Nya Bike - Någon som läst ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hondas Vtec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, sic !) funkar så att under 7000 varv öppnar en avgas o en insugsventil för varje cylinder. Över 7000 jobbar alla 4 ventilerna.
Det är ju en fusklösning, kammarna är ju lika vassa iaf, även på lågvarv. Och inte heller kamtimingen ändras, för kammarna flyttas inte. Man måste ju vara jurist el dyl (f'låt) för att tycka att det är 'variabla kamtider'.

Det som retar mig är inte Hondas teknik (kan vara en bra kompromiss) utan att reklamfolket lyckas lura folk, dvs. oss, att det är nåt annat. O Bike red hjälper till att sprida dyngan. På Mcvaruhuset i sthlm satt en handskriven skylt på vfr800 att den hade 'variabla kamtider', men av krämare kanske man inte kan begära bättre. Men där vet man ju att det enda dom vill är att sälja.
/u
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
ulf_lundin skrev:
Hondas Vtec (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, sic !) funkar så att under 7000 varv öppnar en avgas o en insugsventil för varje cylinder. Över 7000 jobbar alla 4 ventilerna.
Det är ju en fusklösning, kammarna är ju lika vassa iaf, även på lågvarv. Och inte heller kamtimingen ändras, för kammarna flyttas inte. Man måste ju vara jurist el dyl (f'låt) för att tycka att det är 'variabla kamtider'.
/u
Jag tror faktiskt du har fel för en gångs skull, hittade följande om hur VTEC fungerar och det är definitivt annorlunda tider!
http://www.leecao.com/honda/vtec/dohcvtec.html
Alla ventiler jobbar hela tiden men öppnar mer över 7000 varv.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Åke skrev:
Hihihohohaha
Jag förstår inte riktigt hypen tomatoes

Nä, inte jag heller. Tomatoes är urtrista. Potatoes däremot, det är party mest jämt. Men man måste ju ha varit med oss och festat och åkt för att förstå.....
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Torkel skrev:
Jag tror faktiskt du har fel för en gångs skull, hittade följande om hur VTEC fungerar och det är definitivt annorlunda tider!
http://www.leecao.com/honda/vtec/dohcvtec.html
Alla ventiler jobbar hela tiden men öppnar mer över 7000 varv.

Nej, han har rätt, det är på Hondas B*LAR det är "äkta" VTEC, dvs att kammarna faktiskt ändrar läge. På VFR:en är det en "sniklösning" och således icke äkta VTEC!

(Duckar, för nu laddar väl någon om och knäpper mig på näsan...) :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Torkel skrev:
Jag tror faktiskt du har fel för en gångs skull, hittade följande om hur VTEC fungerar och det är definitivt annorlunda tider!
http://www.leecao.com/honda/vtec/dohcvtec.html
Alla ventiler jobbar hela tiden men öppnar mer över 7000 varv.
Beskrivningen talar om Hondas bilar och stämmer inte med vad jag sett om vfr800. Men är det så där hojmotorerna funkar så har jag absolut fel. Vilket skulle glädja mig iofs. Ska se om jag kan hitta nåt om hojarna.
/u
edit: citerar Hondabladet 2003, s 15 (gick snabbast att hitta):
'Funktionen är att en avgas- och en insugningsventil per cylinder är öppna upp till 7000 varv. Därefter aktiveras samtliga ventiler.'

Stämmer med vad jag läst på andra ställen tidigare. Tror därför att Honda t.o.m. gömmer lite olika varianter under samma benämning. Ännu mera tvivelaktigt, tycker jag.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag tror på Ulf i det här läget, för jag är nästan säker på att hans variant stämmer.

Jag har för mig att Honda har löst hojmotorerna med hydruliska lyftare på hälften av ventilerna som inte "lyfter" förrän de har ett relativt högt oljetryck. Via någon sinnrik variant som gör oljetryck/varvtal pålitligt relaterade till varandra så har de "speciella" lyftarna konstruerats för att öpnna vid vissa varvtal.

Innebär det "variabelt antal ventiler"?? Det gör det nästan va?
Men "fullrulle"-ventilerna har ju antagligen annan duration och lyfthöjd vilket torde innebära nya kamtider med. Då torde väl "variabla kamtider" stämma också???

:crash
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
jomo skrev:
Nej, han har rätt, det är på Hondas B*LAR det är "äkta" VTEC, dvs att kammarna faktiskt ändrar läge. På VFR:en är det en "sniklösning" och således icke äkta VTEC!

(Duckar, för nu laddar väl någon om och knäpper mig på näsan...) :D
Det är det jag alltid har sagt: kamaxlar mm krafs hör hemma på bilar, inte hojar! :D Tvåtakt, tvåtakt tvåtakt!!!! :squid
Allvarligt talat så är det ju ett j-a sätt av Honda att ha samma beteckning för två så olika tekniker, må marknadsförarna sätta en bit stark sushi i halsen! :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Chrille skrev:
Men "fullrulle"-ventilerna har ju antagligen annan duration och lyfthöjd vilket torde innebära nya kamtider med. Då torde väl "variabla kamtider" stämma också???
Du är (liksom > 90 % av mänskligheten ?) mer positiv än jag, gudskelov.
Men jag har inte sett nånting som talar för att det är olika stuk på nockarna och det skulle förmodligen framhållits noga om det verkligen var så, tror
/u
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Optimus Prime skrev:
kamdrevet är rörligt på kamaxeln :fakta

Den enda variant som jag har sett är på BMW (vanos motorn)
där är inte kamdrevet rörligt utan det sitter en mojäng mellan kamaxlarna som ändrar spänningen på kedjan så att kamtiderna ändras efter motorvarv.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top