Nya bromskivor?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Någon som vet vilka märken man skall köpa om man skall köpa nya bromsskivor? Funderar på om skivorna till min CBR är skeva? Lite konstigt för när jag körde med hojen för någon vecka sedan så kännde jag inget. Men nu kändes det tydligt? Kan de sätta sig efter att jag tvättat den? Var ju massa salt och skit när jag körde sist. Jaja, hur som hällst. Var och vilka märken är att föredra?
 
Last edited:

ronsanhbg

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR
vet

bebbe skrev:
2051733 Någon som vet vilka märken man skall köpa om man skall köpa nya bromsskivor? Funderar på om skivorna till min CBR är skeva? Lite konstigt för när jag körde med hojen för någon vecka sedan så kännde jag inget. Men nu kändes det tydligt? Kan de sätta sig efter att jag tvättat den? Var ju massa salt och skit när jag körde sisst. Jaja, hur som hälst. Var och vilka märken är att föredra?


Nr.1 köp japanskt vad de en säger, det är bättre kvalite så är det bara, vet efter bytt 7st skivor.. Absolut inte engelskt, svenska javisst men de rostar och du skall ha sintrade skivor så inga isr...

Köpte mina 3:dje skivor nu och inga problem med tourmax.. Verkar vara de som gör orginalen till honda dessutom..

Blir dyr historia annars..

Bromsa för livet..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
ronsanhbg skrev:
2052315 Nr.1 köp japanskt vad de en säger, det är bättre kvalite så är det bara, vet efter bytt 7st skivor.. Absolut inte engelskt, svenska javisst men de rostar och du skall ha sintrade skivor så inga isr...

Köpte mina 3:dje skivor nu och inga problem med tourmax.. Verkar vara de som gör orginalen till honda dessutom..

Blir dyr historia annars..

Bromsa för livet..

Mycket bra info :tummenupp

Har tittat lite på Galfer men de är ju alltid så dyra. När jag skulle köpa till min Aprilia så blev det efter många om och men att jag köpte mig Brembos original. Kanske bli så till Hondan med? Honda original då. Men vet inte vad de kostar.

Tourmax verkar ju tom vara bra pris på? Men jag har inte hittat till CBR 900 -99:a?
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
bebbe skrev:
2052450 Mycket bra info :tummenupp

Har tittat lite på Galfer men de är ju alltid så dyra. När jag skulle köpa till min Aprilia så blev det efter många om och men att jag köpte mig Brembos original. Kanske bli så till Hondan med? Honda original då. Men vet inte vad de kostar.

Tourmax verkar ju tom vara bra pris på? Men jag har inte hittat till CBR 900 -99:a?

Jag köpte nya honda org till min blade. 3400 kr/st kostar dom
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hmm....... det blir ju 6800kr. 2k mer än andra utav bra kvalitet. Men frågan är ju om det kanske blir bättrei längden ändå :va Fast är det Tourmax som gör Hondas skivor så verkar ju dessa vara ganska bra ändå?
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
bebbe skrev:
2052608 Hmm....... det blir ju 6800kr. 2k mer än andra utav bra kvalitet. Men frågan är ju om det kanske blir bättrei längden ändå :va Fast är det Tourmax som gör Hondas skivor så verkar ju dessa vara ganska bra ändå?

Nu va det en som fixade dessa lite billigare till mig. Så jag gav halva priset. Men vad är det för årsmodell du har? Tror bara det va 98-99 som va så dyra.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
ronsanhbg skrev:
2052315 Nr.1 köp japanskt vad de en säger, det är bättre kvalite så är det bara, vet efter bytt 7st skivor..
Under hur många år? Låter nästan som du byter skivor mer än bromsbelägg.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
VaRvStopPEt skrev:
2053008 Nu va det en som fixade dessa lite billigare till mig. Så jag gav halva priset. Men vad är det för årsmodell du har? Tror bara det va 98-99 som va så dyra.

99:a, givetvis :rolleyes:. Hmmm, så det är så att det är speciella skivor på 98-99 års modeller? Någon som vet vad som är skillnad mot tidigare :confused:
 

MC Doktorn

Guest
Se här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114101

Jag har 2 st skivor den ena slår 1mm den andra 4 mm jag vågade inte chansa så jag skaffade ett par våg skivor.

Kolla runt med handlare om dom har beg på hyllan, annars är det faktiskt billigare att köpa ISR och Galfer som sägs vara bättre.
Till min 600rr kostade org 2700 st fram :död
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Japp, vill gärna har vågskivor men har hört att de ofta kan bli kassa? Galfer skall ju vara ett bra märke men har hört en kille som köpte sådana till sin XTX och de blev skeva efter två veckor! Tycker att det verkar krångligt detta!

Vilka i Sverige är bäste med priser på tex Galfers skivor? Någon som vet?
 

Kneedrag

Guest
Nytt gruppköp

Kan vi inte ha ett nytt gruppköp av galfer skivor???

Jag behöver till min gixxer. Killen som har ägt den innan har kört helt slut på bromsbeläggen så skivorna blivit lite blåanlöpta inte skeva men men bättre o byta.
 

MC Doktorn

Guest
Greven säljer galfer.

Många race killar kör med vawe, tror inte det har någon större betydelse mer än att det ser rätt ut.
Vissa påstår att beläggen slits ner snabbare andra säger att kylningen blir bättre och att skivorna väger mindre.


Ny priset ligger på ca 4400:- paret till 600rr.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
bebbe skrev:
2053083 Japp, vill gärna har vågskivor men har hört att de ofta kan bli kassa? Galfer skall ju vara ett bra märke men har hört en kille som köpte sådana till sin XTX och de blev skeva efter två veckor! Tycker att det verkar krångligt detta!

Vilka i Sverige är bäste med priser på tex Galfers skivor? Någon som vet?

grevens
 

Kneedrag

Guest
ronsanhbg skrev:
2052315 Nr.1 köp japanskt vad de en säger, det är bättre kvalite så är det bara, vet efter bytt 7st skivor.. Absolut inte engelskt, svenska javisst men de rostar och du skall ha sintrade skivor så inga isr...

Köpte mina 3:dje skivor nu och inga problem med tourmax.. Verkar vara de som gör orginalen till honda dessutom..

Blir dyr historia annars..

Bromsa för livet..

Har du haft galfer då???? Alla som köpt sådana här genom sporthoj verkar nöjda.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
GixxerTina skrev:
2053090 Kan vi inte ha ett nytt gruppköp av galfer skivor???

Jag behöver till min gixxer. Killen som har ägt den innan har kört helt slut på bromsbeläggen så skivorna blivit lite blåanlöpta inte skeva men men bättre o byta.

Det hade jag hängt på om priserna hade blivit bra! Vem var det som fixade köpet sist, Swedie?

2ono skrev:
2053095 Greven säljer galfer.

Många race killar kör med vawe, tror inte det har någon större betydelse mer än att det ser rätt ut.
Vissa påstår att beläggen slits ner snabbare andra säger att kylningen blir bättre och att skivorna väger mindre.


Ny priset ligger på ca 4400:- paret till 600rr.

Enligt vad jag har läst så skall det åtminstonde teoretiskt bli bättre bromsverkan när man kör med "vågade" skivor. Skall ha att göra med att beläggen hela tiden får en "ny" sida att skära in på. Vet inte hur stor skillnaden igenkligen är, är nog mest en utseende sak :) Sedan så sliter de ju mer belägg, det verkar iaf alla vara överens om.
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
bebbe skrev:
2053167 Det hade jag hängt på om priserna hade blivit bra! Vem var det som fixade köpet sist, Swedie?



Enligt vad jag har läst så skall det åtminstonde teoretiskt bli bättre bromsverkan när man kör med "vågade" skivor. Skall ha att göra med att beläggen hela tiden får en "ny" sida att skära in på. Vet inte hur stor skillnaden igenkligen är, är nog mest en utseende sak :) Sedan så sliter de ju mer belägg, det verkar iaf alla vara överens om.

Är det centrumet eller skivorna/skivan som har slagit sig?? Jag har två skivor med skeva centrum (förra ägaren rullat med skivlås). Du kan få dom om du vill ha dom. Det ska väl gå att nita om, om det nu är så att det är dina skivor som är skeva.

Hojta till och släng in en hundring i frakt så skickar jag dom.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
VaRvStopPEt skrev:
2054594 Är det centrumet eller skivorna/skivan som har slagit sig?? Jag har två skivor med skeva centrum (förra ägaren rullat med skivlås). Du kan få dom om du vill ha dom. Det ska väl gå att nita om, om det nu är så att det är dina skivor som är skeva.

Hojta till och släng in en hundring i frakt så skickar jag dom.

Vet inte men det serut som om det kan vara skivorna. Hade det varit utav något skivbromslås borde man kunna se detta på självacentrumet?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Bromsskivor

Acke rising gör skivor till dom flesta bågar, -ISR- Duger dom för racing får dom duga till street, sök på Risings i Tumba, han gör flytande skivor för 2000:-
Wizzard
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Wizzard skrev:
2054749 Acke rising gör skivor till dom flesta bågar, -ISR- Duger dom för racing får dom duga till street, sök på Risings i Tumba, han gör flytande skivor för 2000:-
Wizzard


Jovisst, men... :

ronsanhbg skrev:
2052315Absolut inte engelskt, svenska javisst men de rostar och du skall ha sintrade skivor så inga isr...

Man behöver inte söka på risings i Tumba, det räcker med att gå till Acke's/ISR's hemsida: http://www.isr-brakes.se/
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top