Ny SUV, X5, Cayenne eller Touareg....

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Nu är det dags att byta ut min XC90 mot en ny SUV. De jag kollar på är BMW X5, Porsche Cayenne, VW Touareg. Jag kollar på årsmodeller från 2008 och bensinmodellerna eftersom skatten är så hög på diesel så det kommer inte löna sig. Budget är väl ca 250000 till 300000.

Problemet är nu vilken jag skall välja?
Jag kommer inte köra terräng.
Ni har säkert erfarenheter av dessa bilar och läser gärna era synpunkter!
Så vad tycker ni? För och nackdelar? Vilken är dyrast resp billigast att äga, vads skall jag tänka på, vanliga fel osv

Jag kollar också på Range Rover, men tyvärr gillas inte utseendet av min flickvän.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Touareg V10 Diesel m luftfjädringen är ju fin men det har väl varit en hel del dyrt strul med Touaregen vad jag förstår. Porschen är ju nästan samma bil så det är knappast bättre där. BMWn har jag inte provat.

Jag hade kollat på en Land Cruiser. Lite som en Range rover fast välbyggd, smidigare och bättre på allt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Alla bilarna som nämndes av trådskaparen lirar i en dyr division. Även om de börjar bli "billiga" begagnade kostar de en del att hålla igång. I synnerhet om man måste åtgärda något. De lider alla av fel och brister och det är nog bäst att läsa sig till dessa på märkesforum eller allmänna bilforum.

Har bara några timmar bakom ratten på Cayenne S och Turbo (gamla generationen). Kom fram till att det var väldigt kompetenta bilar båda två. Fick testa dem hårt både på landsväg och utanför på terrängbana samt på bana på sjöis. Kan säga att det är få ägare som testat sina bilar på det viset jag fick tillfälle att göra. På vissa plan var jag mer imponerad än vad jag trodde att jag skulle bli, men busskänslan är ändå rätt påtaglig och då ska Cayenne vara mer sportig än sina konkurrenter. Touraeg ska dela rätt mycket med Cayenne, men den senare har en del unika delar med Porsche nummer, vilket inte gör den helt enkel för vem som helst att skruva i. Tänker man serva bilen utanför servicenätet kan det vara bra att ha i åtanke.

En vän till mig ägde en Range Rover, men den stod mest på verkstaden med diverse barnsjukdomar så han sålde den och köpte en BMW 5 serie istället. Trots detta är jag svag för Range Rover. De har lyckats förvalta sitt arv bra. Det är väldigt kompetenta bilar utan tvekan. Men så var det ju det med kvalitén. Får man ett måndagsexemplar är det inte så roligt.

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
såg nya fiat panda 4x4 på mässan, typ 128000 för en ny, köp två vettja :)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ut o prova! Helt personligt val har jag kommit fram till. Har sjalv tittar i snart ett ar(!!), gar fram och tillbaka

Touareg. Ush trakig, aldrig i livet.

X5 har jag svart for, provade en SE och tycket den var stotig och levde om som fan (och det var nar jag kom ur min c klass med sport paket). Men imho snyggast

Cayenne behover luftfjadring, men det kommer ju som standard i bensinmotorn.. ful dock

RR (men inte sport, USH) ar latt den bekvamaste av dom du namner, men kan bli javligt dyr i underhall

Bara X5 har 7 saten, och dom bakre ar samre an dom i XC'n om du nu behover dom

Q7 har du med ratta lamnat ut, men Q5 da?

Kolla merca R class, lite ovanligare och udda men faktiskt riktigt najs. Stor javel.

Kompromisser pa alla.

skulle gissa touareg eller volvo ar billigast att kora/aga foljt av X5, sedan cayenne och dyrast RR

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Porsche tror jag mest på av de alt., de övriga är lika dåliga om inte sämre än XC90.
Vette katten om Cayennen är så bra. Sist jag var inne på PC var det ett flertal Cayenner (av nyare modell) i verkstaden med urplockade motorer (motorras)... Tydligen vanligt med allvarliga ras på den modellen.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ska man ha "stor suv" finns typ 2 alternativ

Range Rover Defender
Hummer H1

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Cayenne V8, V8T; Kylvätskerör i plast spricker(byts mot alu), tändspolar (inget ovanligt på andra märken..), bränslepump, knutkors, oljenivågivare, luftfjädrar och nav-display är sådant som verkar förekomma i fel.

Slänger in en joker; Subaru Tribeca

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Xc60 var rätt trevlig och stabil- ingen busskänsla, men lite bullrig i motorvägsfart. Annars gillar jag bmw som för övrigt har för litet bagageutrymme, pc range rover sport

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ska man ha "stor suv" finns typ 2 alternativ

Range Rover Defender
Hummer H1

H1?? Kan man åka sån utan tonade rutor om man inte köper den för pengar från Oddset, har Amstaffen där bak och tatueringar under armbågen utan att skämmas?:va

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
H1?? Kan man åka sån utan tonade rutor om man inte köper den för pengar från Oddset, har Amstaffen där bak och tatueringar under armbågen utan att skämmas?:va

E nog H2'an du tänker på , ghettostyle med 24" chromefälgar :zpy
H1 e "Arnoldmodellen" , den har inga tribaltatuerade Amstaffägare (iaf inte i denna förort :tungan )

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
E nog H2'an du tänker på , ghettostyle med 24" chromefälgar :zpy
H1 e "Arnoldmodellen" , den har inga tribaltatuerade Amstaffägare (iaf inte i denna förort :tungan )

Fast den andra modellen du rekommenderar är jag lite nyfiken på.

Hur ser en sån ut?

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping