"Ny" systemkamera, 5D mark II, 7D, 70D, 700D ?

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Det finns ju Wifi kort som borde funkar på en "icke wifi kamera" eller?
Jag använda wifi´n bara till att kunna skicka över foton till mobilen när jag är på resande fot utan dator men vill kunna skicka bilderna till någon annan. rätt trist dock att min mobil inte klarar av RAW bilderna och jag alltid måste spara ned RAW och en jpg variant.

Jag skulle rösta på att skaffa en 5d mark 2, skönt med fullformat, skönt med att kunna anpassa den hur man behöver den, skönt med ljuskänsligheten, skönt att hålla den, skönt med väderskydd och tålighet osv osv...
Själv kör jag på mark3 varianten och är riktig nöjd.
Ang intern blixt - tycker inte att de ger bra ljus ändå och vill man fota med blixt ofta måste man ändå skaffa sig en riktig blixt och den andra är bara i vägen och ploppar upp vid de konstigaste tillfällen.
Det sköna med 5d är just också att man klarar av väldigt mörka förhållanden utan blixt om man har en bra objektiv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tsååå, en 70D beställt, halftångestfylld. :hihi

Återkommer med omdöme.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tsååå, en 70D beställt, halftångestfylld. :hihi

Återkommer med omdöme.
Men grattis! :) Ser fram emot omdöme och för-/nackdelar, men jag tror faktiskt Du kommer att bli så nöjd att det blir svårt att hitta några riktiga fadäser! Vad blev det mer än kamerahus - minneskort? Väska? Någon glugg?

Frun började prata om en USA-resa i höst eller vinter, kommer kanske rätt lägligt med anledning av kameraköp... :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Men grattis! :) Ser fram emot omdöme och för-/nackdelar, men jag tror faktiskt Du kommer att bli så nöjd att det blir svårt att hitta några riktiga fadäser! Vad blev det mer än kamerahus - minneskort? Väska? Någon glugg?

Frun började prata om en USA-resa i höst eller vinter, kommer kanske rätt lägligt med anledning av kameraköp... :)

18-55 filmglugg följde med, köpade ett snabbt 16GB-kort med, har sen tidigare 17-85 glugg som är guld, samt 50mm 1.4 för lek samt en gammal 430 blixt :)

Väska ska jag nog taboch shoppa, har en sliten jäkel idag.

Läste nått om att 70Dn går att få 3-4000kr billigare i staterna, så din resa blir nästan gratis ;)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Med anledning av Dina euforiska uttalanden och MonaLisaleendeinspirerade kommentarer så fort fotografering kommit på tal och då det blev London i stället för US of A kunde jag inte hålla mig utan väntar nu på en leverans av en st Canon EOS70D som tomten uppenbarligen glömde bort att leverera:mad:

Jag har provklämt på kameran och måste tillstå att pekskärmen som hjälpmedel vid autofokus verkar grymt effektivt, har Du tips på videofilmer och länkar till tips och trix för att lära sig apparaten så mottages dessa med hjärtinnerlig tacksamhet :)
...18-55 filmglugg följde med, köpade ett snabbt 16GB-kort med, har sen tidigare 17-85 glugg som är guld, samt 50mm 1.4 för lek samt en gammal 430 blixt :)...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Med anledning av Dina euforiska uttalanden och MonaLisaleendeinspirerade kommentarer så fort fotografering kommit på tal och då det blev London i stället för US of A kunde jag inte hålla mig utan väntar nu på en leverans av en st Canon EOS70D som tomten uppenbarligen glömde bort att leverera:mad:

Jag har provklämt på kameran och måste tillstå att pekskärmen som hjälpmedel vid autofokus verkar grymt effektivt, har Du tips på videofilmer och länkar till tips och trix för att lära sig apparaten så mottages dessa med hjärtinnerlig tacksamhet :)

Ont om länkar, men grattis! :)

Har du surplatta så är styrning via den inbyggda WIFIn underbart, se allt på en 7-10"-display vid fotning :kär

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO