Ny skolskjutning i USA

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
I slutändan är det alltid människor som dödar, inte vapen. Självklart skulle inte just denna händelse skett om vapen hade varit förbjudna för civila.

Det är en tragisk händelse. Men jag ser ingen anledning att förbjuda vapen för civila personer. Förbjuder man vapen för civila så kommer vapen fortfarande finnas i händerna på kriminella.

Varför är inte t.ex. Schweiz i samma situation som också är extremt vapentätt? Kan inte det istället bero på människorna i USA? T.ex. att 1 av 10 amerikaner går antidepressiva mediciner?

En början är att reda ut vem som behöver skjutvapen och varför, och sen stifta lagar utifrån det.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En början är att reda ut vem som behöver skjutvapen och varför, och sen stifta lagar utifrån det.

Fast det är svårt att hitta individer som breivik och mangs, likartade är såpass intelligenta och målmedvetna att dom slinker genom filter.

Kvar finns ett totalförbud, men inte ens det kommer stoppa dom.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Varför stifta lagar. USA är utan tvekan i grund och botten världens bästa land att leva i. Det är (vad jag känner till) det enda land med en grundlag som skyddar individens frihet på det bästa tänkbara sättet!

En grundlag som minskar statens styrande över individen är det bästa av alla världar!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Fast det är svårt att hitta individer som breivik och mangs, likartade är såpass intelligenta och målmedvetna att dom slinker genom filter.

Och det är dom som i regel är dom farligaste också.

Apropå liberala vapenlagar, jag hade känt mig oerhört obekväm om jag vetat att folk har vapen hemma eller på sig - grannar, folk på ICA, bankomatkön, systemet, på bussen, etc, usch.
Själv har jag noll intresse av att ha skjutvapen hemma. Hade jag haft det hade jag nog mest varit orolig för att det skulle bli stulet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och det är dom som i regel är dom farligaste också.

Apropå liberala vapenlagar, jag hade känt mig oerhört obekväm om jag vetat att folk har vapen hemma eller på sig - grannar, folk på ICA, bankomatkön, systemet, på bussen, etc, usch.
Själv har jag noll intresse av att ha skjutvapen hemma. Hade jag haft det hade jag nog mest varit orolig för att det skulle bli stulet.

Att folk har vapen liggandes i ett skåp hemma stör mig inte ett dugg.

Men tanken på att ufona man stöter på dagligen skulle kunna vara beväpnade skrämmer mig.

Folk är sagolikt korkade, inget man vill ha bärandes vapen bland allmänheten.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Det finns inte ett enda skäl för att tillåta civila människor att bära vapen. En knäppskalle med vapen är alltid farligare än en knäppskalle utan vapen

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det finns inte ett enda skäl för att tillåta civila människor att bära vapen. En knäppskalle med vapen är alltid farligare än en knäppskalle utan vapen

Buset bär vapnet trots att dom inte innehar licens, hur löser man det?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Att folk har vapen liggandes i ett skåp hemma stör mig inte ett dugg.

Men tanken på att ufona man stöter på dagligen skulle kunna vara beväpnade skrämmer mig.

Folk är sagolikt korkade, inget man vill ha bärandes vapen bland allmänheten.

jag har inga problem med att jägare har vapen hemma i vapenskåp men jag skulle bli orolig om tex mina grannar hade vapen. En granne gick upp till en annan granne och bankade med skohorn på dörren eftersom han spelade hög musik sent på kvällen, ett jävla liv. Alkohol inblandad hos bägge, skrämmande tanke om dessa skulle haft vapen hemma :crash

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
jag har inga problem med att jägare har vapen hemma i vapenskåp men jag skulle bli orolig om tex mina grannar hade vapen. En granne gick upp till en annan granne och bankade med skohorn på dörren eftersom han spelade hög musik sent på kvällen, ett jävla liv. Alkohol inblandad hos bägge, skrämmande tanke om dessa skulle haft vapen hemma :crash

Alkolås! :tummenupp

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Inte hos oss, här kommer dom in via smuggling.

Om folk är beväpnade tror jag inbrott, hot och rån ökar. Tror inte medelsvensson med en Sig sauer i skrivbordslådan har stor chans att fösvara sig mot ett gäng tungt beväpnade kriminella som är vana vid ett och annat.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Kvar finns ett totalförbud, men inte ens det kommer stoppa dom.

Personer som Breivik och Mangs kommer alltid finnas, men det legitimerar inte att det ska vara enkelt att få tillstånd att äga vapen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om folk är beväpnade tror jag inbrott, hot och rån ökar. Tror inte medelsvensson med en Sig sauer i skrivbordslådan har stor chans att fösvara sig mot ett gäng tungt beväpnade kriminella som är vana vid ett och annat.

Nu förstår jag inte, varför skulle dom öka?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Personer som Breivik och Mangs kommer alltid finnas, men det legitimerar inte att det ska vara enkelt att få tillstånd att äga vapen.

Men då innebär det att våra sportskyttar skall lida för att det kanske kan komma att finnas en till mangs?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Du fullare än jag, så om Svenssons har vapen på sig blir dom ett lättare byte för kriminella?

Att dom inte blir ett svårare må vara, men lättare?

Yes, lättare. Markanden för kriminella växer på hemmaplan.
Varför vända sig till Albanien eller Ryssland för att smuggla vapen när det finns runt hörnet?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast det är väl lite som att resonera att fler motorcyklar skapar fler trafikbrott?

Nu är du ute på hal is och jämför äpplen med helt andra saker. Ta något relevant istället, som till exempel MÖRDARHUNDAR eller nåt.

Jag vet inte vad du menar riktigt, men jag är helt övertygad om att vem som helst med öppna ögon kan se ett samband med många vapen och många vapenrelaterade brott. Sen finns det givetvis många andra viktiga faktorer som spelar in, uppfostran är en av dem och säkerligen har tv-spel också ett finger med i det hela, oavsett vad folk som spelar tv-spelen säger.
Hur man inte kan se sambanden är för mg oförståeligt. Men faktum kvarstår, problemet är inte lätt att lösa, om inte helt olösligt till och med.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...