Ny taget Mc kort, Vilken hoj ska man välja?

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Klart killen vill ha en R-hoj, inte många tar kortet för en 84:ans nakenskakare.

Att oddsen är imot honom lär han redan förstå utan alla snusförnuftiga råd om att börja med trampcykel och stega upp vart tredje år.

Kort och gott; provkör dem båda, ingen kommer göra dig besviken. Köp sedan den du tycker tilltalar just DIG bäst.

Båda hojjarna har samma svaga punkt; försäkringpremien!

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Jag har precis tagit a-lappen åxå och är ute efter en frän hoj men jag söker efter nått mer hanterligt nu när man är en gröngöling... Provkörde polaren 929RR för nått år sen och då fattade jag att jag inte skulle leva så länge om jag skaffade nått elakt.. Även att jag gasat runt med en 10sek raggar bil så va det ett ofantligt stort steg att sätta sig på en knarr med strax under 200hk tyckte det kändes lite ynkligt tills man drog på rullen.... Men det är ju ditt liv och man kan inte gör annat än att lycka till.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Skulle nog rekommendera något som INTE går så in i helv....
Man behöver marginaler när man är grön, och ju mer effekt, desto mindre marginaler.
Z 750, Hornet 600, VFR 800 etc duger gott...
Men valet är som bekant ditt.

Det jag dock ser som en absolut nödvändighet är att du går några smc-kurser på bana. Du kommer att lära dig extremt mycket både om dig själv och hojen.

Grattis till kortet och lycka till

Dark_Messenger

Guest
Klart du ska ha en räser. Fall inte för frestelsen o köp nån skum twin eller motard. Du kommer ändå vilja byta så fort du testar en riktig skrevraket.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Nu vet jag inte riktigt en K7:a ligger i för prisklass, men jag gissar på 80-100.000 någonstans, då skulle jag personligen köpt mig en KTM 950/990 Adventure.

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
köp en bmw f800s, suverän första hoj! Lite dyr i inköp men bra andrahandsvärde samt så kommer den bara kosta ca 5k i helförsäkring. Jag tog lappen i april och har gjort ca 500 mil på min. Eller köp och köp, kolla läget, lås dig inte vid en 1000cc hoj, jag är oxå sugen på en gixxer 1000 men behöver lära mig myyyycket. Kör och smcs bkk, man lär sig väääldigt mycket på dem för en mycket billig peng.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
köp en hoj du känner dig bekväm med, inte hur ball den är och vad kompisarna ska tycka.

alla kan köra i 300 knyck rakt fram, även din morsa. det är när det börjar svänga som det blir lite intressantare.

satsa på en hoj (inte nödvändigtsvis sporthoj), säg en 600 kubik som har 4 år på nacken tex och bli en bra förare. se till att gå smc's bankurser så får du nytta med nöje.

för mig är det här min andra säsong och har just en 600 kubik k4 sporthoj och funkar väldigt bra. har även gått 3 bandagar totalt med smc och har blivit fast där. gatkörning är inte lika intressant längre. för mig alltså. jag är inte heller intresserad eller sugen på 1000 kubikare utan vill som sagt bli en bättre förare - för att kunna utnyttja så mycket som möjligt av hojjens potentialer och det kan du knappast idag med nytaget hojkort. nåndag byter jag säkert till 1000 kubik, men har ingen brådis som sagt.

tänk med skallen, inte med arslet. tanken är att du ska hojja i en väldigt massa år och det är tråkigt om du just tänker med arslet direkt och får bara en säsong. du vet vad jag menar hoppas jag.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Tog kortet förra året, köpte en ZX9R i vintras (fick bra pris..), den jag har nu.

Den funkar jävligt fint att ÅKA på, svänga kan jag inte, så köra aktivt e lurigare, tänkte gå en kurs när jag får tid så kanske man kan få in det ordentligt. Vänjer mig vid hojjen och mc-åka så länge..

Var o provkörde en Superduke -07 idag, tänkte det kunde va fint om man kunde sänka sin snittfart men bibehålla underhållningsvärdet... Men tycker min zx9:a e goare över lag, äpplen o päron kanske. Antar att min allmänna oförmåga har ett finger med i spelet samt att jag e van vid min hoj... =)

Jag tänkte att jag får prova mig fram så jag började i en ända bara...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024