Nya Fartkameran MC-Hot?

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Domi skrev:
2265137 Jag har en viss insikt i ämnet och kan meddela att ni inte behöver vara oroliga att de nya kamerorna tar er "bakifrån".. :hihi

Förövrigt är det omöjligt att vara osäker på att man blivit fotad, det blixtrar rätt så bra :D

Blixtrar den även på dagen!?

Är inte blixten i sig en trafikfara? Att blända en förare som redan kör för fort, hur dumt är inte det?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Loffe skrev:
2268849 Blixtrar den även på dagen!?

Är inte blixten i sig en trafikfara? Att blända en förare som redan kör för fort, hur dumt är inte det?
Den blixtrar _jävlar_. Jag trodde det va blixten först :hihi

Kom på sen att så va nog inte fallet, fast då hade jag solskyddet nedfällt.

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Örnie skrev:

Där verkar det vara lite mer seriösa motmedel. Skrattar fortfarande gött åt volvo-nissarna där jag växte upp som körde omkring med en CD-skiva i framrutan för att reflektera bort polisens laser... :rofl :hihi :lol ... :rofl

Pajjemannen

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Daniel-San skrev:
2265149 Jaa är du från Skellefteå bör du ju veta... Där sitter ju kamrorna så tätt att man kan tro de används som älgstängsel med..

MVH
Daniel

Jaa.. och vi får hoppas att turisterna gillar dem lika mycket som älgvarningsskyltarna, så det tar med sig skåpen.. För övrigt så är det alltid en fin kamera i de nya skåpen, förut fick ju folk leta i en massa tomma skåp före dom hittade en.
Jag gillar verkligen de nya, de är så mycket snyggare med sin blå färg och vackra rundade former :rolleyes:

Tänkbara användningsområden:

Barskåp, är man inte coolast i gänget med ett sådant!?

Trädgårdsbelysning, har ju stolpe och allt (även lampa finns..)

Av någon outgrundlig anledning har VV gödslat Norrland med dessa kameralådor :gnissla

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Domi skrev:
2265137 Jag har en viss insikt i ämnet och kan meddela att ni inte behöver vara oroliga att de nya kamerorna tar er "bakifrån".. :hihi

Förövrigt är det omöjligt att vara osäker på att man blivit fotad, det blixtrar rätt så bra :D

Även dagtid? :va

HanneZ skrev:
2268856 Den blixtrar _jävlar_. Jag trodde det va blixten först :hihi

Kom på sen att så va nog inte fallet, fast då hade jag solskyddet nedfällt.

Var detta svaret på min fråga? Blixtrade det _jävlar_ på dagtid?

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
har blåst förbi de där skåpen i olagliga hastigheter många gånger (på hojjen bara) har inte fått några böter iaf. :tummenupp

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Vet någon om kameraskåpen fungerar på 21:an mellan Helsingborg och Kristianstad ??

Har kört där 100 gånger med BETYDLIGT för hög hastighet och alldrig fått några böter ?
Med bil dvs.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Kawwa skrev:
2269404 Även dagtid? :va

Var detta svaret på min fråga? Blixtrade det _jävlar_ på dagtid?
Dom gamla blixtrade som fasen, även mitt på dagen. Om man funderar på om det blixtrade så gjorde det INTE det. Om kameran tog kort så blixtrade det så att man utan rimligt tvivel visste om det.

Fast jag vet inte hur det är med de nya kamerorna.

Daniel-San

rajraj
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
KTM 450 EXC -07 / CR 250 -01
RacerRaffe skrev:
2269061

Tänkbara användningsområden:

Barskåp, är man inte coolast i gänget med ett sådant!?

HAHAHA, jaa när jag va "liten" var det han som kunde bjuda på blåljusgroggen som var koolast. =)

(För er som minns tiden när polisbilarna hade runda blåljus då.. ;P)

/Daniel

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
69:an skrev:
2265106 Rimligt antagande, men tyvärr inte sant. I ett uppmärksammat trafikmål härom året där en mc-förare i Trollhättan åtalades för grov vårdslöshet i trafik gick både tings- och hovrätten (rätta mig om jag minns fel, har domen hemma) på åklagarens linje och godtog en polismans identifiering av hojföraren med integralhjälm och nedfällt visir. Visserligen på bara någon/några meters avstånd, men ändå...

Du har fel på en avgörande punkt.

Han fälldes i Tingsrätten men blev sedemera friad av Hovrätten som just ifrågasatte polismannes förmåga att ha kunnat identifiera föraren. Således den domen som man får anta är prejudicerande för framtiden.

/Olzki

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=26676&page=1&pp=20

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
det satt Nikon D1X med en 15mm vidvinkel och jag tror blixten var från Bowens........

Hade en diskution om detta på fotosidan och det var väl någon där som mer eller mindre hade åkt å hämtat en...

han gjorde dock bort sig när han annonserade efter en laddare och batteri på radannonserna senare :hihi :notme :backontop

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
AdamGS500 skrev:
2272835 det satt Nikon D1X med en 15mm vidvinkel och jag tror blixten var från Bowens........

Hade en diskution om detta på fotosidan och det var väl någon där som mer eller mindre hade åkt å hämtat en...

han gjorde dock bort sig när han annonserade efter en laddare och batteri på radannonserna senare :hihi :notme :backontop

Ojoj.. Fina saker i de däringa skåpen..Nu kanske "folk" får upp ögonen för dess rätta värden.. :rofl

tigerhusse

Ny medlem
Gick med
29 May 2006
Hoj
2006,Triumph Tiger
De nya kamerorna mäter farten med radar (http://www.poidatabase.se/fakta.htm)..

Det är väl bara en tidsfråga innan kamerorna fotar även 'baken', sen lär det väl inte
dröja så länge innan alla kamerorna kopplas ihop och man mäter individuella bilars
passertider för att på så sätt kunna böta fortkörare även om de saktade in
inför varje kamera? Låter inte så otroligt så kanske på gång inom nåt år eller två?
Vad blir utvecklingen därefter?
:va :eek:
Dags att alla lär sig ordet dystopi nu!! :fakta

:hihi

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Kul med kameraskåp som är "uppkopplade", skulle man inte kunna koppla upp sig från ett kameraskåp då??

Lite tysk bög-porr från kameraskåp 12 utanför Växjö t.ex.?! :tummenupp

Varför inte sprida någon sån där hemsk trojan eller mask från skåphelvetena utmed Huddingevägen??? :argpådato

Skämt å sido!

Det är underligt att vi testade kamerskåp för många år sedan men de togs bort efter ett tag.

De skåpen blev skjutna (!!), nersågade, övermålade, böjda, stulna, ..., osv osv! Ett par år senare kommer de tillbaka och svensson blir ARG igen, fast inombords - så där svenssonaktigt som vi beter oss, ni vet; svära inombords men intet fysiskt göra...

Resultatet??? 700st till skall upp, de får ju äntligen stå kvar!! :huvet

Själv har jag precis fått min "kameraskåps-varnare" ala GPS, det kommer förhoppningsvis rädda mig de ggr jag kör bil iaf.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024