Ny typ av farthinder, bra att känna till..

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
-Inte bara i Sverige som Zebralagen blev ett misslyckande. Och Transportstyrelsen stoppar huvudet i sanden..

https://www.arbetarbladet.se/artikel/fler-olyckor-efter-zebralagen

5 nov 2013
Fler olyckor efter zebralagen

Antalet olyckor vid övergångsställen har ökat med 10-15 procent sedan lagen om *företräde för fotgängare infördes. Var tredje bilist och fotgängare upplever att trafiken *blivit farligare, visar en ny undersökning.

– Lagen blev ett misslyckande, säger trafikforskaren Iréne Isaksson-Hellman.

En artikel från 2013 men "Zebralagen" var ingen ny lag utan man gick bara ut med ett förtydligande av det som redan gällde, att bilister är skyldiga att stanna vid övergångsställe.
Utan Noll Vision hade man kunnat gått ut med massiva informationskampanjer så även fotgängare förstått att de har skyldighet att se sig för, man får inte bara kliva ut i gatan.

För fotgängare har inte företräde, det är fordonsförare som har väjningsplikt! :7peta
gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.
En väldans skillnad om man förstår det! :fakta
Men Noll Vision tror inte på information! :huvet

Söker man på Zebra så hittar man ingenting men det finns regler för övergångsställe! :tummenupp

Övergångsställe
Du ska använda övergångsställen när du går och ska korsa en körbana eller en cykelbana. De är markerade med vägmarkering eller vägmärke eller båda. Här får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid obevakade övergångsställen – fordonsföraren eller den gående.

https://www.youtube.com/watch?v=pe2lq1ZZ4Sk

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.

Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Overgangsstalle/

Ganska likt det som gäller i UK med skillnaden att de inte har Noll Vision så där vet de flesta vad som gäller. :tummenupp

Zebra crossings. Give traffic plenty of time to see you and to stop before you start to cross. Vehicles will need more time when the road is slippery. Wait until traffic has stopped from both directions or the road is clear before crossing. Remember that traffic does not have to stop until someone has moved onto the crossing. Keep looking both ways, and listening, in case a driver or rider has not seen you and attempts to overtake a vehicle that has stopped.
https://www.gov.uk/guidance/the-highway-code/rules-for-pedestrians-1-to-35

Min slutsats är att det inte är fel på reglerna utan en följd av att en majoritet inte känner till och följer dessa. Tillsammans med Noll Vision där ingen information finns om annat än hastighet blir det katastrof. :(

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
För fotgängare har inte företräde, det är fordonsförare som har väjningsplikt! :7peta
gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Dock är det inte svårt att gissa vem som kommer dömas som skyldig om någon blir påkörd vid ett övergångsställe. Det är givetvis bilisten som är skurken i dramat.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Dock är det inte svårt att gissa vem som kommer dömas som skyldig om någon blir påkörd vid ett övergångsställe. Det är givetvis bilisten som är skurken i dramat.

Så är det. Min fru klippte en cyklist med bilen, cyklisten höll hög hastighet, hade inte bromsar på cykeln. Jag argumenterade för att han bröt mot ovan sagda regler och att han framförde ett fordon som inte uppfyllde reglerna som krävs. Men nej, det var frugan som var vållande i försäkringssyftet.

Som tur är blev det inga personskador, men vi fick slanta upp självrisk på försäkringen för att byta framskärm och motorhuv på fruns nya bil. Surt. Cyklister som är myndiga borde ha någon form av trafikförsäkring. I så fall hade jag kunnat driva detta längre. Nu var det i princip omöjligt då det per automatik är bilens försäkring som täcker i ett sådant fall. Jag ville ju att cyklisten skulle stå för skadorna på bilen, och få bot för att han bröt mot väjningsplikten och cyklade utan bromsar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad händer då när två idioter på trampcykel krockar med varandra...? Full fart, inga bromsar, två medlemmar i Naturskyddsföreningen (så att båda verkligen är övertygade om att de har företräde) och frontalkrock mitt på cykelvägen...?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så är det. Min fru klippte en cyklist med bilen, cyklisten höll hög hastighet, hade inte bromsar på cykeln. Jag argumenterade för att han bröt mot ovan sagda regler och att han framförde ett fordon som inte uppfyllde reglerna som krävs. Men nej, det var frugan som var vållande i försäkringssyftet.

Som tur är blev det inga personskador, men vi fick slanta upp självrisk på försäkringen för att byta framskärm och motorhuv på fruns nya bil. Surt. Cyklister som är myndiga borde ha någon form av trafikförsäkring. I så fall hade jag kunnat driva detta längre. Nu var det i princip omöjligt då det per automatik är bilens försäkring som täcker i ett sådant fall. Jag ville ju att cyklisten skulle stå för skadorna på bilen, och få bot för att han bröt mot väjningsplikten och cyklade utan bromsar.

Cyklister är som hästar. Även om jag står still med bilen och en skenande häst springer in i mig så är det mitt fel...

P.S

Jag tryckte inte "gilla" för att din fru krockade, bara så att vi är tydliga här :)
Det skulle funnits en knapp för "Jag håller med dig i din argumentation" ... :D

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Cyklister är som hästar. Även om jag står still med bilen och en skenande häst springer in i mig så är det mitt fel...

P.S

Jag tryckte inte "gilla" för att din fru krockade, bara så att vi är tydliga här :)
Det skulle funnits en knapp för "Jag håller med dig i din argumentation" ... :D

:D Man får gilla även krocken.

Jag pratade i telefon med frun när det hände (handsfree i bilen, så klart) och hörde hennes kommentar. "Men va fan, ska han inte stanna *bump, krasch* nähä tydligen inte" :D. Frun var mitt på övergångstället när cyklisten dundrade in i framskärmen. Han till och med visade min fru efter att han inte hade bromsar. Men tyckte ändå att hon skulle stannat för honom... :dummer

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Jag pratade i telefon med frun när det hände (handsfree i bilen, så klart) och hörde hennes kommentar. "Men va fan, ska han inte stanna *bump, krasch* nähä tydligen inte" :D. Frun var mitt på övergångstället när cyklisten dundrade in i framskärmen. Han till och med visade min fru efter att han inte hade bromsar. Men tyckte ändå att hon skulle stannat för honom... :dummer

För det första. Man får inte cykla på övergångställen.

Jag fick en sådan där spandex kalsong in genom bakre sidorutan då även denna eminenta herre sket i rött ljus och övergångsställe.

Först sa försäkringsbolaget mitt fel. Men när en jurist var inkopplad och platsen för kollisionen var beskådad så fick allt cyklisten stå för fiolerna vad det gällde försäkringens självrisk..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Tack vare Tragikvärket har vi Noll Vision annars skulle fler känna till hur telefonen ska hanteras... :(

Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.
https://transportstyrelsen.se/sv/vag...ergangsstalle/

reaktionstider.jpg

Here are MasterDrive's myths and facts of cell phone distracted driving...

# Myth 1: Drivers can multitask
# Myth2: Talking to someone on a cell phone is no different than talking to someone in the car.
# Myth 3: Hands-free devices eliminate the danger of cell phone use during driving.
# Myth 4: Drivers talking on cell phones still have a quicker reaction time than those who are driving under the influence.

Myter mobiler 1.PNG
Myter mobiler 2.PNG
Myter mobiler 3.PNG
Myter mobiler 4.PNG
https://www.wheels24.co.za/News/infographic-4-myths-about-distracted-driving-in-sa-20151124

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

:va Nu är det nåt jag inte fattar. Cyklister är skyldiga att lämna företräde på övergångsställe så hur kunde din fru bli dömd som vållande?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
:va Nu är det nåt jag inte fattar. Cyklister är skyldiga att lämna företräde på övergångsställe så hur kunde din fru bli dömd som vållande?

Well vi (jag) orkade inte bråka. Ingen blev dömd för något då det inte gjordes någon polisanmälan. Jag diskuterade bara med försäkringsbolagen, och då landade vi här. Jag hade kunnat dra det vidare, men vis av erfarenheten från andra skitärenden och polisanmälningar så besparade jag mig huvudvärken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Well vi (jag) orkade inte bråka. Ingen blev dömd för något då det inte gjordes någon polisanmälan. Jag diskuterade bara med försäkringsbolagen, och då landade vi här. Jag hade kunnat dra det vidare, men vis av erfarenheten från andra skitärenden och polisanmälningar så besparade jag mig huvudvärken.

Det fungerar så puckat! :fakta Fråga mig inte hur jag vet...:rodnar

Jösses! Ja, om bilister döms som vållande även när cyklisten är vållande så ska man ju inte förvånas över att så många cyklister kör som idioter och tror dom har företräde överallt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jösses! Ja, om bilister döms som vållande även när cyklisten är vållande så ska man ju inte förvånas över att så många cyklister kör som idioter och tror dom har företräde överallt.

Helt rätt, men om du som cyklist kör på en fotgängare är du skyldig.

Även om fotgängaren gjort fel och kliver rakt ut. Att det är cykelbana, inte trottoar hjälps inte... :huvet

Noll Vision! :huvet

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
5 nov 2013
Fler olyckor efter zebralagen

En väldans skillnad om man förstår det! :fakta
Men Noll Vision tror inte på information! :huvet
:(

I samband med att de här reglerna infördes så läste jag att fordonsföraren och den gående ska ha etablerat ögonkontakt innan en gående hade rätt att beträda övergångsstället. När jag lyssnar i informationsvideon från Transportstyrelsen så nämns inte detta. Är detta inte praxis längre, har reglerna ändrats? någon som vet?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vad händer då när två idioter på trampcykel krockar med varandra...? Full fart, inga bromsar, två medlemmar i Naturskyddsföreningen (så att båda verkligen är övertygade om att de har företräde) och frontalkrock mitt på cykelvägen...?

Jo, det är helt enkelt närmaste bilist som anses vållande och får betala ersättning till de båda cyklisterna...:hihi

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
I samband med att de här reglerna infördes så läste jag att fordonsföraren och den gående ska ha etablerat ögonkontakt innan en gående hade rätt att beträda övergångsstället. När jag lyssnar i informationsvideon från Transportstyrelsen så nämns inte detta. Är detta inte praxis längre, har reglerna ändrats? någon som vet?

Man kom väl på att det finns solglasögon (som även blinda använder).

/blinn-anders

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Reglerna fanns tidigare, det man gjorde var bara ett förtydligande vad jag kommer ihåg. Ögonkontakt var en självklarhet när jag tog körkort för snart 40 år sedan. Fast då var det kortare tid sedan slutet för fri fart och eget tänkande än nu från födelsen av Noll Vision så jag kan ha fel. :rodnar

Men jag hittar inget om ögonkontakt i Trafikförordningen som vi alla trafikanter har totalkoll på! :D
http://www.notisum.se/rnp/document/?id=19981276

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...