Ny stereo?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Skulle inte rekommendera dom! Jag är i och för sig petig och noga med min stereo då jag haft det intresset ett tag...

Vad har du för budget?! Stereo eller hemmabio?

Låter säkert ok men proson är ett budget märke.... Brukar inte vara så bra saker men om man kanske inte har det direkt hifi/hemmabio intresset så duger det väl åt dom flesta!

Runt 5kkr.
Det ska vara både hembio och musikspelare. Vet att det inte är optimalt, men det går inte att få plats med mer. Högtalarna, även frontarna, måste vara så små att man kan sätta upp dom på väggen. Dom får inte plats "brevid" tvn tyvärr. Som du kan se på bilden ligger nuvande stereo ner under tvn eftersom den inte får plats någon annanstans.

Soundbar hade kunnat vara ett alternativ, men dom jag hittat är för dyra...

Det jag länkade till kostar 3995:- nytt, så ska det vara beggat och kosta tusen till vill man ju att det ska vara en del bättre.

Enligt rescensioner på pricerunner ska det vara väldigt prisvärt. Klart man inte får asgrymmaste grejjerna. Men man vill ju inte ha skitdålgit ljud bara för att det råkade vara billigt :gnissla

post-137929-1292076492.jpg

Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Hi-fi-prylar ska vara, förutom välljudande, gedigna, tunga och stora. Rejäla doningar från 70- och 80-talet.

Fy f*n för dagens plastskräp där man bara kränger på design och inget är gediget, mycket känns rackligt och man tror reglagen ska falla i bitar av blotta åsynen.

Har ett par gamla Tandbergare hemma som jag vårdar ömt. Inget tokdunkadunka, men med ett mycket mjukt och varmt mellanregister. Yum!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Runt 5kkr.
Det ska vara både hembio och musikspelare. Vet att det inte är optimalt, men det går inte att få plats med mer. Högtalarna, även frontarna, måste vara så små att man kan sätta upp dom på väggen. Dom får inte plats "brevid" tvn tyvärr. Som du kan se på bilden ligger nuvande stereo ner under tvn eftersom den inte får plats någon annanstans.

Det jag länkade till kostar 3995:- nytt, så ska det vara beggat och kosta tusen till vill man ju att det ska vara en del bättre.

det är svårt att hitta BRA system för 5000:- Jag såg ett igår men det försvann på en gång...
Detta är bra grejer! Kef KHT 2005.2
Dock så behövs en Surround förstärkare till det!

Ett minder kef system http://www.blocket.se/stockholm/KEF_3001_Home_Theatre_30370112.htm?ca=10&w=3 Detta är ju komplett!

Yterliggare ett KEF http://www.blocket.se/malmo/Surround_system_30939752.htm?ca=10&w=3 Dock utan förstärkare...

Detta är en bra surround förstärkare! Onkyo 607

detta är ett bra paket men med golvare! http://www.blocket.se/skaraborg/ONKYO_TX_SR607___Dynavoice_Magic_F_6_EX_5_0_30934893.htm?ca=10&w=3

Vettigt paket med golvare utan förstärkare...http://www.blocket.se/stockholm/Dynavoice_Challenger_M85_Hogtalar_paket___sub_28852064.htm?ca=10&w=3&last=1

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Runt 5kkr.

Enligt rescensioner på pricerunner ska det vara väldigt prisvärt. Klart man inte får asgrymmaste grejjerna. Men man vill ju inte ha skitdålgit ljud bara för att det råkade vara billigt :gnissla

http://www.minhembio.com/forum/uploads/monthly_12_2010/post-137929-1292076492.jpg/IMG][/QUOTE]

Kör på både en hemmabiostärkare samt en tvåkanalig förstärkare? Koppla en enkel högtalarswitch.

Så att säga för musiklyssning drivs de två frontarna (som du säger ska vara modell mindre) av en prisvärd T-Amp.

[url]http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8192&grp=502923[/url]
Har själv inte provat just dessa modeller. Men många kör på samma krets jag har, TA2024.

Personligen väljer jag hellre att poppa lite med mina två vägghögtalare drivna av T-Ampen än mina två stora frontar (inkluderade i 5.1-systemet) som drivs av flerkanalsförstärkaren.

Ljudet är mycket mysigare från t-ampen.... dock självklart inte lika kraftfullt.

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
IVIL,
Skaru ha Fjoll-size, dvs nåt som ryms i bokhyllan, så kan jag rekommendera Yamaha MCR-040 ca 2 500 kr, ska köpa en sån själv.

Mark,
Jag har haft Prosongrejer, fullregisterfrontar+satellit+sub, och min uppfattning är att de är mycket prisvärda. Nu har jag lite dyrare prylar med frontar som väger 25 kg styck + fyra satelliter (varav två presence) + två center och en sub och som kräver fet stärkare, men det är svårt att jämföra ljud med ljud?! Jag kan tycka att Proson lät luftigare och med bra och finare bas, men de e klart att de nyare grejerna flyttar mer luft. Men kör man fyllekaraoke med nirvana på fläskvolym så hör det ju till att det piper i öronen dagen efter, proson grejerna hade kanske gått sönder, men de vete fan.

Någon nämnde T-amp; Jag har en sån på verandan. Jag gillar verkligen ljudet ur den med Dynavoice högtalarna. Riktigt bra för 1400 kr, se fynda.se. Jag tänker ha dem på nyårsfesten, och koppla in min sub. Ska bli spännande. Bara kablarna till subben kostar nästan lika mycket som t-ampen inkl högtalare...

Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Kör på både en hemmabiostärkare samt en tvåkanalig förstärkare? Koppla en enkel högtalarswitch.

Så att säga för musiklyssning drivs de två frontarna (som du säger ska vara modell mindre) av en prisvärd T-Amp.

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8192&grp=502923
Har själv inte provat just dessa modeller. Men många kör på samma krets jag har, TA2024.

Personligen väljer jag hellre att poppa lite med mina två vägghögtalare drivna av T-Ampen än mina två stora frontar (inkluderade i 5.1-systemet) som drivs av flerkanalsförstärkaren.

Ljudet är mycket mysigare från t-ampen.... dock självklart inte lika kraftfullt.

En T-amp duger inte till mycket... Köp en av de förstärkare jag länkat till så blir det bra!
Mysigt ljud från en T-amp?! den orkar knappt nånting, har en sådan i köket... Då måste du ha riktigt dåliga saker i hembion....

IVIL,
Skaru ha Fjoll-size, dvs nåt som ryms i bokhyllan, så kan jag rekommendera Yamaha MCR-040 ca 2 500 kr, ska köpa en sån själv.

Mark,
Jag har haft Prosongrejer, fullregisterfrontar+satellit+sub, och min uppfattning är att de är mycket prisvärda. Nu har jag lite dyrare prylar med frontar som väger 25 kg styck + fyra satelliter (varav två presence) + två center och en sub och som kräver fet stärkare, men det är svårt att jämföra ljud med ljud?! Jag kan tycka att Proson lät luftigare och med bra och finare bas, men de e klart att de nyare grejerna flyttar mer luft. Men kör man fyllekaraoke med nirvana på fläskvolym så hör det ju till att det piper i öronen dagen efter, proson grejerna hade kanske gått sönder, men de vete fan.

Någon nämnde T-amp; Jag har en sån på verandan. Jag gillar verkligen ljudet ur den med Dynavoice högtalarna. Riktigt bra för 1400 kr, se fynda.se. Jag tänker ha dem på nyårsfesten, och koppla in min sub. Ska bli spännande. Bara kablarna till subben kostar nästan lika mycket som t-ampen inkl högtalare...

Vill man ha ljud funkar nog Proson men förvänta dig inte mer.... Men jag är ju ljudnörd så jag skulle aldrig köpa något som det står Proson på...

T-amp finns för drygt 500:- på ebay, skulle verkligen inte använda en T-amp till en sub, då måste det vara en väldigt liten sub med hög känslighet... Det är 2x15WATT och inge vidare strömstark... Har man små satelliter kan man driva dom med en sån men inte större högtalare...
Köp denna förstärkare för 1000:- den är vettig iaf!!! Cambridge 340A

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Glömde visst berätta att jag investerade i denna:
629864.jpg

Stereo Zero ifrån Audio Pro:tummenupp

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vill du ha bra ljud till en vettig peng kan jag rekommendera Audio Pro Stereo One, har den själv och är mycket nöjd. Den är inte gjord för att spela högt på fester, förstärkaren är lite för klen för det.

Men vill du ha en stereo för att njuta av musik på vettiga ljudnivåer är den kalas. Finns en på blocket nu för 3000:- och har sett nån för runt 2500:- förut. Bra finish och kvalitétskänsla, imponerande bas med tanke på storleken.

http://www.blocket.se/goteborg/Stereo_One_fran_Audio_Pro___LG_J10HD_31130140.htm?ca=5&w=3

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag ska göra samma sak. Fastnat lite för Audio Pro med, nämligen "Stereo Zero". Nån som lyssnat på en sån anläggning? Är det nåt att ha?!

Haha, ett inlägg om Stereo Zero tre inlägg upp typ. Nå, låter den bra? Kan man spela skapligt "party"-högt med den utan att det låter illa?!

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tycker den låter alldeles utmärkt och kan spela ganska högt. Inte lika högt som mitt gamla "Fjortissystem" men den gör allt mycket snyggare och bättre.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag ska göra samma sak. Fastnat lite för Audio Pro med, nämligen "Stereo Zero". Nån som lyssnat på en sån anläggning? Är det nåt att ha?!

