Nya blinkers till Yamaha R1, motstånd?

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Jag vet att frågan avhandlats 1000 gånger, och jag HAR läst igenom trådarna. Hittade bla länken hit
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170635864973
Jag beställde ett set (4 st) för 155 kr! Bra pris! =)

Men nu när det kommer till motstånd eller relä, så är det betydligt klurigare.
Jag har hittat följande:

1. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers/
2. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED/
3. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/

Vad ska jag välja? Jag är lost...

Sen har jag två frågor till.
Nån som har nåt tips på en bra regplåtshållare? Har inte hittat nån jag gillar, förutom den på biltema, men den går inte att fästa på min hoj, på ett bra sätt (eftersom att den är helt spikrak). Den fästs ju i cutsen, så man behöver en lång bockad plåt typ.

Nån som löst belysning till regplåten? Funderar på en sån här diodlampa, men å andra sida så kanske lyset från baklyset räcker?

Tack på förhand! :tummenupp
 

R#1

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Blge
Hoj
R1 -07
Alternativ 2 kör jag med - tröttnade å krångla med motstånd vid besiktning, miniblinkers fram o blinkersfunktion i bakljuset.
Kom ihåg o gjorda relät bara :)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Instämmer i ovan.. det suger att hålla på med motstånd.
Kör med ett lastoberoende relä istället.

De finns att köpa överallt, bl a Yamahacenter själva säljer dem.
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Jag har exakt de där blinkerserna och Relä nr:2 av de som du länkade till på min R1:a från -98. Dock måste du dra en jordkabel från relät till batteriets -pol eller annat jordställe. Men det är ingen sak. Beror väl på hur ditt relä ser ut nu, jag hade bara två stift på originalet.

Sen har jag fått spökproblemet som många andra iom bytet. Indikatorlampan blinkar inte och motsatt blinkers "glödblinkar".
Inget jag stör mig på och det är för lite "glöd" för att nån ska uppfatta det, tror jag.
Och enligt BP så behöver inte indikatorlampan funka om jag enkelt kan se mina blinkers, vilket jag gör :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
R1ans blinkrelä "05" har ju bara 2 kontakter hur får ni det att funka med 3 såsom bilden på biltema visar? Mascotmotor har det du behöver så ring dom... !
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Jag behöll min originalkontakt och klippte till mig ca 1dm långa kablar med kabelskor på som adapter mellan relä och originalkontakt. Skitenkelt :)
3:e stiftet är bara en jord som du kan jorda på valfri plats.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Jag har exakt de där blinkerserna och Relä nr:2 av de som du länkade till på min R1:a från -98. Dock måste du dra en jordkabel från relät till batteriets -pol eller annat jordställe. Men det är ingen sak. Beror väl på hur ditt relä ser ut nu, jag hade bara två stift på originalet.

Sen har jag fått spökproblemet som många andra iom bytet. Indikatorlampan blinkar inte och motsatt blinkers "glödblinkar".
Inget jag stör mig på och det är för lite "glöd" för att nån ska uppfatta det, tror jag.
Och enligt BP så behöver inte indikatorlampan funka om jag enkelt kan se mina blinkers, vilket jag gör :)

Men det du beskriver låter ju rätt allvarligt. Finns nån känd fungerande lösning?

Jag har exakt de där blinkerserna och Relä nr:2 av de som du länkade till på min R1:a från -98. Dock måste du dra en jordkabel från relät till batteriets -pol eller annat jordställe. Men det är ingen sak. Beror väl på hur ditt relä ser ut nu, jag hade bara två stift på originalet.

Sen har jag fått spökproblemet som många andra iom bytet. Indikatorlampan blinkar inte och motsatt blinkers "glödblinkar".
Inget jag stör mig på och det är för lite "glöd" för att nån ska uppfatta det, tror jag.
Och enligt BP så behöver inte indikatorlampan funka om jag enkelt kan se mina blinkers, vilket jag gör :)

Läste det du skrev igen nu. Behöver få det klart för mig. Du menar alltså att när du blinkar vänster, så blinkar även höger fast betydligt svagare? Plus att indikeringen inte funkar alls?

Alternativ 2 kör jag med - tröttnade å krångla med motstånd vid besiktning, miniblinkers fram o blinkersfunktion i bakljuset.
Kom ihåg o gjorda relät bara :)

Okej! Hur funkar det för dig? Problem med indikeringen? Glödblinkar motsatt blinkers? Funkar allt bra?!

Har du länk till nåt ställe som säljer bakljuset med inbyggda blinkers?

Hur har du löst regplåten? Antar att du inte kör original..?
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
regplåtsbelysning finns det gott om. kopplar rätt upp till baklampan bara. Inga relän eller annat som behövet någon speciell effekt eller ström.

blinkers så kör man med fördel ett lastoberoede relä. Finns flera trådar om det redan var av en stor. Det står även beskrivet hur man får indikatorlampa att fungera korrekt med hjälp av diod tror jag det var.

Läst de trådar som finns. alla svar skall finnas där. rätta mig om jag har fel.

bockad plåt is da shit.

VITT ljus skall det vara mot regplåten. Är det inte det original på baklampan KAN man skära ut en lite bit och sätta i genomskinlig plast rakt neråt. Se till att få det tätt bara. och att få det snyggt så att de inte slår ner på moddad lampa ;( (obs funkar inte om det är röda dioder såklart)'

den lilla smutta nummerplåtsbelysningen tror jag inte är e-godkänd men annars är den ju fin. (var i alla fall inte den jag tittade på som såg likadan ut)

Men det du beskriver låter ju rätt allvarligt. Finns nån känd fungerande lösning?



Läste det du skrev igen nu. Behöver få det klart för mig. Du menar alltså att när du blinkar vänster, så blinkar även höger fast betydligt svagare? Plus att indikeringen inte funkar alls?



Okej! Hur funkar det för dig? Problem med indikeringen? Glödblinkar motsatt blinkers? Funkar allt bra?!

Har du länk till nåt ställe som säljer bakljuset med inbyggda blinkers?

Hur har du löst regplåten? Antar att du inte kör original..?
 
Last edited:

R#1

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Blge
Hoj
R1 -07
Du ska inte klippa sönder något :) du ska "göra nya kablar", skarva nya kablar så att nya relät funkar bara
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Finns reläer att köpa som har en färdig adapterkabel,
bara att plugga in vart det gammla reläet satt.
Angående skylthållaren så smurfa runt lite på Ebay,
min bror handlade nån universal som passa bra och då följde det med skyltbelysning.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Finns reläer att köpa som har en färdig adapterkabel,
bara att plugga in vart det gammla reläet satt.
Angående skylthållaren så smurfa runt lite på Ebay,
min bror handlade nån universal som passa bra och då följde det med skyltbelysning.

Du har möjligen inte en länk till relät med adapterkabeln?

Ska kika på ebay efter regplåt nuuuuu! :)
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Finns reläer att köpa som har en färdig adapterkabel,
bara att plugga in vart det gammla reläet satt.
Angående skylthållaren så smurfa runt lite på Ebay,
min bror handlade nån universal som passa bra och då följde det med skyltbelysning.

Va det nåt sånt här din brorsa beställde?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Fend...torcyclesQ5fPartsQ5fAccessories#ht_2156wt_804
:confused:


Är osäker på måtten dock. Vill ju att den ska passa en originalplåt!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top