Nya blinkers, varningsblinkers-bekymmer..

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Hej SH!

Monterade nya blinkers runt om på min hoj förra helgen, varje blinkerslampa är på 21w halogen. Går fin fint att blinka normalt, men ifall jag sätter igång varningsblinkersen så blinkar det till lite snabbt på alla fyra blinkers men sen lägger de av. Går då heller inte att blinka normalt med endast 1 sida.
Om man väntar en stund eller stänger av och sätter på hojen igen så går det fint att blinka med 1 sida igen, men samma sak igen med varningsblinkersen.

Är det blinkrelät som inte pallar 4x21w halogen?
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Vad satt innan?
Fula dioder med motstånd, varje diod låg på ca 1 watt och hade ett motstånd för 20 watt.

Original sitter det väl 4x21w glödlampor istället för halogen. Kan det vara så att halogenlamporna behöver lite mer kräm även om det är samma watt-antal? :va
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Fula dioder med motstånd, varje diod låg på ca 1 watt och hade ett motstånd för 20 watt.

Original sitter det väl 4x21w glödlampor istället för halogen. Kan det vara så att halogenlamporna behöver lite mer kräm även om det är samma watt-antal? :va
Motståndet säger inte så mkt..Resistansen/motståndet är viktigare.
Finns ju blinkers med 10W/lampa..
Ofta står ju effekten på blinkreläet. Kollat?
En vanlig "glödlampa" har en startström på ca 6-8 gg märkströmmen.
Hur det är med halogend:eek:, vet ej....
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fula dioder med motstånd, varje diod låg på ca 1 watt och hade ett motstånd för 20 watt.

Original sitter det väl 4x21w glödlampor istället för halogen. Kan det vara så att halogenlamporna behöver lite mer kräm även om det är samma watt-antal? :va

Prova ett steg svagare lampor.
Halogen skall nog dra mindre egentligen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Prova ett steg svagare lampor.
Halogen skall nog dra mindre egentligen.
1W är alltid 1W
Oberoende av om det är vanliga glödlampor eller "halogenlampor"
Dock ger halogenlampor en smula mer "bang for the buck" - dvs avger lite mer ljus per tillförd watt.

Glödlampor är resistiva laster = ett vanligt motstånd. (nästan..)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
1W är alltid 1W
Oberoende av om det är vanliga glödlampor eller "halogenlampor"
Dock ger halogenlampor en smula mer "bang for the buck" - dvs avger lite mer ljus per tillförd watt.

Glödlampor är resistiva laster = ett vanligt motstånd. (nästan..)

Jag syftate på tändströmmen, inte normalförbrukningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det blinkrelät som inte pallar 4x21w halogen? Som Skäggo skrev tändströmmen kan vara mycket högre än för en vanlig lampa.
Motståndet i en 12V bilglödlampa 21W i drift ligger på ca 8 Ohm.
Men när lampan är kall så kan det vara 0,8 Ohm vilket ger en startström på 16A mot normala med uppvärmd lampa efter några sekunders drift 1,6A.
Byt till svagare lampor tex 10W halogen eller standard.
 

peson78

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Hisingen
Hoj
GSX-R 1000
denna filen skall heta help.xls


den kanske kan vara till hjälp

Var tvungen att döpa om den
 

Bifogat

  • help.txt
    29 KB · Visningar: 110

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Kan mycket väl vara så att det är tändströmmen som är högre till halogenlamporna än till vanliga glödlampor.
Original sitter det väl 21w glödlampor, om jag inte fått det om bakfoten.
Om jag orkar kan jag ju koppla ur tex 1 lampa och se om det fungerar som det ska eller inte.
Annars struntar jag i det och använder inte varningsblinkersen helt enkelt.

denna filen skall heta help.xls


den kanske kan vara till hjälp

Var tvungen att döpa om den

Hjälper inte mig.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hjälper inte mig.
Svara på våra frågor så går det bättre..:tummenupp
Helpfilen var till för att du skulle kolla för vilket Watt-tal som kombinationen LED+motstånd var gjord.
Läst på blinkreläet om detr står för vilket Watt-tal det är avsett. Den infon brukar ofta finnas tryck på utsidan.

När du kollat kombot LED-motst kan du försöka att tillfälligt ersätta dem med lampor av motsv watt
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ibland har man bara rotat runt och tagit dom mostånd man kom över, vet att det gick lika bra med ett 1k som ett 100 ohms vid ett tillfälle.

Så stirra sig blind på vad det satt för motstånd ger inget, kan va ett fån som jag som satte ihop det med ledblinkerserna från början.

Men ett 20w motsånd satt där tydligen, en jävla pjäs att gömma på en hoj, vore kul att veta ohmtalet.

edit: varningsblinkers på en hoj? använder du det ofta eller? när det är dags att använda det så ligger man väl en bit ifrån endå.:D
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Motståndet säger inte så mkt..Resistansen/motståndet är viktigare.
Finns ju blinkers med 10W/lampa..
Ofta står ju effekten på blinkreläet. Kollat?
En vanlig "glödlampa" har en startström på ca 6-8 gg märkströmmen.
Hur det är med halogend:eek:, vet ej....
"Motståndet säger inte så mycket, motståndet är viktigare." Eh, menar du motståndet eller motståndet?
Jag har ej kollat effekten på blinkreläet, antog att det var standard och ej utbytt. Köpte hojen för några veckor sedan.
När jag köpte hojen satt det fula dioder i varje hörn på hojen.

Prova ett steg svagare lampor.
Halogen skall nog dra mindre egentligen.
Har inga svagare halogen-lampor liggandes, och har ingen lust att lägga ut en hundring för att testa med en lampa. Däremot kan jag testa att koppla bort en lampa ur kretsen och endast använda mig av 3 lampor temporärt.

Är det blinkrelät som inte pallar 4x21w halogen? Som Skäggo skrev tändströmmen kan vara mycket högre än för en vanlig lampa.
Motståndet i en 12V bilglödlampa 21W i drift ligger på ca 8 Ohm.
Men när lampan är kall så kan det vara 0,8 Ohm vilket ger en startström på 16A mot normala med uppvärmd lampa efter några sekunders drift 1,6A.
Byt till svagare lampor tex 10W halogen eller standard.
Just precis, jag vet ju inte om det är blinkrelät som inte pallar lamporna eller om det är något annat, därav denna tråd.
Jag har inte standard blinkers kvar, utan köpte 4 nya e-godkända halogen-blinkers på 21w styck.

Svara på våra frågor så går det bättre..:tummenupp
Helpfilen var till för att du skulle kolla för vilket Watt-tal som kombinationen LED+motstånd var gjord.
Läst på blinkreläet om detr står för vilket Watt-tal det är avsett. Den infon brukar ofta finnas tryck på utsidan.

När du kollat kombot LED-motst kan du försöka att tillfälligt ersätta dem med lampor av motsv watt
Om jag tolkar dig korrekt vill du att jag ska mata in hur mycket watt 1 diod-blinkers låg på i .xls-filen? då ser det ut såhär:
12 Drivspänning till lampan, det går normalt att räkna med 12 Volt
21 Wattantal på original lampan
1 Wattantal på nya lampan
7,2 Beräknat värde på resistansen i Ohm
20,0 Beräknat värde på resistansens effekttålighet i Watt

3,6 Om du endast vill använda en resistans per höger/vänster sida ska du ta detta resistansvärdet.
40,0 Beräknat värde på resistansens effekttålighet i Watt för ett motstånd per höger/vänster sida
När jag rev bort mina dioder satt det 2x10watts motstånd för bakänden och 2x20watts motstånd för framänden. I bak använde båda blinkersena båda motstånden. Antar att det blir 20watts motstånd för en lampa i bak (samtidigt som det blev 20watts motstånd i fram också).

Om jag fyller i mina nya uppgifter ser det ut såhär:
12 Drivspänning till lampan, det går normalt att räkna med 12 Volt
21 Wattantal på original lampan
21 Wattantal på nya lampan
#DIV/0! Beräknat värde på resistansen i Ohm
#DIV/0! Beräknat värde på resistansens effekttålighet i Watt

#DIV/0! Om du endast vill använda en resistans per höger/vänster sida ska du ta detta resistansvärdet.
#DIV/0! Beräknat värde på resistansens effekttålighet i Watt för ett motstånd per höger/vänster sida
Vilket inte hjälper mig alls. Eller ?

Ibland har man bara rotat runt och tagit dom mostånd man kom över, vet att det gick lika bra med ett 1k som ett 100 ohms vid ett tillfälle.

Så stirra sig blind på vad det satt för motstånd ger inget, kan va ett fån som jag som satte ihop det med ledblinkerserna från början.

Men ett 20w motsånd satt där tydligen, en jävla pjäs att gömma på en hoj, vore kul att veta ohmtalet.

edit: varningsblinkers på en hoj? använder du det ofta eller? när det är dags att använda det så ligger man väl en bit ifrån endå.:D
Kanske har misstolkat det hela, kanske inte är 20watts motstånd, siffran 20 kanske betyder ohm istället? Det stod endast "20" på motståndet.

Nej, varningsblinkersen lär jag inte använda så ofta.. därav funderar jag på att stunta i det hela :)
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Har samma problem med min hoj, varningsblinkers blinkar snabbt en gång sen dör det. Efter typ 10 sekunder kan jag använda dem igen. (höger/vänster funkar hur bra som helst) Fattar att det är motståndet som bråkar, har hojen i garage långt bort så pallar inte köra dit bara för att kolla vad jag har för lampor och sådär. (LED)

Det måste vara för hög spänning så att säkringen slår av, dock så undrar jag vad som händer när jag kopplar in ett relä/motstånd då höger/vänster blinkar i perfekt hastighet redan. Kommer inte hastigheten reducerar och så blir det en massa problem på nästa besiktning?

Vet någon om man måste ha fungerande varningsblinkers på besiktning? (om det nu finns varningsblinkers original)

/ Jag
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Lite halv OT detta men jag passar på eftersom det är närbesläktat
Jag bytte ut mina 21 w blinkers idag till 4 st LED a 1 w/st. Det blinkar inte som det ska längre och vad jag har förstått så ska byte till ett lastoberoende blinkrelä lösa problemet. Har dock läst mellan raderna att kontrollampan på instrumentpanelen kommer inte att blinka som den ska efter en sån operation.
Nån som kan bekräfta eller dementera?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blinkar inte alla 4 blinkers när du blinkar vänster,
samma
blinkar inte alla 4 blinkers när du blinkar höger
nu med LED blinkers bör det inte vara problem med lastoberoende relä.
(om du inte kör med motstånd nu).

För då funkar det som vanligt. Du har nån lösning med tex dioder som gör att blinklampan på instrumenten funkar också med LED.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?243082-Koppla-ledljus&p=5243181#post5243181
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Alla 4 lyser samtidigt med fast sken nu om jag minns rätt. Som jag tolkar ditt svar så räcker det inte med att bara byta relä om jag vill att allt ska fungera inkl kontrollampan?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top