"Ny" systemkamera, 5D mark II, 7D, 70D, 700D ?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Behöver göra ett budgetuppdatering från den föråldrade 30D:n jag har.
Vill fortfarande köra Canon pga objektiv och tillbehör.

Budget 5-10.000kr.

Möjlighet till vettig filmfunktion är ett måste.

Är en beggad 5D mark II bra skit iom fullformat? Eller är tekniken så gammal att man gråter? :3freak

70D:n har ny sensor, bra skit?

700Dn billigt skräp?

Tips råd?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Köp en 6D, ledsna och sälj den billigt till mig, bara för att slippa ha det ångestladdade objektet i din ägo :tungan

Skämt åsido, jag är sugen på FF nu när jag inte fotar så mycket motorsport längre, och då ligger en 6D långt upp på önskelistan, hellre än sån än en 5DII faktiskt. Men visst, den ligger ca 50% utanför din budget.

Dock är jag i sig väldigt nöjd med min 7D, den är väldigt bra till det den är konstruerad för, action och sportfoto :tummenupp

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag sitter i samma funderingar, min 500D kommer nog att uppgraderas. 70D ligger bäst till för närvarande, beroende på nya Autofokusen samt att HDR-alternativ direkt i menyn och från kameran verkar lite enkelt och smidigt. Wifi samt pekskärm också ett stort fett plus för den nya kameran.

7D är väl alternativet i så fall? bra pris men Wifi skulle jag nog sakna...?

6D ligger ju väldigt bra i pris nu, men saknar en del när det gäller sportläge och har väl inte heller Wifi?

Beggad 5D MkII har jag gluttat en del på men för prisskillnaden förefaller 70:an mer modern och förmodligen en lösning som håller längre för mig.

Har Du klämt på någon 70 än? Skriv gärna vad Du beslutar Dig för och vad som fäller avgörandet?

Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Inget du saknar?

Hur är den i hög ISO?

:)
Det skulle väl vara fördelarna med en FF då, lite större dynamiskt omfång och mindre brus rakt igenom, men det är få gånger jag egentligen stör mig på det, om jag inte pixelpeapar nå hysteriskt.

Fotar du bara klara, enfärgade saker så kan det bli grynigt, men inte om du fotar tex hojar eller natur. Sen är jag lite lat och fotar jpeg, det gör kanske inte underverk för grynigheten heller, komprimeringen är ganska elak tyvärr :(

Om du ber snällt så kan jag fota lite exempelbilder i olika ISO och skicka över :)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
7D har inbyggd blixt ;)

Vad är poängen med wifi i kameran? I en studio kan jag köpa det, för att i realtid se bilderna på storskärm, men annars? :va
Tack, upptäckte det när jag skrivit inlägget;) Har tittat på för många modeller för slarvigt under senaste veckan.

Ptjaa, för att enkelt dela bilder mellan olika elektroniska gizmos på plats, styra via app när kameran står på stöd eller som Du säger - även grovsortering/visning av bilder innan redigering.

Men som sagt - jag vet inte än, har inte jämfört kamerorna i detalj då priset på 70D verkar lite tilltaget i samband med introduktionen.

Men då Du har en 7D, vad tror Du personligen kring 60D, 70D, 6D resp 7D? 60 känns begränsad när det gäller AF, men de övriga?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
7D har inbyggd blixt ;)

Vad är poängen med wifi i kameran? I en studio kan jag köpa det, för att i realtid se bilderna på storskärm, men annars? :va

Remotefota med bild?

Direktlagring på hårddisk istället för meck med överföringar, ser många fördelar, tyvärr stödjer inte Canon winphone :mad:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Men då Du har en 7D, vad tror Du personligen kring 60D, 70D, 6D resp 7D? 60 känns begränsad när det gäller AF, men de övriga?

Snor lite, men den största fördelen jag sett med 70D är att den verkar vara den enda med motorautofokusförfilmtjofräs som proffsen säger :hihi

Såg att 6D fanns på Ebay hos skumma säljare för 8-10.000kr hummmmmzz

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
En Canon 7D t.ex funkar finfint om man skall fota rörliga saker som t.ex mc. Kan mata på med 8 b/s om det behövs.
Autofokusen funkar förvånansvört väl bara man lärt sig ställa in den.
Det, inställandet alltså, gäller resten av kameran också...fast det inte bara denna utan alla moderna kameror som har romaner som bruxar.

I.o.m att det är APS-C sensor så utnyttjar den med "vanlig" fullformatsoptik bara den goaste finare biten inne i mitten...d.v.s den beskär bort de områden av bilden där optiken ibland kan tycka livet är trist. Detta gäller alla kameror med beskärande sensor och fullformatsoptik.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack, upptäckte det när jag skrivit inlägget;) Har tittat på för många modeller för slarvigt under senaste veckan.

Ptjaa, för att enkelt dela bilder mellan olika elektroniska gizmos på plats, styra via app när kameran står på stöd eller som Du säger - även grovsortering/visning av bilder innan redigering.

Men som sagt - jag vet inte än, har inte jämfört kamerorna i detalj då priset på 70D verkar lite tilltaget i samband med introduktionen.

Jag ansluter iofs alltid mitt minneskort direkt i en kortläsare, det går alltid fortare än att gå via kameran, eller wifi, sen grovsorterar jag på thumbnails, så man får bort bilder med halva huvuden osv, sen finsorterar jag :)

Jag har faktiskt bara känt på 60D som hastigast på en mässa, och inte haft så mycket intresse för att byta ner mig till en xxD igen, men visst är utvinklingsbar skärm bra när man fotar macro. Alla är ju bra kameror, så det som styr är nog till stor del din budget, dina krav och kanske sist ditt användningsområde.

Hade jag köpt en ny idag, och hade fri budget, så hade jag köpt en 5DIII. Men i praktiken hade det stått mellan 6D och 7D. 7D kostar lite drygt hälften, men jag hade nog ändå slagit till på 6D, eftersom jag fotar mycket natur, macro mm. "Nackdelen" är väl att min 17-85-glugg, med EF-S-fattning, måste bort då, jag gillar den som semester/vardagsglugg :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
"Nackdelen" är väl att min 17-85-glugg, med EF-S-fattning, måste bort då, jag gillar den som semester/vardagsglugg :)

Whuuut? Nu känner jag mig ännu mer noobig, funkar inte vanliga gluggarna på 6Dn/7Dn ?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Whuuut? Nu känner jag mig ännu mer noobig, funkar inte vanliga gluggarna på 6Dn/7Dn ?

Jo, de vanliga "fullformatsgluggarna" funkar på alla....
EF-S som är för crop-sensor funkar inte på fullformatskamerorna. Det "går inte" att få dit dem. För sakens skull skall jag väl säga att jag inte provat fysiskt. Det står så i bruxen.

Crop-sensor kameror som t.ex just 7D har både en röd och vit prick vid bajonetten för att visa på hur resp. optik skall monteras.
Fullformat ha bara en röd prick = bara fullformatsoptik.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jo, de vanliga "fullformatsgluggarna" funkar på alla....
EF-S som är för crop-sensor funkar inte på fullformatskamerorna. Det går inte att få dit dem.

Crop-sensor kameror som t.ex just 7D har både en röd och vit prick vid bajonetten för att visa på hur resp. optik skall monteras.
Fullformat ha bara en röd prick = bara fullformatsoptik.

Aj fan!

Då tror jag valet blev aningens lättare :)

Äger bara röd & vit prick objektiv

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Tänkte klämma lite på dom efter jobbet, men Mediamarkt hade inventering, och elgiganten är klåpare.

De hade vare sig 70D eller 7D, de hade 4st 1100D med olika priser och olika modellnamn på lappen.
Men kom fram till att jag inte skulle kunna överleva utan display för ISO etc uppe på högra sidan så blir ingen 700D iaf.

Så 70D eller 7D, tror det blir en 70D..

To be continued!

Tjita1

Guest
EF-S-gluggarna är fysiskt omöjliga att få i en fullformatskamera, dom sticker ut för långt bakåt.

7D är dock inte fullformat, så den funkar det med.

Wifi har två syften som vore fint att ha, det första är remote shooting, tillexempel om man av nån anledning filmar sig själv (vlog) eller om man vill ta bilder utan att pilla på kameran av någon annan anledning. Det andra är att man kan dela med sig av bilderna till Facebook/Instagram/Twitter/forum/what-not direkt utan att gå via datorn, dvs du kan spara bilden direkt till mobilen och sen publicera den.

7D har väl, trots sin ålder, fortfarande det mest avancerade autofokussystemet av alla Canons kameror i semiproffssortimentet. Bara proffsmodellerna (5D och 1D) som slår den på fingrarna. När det gäller bildhastighet så är det väl bara 1D som klår den. Sen beror det ju på hur avancerad användare man är. Jag menar, fotar man bara i "gröna rutan" tycker ju jag personligen att man klarar sig lika bra med en 100D, medan om man lägger ner sig och lär sig vad bländare och slutare och ISO är, hur autofokussystemet funkar, vad bildstilar och vitbalans är osv, då börjar man ha glädje av en kralligare kamera.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
medan om man lägger ner sig och lär sig vad bländare och slutare och ISO är, hur autofokussystemet funkar, vad bildstilar och vitbalans är osv, då börjar man ha glädje av en kralligare kamera.

Den höga ISOn i 70D lockar samt ny sensor och autofokus för filmning.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ja, för mig är det rätt viktigt att kameran är lättanvänd och menyerna snabbt åtkomliga, om så sker till priset av lite mindre flexibilitet - i ärlighetens namn kommer kamerahuset till absolut övervägande del att användas med ett Tamron 18-270, vilket med all sannolikhet begränsar bildkvaliteten mer än kamerahuset:)

Så det innebär att 6D går bort och att valet står mellan 7D och 70D. Även med tanke på att 7D kan köpas ca en tusing billigare än 70D känns den nya konstruktionen lite vassare, enligt testerna förefaller ju även prestanda på högre ISO bättre. Visst hade uttag för extern mic suttit som en smäck i 70D men man kan ju inte få allt...

Den höga ISOn i 70D lockar samt ny sensor och autofokus för filmning.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari