Ny update på husabergen

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Trodde jag hade ställt in husan för vintern, men så fick jag sånn jävla lust att köra lite i regnet häromdagen, vilket jag gjorde. Helt otroligt nog så var det inget som gick sönder på den heller (!?), eller ja förutom att den började knacka som en skördetröska efter ett par timmar, men men..

Fick mersmak och bestämde mig för att köra idag också.. Gick upp halv 7 och drack kaffe medans solen gick upp. Helt underbart, drog fram aset och började kicka. Kickade ett par gånger tills jag skulle dra till med en sista kick.. visst vad händer då? jo kickjävlaaxlen går av, för jävla fint! "tur" att det hände när jag fortfarande var vid huset, hade det hänt i en gytjepöl i helvetet så vet ut i fan vad jag gjort, men sånnt här ska ju för fan inte hända! Tur att det finns "starthjälp" iallafall. haha, funkar ju för fan lika jävla bra som en trasig kick. Så istället för att köra och grisa hela dagen fick jag istället mecka loss axlen.. lika roligt det ju.

Den här jävlen slutar aldrig förvåna mig. Men men jag säger som alla andra här, husaberg is the shit, eller ja husaberg är skit!


Föresten, vet någon vad en sådan kostar?
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
AP skrev:
2668386 Trodde jag hade ställt in husan för vintern, men så fick jag sånn jävla lust att köra lite i regnet häromdagen, vilket jag gjorde. Helt otroligt nog så var det inget som gick sönder på den heller (!?), eller ja förutom att den började knacka som en skördetröska efter ett par timmar, men men..

Fick mersmak och bestämde mig för att köra idag också.. Gick upp halv 7 och drack kaffe medans solen gick upp. Helt underbart, drog fram aset och började kicka. Kickade ett par gånger tills jag skulle dra till med en sista kick.. visst vad händer då? jo kickjävlaaxlen går av, för jävla fint! "tur" att det hände när jag fortfarande var vid huset, hade det hänt i en gytjepöl i helvetet så vet ut i fan vad jag gjort, men sånnt här ska ju för fan inte hända! Tur att det finns "starthjälp" iallafall. haha, funkar ju för fan lika jävla bra som en trasig kick. Så istället för att köra och grisa hela dagen fick jag istället mecka loss axlen.. lika roligt det ju.

Den här jävlen slutar aldrig förvåna mig. Men men jag säger som alla andra här, husaberg is the shit, eller ja husaberg är skit!


Föresten, vet någon vad en sådan kostar?

Det är inte Husaberg det är fel på, det är dom som klagar på Husaberg det är fel på.. :)

Din Husa har några år på nacken och kicken är ett erkänt fel på gamla Husaberg. Köp nyare o sluta klaga på gamla hojar. Kunde lika gärna varit en KTM. :)
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
var inte det där en garantigrej på stenåldershusorna?
vet att min var bytt når den var nästan ny.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
AP skrev:
2668386 eller ja förutom att den började knacka som en skördetröska efter ett par timmar, men men..

Jag hade nog ägnat lite mera tid åt underhåll, istället för att att köra. Inget håller för evigt. Inte ens en beggad tävlingshoj som är ett par år.

Kickaxel är ett erkänt problem. Husaberg köper in dom från underleverantör.
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
min kickaxel gick oxå sönder i höstas.

beställde en som gick för cirkus 1000lappen och då fick jag en från nån "kåteäm" som jag hoppas är bättre. :gnissla

beställningen gick genom Stigenbergs. :tummenupp
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
AP skrev:
2668386den började knacka som en skördetröska efter ett par timmar
Du hade nog tur att kickaxeln gick av, det verkar inte så jävla smart att fortsätta köra efter att hojen börjat knacka.. :fatta!
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jocke W skrev:
2668429 haha...:D Köp KTM :tummenupp

Ja, gör det. Här en 05a med 580 kit som har gått en halv säsong i SM. Dax att byta kolv.

Inget är för evigt.
 

Bifogat

  • DSC00492.JPG
    DSC00492.JPG
    125.1 KB · Visningar: 254
Last edited:

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
RaceMe skrev:
2670042 Ja, gör det. Här en 05a med 580 kit som har gått en halv säsong i SM. Dax att byta kolv.

Inget är för evigt.

Den där kolven är INGET fel på! är ju bara nån repa..funkar fiiiint fint.


Jodå ja vet ;) ja har fått uppleva det first hand :D
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
FettSnok skrev:
2670292 Den stackarn har inte fått mycket mat, ojojoj. Förgasarknas?

Det var inget fel, den gick kanonbra utom halva sista varvet, då den började tappa effekt. Hade det inte varit mitt i en SM-deltävling så hade kanske killen slagit av på gasen och stannat.


Materialutmattning kanske. Finns inget 580 kit som har hållit speciellt länge. För klen konstruktion om man ska tävla en hel säsong med det. Racing är racing, man flyttar gränser längre och längre bort från säkerheten. En del begriper inte det, och blir sur på sin hoj när den rasar efter 2 år. Som dom köpte nästan ny av förre ägaren, som ju bara hade tävlat en säsong och precis hade servat den och bytt ramlager.
 

StarkStröhm

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Ort
Överallt
Hoj
Yamaha R1 -06 Fighter, KTM 640, Honda CB500 Four
jag säger bara, Swedish fucking protptype motorcycle.. men jävlar va fint dem går när den går.. skulle ALDRIG byta mot KTM. Hat-kärlek kallas det!
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
AP skrev:
2668386 Trodde jag hade ställt in husan för vintern, men så fick jag sånn jävla lust att köra lite i regnet häromdagen, vilket jag gjorde. Helt otroligt nog så var det inget som gick sönder på den heller (!?), eller ja förutom att den började knacka som en skördetröska efter ett par timmar, men men..

Fick mersmak och bestämde mig för att köra idag också.. Gick upp halv 7 och drack kaffe medans solen gick upp. Helt underbart, drog fram aset och började kicka. Kickade ett par gånger tills jag skulle dra till med en sista kick.. visst vad händer då? jo kickjävlaaxlen går av, för jävla fint! "tur" att det hände när jag fortfarande var vid huset, hade det hänt i en gytjepöl i helvetet så vet ut i fan vad jag gjort, men sånnt här ska ju för fan inte hända! Tur att det finns "starthjälp" iallafall. haha, funkar ju för fan lika jävla bra som en trasig kick. Så istället för att köra och grisa hela dagen fick jag istället mecka loss axlen.. lika roligt det ju.

Den här jävlen slutar aldrig förvåna mig. Men men jag säger som alla andra här, husaberg is the shit, eller ja husaberg är skit!


Föresten, vet någon vad en sådan kostar?

Brukar köra med en kille som precis hämtat ut en ny Husky 07a TC450 som nu gått ett par timmar. Underbar hoj på alla sätt. Igår baktände den vid kickning och knäckte kickaxeln...

Inte bara Husa vet du... :D
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
AP skrev:
2668386, eller ja förutom att den började knacka som en skördetröska efter ett par timmar, men men..

:rofl Det är fina grejor det där.
Vad var det som började knacka då ?

Varför är det så få som stora tvåtakt tex 380 , 500cc dom är ju förfan totalt idiotsäkra, händer ju aldrig nått med dom.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Jösse skrev:
2679173 :rofl Det är fina grejor det där.
Vad var det som började knacka då ?

Varför är det så få som stora tvåtakt tex 380 , 500cc dom är ju förfan totalt idiotsäkra, händer ju aldrig nått med dom.

Gissar på att dom inte hänger med på banorna?! :/
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jösse skrev:
2679173Varför är det så få som stora tvåtakt tex 380 , 500cc dom är ju förfan totalt idiotsäkra, händer ju aldrig nått med dom.
Det finns nog inga fördelar. Det var en 380 som fick helras på Sviestad förra året, så helt idiotsäkra kan man väl inte kalla dem...
 

Rignell

Guest
marcus56 skrev:
2669198 Du hade nog tur att kickaxeln gick av, det verkar inte så jävla smart att fortsätta köra efter att hojen börjat knacka.. :fatta!

Håller med... borde man inte bli mer besvärad av en knackande motor?
Där hade jag redan planerat en motordelning!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top