Ny skolskjutning i USA

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Jag tror på det antagandet.
Skulle Lanza ha kunnat genomföra detta dåd och i samma tragiska omfattning om hans mor inte hade bössa och två pistoler eller var det nu var?
Beror väl på hur stor viljan var att genomföra det. Inga större problem att få tag i vapen om man verkligen vill det, vad landet än har för lagar. Dock tror jag att vapenförbud tar bort många impulskjutningar.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Beror väl på hur stor viljan var att genomföra det. Inga större problem att få tag i vapen om man verkligen vill det, vad landet än har för lagar. Dock tror jag att vapenförbud tar bort många impulskjutningar.

Precis.
Sen vet jag inte anledningen till varför gemene man måste beväpna dig. Jägare. samlare och sportskyttar undantaget.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, något är säkert, ett skjutvapen gör liknande attacker effektivare.

Men avsaknaden av dom tar inte bort fenomenet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Just det här fallet hade säkerligen inte kunnat undvikas med hårdare vapenlagar, det jag syftade på var själva huvudfrågan gällande vapenlagen i stort over there. Det är solklart att det begås många vapenrelateradebrott på grund av att det finns så mycket vapen i omlopp.
Men skolskjutningarna hade säkerligen inträffat ändå, någons föräldrar har säkert vapen i ett skåp osv.
Jag kommer själv ihåg hur jag och brorsan lyckades sno åt oss vapenskåpsnyckeln och plockade med oss pistoler ner i ladan och sköt råttor med både 9mm och 22:a. Inte så smart så här i efterhand men det var ju inte riktigt vad man tänkte på när man var en snorunge...
Men en förlåtande styvfar med jävligt bra pedagogik undvek att skälla ut oss när det hela uppdagades och lärde oss istället att hantera vapen säkert och var med oss och sköt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Just det här fallet hade säkerligen inte kunnat undvikas med hårdare vapenlaga

Det tror jag, eller iaf omfattningen av den. Hade inte morsan, grannar, vänner eller någon i närheten haft vapen liggandes hemma hade han förmodligen inte haft nått annat val än att stjäla dom från en vapenförsäljare och det hade förmodligen inte lyckats med obeväpnad. En sån omväg skulle kunna få gärningsmannen att stanna upp och tänka till vad hans familj och vänner betyder och vad hans /känslomässiga tillstånd/mordplaner innebär och vilka konsekvenserna blir. Om det hade funkat i det här fallet kommer vi aldrig att få reda på. Kanske hade han hunnit lugna ser sig, vem vet, han har ju inte visat destruktiva eller psykotiska drag tidigare vad jag vet.

Klart han kan ju besöka skolan med en machete, basebollträ eller kniv men då tror jag inte han hade hunnit tagit livet av 28 personer. Rättsläkaren som undersökte barnen sa att han aldrig sett nått liknande under sina 30 yrkesverksamma år - var och en av offrena hade mellan 3 och 11 skottskador, med andra ord, han har matat ordentligt. Oerhört tragiskt.

Visst skjutvapen dödar inte människor, människor dödar människor men skjutvapen underlättar en hel del.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det tror jag, eller iaf omfattningen av den. Hade inte morsan, grannar, vänner eller någon i närheten haft vapen liggandes hemma hade han förmodligen inte haft nått annat val än att stjäla dom från en vapenförsäljare och det hade förmodligen inte lyckats med obeväpnad. En sån omväg skulle kunna få gärningsmannen att stanna upp och tänka till vad hans familj och vänner betyder och vad hans /känslomässiga tillstånd/mordplaner innebär och vilka konsekvenserna blir. Om det hade funkat i det här fallet kommer vi aldrig att få reda på. Kanske hade han hunnit lugna ser sig, vem vet, han har ju inte visat destruktiva eller psykotiska drag tidigare vad jag vet.

Håller med did, men man hoppas nog på lite för mycket om man tror att någon sådan här person skulle stanna upp och tänka till vad hans familj m.m. betyder vad hans mordplaner innebär.
Ingen snabb, smidig och enkel tillgång till vapen är nog mestadels bara lika med att individerna inte orkar ta till pistoler och automatkarbiner innan dom blir för lata för att genomföra det hela.

Så mycket mer än det bör man nog inte förvänta sig eller hoppas på av den genomsnittliga psykopaten... och kanske inte mer utav den genomsnittliga människan född i och uppväxt utav dagens västerländska moderna samhälle...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tror, att om han inte hade haft tillgång till vapen så hade han ägnat tio år åt att odla fram tillräckligt med mjältbrandssporer för att utrota tusentals...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Bättre på papper än...

Varför stifta lagar. USA är utan tvekan i grund och botten världens bästa land att leva i. Det är (vad jag känner till) det enda land med en grundlag som skyddar individens frihet på det bästa tänkbara sättet!

En grundlag som minskar statens styrande över individen är det bästa av alla världar!

Du måste ha slagit på verklighetsförvrängaren utan att märka det? Gå och kolla och kom tillbaka senare.

Den amerikanska konstitutionen har en obehaglig likhet med det kommunistiska manifestet!
De är bägge mycket bättre på papper än i sina faktiska implementationer.

Vadå skydda individens frihet...till shoppa så mycket du vill?
Amerikas Förenta Företag bryr mycket lite om ens något alls, om något så futtigt som en individ såvida det inte är för ett flyktigt ögonblick där det går att sälja något lite till...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Buset bär vapnet trots att dom inte innehar licens, hur löser man det?

En ordningsmakt som har rätt mandat och sköter sitt jobb. Mer offentlig repression mot de som "väljer att stå utanför" systemet. Sovjetunionen före sönderfallet där staten hade ett tydligt monopol på repression och maktmedel var löjligt säkert för de flesta "vanliga" människor...

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
innan ni ordbajsar vidare i er lilla sandlåda, kan det vara bra för er att känna till om att usa inte är 'världens största demokrati' och inte heller en federal republik om nu någon extra smartass sh'are får för sig att 'det egentligen är'.

ett nytt ord för er att ta in: plutokrati

en av huvudanledningarna ang. usas tillstånd som nation.

enkel svenska - http://sv.wikipedia.org/wiki/Plutokrati
enkel engelska - http://en.wikipedia.org/wiki/Plutocracy

noterbart är att 119 miljardärer i sverige, står för 40% av sveriges bnp. (http://www.dn.se/ekonomi/119-miljardarer-i-sverige)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En ordningsmakt som har rätt mandat och sköter sitt jobb. Mer offentlig repression mot de som "väljer att stå utanför" systemet. Sovjetunionen före sönderfallet där staten hade ett tydligt monopol på repression och maktmedel var löjligt säkert för de flesta "vanliga" människor...

Jaså, var verkligen ussr så säkert på sin tid?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Säkerhet är relativ

Nej, du har helt rätt i att det inte var säkert i så mått att om man uppfattades som att man utmanade systemet kunde bli föremål för:
  • Mental korrigering
  • Långvarig arbetsträning
  • En kortare men slutgiltig vistelse i Lubjanka hos som gäst hos Järn-Felix och efterföljare.
  • "Vanligt fängelse"...

Men medel-ivan riskerade knappast, löpte liten till mycket liten risk att bli överfallen, rånad på väg hem från jobbet. Säkerhet är relativ...det är svårt att få det ena utan det andra...
Fast det hade förstås varit trevligt med lugn och och frihet från skurkar och bus utan repression.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, du har helt rätt i att det inte var säkert i så mått att om man uppfattades som att man utmanade systemet kunde bli föremål för:
  • Mental korrigering
  • Långvarig arbetsträning
  • En kortare men slutgiltig vistelse i Lubjanka hos som gäst hos Järn-Felix och efterföljare.
  • "Vanligt fängelse"...

Men medel-ivan riskerade knappast, löpte liten till mycket liten risk att bli överfallen, rånad på väg hem från jobbet. Säkerhet är relativ...det är svårt att få det ena utan det andra...
Fast det hade förstås varit trevligt med lugn och och frihet från skurkar och bus utan repression.

Fast de bemedlade var inte undantagna brott, att medel-ivan vars totala egendom bestod av två burkar inlagd gurka kunde gå säker är nog förklarligt.

Sen så är det svårt att luta sig på någon statistik ang. brott i ussr då den helt enkelt inte fanns.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...