Ny skolskjutning i USA

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tragiskt. För mycket vapen och sjuka människor som triggar andra sjuka människor till nya skjutningar :(

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lite skrämmande (och föga känt) är att sådant som skjutningarna i Colombine egentligen knappt skulle ha blivit en notis utom i lokaltidningen i normala fall.
Kallas för "shooting season" och tystas ned av rädsla för att fenomenet skall spridas.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det här beror på att det är för lite vapen i omlopp i USA. Hade alla haft vapen hela tiden hade nån hunnit stoppa gärningsmannen tidigare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det här beror på att det är för lite vapen i omlopp i USA. Hade alla haft vapen hela tiden hade nån hunnit stoppa gärningsmannen tidigare.

:fattartil Att ingen har kommit på det tidigare. Vapen->avtrubbade människor->inspiration från tidigare dåd= Nya skolskjutningar.
Vi har sett det förr och vi kommer att se det igen, tyvärr. Frågan är inte om utan när vi får det första uppmärksammade fallet i Sverige antagligen.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Japp. Hade alla ägt minst tre helautomatiska vapen så hade det varit betydligt säkrare på skolorna i USA. :NRA

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Har försökt pratat med en som kommer från södern i USA om vapen o de är så läskigt trubbiga till inställningen till vapen. Han hade velat ha vapen i dalarna där han bor för o känna sig tryggare...

Vadå ond cirkel?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Medan alla dagis-knivdåd i Kina går obemärkta förbi för att våra ögon är riktade på USA hela tiden..

Det finns tydligen idioter och folk som är sjuka i huvudet på mer än en plats i världen.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag har kollegor i Texas...en delstat som anses vara det starkaste fästet för friheten att skydda sig själv och jag har tappat räkningen hur många gånger jag försökt fatta hur dom tänker och det blir bara error hela tiden...jag såg ett inlägg från en annan på fejjan som sa att detta hade inte hänt om..wait for it.....inte lärarna hade varit beväpnade !!! WTF !!

jag har gett upp att ens diskutera detta med mina kollegor i usa för det går inte..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fruktansvärt. Skjuta små försvarslösa barn i 5- 10 års åldern.

USAs vapenlag är vad de är och inget tycks rubba dem. Modern till skytten hade en Glock och Sig Sauer på sig som var registrerad på modern samt en a semi-automatisk .223 Bushmaster också registrerad på modern helt lagligt.

Second Amendment i USAs konstitution säger:

A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vapenlobbyiserna skyller attacken på att lärarna inte var beväpnade........

Vad är det för fel på folk?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi kan nog glömma att skylla detta på liberala vapenlagar, problemet ligger nog djupare än så.

Hemskt är det oavsett.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Well, det hade varit svårare att hinna döda 27p med kniv eller kanske en pilbåge....

Visst är det effektivtare med skjutvapen, men fenomenet finns kvar och skulle någon börja köra genom dagis med lastbil så kommer trenden att gå åt det hållet istället.

Men att tro att det har att göra med hur vapenlagarna ser ut är korkat.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visst är det effektivtare med skjutvapen, men fenomenet finns kvar och skulle någon börja köra genom dagis med lastbil så kommer trenden att gå åt det hållet istället.

Men att tro att det har att göra med hur vapenlagarna ser ut är korkat.

Självklart spelar det in till viss del. Nu är du naiv.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...