Nya fartkameror för dåliga!

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Som nyhet i morse:
"De nya fartkamerorna som finns vid vägarna tar bilder som är för dåliga, skriver DN. Var fjärde person som kör för fort registreras inte på grund av de dåliga bilderna. Fartkamerasystemet har kostat cirka 300 miljoner kronor."

Ska vi tillåta oss lite skadeglädje och sorg?
Skadeglädje för denna idiotiska övertro på att kameror förhindrar biltjyvar, påverkade och alla andra som ändå inte bryr sig om några lagar ska bli laglydigare! Eller att kamrorna skull ha en avgörande betydelse på sänkningen av dödstalet i trafiken?

Sorg? Ja, ett d-a dyrt misslyckat experiment som vi får vara med att betala på något sätt. I kostnaden ser det oftast ut som om man menar den tekniska utrustningen, vad kostar alla personalkostnader + allt annat som tillkommer?

Kamrorna verkar bara vara ett desparat försök att visa att det görs något. Rent sakligt är de nog i det närmaste meningslösa.

Vad tycker ni?
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Jag tycker att det känns desperat och nu är kostnaderna för riktigt usla åtgärder ca 3,3 MILJARDER - kan ngn fatta hur mycket stålar det är om man breder ut allt på ett bord :arsele - blir ett berg med pengar som de tippat i sjön :mad: .//R
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Det är som vanligt när staten spenderar sina(våra) pengar. De köper skit för ofantliga summor. Likadant med bullermätarna som polisen har, dyra så in i norden, men de används inte. Man blir så förb... :mad:

/I
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tycker det är fantastiskt att se hur fokuserade man fortfarande är på hastigheten när man tänker trafiksäkerhet och förhindrande av olyckor.

Det smälls upp hundratals kameraskåp, och det står poliser i varje buske och lurar med laserpistolen....

När man studerar statistiken så kan bl.a. läsa att var 3:e omkommen 20-29 åring i bil dör i en olycka som inträffat mellan 00:00 coh 06:00. Av dessa så har 75% inte använt bilbälte, och hela 70% har dött i alkohol- eller drogrelaterade olyckor.....

Bland alla omkomna i singelolyckor (20-29år) så dör 75% obältade, och 60% i alkohol- och drogrelaterade olyckor.

En fjärdedel av alla dödsolykor på svenska vägar är alkohol- eller drogrelaterade.....

De flesta dom dör i trafiken är alltså obältade, och är inblandade i drog- eller alkoholrelaterade olyckor.... Och dom allra flesta på helgerna...

Och ändå står polisen och tar folk med laser som kör 115km/h på motorvägen... Jag har kört bil i på vägarna i 12år, och blivit stoppad i en nykterhetskontroll 2ggr. Det är ju åt helvete!

Varför fokuserar man så mycket på farten? Är det bara för att det är lättare att kontrollera, bekvämare för polisen (lättare att stå med lasern på en vardag, än att kolla nykterhet och drogpåverkan en lördagkväll). Eller helt enkelt bara ett enkelt sätt att dra in pengar?

Så, nu har jag fått skälla av mig lite..... :tummenupp
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Har hört att det är tre (3) gånger mera självmord bland ungdomar jämfört med totalt trafikdöda/år - lägg resurserna där istället :mad: .//R
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Hastighetstallibaner

Macke!
Du har min röst :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Busafreak skrev:
2432115
Kamrorna verkar bara vara ett desparat försök att visa att det görs något. Rent sakligt är de nog i det närmaste meningslösa.

Vad tycker ni?


Så långt skulle jag nog inte gå. På vissa vägsträckor, som t.ex. Hässleholm-Kristianstad som är/har varit en av Sveriges farligaste vägar, har kamerorna gjort en kraftigt signifikant skillnad i olycksstatistiken. Kamerorna är inte till för att i första hand få ner farten på trafik och få folk att hålla ett jämnt flöde i hastigheten. I andra hand att böta.

Jag tycker nog att kamerorna fungerar för trafiksäkerhet. Sen att de har kostar en _stor_ säck med pengar är en annan femma.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Macke pratar ju inte skit, men det finns ju en annan sida av det här som säkert som amen i kyrkan kommer styrkas i undersökningar de närmsta åren.

Kamerorna sänker hastigheten radikalt och iom det även olyckorna. Precis som vajer-räckena så fyller de sin funktion även om man hatar deras blottta existens.

Jag tror vi kommer få jävligt svårt att bestrida kamerornas existen när effekterna av dom kommer i pränt. Kostnaden kommer aldrig kunna bli ett argument - är det någon som tror att kamerorna inte kommer bli en fantastisk inkomstkälla för polisen/staten/eller vem det nu är??

Vad gäller nykterhetskontroller så är det där lokala regler. Som Uddevallabo blåste jag mer än en gång per år utslaget över en tioårs period.
Frugan har aldrig någonsin blåst.... och vi har båda haft körkort i närmare 15 år...
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Även om de inte skulle ta en en endaste bild så har det sänkt farten (för bilarna...:D ) det är väl det som är meningen. Massor av pengar kostar det men som skattebetalare börjar man vänja sig vid det rödgröna styrets idioti...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
rocketer skrev:
2432188 Har hört att det är tre (3) gånger mera självmord bland ungdomar jämfört med totalt trafikdöda/år - lägg resurserna där istället :mad: .//R

Annan intressant statistik i ämnet.

I USA dör det lika många under 26 dagars trafik, som det gjorde under terrorattacken 9/11

2005 omkom det 440 personer i den svenska trafiken.
Och under 2003 (nyaste statistiken jag hittade) tog 1376 människor sitt eget liv. Och det dog 2063 människor i bekräftat alkoholrelaterade skador.

Kungen skrev:
2432222 känns det bättre macke?

Lite kanske.... :rolleyes:
 
Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Bra att det äknns bättre..


jag håller med dig till fullo..

hörde någon som var på typ världs samling med dödade i trafiken o när de fick höra att sveriga hade typ 500 dödade så skraddade många o sa.
va fan gör du här?. ni har ju inget problem. di har tpy 5000 dödade i trafiken.
komme rinte i håg siffrorna men det var helt sjuk skillnad.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Macke skrev:
2432256 Annan intressant statistik i ämnet.

I USA dör det lika många under 26 dagars trafik, som det gjorde under terrorattacken 9/11

2005 omkom det 440 personer i den svenska trafiken.
Och under 2003 (nyaste statistiken jag hittade) tog 1376 människor sitt eget liv. Och det dog 2063 människor i bekräftat alkoholrelaterade skador.


Och det dör tiotusentals människor om dagen i Afrika. Vad försöker du säga, egentligen?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Chrille skrev:
2432224 Macke pratar ju inte skit, men det finns ju en annan sida av det här som säkert som amen i kyrkan kommer styrkas i undersökningar de närmsta åren.

Kamerorna sänker hastigheten radikalt och iom det även olyckorna. Precis som vajer-räckena så fyller de sin funktion även om man hatar deras blottta existens.

Jag tror vi kommer få jävligt svårt att bestrida kamerornas existen när effekterna av dom kommer i pränt. Kostnaden kommer aldrig kunna bli ett argument - är det någon som tror att kamerorna inte kommer bli en fantastisk inkomstkälla för polisen/staten/eller vem det nu är??

Vad gäller nykterhetskontroller så är det där lokala regler. Som Uddevallabo blåste jag mer än en gång per år utslaget över en tioårs period.
Frugan har aldrig någonsin blåst.... och vi har båda haft körkort i närmare 15 år...

Klart att minskad hastighet minskar effekterna vid en eventuell olycka. Det bestrider jag inte på något sätt. Det säger sig självt...

Och visst är det så att kameraskåpen kanske sänker hastigheten på just den vägstreckan dom står, eller snarare just bara på det avsnittet eftersom folk bromsar in strax innan skåpet, och sen gasar vidare efter skåpet.

Men fråga jag ställer mig (som jag inte lyckats hitta någon statistik på) är hur ofta själva hastigheten är orsaken till olyckan.
Hur ofta tappar föraren kontrollen över sitt fordon pga hastigheten?

Av nån anledning så misstänker jag att "Pundar-Åke" som framör sitt oskattade och obesiktade fordon på väg till närmaste knarkföräljare. Eller alkoholpåverkade "Nisse" som är ute och fyllestyr inte bryr sig nämnvärt om dom gällande hastighetsbestämmelserna....

Orsaken till olyckorna är väl egentligen det man vill åt?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Macke skrev:
2432272 Klart att minskad hastighet minskar effekterna vid en eventuell olycka. Det bestrider jag inte på något sätt. Det säger sig självt...

Och visst är det så att kameraskåpen kanske sänker hastigheten på just den vägstreckan dom står, eller snarare just bara på det avsnittet eftersom folk bromsar in strax innan skåpet, och sen gasar vidare efter skåpet.

Men fråga jag ställer mig (som jag inte lyckats hitta någon statistik på) är hur ofta själva hastigheten är orsaken till olyckan.
Hur ofta tappar föraren kontrollen över sitt fordon pga hastigheten?

Av nån anledning så misstänker jag att "Pundar-Åke" som framör sitt oskattade och obesiktade fordon på väg till närmaste knarkföräljare. Eller alkoholpåverkade "Nisse" som är ute och fyllestyr inte bryr sig nämnvärt om dom gällande hastighetsbestämmelserna....

Orsaken till olyckorna är väl egentligen det man vill åt?

Höga hastigheter leder till ett stressigt trafikbeteende som leder till farliga situationer som leder till olyckor. Nu får du nog endå ge dig. Tycker du att kamerorna är onödiga eller har minimal effekt? Poängen är INTE att komma åt Pundar-Åke utan att sänka trafikrytmen för Johansson och Svensson. Även om folk gasr upp lite mellan kamerorna är det inte särskilt mycket, folk orkar inte broms/gasa hela tiden eftersom de vet att det står kameror längre fram också.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Zee skrev:
2432268 Och det dör tiotusentals människor om dagen i Afrika. Vad försöker du säga, egentligen?

Jag försöker bara belysa det faktum att man lägger för mycket pengar på kameraskåp, istället för på att verkligen förhindra att folk dör. Både i trafiken och i övrigt....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Chrille skrev:
2432224 Macke pratar ju inte skit, men det finns ju en annan sida av det här som säkert som amen i kyrkan kommer styrkas i undersökningar de närmsta åren.

Kamerorna sänker hastigheten radikalt och iom det även olyckorna. Precis som vajer-räckena så fyller de sin funktion även om man hatar deras blottta existens.

Kamerorna sänker farten 200 meter innan kameran. Sen är det samma fart som vanligt.

Ska man göra något så är det att få ut fler poliser på gatorna som patrulerar. DET gör skillnad. Inte några mekaniska kameror.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Zee skrev:
2432282 Höga hastigheter leder till ett stressigt trafikbeteende som leder till farliga situationer som leder till olyckor. Nu får du nog endå ge dig. Tycker du att kamerorna är onödigt eller har minimal effekt? Poängen är INTE att komma åt Pundar-Åke utan att sänka trafikrytmen för Johansson och Svensson. Även om folk gasr upp lite mellan kamerorna är det inte särskilt mycket, folk orkar inte broms/gasa hela tiden eftersom de vet att det står kameror längre fram också.

Som jag ville säga med statistiken jag påvisade så är 60% av alla omkomna i trafiken inblandade i drogrelaterade olyckor. 75% anvädner inte bilbältet...

Och som jag skrev tidigare, så påstår jag inte att kamerasåpen är helt värdelösa i trafiksäkerhetssynpunkt. Bara att pengarna kanske kunde läggas på åtgärder som effektivare förhindrar att folk dör i trafiken...

T,ex nykterhetskontroller och drogtester på helger, och kontroll av bilbälte...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top