Ny skatt för mc, 3.140Kr/år

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vilket skämt, många som kommer betala :rolleyes:
Tänk på alla vanliga svenssons ute i landet, dom kommer ju få spel på höjningarna.
Eller dom som redan har det tufft ekonomiskt.



Dom ska väll inte röra skattefria fordon (äldre än 30år) :va


Edit: Tex ta en VW Transporter -04 som eller liknande som många använder som raceskåpbil, firmabil.
Om skatten ligger på 3000-3500kr för lb-reggad nu så kommer den att bli JÄTTEDYR sen....
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
mikael n skrev:
2662884Men håll ut, kära bröder. Ordningen återställs efter valet 2010.
Det kommer inte att hända, sossarna är precis lika glada i det här förslaget som alliansen, det är bara att de inte vågar säga det öppet eftersom deras väljare gillar bättre när "någon annan" betalar. När det väl är infört kommer de däremot med ett leende på läpparna att fortsätta kassera in pengarna.

Med tanke på hur klantigt vänstern skötte valrörelsen undrar jag om de inte förlorade med flit, så att de kunde få igenom alla impopulära förslag de inte själva kunde genomföra. Sedan kommer de igen med ett bättre utgångsläge till nästa mandatperiod.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
mikael n skrev:
2662884Men håll ut, kära bröder. Ordningen återställs efter valet 2010.

Kommer aldrig hända.

Det finns ingen regering som efter att den förra regeringen ökat intäkterna men förlorat valet sedan sänkt avgifterna.

Se bara på utnämningsmakten. Den skulle (m) ta bort och ersätta med ett annat system. Men först ska moderater utnämnas till alla poster, sen kan den ändras.
Politiker :zpy
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
KimL skrev:
2662701 Har bara ett svar på det hela och det är att då får man ju köra lugnare och se till att man själv inte är den som vållande till olyckan, inte svårare än så att slippa jätte höjningen i det systemet. Och vill man köra på som en galning, vilket jag själv gör då o då, så får man ju vara medveten om risken också att man kanske får en jätte höjning om något händer.

Poängen är ju att det inte skulle funka med ditt system, om någon som råkar vålla en trafikolycka får en ny premie på 100000 kr kommer han knappast att betala den utan slutar köra hoj eller något annat så dessa kommer aldrig stå för sina egna skador!
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
sporTlovEr skrev:
2662838 Och vad då? Skall inte åldringar få kosta??Hoppas någon påminner dig isåfall om du är gammal och senil och inte kan ta dig upp ur sängen, att ingen vill byta din blöja för det kostar pengar...De kollektiva passagerarna har försäkring var så säker, tror knappast SL el SJ får bedriva verksamhet annars.
Socialbidrag får du att låta som någonting fult med?? Skall ex en arbetslös ensamstående mamma som blivit av med jobbet sitt, inte kunna få socialbidrag?? Tyvärr dåliga jämförelser du gör!!

Det var inte realistiska alternativ jag gav utan mer en öppen frågeställning med diverse förslag tagna ur luften...

Min frågeställning var mer "Var skall pengarna tas ifrån?"
Då det inte är mitt jobb att söka alternativ som är mer eller mindre rätt lägger jag inte ner själen i att skriva ett delpolitiskt korrekt inlägg.

Jag är hemskt ledsen om mitt inlägg gav dig förhöjd puls.

/H
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Är inte tanken med bilskatten att den ska gå till att hålla ordning på våra vägar och baseras på vilket slitage resp. fordon gör på vägarna?

Ibland undrar jag om det inte skulle behövas ett nytt "Stockholms blodbad":rolleyes: .
Fan de flesta av dem som bestämmer över stora delar av min ekonomi har förmodligen aldrig haft ett vanligt arbete eller ens varit utanför 50-skyltarna i Stockholm!:mad:
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Bingo skrev:
2662771 Menar du verkligen det? Det är ju lite som att säga att ett högskattesystem är helt ok om jag tjänar på det.

Allt annat lika innebär den här reformen att det offentliga budgetsaldot ökar. Resten är en förtroendefråga för den sittande regeringen, kommer besparingen oss tillgodo i form av skattesänkningar eller kommer den att användas för att öka det offentligas utgifter? Jag tror fast på det första alternativet.
Jag är väl inte tillräckligt politsikt intresserad antar jag, men ja så känner jag. Jag gillar inte skatter, men tycker helt enkelt inte tillräckligt synd om de som betalat arvsskatt eller haft en högre fastighetsskatt på sina stora arealer för att jag tycker att det motivera en hög skatt på mina fordonsförsäkringar för att täcka andras tidigare olyckor.
Iaf. så har jag läst om de skattesänkningarna och nu denna skattehöjning. Hade man användt pengarna till att sänka arbetsgivareavgifter eller sänkt moms t.ex. så hade jag troligen sett lite annorlunda på det.

Jag har inte dåligt samvete för att jag tänker egoistiskt här när jag tillhör förlorargruppen i denna skatteväxling. Jag anser att politiker (sittande likväl som det gamla blocket) också agerar enligt sina intressen.

En total privatisering av försäkringskassan hade jag kunnat se annorlunda på, men eftersom registrerade fordonsägare ses som en egen grupp som jag inte tror är den dyraste eller t.ex. utmärker sig som en del av vårat sammhälle som är extra optionellt eller så (iofs. motorcyklar mer än bilar). Alla vistas i trafiken och får skydd av försäkringar, men det är bara fordonsägare som ska betala? Det finner jag märkligt. Troligen kommer min försäkring dessutom lastas av idioterna som kommer att köra oförsäkrat, de som stjäl fordon och kör påverkade, obehöriga etc. Grupper som jag inte anser mig tillhöra men troligen min hoj/bil. Fordonsägare med försäkring kommer säkert betala för dem också.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Att förslagen diskutterats av andra partier också förvånar mig inte alls och säger mig ingenting. Det är knappast en större genomtänkt politisk ideologi som förslaget kommer ifrån - det är så klart ifrån lobbyister som försökt få upp det på agendan oavsett vilken regering vi har.
Troligen ifrån försäkringsbranchen själva som säkert gnuggar händerna över att få sälja produkter, årligen värda många miljarder, som dessutom lagen kommer att påtvinga konsumenterna.
 

Dr Funk

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
FZ1-S
Jag skulle tvärt om tro att det här förslaget har en väldigt klar politisk agenda där målet från alliansen är att bryta upp den allmänna sjukförsäkringen och från miljöpartiet sida att minska trafikens miljöpåverkan.
Men att en del pengar från vården kommer att flyttas till försäkringsbolagens ägare är tveklöst sant.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Hojförsäkringen kan ju leva med med min gamla häck, men höjningen på de två (gamla) bilarna min hustru och jag måste ha för att köra ungarna till dagis och ta oss till och från jobbet behövde jag inte..:huvet
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Ugluk skrev:
2663806 Hojförsäkringen kan ju leva med med min gamla häck, men höjningen på de två (gamla) bilarna min hustru och jag måste ha för att köra ungarna till dagis och ta oss till och från jobbet behövde jag inte..:huvet

Inte för att verka hård med jag tror ingen måste har en bil.
Det är mest en fråga om bekvämlighet om du nu inte är fysiskt skadad på något sätt.

Vad är det för fel på bussar, cyklar, mopeder, promenader, sammåkningar m.m ?
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
burner skrev:
2663963 Inte för att verka hård med jag tror ingen måste har en bil.
Det är mest en fråga om bekvämlighet.

Nej jag kan ju börja gå kl 1 på natten så jag är på jobbet vid 6 när jag börjar!
Eller jag kanske rent av skall behöva flytta ? Eller leva på A-Kassa istället så man slipper använda bilen.
Det finns en hel del som MÅSTE ha sin bil för ta sig till sitt jobb!

EN säljare som gör flera kundbesök, skall han ta bussen ?

DU är ju bara för mkt! bor du på södermalm el liknande så förstår jag resonemanget dock, men de lever ju i sin egna Värld!
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Eureka skrev:
Nej jag kan ju börja gå kl 1 på natten så jag är på jobbet vid 6 när jag börjar!

Inget vidare sätt att argumentera på, bor du 4timmar från arbetet så kanske det är dags att flytta ?

Eureka skrev:
Det finns en hel del som MÅSTE ha sin bil för ta sig till sitt jobb!
Visst är det så för dom som bor ute i urskogen, men om 100personer säger att de måste ha bil så skulle säkert 95st av desssa klara sig utan om de sätter bekvämligheten åt sidan och kanske måste stiga upp kl 5:00 istället för 5:45.

Eureka skrev:
EN säljare som gör flera kundbesök, skall han ta bussen ?

Nu blandar du ihop bilen för att ta sig till och från ett arbete och bilen som ett arbetsredskap. Väldigt många använder idag bilen för att förflytta sig till arbetet som kanske ligger högst 20km från sin bostad. 20km är inget avstånd att cykla, handlar mest om bekvämlighet om man inte är fysiskt skadad.
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
burner skrev:
2663963 Inte för att verka hård med jag tror ingen måste har en bil.
Det är mest en fråga om bekvämlighet om du nu inte är fysiskt skadad på något sätt.

Igen!! INGEN skriver du, tycker det är ganska hårddraget!

Folk skulle nog åka buss om det gynnade ekonomin! Idag är det fanimej dyrare och åka buss än bil.
Busschaufförerna uppträder illa, tidtabbeller funkar inte om man behöver byta bussar!
Sänk kostnaden och gör bussarna mer tillgängliga så skulle jag också åka buss.. men jag betalar knappast 40 kr för åka 1 mil som det kostar här idag.
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Eureka skrev:
2663970
DU är ju bara för mkt! bor du på södermalm el liknande så förstår jag resonemanget dock, men de lever ju i sin egna Värld!

Antar att du syftar på vissa miljönissar. Faktum är att det kostar mycket för många att transportera sig till jobbet med bil. Bor man inom tullarna och har en kvarts promenadväg är ju transporten billig men så kostar det att bo inne i stan också.

Så det är väl bara att välja: antingen flyttar du in till stan eller till närheten av ditt jobb och lägger mycket pengar på boende och lite på transport eller så bor du billigt utanför stan och kör dyr bil till jobbet. Inget att gnälla över.:)
 
Last edited:

Nicotin

Guest
mikael n skrev:
2662884 Ja visst är det så. Och det finns många grupper som på fritiden belastar samhället mer än sporthojsåkare.
Vi kan väl konstatera att det inte är någon sporthojsfantom som lagt detta förslag i alla fall. Frågan är om människan överhuvudtaget äger ett motorfordon.

Men håll ut, kära bröder. Ordningen återställs efter valet 2010.


Betvivlar starkt att sossarna kommer gå tillbaka till det gamla system när dom ser hur mycket pengar som rullar in på grund av försäkringen..

Dom är precis lika pengakåta som dom blå.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Eureka skrev:
2663995 Igen!! INGEN skriver du, tycker det är ganska hårddraget!
Jo, ingen är förstås inte helt korrekt.

Väldigt få är helt beroende av bil är mer korrekt.
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Mr Magsnus skrev:
2663996 Antar att du syftar på vissa miljönissar. Faktum är att det kostar mycket för många att transportera sig till jobbet med bil. Bor man inom tullarna och har en kvarts promenadväg är ju transporten billig men så kostar det att bo inne i stan också.

Så det är väl bara att välja: antingen flyttar du in till stan eller till närheten av ditt jobb och lägger mycket pengar på boende och lite på transport eller så bor du billigt utanför stan och kör dyr bil till jobbet. Inget att gnälla över.:)

Läs om, läs rätt!
Jag måste ha bil för ta mig till jobbet, jag tog upp detta då det sägs att alla skulle klara sig utan bil, vilket inte är sant!
Visst klarar jag mig utan bil men då kan jag inte jobba heller om det är bättre.
Då bussförbilndelserna är relativt dåliga och med mina arbetstider som ligger mellan 5-14:00 6-15:00 är det omöjligt att åka buss.

Så är det även i GBG om man har arbetstider som inte är 7-4
Jag bor inte i urskogen då det är över 100.000 invånare i Borås, men tar 40 min att åka dessa mil enkel resa och med buss skulle det inte gå.
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Mr Magsnus skrev:
2663996 Antar att du syftar på vissa miljönissar. Faktum är att det kostar mycket för många att transportera sig till jobbet med bil. Bor man inom tullarna och har en kvarts promenadväg är ju transporten billig men så kostar det att bo inne i stan också.

Så det är väl bara att välja: antingen flyttar du in till stan eller till närheten av ditt jobb och lägger mycket pengar på boende och lite på transport eller så bor du billigt utanför stan och kör dyr bil till jobbet. Inget att gnälla över.:)


Var i H-vete bor man "billigt" utanför stockholm?:va :va :confused:
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
burner skrev:
2663984 Inget vidare sätt att argumentera på, bor du 4timmar från arbetet så kanske det är dags att flytta ?


Visst är det så för dom som bor ute i urskogen, men om 100personer säger att de måste ha bil så skulle säkert 95st av desssa klara sig utan om de sätter bekvämligheten åt sidan och kanske måste stiga upp kl 5:00 istället för 5:45.



Nu blandar du ihop bilen för att ta sig till och från ett arbete och bilen som ett arbetsredskap. Väldigt många använder idag bilen för att förflytta sig till arbetet som kanske ligger högst 20km från sin bostad. 20km är inget avstånd att cykla, handlar mest om bekvämlighet om man inte är fysiskt skadad.


Jag hoppas värkligen du skämtar?, här uppe i norrland går det väldigt få bussar ungefär 2 om dagen(om det går någon)...det är långt om man ska ta sig någon stans t.ex till jobbet.. MEN VISST ska vi kliva upp mycket tidigare så vi kan gå till jobbet som är 2mil bort eller dylikt?, kom inte o säg att...men flytta närmare jobbet då?Till vad då ett träd eller?. Vissa värkar inte ha sätt något av sverige(sry om jag vart förbannad..men tänker de som sitter i regeringen som du är det inte undra på att de går åt helvete). Men visst flytta ihop alla i sverige till städerna. (sen cykla när det är snö storm ute m.m jag hoppas du skämtar)


Men vissa saker annser jag går att ordna.. så att miljön m.m blir bättre men att höja skatterna är åt helvete fel sätt.. Jag som bor i norrland och älskar att köra snöskoter annser att det är av en sakerna vi tyvär kan ta bort.. men då tycker jag också att snabba nöjes båtar m.m skas tas bort. (vissa saker kan man va utan eller betala mer för"och det är nöjes sakerna") , Men att sparka på sakerna som man tar sig till arbetet med är HELT FEL sätt att gå tillväga på.

Sen att sänka skatterna m.m åt de rika är också HELT FEL sätt att gå till väga på. Man kan nästan tro att de rika har mutat regeringen så de kan blir ännu rikare?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top