var tror du all bränsleskatt som motorbåtsägare betalar tar vägen. Själv bor jag på en ö och måste ta båt varje dag och jag kan säga att inte är det mycket som går till något som har med båtar att göra och inte går det till att sätta dit alla båttjyvar som i stort sätt kan arbeta ostörda.

Näden största delen hamnar i det stora hålet som ingen vet var det är.

EDIT:
Jag glömde en sak där jag bor har vi fått en sak för all skatt vi betalat in (bränsle och fastighetsskatt) vi har fått en renoverad brygga på fastlandssidan (Sollenkroka brygga) :huvet . Dom glömde dock en sak,dom flesta som betalat/betalar skatt kan inte längre komma iland på ett säkert sätt eftersom bryggan nu mera är akrobat anpassad. Så dum jag va som trodde att den lag som föreskriver anpassning till rörelsehindrade även gällde kommuner, staten, statliga verk och statliga företag.
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Mycket energi här inne!

Hoppas ni som är mot höjningarna går med i SMC som aktivt jobbar för oss MC förare.

Personligen så tycker jag att jag redan betalar alldeles för mycket för mitt nöje. Den privata trafikhistorien borde vara den som övervägande sätter priset - oavsett fordon.
 

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450 SXF
Henning! skrev:
2662264 Nej, del av det där med bilars kostnad kan man ju tacka miljövänstern för. De anser "alla " kan cykla till jobbet. Lustigt nog bor "alla" miljöpartister i den inre cirkeln runt Katarina Bangata och kan cykla till jobbet.
Ja?! Det är bara att cykla...

Vad som är kvar av deras alster idag är kanske en annan sak.

Vad var det de sa? Bort med SUVar men glömde VW-bussar och gamla vanar som mer passade in på deras argument än något annat.

/H


Bort me gamla hojar oxå! typ NS400R o GSX-R-85 :D Du bor i sthl va?? Köp nyare hojjar typ R1 06-07 så får du se hur dyrt de blir då me fösäkring i sthl!! efter höjningen så blir de nog över 100 000kr för h-försäkring o skatt/år på sporthojjar i sthl :huvet
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Morphed skrev:
2664983 Bort me gamla hojar oxå! typ NS400R o GSX-R-85 :D Du bor i sthl va?? Köp nyare hojjar typ R1 06-07 så får du se hur dyrt de blir då me fösäkring i sthl!! efter höjningen så blir de nog över 100 000kr för h-försäkring o skatt/år på sporthojjar i sthl :huvet

Visst är det lättare för mig kasta sten utanför glashuset. För alla. Oavsett vilket man står vid eller i. :)

Du har helt rätt förutom att jag absolut inte har någon drift alls att köpa nån hoj alls nyare än yngst från 2000.

Det kanske är så att jag inte BEHÖVER en nyare och därmed har svårt att se vilken nytta man har av en nyare och snabbare? Klart folk skall få äga vad de har råd till. Vare sig det är Ferrari F40 eller R1. Men det har blivit så att smakar det så kostar det.

Jag kan förstå vi kommit hit! Det betyder inte att jag tycker det, å era vägnar, är kul...

Helst skulle vi ha fri fart, gott om banor och låga premier och höga självrisker, men vi bor inte i det landet nu.

/H
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Henning! skrev:
2665002

Helst skulle vi ha fri fart, gott om banor och låga premier och höga självrisker, men vi bor inte i det landet nu.

/H

nä, vi bor i landet där medelklassen alltid får betala för alla andra klasser. med sossarna betalar vi för dom som har sämre ställt, och med moderaterna så betalar vi till dom som har bättre ställt.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Henning! skrev:
2665002 Visst är det lättare för mig kasta sten utanför glashuset. För alla. Oavsett vilket man står vid eller i. :)

Du har helt rätt förutom att jag absolut inte har någon drift alls att köpa nån hoj alls nyare än yngst från 2000.

Det kanske är så att jag inte BEHÖVER en nyare och därmed har svårt att se vilken nytta man har av en nyare och snabbare? Klart folk skall få äga vad de har råd till. Vare sig det är Ferrari F40 eller R1. Men det har blivit så att smakar det så kostar det.

Jag kan förstå vi kommit hit! Det betyder inte att jag tycker det, å era vägnar, är kul...

Helst skulle vi ha fri fart, gott om banor och låga premier och höga självrisker, men vi bor inte i det landet nu.

/H

Fan du är en klok gubbe du ;)

Men håll med att det är inte rimligt att betala 12 000 om året för en halvförsäkring på en 87 hk hoj från 1988?

;)
Puss
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
burner skrev:
2663963 Inte för att verka hård med jag tror ingen måste har en bil.
Det är mest en fråga om bekvämlighet om du nu inte är fysiskt skadad på något sätt.

Vad är det för fel på bussar, cyklar, mopeder, promenader, sammåkningar m.m ?
Du har förstås rätt i att jag inte måste ha en bil, men mitt arbete förutsätter körkort och tillgång till bil.
Visstvisst, man kan ju leta upp ett annat jobb, men det måste ändå skjutsas ungar till dagis. Jag såg iof en gång någon som vinglade omkring i trafiken med två små snorisar i en kärra efter cykel, men den risken skulle jag aldrig utsätta mina små för.
Bussar går helt enkelt inga där jag bor.

Jag bor dock väldigt idylliskt och billigt, så jag kan egentligen inte klaga. Det känns bara så frustrerande att det nya arbetarpartiet hittills bara motarbetat mitt arbetsliv..
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Lawner skrev:
2664679 Så du röstar efter vad som gynnar dig bäst ekonomiskt just nu?
Låter smart tycker jag.

Jag citerade en annan persons inlägg, fast det kanske du såg.:)

ladbol skrev:
2664838 Precis som du säger men fortfarande inte billigt, hutlösa priser på boende över huvudtaget:huvet . Tycker iallfall det borde finnas nån rimlig chans att äga sitt boende och inte vara inneboende hos banken:va

Jo är väl inte helt enkelt att lösa tyvärr:gnissla
 
Last edited:

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Eureka skrev:
2664665 Jag ifrågasätter, gnäller inte.
Fortfarande så är detta inne på ämnet om man behöver bil el inte.. Och JO vissa behöver bil, är det att gnälla då jag pratar för de som behöver bil.

Snälla gå o meka med din Dakota nu istället, Ey Bingo Lotto är ju nu! :D

Om man behöver eller inte handlar slutligen om din definition av ordet behöver, men har man ett så stort behov av bil så borde man vara villig att betala mycket för det eller hur!

Så sluta vara en gnällig bonde nu, dra ut med din EPA-traktor och va glad istället!:tungan
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
:felämne
Mr Magsnus skrev:
2665175 Om man behöver eller inte handlar slutligen om din definition av ordet behöver, men har man ett så stort behov av bil så borde man vara villig att betala mycket för det eller hur!

Så sluta vara en gnällig bonde nu, dra ut med din EPA-traktor och va glad istället!:tungan

Mohhhaaaa ... Du säger just nu att hela Borås med över 100.000 invånare är bönder :D Jag får ju i alla fall köra EPA, har du ens kommit upp i den åldern ? Skall du inte vara på moppeforum för handikappade istället :va :arsele

Du har väl sett bonde söker fru ?? finns ju inget hetare än att vara bonde nu :tuttar
 
Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
-dB skrev:
2665022 nä, vi bor i landet där medelklassen alltid får betala för alla andra klasser. med sossarna betalar vi för dom som har sämre ställt, och med moderaterna så betalar vi till dom som har bättre ställt.

Då tycker jag ju vi har lite tur nu då då de rika har en förmåga att så snart de får in lite pengar startar ett kapitalgenererande företag eller två och anställer lite medelklass - de giriga jävlarna!

Fast hade pengarna gått till de som har det sämre ställt än oss är inte allt förgäves, de fattiga super ju så mycket att omsättningen på sprit går upp och priserna på den sjunker.

Fan, det är ju bra det här! ;)

/H
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top