Nya åldersgränsen på tung mc??? hjälp?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Hej, det är så att jag är född 91: fyller 21 , 13 maj nu efter nyår.. jag har redan en Gixxer 1000 k6 och ska börjar övningsköra med den nu har redan körkortstillstånd osv, även om denna lagen träder fram innan 2013 tex 2012 kan jag väl ändå ta det? kommer väl bli som dem gjort för moppe nu alla födda innan 95 får ta kortet när dom är 15 och alla andra 16? detta är ju rena idiotin och ifall jag tar körkort för tung nu så kan dem väl inte dra tillbaka det även om jag inte är 24år gammal 2013?

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1560310/Hojd-aldersgrans-for-tung-mc.html

mvh

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
De drar inte tillbaka körkortet.
Har du tagit det så har du tagit det.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Åldersgränser höjs för tyngre och mer effektstarka motorcyklar och för lastbil och buss, för den som inte är yrkeschaufför. Fyra nya behörigheter införs för lastbil och buss. De måste dessutom förnyas vart femte år då körkortsinnehavaren ska kunna visa att de medicinska kraven uppfylls.

De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft 19 januari 2013.
Tar du kortet innan dess sitter du säkert.

Menar de att det ska krävas medicinskt intyg för MC också eller det är bara buss och lastbil?

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Lånar tråden lite. Tog A-begr iår och skulle alltså uppgraderas till obegränsat 2013. Är det någon som vet om jag fortfarande kommer uppgraderas från A-begr. till A-obegr om två år? Eller om jag kommer behöva ta ett nytt kort.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Lånar tråden lite. Tog A-begr iår och skulle alltså uppgraderas till obegränsat 2013. Är det någon som vet om jag fortfarande kommer uppgraderas från A-begr. till A-obegr om två år? Eller om jag kommer behöva ta ett nytt kort.

Tog också begr i år, lär vara samma sak här. Dom kommer med nya regler, men vi med äldre körkort har fortfarande de regler som fanns när vi tog det. Alltså lugna puckar :)

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Har du tagit det kan dom inte ändra på det! För oss 95 kommer vi att få ha körkortet begränsat i 2år eller vänta till 24 år!..
De är vad jag vet idag å hoppas de inte ändras mer.

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Har du tagit det kan dom inte ändra på det! För oss 95 kommer vi att få ha körkortet begränsat i 2år eller vänta till 24 år!..
De är vad jag vet idag å hoppas de inte ändras mer.
När jag var inne och frågade på körskolan. (någon vecka sen) så ska vi får köra upp för begränsad och sen få obegränsad automatiskt efter 2 år :D

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
När jag var inne och frågade på körskolan. (någon vecka sen) så ska vi får köra upp för begränsad och sen få obegränsad automatiskt efter 2 år :D

Ja, men ifall ni inte kör upp för begränsad så måste ni vänta tills ni är 24 för att ta för tung, tror det var så Jesper menade :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad glad jag är att jag är färdig med mina kort:D

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Ja, men ifall ni inte kör upp för begränsad så måste ni vänta tills ni är 24 för att ta för tung, tror det var så Jesper menade :)
Ahh, jag är lite trött och deprimerad som de flesta här under denna delen på året ;) bra sak att fylla i januari då blir det begränsade ganska tidigt :D

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
Jag har erfarenhet av mycket 2hjuling crossar osv, inte kört tungt alls mycket. Ska börja övningsköra i typ mars/april med en polare för tung så kör upp för tung direkt, alltså kommer jag kunna ha tung utan några bekymmer om jag kör upp för det direkt?

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
De som tar/har kort innan lagen träder i kraft kommer att få följa de gamla reglerna :)

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
fiiifasen vad skönt :D jag ska ta begr i april eller maj i år så då får jag det uppgraderat efter 2 år va? annars så måste man ju göra en uppkörning till för tung efter 2 år. Men i det mörka träsket av tråkiga/dåliga ändringar av alla regler så ska man får ha 35kw på mellan kortet istället för 25kw så en bra sak iallafall (Y)

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
Så denna lagen kommer 100% inte träda fram 2012? för då hinner jag ta kortet...

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Ni som hinner ta kortet nu innan nån höjning av åldersgräns. Tänk en extra gång varför de höjer och ta med det i trafiken. Jag inser nu att jag kanske inte var så himla smart vid 21 år och tänkte inte längre än nästa kurva.

Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Först ser dom till att mopedmarknaden mer eller mindre försvinner helt och sedan skall dom göra det ännu svårare att få tungt hojkort... Tillsammans med svindyra försäkringar kommer det snart inte att finnas någon återväxt alls bland hojåkarna i Sverige.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
eftersom dom ska ha 3 begränsningar för motorcyklar så borde dom göra livet surt för alla som tar bilkort också kanske haft 3-4 "effekt lagar till dom oxå? För när man är 18 år så får man köra en nissan skyline med 800hk men om du är 18 och ska köra motorcykel så får man bara köra med max 25kw (35kw när dom har infört den andra lagen) men vad jag menar är att när jag kör min gsr600 25kw nu så toppar den 150-160 medans min saab 9-3 turbo gör nästan 250... är det verkligen helt rättvist?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bedömningen är gjord att en motorcyklist utgör en större risk än en bilist i det här fallet och ska därför ha hårdare restriktioner när det gäller att ta körkort.

Om det sen är rättvist spelar ingen roll. Finns inget behov att vara kompis med någon när fina siffror är det som eftersträvas. Några bittra tonåringar är smällen man får ta om man vill försöka minska antalet döda (med nya körkort) i trafiken.

Dessvärre visar statistiken tydligt att det är körkortslösa och alkoholpåverkade som är en väldigt stor grupp av dom som kör ihjäl sig, inte vanliga Svenssons så lagarna är egentligen mer eller mindre verkningslösa och i vissa fall kanske nästan kontraproduktiv då en del kan börja tycka att "Nä, ta körkort är så jäkla jobbigt. Jag kör utan istället.". :)

Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
Ja det med effekten är idioti, bilar kan ju ha hur mycket som helst min supra hade 520hk och min Evo 8 över 300 och nu får jag knappt ta mc kort haha.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring