Nya däck till Sporthoj!

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Andra säsongen med hojen och nu är det dags för första gången att byta däck. Tidigare haft motard och körde då på pilot power 2ct som jag var mycket nöjd med! Men tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet från sporthojar, vad ni rekommenderar.

- Kommer inte köras någon bana.
- Behöver inte hålla i evighet, grepp går före.
- Egenskaper i regn spelar inte så stor roll då jag rullar ut hojen när solen är framme (kommer regnet så vänder jag och åker hem)!

Dem jag har i tankarna är:

Dunlop sportmax sportsmart II
Michelin pilot power 2ct (eller utan 2ct)
Metzeler sportec M5 interact

Är till en gsxr 1000 k5

Så vad säger ni? :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla däcken kommer duga alldeles utmärkt till gatkörning. Antagligen bana med, om du bara kört en säsong. Jag funderar själv på att ta sportmax nästa gång jag byter däck, nu kör jag sportsmart.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
jag kör 2CT på min 750 K8a :) underbart grepp!
dom andra får andra yttra sig om för jag vet inte :)

Japp! Tyckte också om mina gamla 2ct

Alla däcken kommer duga alldeles utmärkt till gatkörning. Antagligen bana med, om du bara kört en säsong. Jag funderar själv på att ta sportmax nästa gång jag byter däck, nu kör jag sportsmart.

Ja det vet jag att dem gör. Men kul att bara höra andras erfarenheter om däckens egenskaper! Jag vet ju själv att 2ct fungerar otroligt bra för min körning. Lutar eventuellt åt sportmax II bara för att pröva något annat.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
2ct är fortfarande bland de som ger mest för pengarna . Fram o bak för 2000 pix hos däckonline.
Jämbördiga däck prismässigt, men något sämre i uppvärmning och regn är BT016 pro, M3-M5.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
2ct är fortfarande bland de som ger mest för pengarna . Fram o bak för 2000 pix hos däckonline.
Jämbördiga däck prismässigt, men något sämre i uppvärmning och regn är BT016 pro, M3-M5.

2ct kanske ger mest bang for the buck. Någon som haft 2ct och sportmax II och kan ge en jämförelse?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp! Tyckte också om mina gamla 2ct

Ja det vet jag att dem gör. Men kul att bara höra andras erfarenheter om däckens egenskaper! Jag vet ju själv att 2ct fungerar otroligt bra för min körning. Lutar eventuellt åt sportmax II bara för att pröva något annat.

Ja, jag har tyvärr bara kört diverse bandäck, qualifier II, sportsmart och roadsmart, och michelins pilot road 3. Sportsmart kan jag dessutom inte säga så mycket om eftersom att det var min första säsong, och jag körde inte tillräckligt bra för att öht känna skillnad på däck. :gnissla
Qualifier II kommer jag aldrig köra igen. Sitter det ett par sådana på en hoj jag skaffar så köper jag andra och byter oavsett hur nya de är däremot. Hemska däck.

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Hade power 2ct förra uppsättningen, böt till power 3 och tycker dom känns mycket bättre, aningen dyrare kanske.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Hade power 2ct förra uppsättningen, böt till power 3 och tycker dom känns mycket bättre, aningen dyrare kanske.

Har tittat på dem men mönstret faller mig inte riktigt i smaken. Kan tänka mig att dem är bättre än föregångaren när det handlar om att åka på blött underlag men det kommer inte spela någon roll för mig då jag slår av tempot rejält när det börjar bli blött.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Byter man till nya däck så känns allt bra ....

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Jag köpte Metzeler Sportec m7 RR när de kom i april förra året och vill slå ett slag för dem. Efter 12 bandagar och drygt 300 mil gata är det nu knappt två mm kvar till slitklackarna på sidorna och ca 4 mm i mitten.

På Mantorp förra helgen började det dugga lite. Det var inte så att jag behövde byta till regndäck däremot åkte alla med slicks in direkt. Jag slog bara av lite vilket gick bra, se filmsnutten. Fick ett litet släpp drygt 2 min i filmen när jag pressade lite mycket. Filmen ger Dig kanske en uppfattning kring det där luriga när det börjar bli blött. Jag tycker de har bra grepp i alla lägen, notera att det är nu när de är ganska slitna och det hade varit "såndäringa tramsig drifting" dagarna före oss. Resultatet var en gummifilm på delar av banan. Har nu beställt nya Metzeler Racetec RR.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad är skillnaden på pilot power och pilot power 2ct? Har själv pilot power som jag är nöjd med, utan så mycket erfarenhet.

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Jag har beställt battlax r10 medium. Har läst en del bra recensioner om dom.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Vad är skillnaden på pilot power och pilot power 2ct? Har själv pilot power som jag är nöjd med, utan så mycket erfarenhet.

2ct har en mjukare gummiblandning på sidan än i mitten av däcket. Så det inte ska slitas så mycket när man åker rakt fram.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad jag förstod av din frågeställning så var du efter vad som ger mest för pengarna utan bankörning, och du har själv lagt till 3 bra val i första inlägget. Lägg till Bridgestone BT016 pro, så behöver du inte leta mer. Alla dessa utom Sportsmart går att få under 2000:-/set.
Sen finns det givetvis modernare/bättre. Men inte i den prisklassen. Och givetvis fler som kan pressas in där(2000:) oxå, men inga som jag har haft erfarenhet av.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Vad jag förstod av din frågeställning så var du efter vad som ger mest för pengarna utan bankörning, och du har själv lagt till 3 bra val i första inlägget. Lägg till Bridgestone BT016 pro, så behöver du inte leta mer. Alla dessa utom Sportsmart går att få under 2000:-/set.
Sen finns det givetvis modernare/bättre. Men inte i den prisklassen. Och givetvis fler som kan pressas in där(2000:) oxå, men inga som jag har haft erfarenhet av.

Ole dole doff som avgör då :D Kan tänka mig att alla dem däcken är ganska likvärdiga för en inspirerad landsvägsentusiast! Vi har för många valmöjligheter i dagens samhälle.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bridgestone S20 skall också vara ett bra däck.

Själv har jag kört Michelin Pilot Power 2ct, Power Pure och numera Sportsmart.
Det jag kände som stor skillnad var att michelindäcken "snackade" mer med mig än dunlop, dvs de förmedlade mer av vad som händer i vägbanan medans dunlopdäcken bara svalde allt. Detta gjorde att jag kände mig mer fokuserad på Dunlop och fortsätter med de.

Däremot upplevde jag att Power Pure hade bättre våtgrepp men när de väl släppte så släppte det... sportsmart släpper lite mer gradvis så att säga, går att känna och rita lite svart istället.

my 2 cents.

Sen har jag hört från andra erfarna som fått test Bridgestone S20 att det var något grönjävliga bra däck... men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Bridgestone S20 skall också vara ett bra däck.

Själv har jag kört Michelin Pilot Power 2ct, Power Pure och numera Sportsmart.
Det jag kände som stor skillnad var att michelindäcken "snackade" mer med mig än dunlop, dvs de förmedlade mer av vad som händer i vägbanan medans dunlopdäcken bara svalde allt. Detta gjorde att jag kände mig mer fokuserad på Dunlop och fortsätter med de.

Däremot upplevde jag att Power Pure hade bättre våtgrepp men när de väl släppte så släppte det... sportsmart släpper lite mer gradvis så att säga, går att känna och rita lite svart istället.

my 2 cents.

Sen har jag hört från andra erfarna som fått test Bridgestone S20 att det var något grönjävliga bra däck... men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Det är också en kriterie att däcket släpper "långsamt" och inte på nån sekund inbillar mig att de är och känns lite tryggare. Efter lite googlande så står det nog mellan metzeler m5 och sportsmart II! Någon som kör med bridgestone s20 som kan ge en recension?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
I valet mellan M5 och SS2 skulle jag ta de senare, betydligt modernare däck. S20 ger lite mer feedback men är känsligare för lufttryck ifall du skulle våga dig ut på en bana. Greppmässigt likvärdiga.

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Är det några av ovan nämnda som behöver mer uppvärmning än andra (och som man bör hålla sig borta från om det mest är för landsväg/vardagsåka)?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka