Ny TL1000R ägare! :) Några frågor...

Slipstream

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
TL1000R
Hej!

Första inlägget nu. Även första gången på hojsidan över huvud taget, tidigare var det bara bilar som gällde.

Jag köpte mig en TL1000R idag. Jag tycker den är underbar, lite tung, men snart ska man väl kunna visa den vem som bestämmer :)

En sak jag är lite osäker på om det står rätt till med är gasreglage och respons från motorn. Det verkar finnas ett glapp när man precis vill varva mer än vid tomgång. Antingen är det tomgång, eller ett ganska stor hopp till nästa möjliga läge att pricka in med gasen.

Om man då kör t ex på en låg växel, på låga varv och ska försöka krypa, så vill den plötsligt väldigt mycket när man gasar lite granne, och när man släpper motorbromsar den istället ganska hårt. Är detta vanligt?

En annan sak är bränsleförbrukningen. Jag har några sportbilar i dagsläget och hojjen drar lika mycket som dem vid "normal" körning :) Man tänker sig rimligen att en liten rackare på två hjul (jämfört med en bil på 1500kg) kanske kunde vara lite mer bränslesnål.

Tack på förhand!

Mvh
Arash

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Låter som att du behöver synka själlhus och justera TPS (throttle position sensor).

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
drar den mer än en liter e de nå fel :rolleyes:
sen så kan tl modellerna var lite griniga o känsliga.
men är de mycke kan de ju förstås va någe fel

Slipstream

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
TL1000R
ozeo skrev:
drar den mer än en liter e de nå fel :rolleyes:
sen så kan tl modellerna var lite griniga o känsliga.
men är de mycke kan de ju förstås va någe fel

Jag ska köra lite mer och kolla exakt vad den drar egentligen, men det verkar vara en del iaf.

Angående "rycket" så känns det mest på 1:an. Där är det så pass mycket att man hellre kopplar, varvar lite mer och kör upp den i hastighet på dragläge istället den lilla första biten.

Ju högre växel man har sedan, så känns skillnaden mellan gaspådrag/inget gaspådrag mindre och mindre. Vid närmare eftertanke så har det nog inget med varvtal att göra, utan endast att det känns som att det saknas lite finkänslighet "längst ner" i gasreglaget.

Det bästa vore nog om någon som har en TL1000R provkör min hoj och jämför. Är de vanliga dessa? Finns det någon som har koll på ungefär hur många som finns i landet?

Tack för era svar!

Mvh
Arash

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Slipstream skrev:
Jag ska köra lite mer och kolla exakt vad den drar egentligen, men det verkar vara en del iaf.

Angående "rycket" så känns det mest på 1:an. Där är det så pass mycket att man hellre kopplar, varvar lite mer och kör upp den i hastighet på dragläge istället den lilla första biten.

Ju högre växel man har sedan, så känns skillnaden mellan gaspådrag/inget gaspådrag mindre och mindre. Vid närmare eftertanke så har det nog inget med varvtal att göra, utan endast att det känns som att det saknas lite finkänslighet "längst ner" i gasreglaget.

Det bästa vore nog om någon som har en TL1000R provkör min hoj och jämför. Är de vanliga dessa? Finns det någon som har koll på ungefär hur många som finns i landet?

Tack för era svar!

Mvh
Arash

Jag har en R, kan känna på hojen om du vill. Min kompis Hocke har en S och bor i Uppsala, vi får hitta på nåt. Titta in i TL-tråden så länge och regga dig på tlplanet.com :fyllisar

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Det är väl insprutet som uppför sig lite "binärt" helt enkelt, kanske i kombination med lite slack i gasreglaget. Jag pratade med en TL1000-ägare som hade ställt upp tomgången lite grann för att få bort av/på-känslan i gasen. Jag upplevde gasen/insprutet på min Triumph S3 som ganska extremt när jag fick den i våras (särskilt på lägre växlar), men det är lite av en vanesak.

Slipstream

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
TL1000R
Jag kan ha hittat orsaken till bränsleförbrukningen. Det verkar sitta någon slags bränsledator under sätet som är omappad enligt den förra ägaren. Vilka kan utföra en bra mappning på rullande landsväg här i krokarna?

Mvh
Arash

Slipstream

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
TL1000R
Här är enheten som jag hittade under sätet:
pc2.jpg

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Jaha, men du skulle sagt att du hade en PCII´a installerad :rolleyes:

Om den har en taskig mappning så kan den mycket väl orsaka hojen att både gå som en påse nötter och dricka soppa.

PM:a om du vill ha tips på ett kanonställe nära Uppsala som ställer in grejerna optimalt åt dig.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...