Nya däck

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Hej! ska ta mig och beställa nya däck till min hoj, det är en honda cbr 900cc Köpte den i vintras så har ingen erfarenhet av vad för däck som är bra osv. Kollade runt lite och hittade "Pilot Power 2CT" är det ett bra däck som klarar det svenska vädret? jag är all väders åkare... :tummenupp

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Glöm inte att kolla vilken dimension du har på framhjulet, blade har 16" på rätt många årsmodeller och då minskar utbudet ganska mycket...

Jag har kört med Metzeler sportec M3 och är väldigt nöjd med dem, ett av få lite sportigare däck som finns i 16" fram.

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Vad ska du ha det till?

Som vanligt i dessa trådar frågas det om "bra" däck men sällan är det någon talar hur de tänkt använda cykeln/däcken.

Det finns inget däck som fungerar lika fint på långtouring, landsvägsåkning i långsam eller superhög fart, banåkning i moderat fart, rent racetempo på bana, grusvägstransport eller hardcore grusbus etc

Nåja, jag förmodar att det gäller "normal" gatåkning för dig och då är Pilot Power (med eller utan 2CT) utmärkta däck för svenskt väder (som ofta är ganska kallt eller fuktigt tidiga mornar och kvällar).

Lycka till:tummenupp

Kolla denna länk:
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...1=130&info2=&info3=16&manufactname=&langno=46

Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har kört på pilot power, och är nöjd med de däcken åkmässigt. (lallar lite landsväg över hastighetsbegränsning, och åkte en hel del till-och-från jobbet)

Har inte så mycket att jämföra med, men tyckte dock däcket slets ner väldigt fort. Hann inte ens köra en säsong innan det var utslitet.

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Som vanligt i dessa trådar frågas det om "bra" däck men sällan är det någon talar hur de tänkt använda cykeln/däcken.

Det finns inget däck som fungerar lika fint på långtouring, landsvägsåkning i långsam eller superhög fart, banåkning i moderat fart, rent racetempo på bana, grusvägstransport eller hardcore grusbus etc

Nåja, jag förmodar att det gäller "normal" gatåkning för dig och då är Pilot Power (med eller utan 2CT) utmärkta däck för svenskt väder (som ofta är ganska kallt eller fuktigt tidiga mornar och kvällar).

Lycka till:tummenupp

Kolla denna länk:
http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pa...1=130&info2=&info3=16&manufactname=&langno=46

Cykeln kommer att användas till och från jobbet och sen har jag stuga 50 mil bort så vill ha ett däck som inte slits ner lika fort.. Just nu är det bara ett bakdäck som är av intresse. Fram däcket håller många mil till. Men dem klarar av vatten bra då också ? :yoparty

jijgee

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
749R
Jag hade nog övervägt Pilot Road 2CT om det enbart är landsvägskörning som är aktuellt. Ett Pilot Power (dock ej 2CT) håller ca 600 mil på mitt lill-monster, det Pilot Road 2CT jag hade senast körde jag 1100 mil på.

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Jag hade nog övervägt Pilot Road 2CT om det enbart är landsvägskörning som är aktuellt. Ett Pilot Power (dock ej 2CT) håller ca 600 mil på mitt lill-monster, det Pilot Road 2CT jag hade senast körde jag 1100 mil på.

det kommer vara allt möjligt.. men vill inte att det ska slitas när man ligger på motorväg 50 mil några gånger per år..:banana

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
det kommer vara allt möjligt.. men vill inte att det ska slitas när man ligger på motorväg 50 mil några gånger per år..:banana

Då ska du definitivt inte ha Pilot Power.
Har inte kört på det själv men kommer antagligen köra på Pilot road 2CT vid nästa byte. Allt för att få ut lite mer än 300 mil som jag får ur ett PP.

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Då ska du definitivt inte ha Pilot Power.
Har inte kört på det själv men kommer antagligen köra på Pilot road 2CT vid nästa byte. Allt för att få ut lite mer än 300 mil som jag får ur ett PP.

okej, har du något bra alternativ då? spriset spelar inte så stor roll.. :) jag är så okunnig om däck tyvärr.. men bra att sporthoj finns! :) :rolleyes:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Tidigare körde jag med PP (utan 2ct) och däcket slets ganska fort.

Nu kör jag men PP2ct fram och PR2ct (pilot road) bak. Funkar bra! Bra grepp fram och även bak + att bakdäcket håller längre än 300mil. :)

Hur du än väljer så måste man vara medveten om vad man ska använda däcket till.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Slängde precis på Pilot Road 2 på min.
Ska bli kul att se hur de funkar.

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Jag har en Cbr 600 FS, ska köpa nytt däck med. Det satt på ett Michelin pilot power 180/55, något mer vet jag inte riktigt. Men jag borde alltså hellre satsa på 2CT versionen istället för vanliga? den är ju snäppet dyrare 2CT, men håller den så pass mycket längre som den gjort för vissa borde väl alla köra med den? (om man ska köpa någon av dem 2). Ska också antagligen bara köra asfalt.

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag har en Cbr 600 FS, ska köpa nytt däck med. Det satt på ett Michelin pilot power 180/55, något mer vet jag inte riktigt. Men jag borde alltså hellre satsa på 2CT versionen istället för vanliga? den är ju snäppet dyrare 2CT, men håller den så pass mycket längre som den gjort för vissa borde väl alla köra med den? (om man ska köpa någon av dem 2). Ska också antagligen bara köra asfalt.

Nej, nu har du massuppfittat. Du ska istället ha Pilot ROAD 2. Power 2ct är lika mjuka som vanliga power i mitten, men mjukare på skuldran för bättre grepp vid nedlägg.

Alltså Pilot Road 2 du skall ha för en längre livslängd.

Ska också antagligen bara köra asfalt.

Skulle inte tro att dom är så bra på nåt annat heller.

Last edited:

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Nej, nu har du massuppfittat. Du ska istället ha Pilot ROAD 2. Power 2ct är lika mjuka som vanliga power i mitten, men mjukare på skuldran för bättre grepp vid nedlägg.

Alltså Pilot Road 2 du skall ha för en längre livslängd.

Skulle inte tro att dom är så bra på nåt annat heller.

hmm kk, tack för infon. Har bara läst: Sportdäcket med 100 % Silica, för dig som blandar landsvägskörning med bana. Testvinnare i flera tidningar och referensdäcket för många.
Som stod för; Pilot Power 180/55-R17
Bak

edit: hittade Pilot Road, och Pilot Road 2 nu. Road 2 kostar dock 500kr mer, men anser ni att det är värt det så kör jag på det!

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
hmm kk, tack för infon. Har bara läst: Sportdäcket med 100 % Silica, för dig som blandar landsvägskörning med bana. Testvinnare i flera tidningar och referensdäcket för många.
Som stod för; Pilot Power 180/55-R17
Bak

edit: hittade Pilot Road, och Pilot Road 2 nu. Road 2 kostar dock 500kr mer, men anser ni att det är värt det så kör jag på det!
Finns på hojdack.se

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Glöm inte att kolla vilken dimension du har på framhjulet, blade har 16" på rätt många årsmodeller och då minskar utbudet ganska mycket...

Jag har kört med Metzeler sportec M3 och är väldigt nöjd med dem, ett av få lite sportigare däck som finns i 16" fram.

Okej! men hur långt har du kört med det däcket? hur är slitningen på dem?

jag ska bara ha fram så :tummenupp

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Hoppar på den här tråden. Några nybörjarfrågor på "nya" hojen.

Är det alltså pilot road 2 man skall ha om man vill ha en hårdare "mittdel" och mjukare på kanterna?
Hade tidigare en V-strom 1000 med ett Metzler touringdäck på och det klara ca 1800 mil (om jag minns rätt). Det jag har nu kommer klara ca 800 mil, vad kommer (ungefär) ett däck med hårdare "mittdel" att klara?
Är den hårdare mittdelen bättre i regn?

(Jag använder MC främst till vanlig landsvägkörning och touring, gärna krokiga vägar, ca 700 mil om året.)

rasmussen

Guest
Hoppar på den här tråden. Några nybörjarfrågor på "nya" hojen.

Är det alltså pilot road 2 man skall ha om man vill ha en hårdare "mittdel" och mjukare på kanterna?
Hade tidigare en V-strom 1000 med ett Metzler touringdäck på och det klara ca 1800 mil (om jag minns rätt). Det jag har nu kommer klara ca 800 mil, vad kommer (ungefär) ett däck med hårdare "mittdel" att klara?
Är den hårdare mittdelen bättre i regn?

(Jag använder MC främst till vanlig landsvägkörning och touring, gärna krokiga vägar, ca 700 mil om året.)

Japp, enligt Michelin själva så är Pilot Road 3 lite bättre vid regn..Sen om du märker skillnad och det är värt pengarna vet jag inte. Jag själv kör pilot road 3 fram och ett vanligt pilot road bak..fegas inte i kurvorna och det har aldrig släppt för mig...600-mil kom jag på det förra bakdäcket..men det är 300mil mer än orginal däcket :tungan

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...