Bingo skrev:
2662771 Menar du verkligen det? Det är ju lite som att säga att ett högskattesystem är helt ok om jag tjänar på det.
Allt annat lika innebär den här reformen att det offentliga budgetsaldot ökar. Resten är en förtroendefråga för den sittande regeringen, kommer besparingen oss tillgodo i form av skattesänkningar eller kommer den att användas för att öka det offentligas utgifter? Jag tror fast på det första alternativet.
Jag är väl inte tillräckligt politsikt intresserad antar jag, men
ja så känner jag. Jag gillar inte skatter, men tycker helt enkelt inte tillräckligt synd om de som betalat arvsskatt eller haft en högre fastighetsskatt på sina stora arealer för att jag tycker att det motivera en hög skatt på mina fordonsförsäkringar för att täcka andras tidigare olyckor.
Iaf. så har jag läst om de skattesänkningarna och nu denna skattehöjning. Hade man användt pengarna till att sänka arbetsgivareavgifter eller sänkt moms t.ex. så hade jag troligen sett lite annorlunda på det.
Jag har inte dåligt samvete för att jag tänker egoistiskt här när jag tillhör förlorargruppen i denna skatteväxling. Jag anser att politiker (sittande likväl som det gamla blocket) också agerar enligt sina intressen.
En total privatisering av försäkringskassan hade jag kunnat se annorlunda på, men eftersom registrerade fordonsägare ses som en egen grupp som jag inte tror är den dyraste eller t.ex. utmärker sig som en del av vårat sammhälle som är extra optionellt eller så (iofs. motorcyklar mer än bilar). Alla vistas i trafiken och får skydd av försäkringar, men det är bara fordonsägare som ska betala? Det finner jag märkligt. Troligen kommer min försäkring dessutom lastas av idioterna som kommer att köra oförsäkrat, de som stjäl fordon och kör påverkade, obehöriga etc. Grupper som jag inte anser mig tillhöra men troligen min hoj/bil. Fordonsägare med försäkring kommer säkert betala för dem också.