Haha, ett inlägg om Stereo Zero tre inlägg upp typ. Nå, låter den bra? Kan man spela skapligt "party"-högt med den utan att det låter illa?!

Om man tittar på storleken så kan du nog utesluta PARTY högt men det går nog att spela tillräckligt för dom flesta!!!

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Hi-fi-prylar ska vara, förutom välljudande, gedigna, tunga och stora. Rejäla doningar från 70- och 80-talet.

Fy f*n för dagens plastskräp där man bara kränger på design och inget är gediget, mycket känns rackligt och man tror reglagen ska falla i bitar av blotta åsynen.

Har ett par gamla Tandbergare hemma som jag vårdar ömt. Inget tokdunkadunka, men med ett mycket mjukt och varmt mellanregister. Yum!
Håller med där :)

Jag har en AKAI från 80-talet hemma, och sen har föräldrarna en Tandberg från ca 69-70 stående hos sig som är min med :)

Idag gör dom fan inte förstärkare med träkabinett!

Ska vara riktig kvalitet, sa inte kännas som att volymratten håller på att lossna när man vrider på den :)

Om TS söker bara tvåkanal finns det faktiskt rätt gott om ok förstärkare från 70-80 talet som är riktigt välljudande.
Kolla inte effeksiffrorna på papperet bara, dom är ointressanta.
Min 2*50W AKAI spelar minst lika bra som en moden 2*100W.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har en AKAI från 80-talet hemma

:Bugar

Jupp, ofta är ju verkansgraden i dB mer intressant än vilken W de har, om man nu ska jämföra nuffror istället för lyssna på pryttlarna.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Håller med där :)

Jag har en AKAI från 80-talet hemma, och sen har föräldrarna en Tandberg från ca 69-70 stående hos sig som är min med :)

Idag gör dom fan inte förstärkare med träkabinett!

Ska vara riktig kvalitet, sa inte kännas som att volymratten håller på att lossna när man vrider på den :)

Om TS söker bara tvåkanal finns det faktiskt rätt gott om ok förstärkare från 70-80 talet som är riktigt välljudande.

Det är mer än det som skiljer, signal vägar, material val för att inte prata om alla kondningar som blir sämre med åren....

Jupp, ofta är ju verkansgraden i dB mer intressant än vilken W de har, om man nu ska jämföra nuffror istället för lyssna på pryttlarna.

Ska man ha anläggningen till att avnjuta musik ska man definitivt lyssna på saker innan man köper nått!!!! Siffrorna kommer i andra hand...

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Har för x antal år sen sålt mängder med Proson/Genexxa/JWS och har provlyssnat i princip alla förekommande modeller utom de som dykt upp de senare åren.
Vissa modeller lät faktiskt helt ok medans andra lät så illa så man skämdes över att sälja dom, fick känslan av att det aldrig referenslyssnades vid konstruktion utan bara kastades in element i en ibland hyffsat avstämd låda.
Men det är klart att prisvärt var det, golvhögtalare med 2x10" mellan o diskant för 995kr/par ut till kund:) spelade ordentligt med bas o diskant men mellanregistret var det sämre med (typisk fjortishögtalare).

Bästa rådet jag kan ge dig om du ska handla JWS är att du beger dig till Falkenberg och provlyssnar lite olika högtalare o förstärkare, det går faktiskt att hitta kombinationer som låter mycket prisvärt.

Skulle inte rekommendera dom! Jag är i och för sig petig och noga med min stereo då jag haft det intresset ett tag...

Du kan inte vara petig med ljudet om kör mp3 från datorn, visst ska man ge även en dålig källa så bra förutsättningar som möjligt, men bra blir det aldrig.

Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Det är mer än det som skiljer, signal vägar, material val för att inte prata om alla kondningar som blir sämre med åren....

Ska man ha anläggningen till att avnjuta musik ska man definitivt lyssna på saker innan man köper nått!!!! Siffrorna kommer i andra hand...

Ja det har du så klart rätt i, saker åldras ju. Vill man garanterat ha allt perfekt är det ju nytt som gäller.
Men ofta tycker jag inte att det märks sådär mycket vid normal lyssning faktiskt. Sen är det ju ofta så satans billigt, och ibland kan du aldrig få samma ljud för de pengarna när du köper nytt, gamla kondingar eller ej.

Dock är det klart att man måste provlyssna innan köp :)
Ang. högtalare köpte jag sånna här:
http://www.proson.se/index.php3?pageid=20
Faktiskt förvånad över hur bra dom låter, dock inte billigaste serien, bra mellan och diskant, och len, följsam bas faktiskt. Gav 2500 då.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Jo, det var själva andemeningen i det jag skrev.

Vad gäller själva lyssnandet är det intressant att "se" på hur många olika sätt man kan lyssna på och vad som värderas och tillika värderas olika i skilda öron.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC