Nya behållare på orginal OKet?

ApriliaDe1

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Äter Din Sporthoj på 100m
Hejsan. Jag tänkte höra med er gubbar om det är möjligt att byta ut oljebehållarna+bromshandtagen på styret, men ändå köra på det gamla OK'et?

Har just nu fyrkantiga behållare, men skulle vilja byta ut mot något mer utstickande.

Detta är alltså vad jag vill gå från:
broms0xj.jpg


Till:
untitled18od.jpg
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
borde inte va några problem.. bara slangen passar
 

ApriliaDe1

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Äter Din Sporthoj på 100m
Spelar det någon roll hur stor slangen är invändigt, där oljan går alltså. Eller är det bara utsidan man mäter?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
ApriliaDe1 skrev:
Spelar det någon roll hur stor slangen är invändigt, där oljan går alltså. Eller är det bara utsidan man mäter?


Det som spelar störst roll är ju att gängor i anslutningarna passar så du får dit skiten!

Tjockleken spelar ingen större roll men det är inte fel om den är ganska tunn invändigt så det inte får plats så mycket vätska som kan dra till sig vatten och med en härlig känsla av svampighet göra bromsandet svårt!
Självklart får inte slangen flexa heller!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Din sitter ju ihop med pumpen(enl bilden),så det kostar ju mer än vad det smakar,så vida du inte hittar någon beggad pump till bra pris.
 

ApriliaDe1

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Äter Din Sporthoj på 100m
Långa farbron skrev:
Din sitter ju ihop med pumpen(enl bilden),så det kostar ju mer än vad det smakar,så vida du inte hittar någon beggad pump till bra pris.

Du tror att slangarna sitter fast i behållaren? Bilden dolde väl, men kolla första inlägget så förstår du.:)

-Men ungefär vad kostar två stycken behållare inkl. bromshandtag? Finns det något ställe som möjligtvis säljer begagnade?

MVH
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
ApriliaDe1 skrev:
Du tror att slangarna sitter fast i behållaren? Bilden dolde väl, men kolla första inlägget så förstår du.:)

-Men ungefär vad kostar två stycken behållare inkl. bromshandtag? Finns det något ställe som möjligtvis säljer begagnade?

MVH

Vi måste reda ut begreppen lite.

Även nu när du har bytt bild så sitter pump och behållare ihop i motsatts till bild 2.

På bild 2 sitter behållaren med en slang ner till pumpen,det gör det inte på bild 1.

Detta betyder att du kan inte bara byta behållare utan måste byta allt ink pump,vilket är förhålladevis dyrt i förhållade till en plastbehållare.
 

ApriliaDe1

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Äter Din Sporthoj på 100m
Långa farbron skrev:
Vi måste reda ut begreppen lite.

Även nu när du har bytt bild så sitter pump och behållare ihop i motsatts till bild 2.

På bild 2 sitter behållaren med en slang ner till pumpen,det gör det inte på bild 1.

Detta betyder att du kan inte bara byta behållare utan måste byta allt ink pump,vilket är förhålladevis dyrt i förhållade till en plastbehållare.

Förstår hur du menar. Det var det jag ville, byta allting som sittr på styret till sånt som ni Sporthojjsgrabbar kör runt med.

Något snabbt tips om vart jag kan hitta en MC-skrot? :)
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
ApriliaDe1 skrev:
Hejsan. Jag tänkte höra med er gubbar om det är möjligt att byta ut oljebehållarna+bromshandtagen på styret, men ändå köra på det gamla OK'et?

Det viktigaste vid ett sådant byte är att du får samma diameter på kolven i bromscylindern, Diametern brukar vara instansad nånstans på cylindern antingen i tum eller mm.
Om du hamnar helt fel kan du få det jobbigt, t.ex. om du har bra bromsar idag och byter till en cylinder (eller pump) med större diameter får du ett stummare handtag samt att du får mindre tryck i systemet och sämre bromsverkan. Får du istället för liten diameter blir resultatet det omvända, högt tryck i systemet, men väldigt liten rörelse på kolvarna i oken.

Funkar ungefär som utväxlingen till bakhjulet, men mycket viktigare ur säkerhetssynpunkt.
 

ApriliaDe1

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Äter Din Sporthoj på 100m
Bikeboy500 skrev:
Det viktigaste vid ett sådant byte är att du får samma diameter på kolven i bromscylindern, Diametern brukar vara instansad nånstans på cylindern antingen i tum eller mm.
Om du hamnar helt fel kan du få det jobbigt, t.ex. om du har bra bromsar idag och byter till en cylinder (eller pump) med större diameter får du ett stummare handtag samt att du får mindre tryck i systemet och sämre bromsverkan. Får du istället för liten diameter blir resultatet det omvända, högt tryck i systemet, men väldigt liten rörelse på kolvarna i oken.

Funkar ungefär som utväxlingen till bakhjulet, men mycket viktigare ur säkerhetssynpunkt.
Bromscylindern, är det bromsOKet, eller har jag fel?

Räcker det bara inte med att man tar Oljebehållaren, pumpen och handtagen från en sporthoj, förutom OK'et? Så sätter man på bromsslangen på mitt OK som jag har?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
ApriliaDe1 skrev:
Bromscylindern, är det bromsOKet, eller har jag fel?

Räcker det bara inte med att man tar Oljebehållaren, pumpen och handtagen från en sporthoj, förutom OK'et? Så sätter man på bromsslangen på mitt OK som jag har?
"Pumpen" där handtaget sitter består av en kolv och en cylinder i vilken kolven löper. När du trycker in bromshandtaget pressar du kolven genom cylindern och trycksätter på så sätt bromsvätskan som pressar ut kolvarna i bromsoket vilka i sin tur trycker bromsbeläggen mot bromsskivan så att fordonet stannar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ozto skrev:
Det som spelar störst roll är ju att gängor i anslutningarna passar så du får dit skiten!

de är väll standard grejer? annars ta en bult som passar oket å en som passar handtaget
 

ApriliaDe1

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Äter Din Sporthoj på 100m
Bikeboy500 skrev:
Det viktigaste vid ett sådant byte är att du får samma diameter på kolven i bromscylindern,


Kom att tänka på en annan sak. Det skall väl inte spela någon roll om kolven är större eller mindre? Allt kolven gör är väl att pressa olja i slangarna till OKet? Jag byter ju ut allting, fast jag behåller det gamla OKet.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
ApriliaDe1 skrev:
Kom att tänka på en annan sak. Det skall väl inte spela någon roll om kolven är större eller mindre? Allt kolven gör är väl att pressa olja i slangarna till OKet? Jag byter ju ut allting, fast jag behåller det gamla OKet.
Oket har en viss diameter och för att få "rätt" bromsverkan krävs ett visst tryck på bromsvätskan. Eftersom två bromscylindrar med olika kolvdiameter pressar olika mängder vätska ger dom oxå olika tryck. Ganska enkel matematik.

@edit: det har inte enbart med diametern på kolven i bromscylindern att göra utan även slaglängden.

@edit2: Ok som i bromsok är ett ord som vilket annat svenskt ord och behöver inte på något sätt skrivas med stora bokstäver.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top