Nya bilder pa rajsettan

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mattias skrev:

Over ruled.

Jag orkar inte leta reda på en bra bild på Jalles toppkåpa men där framgår klart att man kan klara R1'an j-t bra vilket talar för att man inte behöver gömma R6'ans startnummer upp vid backspegelfästet heller..

Men sen har Veidec lite andra varianter på reglementet än vad vi har....

Last edited:

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01
Chrille skrev:
Over ruled.

Jag orkar inte leta reda på en bra bild på Jalles toppkåpa men där framgår klart att man kan klara R1'an j-t bra vilket talar för att man inte behöver gömma R6'ans startnummer upp vid backspegelfästet heller..
Inte snyggt men rätt! Och det kan nog bli snyggare om man vill :tummenupp

Bifogat

• jalle.jpg
    jalle.jpg
    51.7 KB · Visningar: 258

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chrille skrev:
LMS-Micke borde ju veta detta?!?

Visst vet jag, men det kostar!! :D

Stödet ska monteras bort, men det godkänns faktiskt om det är upp najjat på ett bra sätt av de flesta besiktningsmän. Men kräver de att det ska monteras bort, så stå inte och käfta emot utan montera bort det direkt.

Siffrorna är klart underkända både på frontkåpa och kuts. Räkna med att en insatt besiktningsman kommer att underkänna dem. Att det varit godkänt för en polare eller någon annan förrare vid tidigare tävlingar är inget argument för att ha felaktiga siffror. Det är bara ett bevis på att tidigare besiktningsmän varit för snälla och fuskat i sitt arbete.
Att Rossi och Veidec grabbarna har "fräna siffror" betyder inte att det är godkänt i "vårat" SM och SO. I SR (specialreglementet) står klart och tydligt hur det ska utformas med typsnitt, lutningar, placeringar och storlekar. Att kåpglaset går ner lite konstigt på R1 (finns inget som säger att siffrorna inte får täcka kåpglaset) och att luftintag kan sitta ivägen spelar ingen roll. Får man underkänt är det bara att ändra direkt. Ingen idé att käfta emot om man vet att det inte stämmer enligt SR.

Eftersom första SM:et är på Sviestad och våra besiktningsmän kan vara väl så nitiska och ena riktiga "reglementsfaschister", så är tipset att ta med en godkänd sifferuppsättning. :D

Last edited:

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
EazyLiving skrev:

Stödet ska monteras bort, men det godkänns faktiskt om det är upp najjat på ett bra sätt av de flesta besiktningsmän. Men kräver de att det ska monteras bort, så stå inte och käfta emot utan montera bort det direkt.

Siffrorna är klart underkända både på frontkåpa och kuts. Räkna med att en insatt besiktningsman kommer att underkänna dem. Att det varit godkänt för en polare eller någon annan förrare vid tidigare tävlingar är inget argument för att ha felaktiga siffror. Det är bara ett bevis på att tidigare besiktningsmän varit för snälla och fuskat i sitt arbete.
Att Rossi och Veidec grabbarna har "fräna siffror" betyder inte att det är godkänt i "vårat" SM och SO. I SR (specialreglementet) står klart och tydligt hur det ska utformas med typsnitt, lutningar, placeringar och storlekar. Att kåpglaset går ner lite konstigt på R1 (finns inget som säger att siffrorna inte får täcka kåpglaset) och att luftintag kan sitta ivägen spelar ingen roll. Får man underkänt är det bara att ändra direkt. Ingen idé att käfta emot om man vet att det inte stämmer enligt SR.

Eftersom första SM:et är på Sviestad och våra besiktningsmän kan vara väl så nitiska och ena riktiga "reglementsfaschister", så är tipset att ta med en godkänd sifferuppsättning. :D

Synd bara för det hade varit kul om cyklarna hade varit lite snygga att se på. :(

Ps. Skulle vi inte försöka få mer publik till tävlingarna??
Se då till att lätta lite på reglerna när det gäller siffror och ge folk lite utrymme för sin kreativa och konstnärliga ådra men var hårda när det gäller säkerhet. :fakta

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR 1300
Lite komiskt är det ju allt.... Min rajsetta är en fd. superstock-cykel och de röda fälten är tom större än de svarta som fanns sedan tidigare. Siffrorna är i samma typsnitt och även dom är större. :D Har det nu fungerat för tidigare ägare så borde det väl rimligtvis fungera nu oxå?! Sen finns det såklart nitiska dommare :bow som gärna utövar sin makt när de kan och får lov, men det är juh sånt man utsätts för dagligen i vårt kära Sverige.
:rolleyes:

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
#11 skrev:
Synd bara för det hade varit kul om cyklarna hade varit lite snygga att se på. :(

Se då till att lätta lite på reglerna när det gäller siffror och ge folk lite utrymme för sin kreativa och konstnärliga ådra men var hårda när det gäller säkerhet. :fakta

För att funktionärerna ska kunna garantera förarsäkerheten är det i en del situationer ytterst viktigt att de kan identifiera var och en.. Så sa Eva på licenskursen iaf. Och hur kul är det att komma till en tävling och sen inte kunna se vem som ligger på resp. placering för att de målat en stor haschplanta under siffrorna :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
metallgutten skrev:
Lite komiskt är det ju allt.... Min rajsetta är en fd. superstock-cykel och de röda fälten är tom större än de svarta som fanns sedan tidigare. Siffrorna är i samma typsnitt och även dom är större. :D Har det nu fungerat för tidigare ägare så borde det väl rimligtvis fungera nu oxå?! Sen finns det såklart nitiska dommare :bow som gärna utövar sin makt när de kan och får lov, men det är juh sånt man utsätts för dagligen i vårt kära Sverige.

Xeno har redan trissat upp Zoulfly, nu kommer alla rettor att granskas med lupp :fakta

Jag gillar sidostödet, det är gatmässigt :crash

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
#11 skrev:
...

Som det är nu är det skitsvårt att identifiera förarna från åskådarplats, speciellt alla Viggen/R6-blå och silverfärgade hojar som är mycket ovanliga i en kurva. Stora tydliga siffror kan man identifiera som åskådare och sen läsa programmet vilket väl inte är en nackdel.

Sen hade jag och alla andra som blivit omkörda på gulflagg gärna velat se tydliga siffror för att lättare kunna sätta dit de j-a.

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
metallgutten skrev:

För det första är det inte dommaren som avgör detta, det är besiktningsmannen och reglementet. Att det tidigare varit godkänt är en klen ursäkt. Varje besiktning är unik och att man fått igenom felaktigheter tidigare är inget prejudikat.

Vill du ha ändringar i reglementet så är det dig fritt att påkalla detta till de ansvariga i roadracingutskottet. Fram tills dess måste du följa reglementet. :fakta

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
#11 skrev:

Siffrorna är ju en del av säkerheten och framför allt en del i den sportsliga biten för att förhindra regelbrott och fusk. Med konstnärliga och vackra men oläsliga siffror så blir det svårt för funkisarna att se vilka som t ex kör om under gulflagg eller "fuskar" på annat sätt. Likaså blir det svårt för publiken, som i de flesta fall står 50-100m från bankanten att se vilket nummer föraren har. För ni tror väl inte att alla i publiken känner igen er och alla nadra tävlande pga av er lackering? :rolleyes:

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
EazyLiving skrev:
Siffrorna är ju en del av säkerheten och framför allt en del i den sportsliga biten för att förhindra regelbrott och fusk. Med konstnärliga och vackra men oläsliga siffror så blir det svårt för funkisarna att se vilka som t ex kör om under gulflagg eller "fuskar" på annat sätt. Likaså blir det svårt för publiken, som i de flesta fall står 50-100m från bankanten att se vilket nummer föraren har. För ni tror väl inte att alla i publiken känner igen er och alla nadra tävlande pga av er lackering? :rolleyes:

Vi får väl i alla fall hoppas att det finns utrymme för tolkning av reglerna, annars är det nog inte många hojar som klarar sig igenom en besiktning.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#11 skrev:
Vi får väl i alla fall hoppas att det finns utrymme för tolkning av reglerna, annars är det nog inte många hojar som klarar sig igenom en besiktning.

Jalle & Jag har 150 mm jättesiffror med blaffig röd bakgrund, följ reglementet så undviker man tjafs :hej

Det är välan ingen posörtävling heller, publiken är mer intresserad av häftiga high siders och dramatiska klotningar än att se snygga siffror :crash

(jag har inga sponsorer)

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
#11 skrev:

I verkligheten är det ju faktiskt så. Brukar vara just R1'or som får påhoppning eller de som snirklat till det alldeles för mycket.
Men om man får en anmärkning på sina siffror, så ska man inte bli förvånade när man vet att det inte följer reglementet.

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
EazyLiving skrev:
I verkligheten är det ju faktiskt så. Brukar vara just R1'or som får påhoppning eller de som snirklat till det alldeles för mycket.
Men om man får en anmärkning på sina siffror, så ska man inte bli förvånade när man vet att det inte följer reglementet.

Självklart :tummenupp
I mitt senaste inlägg så tänkte jag mer på cykeln som helhet, utformning av najning osv. jag tror att det går att annmärka på i stort sett vilken rejshoj som helst bara man är nitisk nog.

#11 (stOOra siffror)

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
#11 skrev:

Jag tror #11 är lite orolig för hur han skall få till nuffrorna på sin egen hoj, det är ju inte mycket plan yta därbak precis.

Håll ut min vän, jag har mina orange sidokåpor från KTM:n liggandes i garaget, du kan få låna dom mot skälig ersättning.

OBS!!!! Fotomontage, jag har inte skändat någon R1!!!

Bifogat

• kåt_i_r1.jpg
    kåt_i_r1.jpg
    27.8 KB · Visningar: 140

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
EazyLiving skrev:

Det står tydligt i häftet från SVEMO att stödet ska vara borttaget ELLER fastsatt (eller vilket ord som nu användes) så det är väl lika bra att gömma ett ex. av reglerna under cutsen så man kan contra vid nån besiktning...eller låta udda vara jämnt med tanke på siffrorna :mattias

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
När jag gick kursen för två veckor sedan så ville Lodnert ta fram en hoj o visa lite olika saker som tex besitningen kollar på osv. Min hoj fick stå som förevisnings objekt. Då tog faktiskt Lodnert upp just det där med siffrorna, jag har ju oxå mina på sidan. Han sa att det är inte helt rätt, och inte helt lätt att se om tvälings ledningen sitter på andra sidan. Men han tyckte inte att jag behövde ändra på det men tyckte att jag skulle ha med lite röd folie o siffror ifall att jag råkar ut för en petig besiktning.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning