Ny sporthoj till samlingen !

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Robban_C skrev:
Håll också ett öga på bestyckningen, mittcylindern ska tydligen gå varmare (det är visst oftast den som skär) och alltså kräva större munstycke. Detta är dock endast hörsägen så det får du väl kolla upp så det stämmer.

Tack för tipsen :Bugar

Jo det borde väl vara så att den cylindern får lite sämre kylning. Man får väl plocka ut stiften rätt ofta innan man har lärt sig hojen.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Grattis

Hade en Suzuki RG 500 Gamma när jag var yngre och det är den roligaste hoj jag kört. Trots att den kom så sent som -86 så var motorn underbar men ramen lite för vek. Tvåtakt är ju alltid tvåtakt och det finns inget som är så underbart som den "förvandling" motorn gör vid ca 6000 varv. Ta väl hand om den :yoparty

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
R1 wannabe skrev:
Grattis

Hade en Suzuki RG 500 Gamma när jag var yngre och det är den roligaste hoj jag kört. Trots att den kom så sent som -86 så var motorn underbar men ramen lite för vek. Tvåtakt är ju alltid tvåtakt och det finns inget som är så underbart som den "förvandling" motorn gör vid ca 6000 varv. Ta väl hand om den :yoparty

För att vara gnällig så kom den -85

De överlevde dock inte länge då på 80-talet, Förutom 250 racerhojarna (och möjligen rd350) så blev ju aldrig 2t nån hit igen på gatan.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bimota försökte ju iofs för några år sen men det blev ju ingen hit. Men det tror jag mest berodde på att man tog sig vatten över huvdet eller inte tog sig tid att färdigutveckla. Dvs jag tror på konceptet med liten, lätt 2-t.

Göran:
Det kanske ska vara så att mittcylindern ska ha något större kolvspel. Jaja, jag minns inte. Men du är ju medveten om läget.

Jag såg för övrigt en sån här på ett ställe i höstas
http://www.ozebook.com/potw/potw7.jpg
fast i 750-utförande och om jag minns rätt med större kåpa.
Seeley TR750. En av Colin Seelyes skapelser i gatanpassat utförande med Suzukis vattenkylda 2-t 750 3-pip.
Skickade brev till ägaren och försökte köpa men har inte fått något svar. :-((

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
och jag tror inte alls på det för vanlig gatkörning, en 2t kan vara rätt jobbig att framföra i jämn fart tycker jag, måste nog till en väldigt modernt teknisk maskin för att verkligen vara användbar, sen har vi ju problemet att motordelar på dem kan anses som slitdelar, alla tycker inte årlig motorrenovering är så intressant:)

2t funkar bra på crossbanan eller liknade där det inte nackdelarna spelar sån stor roll, de blir ju lätta och ger hög effekt.
Jag tror aldrig de komer komma tillbaka igen i nån större omfattning, trenden går ju mot att även de mindre (kubikmässigt) hojarna blir 4t.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Robban_C skrev:
Jag såg för övrigt en sån här på ett ställe i höstas
http://www.ozebook.com/potw/potw7.jpg
fast i 750-utförande och om jag minns rätt med större kåpa.
Seeley TR750. En av Colin Seelyes skapelser i gatanpassat utförande med Suzukis vattenkylda 2-t 750 3-pip.
Skickade brev till ägaren och försökte köpa men har inte fått något svar. :-((

Ja en Suzuki GT750 vattenbuffel är oxå en dröm att ha, men först vill jag ha igång den här och ev skaffa en trimmad H2 750 på +100hk.....

Det är mycket man vill här i livet :banana

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Silwer:
Jo, det går åt en entusiast till att köra 2-t på gata. Och dessa entusiaster är utdöende så det kanske inte blir några fler 2-t av just det skälet. Marknaden är liten och blir allt mindre.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Faan va´ ball det skulle vara! Vill ha en sån! Med sportigt chassie, kompakta mått, USD och riktiga hejdare. Får gärna levereras med olackade glasfiberkåpor så man får lacka själv. Vill inte betala japanska priser för dekaler som finns på varenda likadan hoj.
Kunde ju förresten gärna få produceras i Italien. Men italienarna lär ju knappast hoppa på tvåtakt.

Det har ju såvitt jag förstått byggts ihop några H1:eek:r till 5-cylindrigt. Nån engelsman. Undrar om det inte var samma snubbe som byggde V8 av Kaw Z och V12 av Kaw Z1300? Eller är jag yr nu?
Fast felet med dessa är ju att det är urgamla grejor med urgamla bromsar och urgammalt chassie.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Såvitt jag vet inget förbud mot 2-t, däremot avgaskrav som gör att 2-t är mer eller mindre omöjligt att komma igenom i vissa delstater i USA. Det var ju därför Bimota försökte med ett nytt koncept i V-due i form av direktinsprutning av bränslet. Dock inte färdigutvecklat. Tyvärr, jag hade gärna haft en sån nån gång.

Generellt sett lär vi ju få allt hårdare krav på såväl avgaser som buller och 2-t är ju inget vidare på varken det ena eller det andra.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag arbetate ihop med en kille som samlar sådana där. Han har 6 stycken tror jag det var, några under renovering, men ett par i utställningsskick! Skall se om jag hittar hans hemsida....

Bor i Gbg-trakten.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
bgix skrev:
Gatåkning på tvåtakt är nog en fråga om temperament. Har tourat med dam på Kawa H1 utan andra problem än att stiften slaggar igen om det är för lite landsväg mellan fartbegränsningarna som det ofta är ute i Europa.

Skulle någon bygga en modern 1000 cc tvåtakts radfyra - som utan problem borde väga in under 160 kg och ha 200+ hästar - så skulle i varje fall jag utan minsta saknad dumpa allt vad fyrtaktare heter.
Faan kollade din avatar och då blev det sådär kladdigt på tagenbordet igen :huvet

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Respekt Göran, en grön H2:a "Joe bar team style"står även på min önskelista. Finns en kille som kör dragracing men en sån och har fått ut 185 kusat ur 839cc. Du får väl hojta till om du behöver hjälp att sota ur den? :rolleyes:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Kör han fortfarande med den?
Det är väl för övrigt en H1:a han har baserat på? Antar jag.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
bgix skrev:
Gatåkning på tvåtakt är nog en fråga om temperament. Har tourat med dam på Kawa H1 utan andra problem än att stiften slaggar igen om det är för lite landsväg mellan fartbegränsningarna som det ofta är ute i Europa.

Skulle någon bygga en modern 1000 cc tvåtakts radfyra - som utan problem borde väga in under 160 kg och ha 200+ hästar - så skulle i varje fall jag utan minsta saknad dumpa allt vad fyrtaktare heter.

Jag har inte haft alla 2t som funnits för gata men de jag kört har alla varit klart jobbiga att köra landsväg mm i jämn fart, antingen drar de eller så drar den inte.
Jag tror du är i klar minoritet faktiskt.
Sen låter det som en rent livsfarlig hoj du beskriver, man kan bara tänka sig alla tokjävlar på sånna hojar:)

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
...tvåtakt... :nicka

Min gamla RD 500

Bifogat

• RD 500 2.JPG
    RD 500 2.JPG
    24.5 KB · Visningar: 58

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Japp. Ibland blir man lite avis på Johannes som har en RG500. Vill ha sån. Men som nån skrev ovan, det är mycket man vill ha...

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C skrev:
Japp. Ibland blir man lite avis på Johannes som har en RG500. Vill ha sån. Men som nån skrev ovan, det är mycket man vill ha...
Tror det är en i gbg som vill sälja sin RG500 för runt 20k, jag var på väg att köpa den :)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Du får inte säga så där, jag har ju redan en hel binge hojar! Alldeles för många faktiskt!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC