Nu har Svemo bestämt att förändra hela juniorklassen fr.o.m.2016 .( kommer att köras paralellt under 2015).
Klassen innebär att övre åldersgränsen på 20 år försvinner och att effekten ökar med 10 kw jämfört med Ninja 250.
Med den nya klassen kan man hoppas på att fler tjejer intresserar sig för rr. Man får samtidigt en perfekt utbildningsklass för juniorer.
Jag anser tyvärr att det finns en del oklarheter kring vilka hojar skall användas. Att bara använda EU s A2 reglemente ger en del konstigheter tyvärr. Sannolikt kommer klassen att innehålla hojar med varierande chassieprestande. Allt ifrån budgethojar som kawa z 300 till premiumhojar såsom Ducati monster 796, Street triple 675 och Mv Agusta 675. Dessa premiumhojar levereras i 70 kw som stryps till 35 kw vid leverans.
En viktig fråga som infinner sig är om vi skall tillämpa A2 reglemtet fullt ut med 70 kw orginaleffekt eller om man skall köra den Tyska varianten där allt kan strypas till 35 kw. Skall man tillåta strypta hojar? Då anser jag att man skall köra den Tyska varianten eftersom det gagnar nybörjarnas ekonomi. Då kan man använda begagnade sporthojar istället för att tvingas köpa en ny hoj med papper på 70 kw.
Jag tror att vägreglerna. behöver anpassas lite för att passa racingvärlden.
En viktig bit är ekonomin för juniorerna. Ett sätt att bli framgångsrik är att köpa en premium hoj med avancerat chassie, supersportfjädring och dubbla radialbromsar. Det gäller att motverka så att inte klassen hamnar i samma prisklass som sst 600 eller 125 gp för att bli en framgångsrik förare.
På strypta hojar tillkommer ett besiktningsproblem i samband med race.
Det gäller att kunna verifiera att strypningen är fullt aktiv. Det gäller t.ex elektriska byglingar som monteras på t.ex kawa eller trottelstopp som kan manupuleras genom olika justerngar av gasspjällens grundinställningar. Där kan enstaka grader göra att effekten ökar eftersom begränsning består i att spjällen inte tillåts öppna fullt. Ändå värre blir det på hojar med mjukvarustrypningar typ ktm 690 duke. Där gäller det att kunna hela boxens uppbyggnad programmässigt.
.
Klassen innebär att övre åldersgränsen på 20 år försvinner och att effekten ökar med 10 kw jämfört med Ninja 250.
Med den nya klassen kan man hoppas på att fler tjejer intresserar sig för rr. Man får samtidigt en perfekt utbildningsklass för juniorer.
Jag anser tyvärr att det finns en del oklarheter kring vilka hojar skall användas. Att bara använda EU s A2 reglemente ger en del konstigheter tyvärr. Sannolikt kommer klassen att innehålla hojar med varierande chassieprestande. Allt ifrån budgethojar som kawa z 300 till premiumhojar såsom Ducati monster 796, Street triple 675 och Mv Agusta 675. Dessa premiumhojar levereras i 70 kw som stryps till 35 kw vid leverans.
En viktig fråga som infinner sig är om vi skall tillämpa A2 reglemtet fullt ut med 70 kw orginaleffekt eller om man skall köra den Tyska varianten där allt kan strypas till 35 kw. Skall man tillåta strypta hojar? Då anser jag att man skall köra den Tyska varianten eftersom det gagnar nybörjarnas ekonomi. Då kan man använda begagnade sporthojar istället för att tvingas köpa en ny hoj med papper på 70 kw.
Jag tror att vägreglerna. behöver anpassas lite för att passa racingvärlden.
En viktig bit är ekonomin för juniorerna. Ett sätt att bli framgångsrik är att köpa en premium hoj med avancerat chassie, supersportfjädring och dubbla radialbromsar. Det gäller att motverka så att inte klassen hamnar i samma prisklass som sst 600 eller 125 gp för att bli en framgångsrik förare.
På strypta hojar tillkommer ett besiktningsproblem i samband med race.
Det gäller att kunna verifiera att strypningen är fullt aktiv. Det gäller t.ex elektriska byglingar som monteras på t.ex kawa eller trottelstopp som kan manupuleras genom olika justerngar av gasspjällens grundinställningar. Där kan enstaka grader göra att effekten ökar eftersom begränsning består i att spjällen inte tillåts öppna fullt. Ändå värre blir det på hojar med mjukvarustrypningar typ ktm 690 duke. Där gäller det att kunna hela boxens uppbyggnad programmässigt.
.
Last edited: