Nya fartkameror för dåliga!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
wannagofast skrev:
2432554 Hjärt & Kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken..
Staten borde kanske placera sina kameror på McDonalds istället!!

Ha ha ha... Ingen dum idé.... :lol :lol :lol

Kanske borde ha samma straffskatt på fet mat, som på alkohol och tobak oxå.. :lol :lol
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
Jag tror inte det finns hastighetskameror som fungerar för dåligt....
(möjligen kan de fungera lite för bra)
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
imaster skrev:
2432613 Hade de funnits för att sätta dit folk hade det ju inte suttit skyltar som varnade för dem...
det står nog någonstans i lagen att när kameraövervakning förekommer så måste det finnas en skyllt som informerar om detta.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Macke skrev:
2432183 Tycker det är fantastiskt att se hur fokuserade man fortfarande är på hastigheten när man tänker trafiksäkerhet och förhindrande av olyckor.

....obältade, och är inblandade i drog- eller alkoholrelaterade olyckor.... Och dom allra flesta på helgerna...

Så, nu har jag fått skälla av mig lite..... :tummenupp

I de politiska leden och i Vägverkets överlevnadsfilosofi så anges ofta skälen till hastighetskontroll vara folkhälsan. Detta är skitsnack då det i så fall finns betydligt kostandseffektivare saker att ägna kraften å.

För fort har man gjort när man "mist herraväldet", d v s åkt av vägen etc.
- inget annat. Har man kört 30 mil motorväg i 150 och kommer fram hel o ren har man inte kört för fort utan enbart brutit mot en byråkratiskt regel.

Däremot skulle straffansvaret öka för den vållande i en olycka om hastigheten var orsak till- eller försvårat olyckan.
 

Alfvegren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
...
Vet inte riktigt om det stämmer eller inte. Angående det här med att bromsa och gasa kan faktiskt minska med det nya kamerorna. Har läst någonstans att dem kommer räkna ut tiden det tar mellan en kamera och en annan och därefter ser dem vad man har haft för medelhastighet.
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Macke skrev:
2432183
...
Så, nu har jag fått skälla av mig lite..... :tummenupp

Ja, det är faktiskt helt obegripligt!
Har själv haft körkort i 8 år -Har aldrig behövt blåsa!
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Busafreak skrev:
2432115 Som nyhet i morse:
"De nya fartkamerorna som finns vid vägarna tar bilder som är för dåliga, skriver DN. Var fjärde person som kör för fort registreras inte på grund av de dåliga bilderna. Fartkamerasystemet har kostat cirka 300 miljoner kronor."

Ska vi tillåta oss lite skadeglädje och sorg?
Skadeglädje för denna idiotiska övertro på att kameror förhindrar biltjyvar, påverkade och alla andra som ändå inte bryr sig om några lagar ska bli laglydigare! Eller att kamrorna skull ha en avgörande betydelse på sänkningen av dödstalet i trafiken?

Sorg? Ja, ett d-a dyrt misslyckat experiment som vi får vara med att betala på något sätt. I kostnaden ser det oftast ut som om man menar den tekniska utrustningen, vad kostar alla personalkostnader + allt annat som tillkommer?

Kamrorna verkar bara vara ett desparat försök att visa att det görs något. Rent sakligt är de nog i det närmaste meningslösa.

Vad tycker ni?


Jag tycker att det är slöseri med våra pengar...
men kan någon visar att det skulle var en lönsam investering vill jag ha del av den...(lönsamheten alltså)
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
wannagofast skrev:
2432554 Hjärt & Kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken..
Staten borde kanske placera sina kameror på McDonalds istället!!

I nyheterna sades det att 80 personer drunknattiden juni-augusti.
Kanske finns andra mer livsbesparande användningsområden för kamerorna än utefter vägen? Har de räddat mer än 80 liv där de står nu under samma tid?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tror att syftet är mera att det ska visas att det gör något, samt att kamerorna ska fungera som avskräckande.

Samma sak som med trängsel skatten, kostade multum bara för att testa. nu lär det ta 3år innan det används igen.

Vafan hålla på o testa, ska man bestäma, så bestämmer man!! :mattias
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Busafreak skrev:
2436177 I nyheterna sades det att 80 personer drunknattiden juni-augusti.
Kanske finns andra mer livsbesparande användningsområden för kamerorna än utefter vägen? Har de räddat mer än 80 liv där de står nu under samma tid?

Föreslår du att vi ska sätta upp kameror som kan fotografera dom som håller på att drunkna?

Ja jisses. Det är bevisat mer än en gång att kamerorna gör nytta, att antalet olyckor har minskat på de olycksdrabbade vägar där kameror har satts upp, osv osv. Är inte detta bra? Visst, fler poliser och fler patruller är ett effektivt sätt att få ner hastigheten osv, men kameror och fler poliser borde väl vara den mest effektiva lösningen? Ska man plocka ner alla kameror och sätta en polispatrull där istället? Dom kostar inte, om ni nu trodde det, gratis.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
lorkan skrev:
2436227 Föreslår du att vi ska sätta upp kameror som kan fotografera dom som håller på att drunkna?

Ja jisses. Det är bevisat mer än en gång att kamerorna gör nytta, att antalet olyckor har minskat på de olycksdrabbade vägar där kameror har satts upp, osv osv. Är inte detta bra? Visst, fler poliser och fler patruller är ett effektivt sätt att få ner hastigheten osv, men kameror och fler poliser borde väl vara den mest effektiva lösningen? Ska man plocka ner alla kameror och sätta en polispatrull där istället? Dom kostar inte, om ni nu trodde det, gratis.

OK, då går vi rakt på! Säkerhetsproblemen löses inte med byråkratiska regler utan med en förändring av trafikapparaten (säkrare) och trafikanternas beteenden. Regler, lagar och förordningar är inga riktiga hinder för många = de skiter i dem. Bergväggar, stup m m är riktiga hinder som de inte ens försöker forcera, hjärnan/logiken säger ifrån. Alltså, det är i hjärnan som problemet finns, inte i regelverket som vi i de bästa av världar skulle kunna vara utan.

På 50-50 talet omkom det ca 1000 personer per år i trafiken. Nu, med de personkilometer vi har omkommer ca 400! Det skjuts mygg med elefanter.


Det är bara att konstatera, politiker och Vägverksfolk är fel ute (+VTI som inte tycks begript något= avlönade tyckare).


Hur många liv har kamrorna räddat och till vilken kostnad?
Samma med dubbdäckslagen!


Mitt sista inlägg i denna tråd.
 

Apans Bror

Bakåtsträvare
Gick med
29 Apr 2006
Ort
Gefle
Hoj
hojlös
rocketer skrev:
2432124 Jag tycker att det känns desperat och nu är kostnaderna för riktigt usla åtgärder ca 3,3 MILJARDER - kan ngn fatta hur mycket stålar det är om man breder ut allt på ett bord :arsele - blir ett berg med pengar som de tippat i sjön :mad: .//R

1 miljon väger ca 1,2 kilo i tusenlappar.
Om vi lägger på lite nollor får vi reda på vad en miljard väger,
alltså för ca 3,96 ton tysenpengar kan man köpa otroligt mycket glass för :va
Vilken tur att vi har folk som testar att saker funkar innan man lägger ut för mycket pengar på skräp som man inte kan använda :rolleyes:
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Swedie skrev:
2432285 Kamerorna sänker farten 200 meter innan kameran. Sen är det samma fart som vanligt.

Ska man göra något så är det att få ut fler poliser på gatorna som patrulerar. DET gör skillnad. Inte några mekaniska kameror.

Sen finns det en grupp människor som blir avskräckta pga kameror så dom åker i laglig fart hela tiden. (aldrig märkt av såna:hihi
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Busafreak skrev:
2436271 OK, då går vi rakt på! Säkerhetsproblemen löses inte med byråkratiska regler utan med en förändring av trafikapparaten (säkrare) och trafikanternas beteenden. Regler, lagar och förordningar är inga riktiga hinder för många = de skiter i dem. Bergväggar, stup m m är riktiga hinder som de inte ens försöker forcera, hjärnan/logiken säger ifrån. Alltså, det är i hjärnan som problemet finns, inte i regelverket som vi i de bästa av världar skulle kunna vara utan.

På 50-50 talet omkom det ca 1000 personer per år i trafiken. Nu, med de personkilometer vi har omkommer ca 400! Det skjuts mygg med elefanter.


Det är bara att konstatera, politiker och Vägverksfolk är fel ute (+VTI som inte tycks begript något= avlönade tyckare).


Hur många liv har kamrorna räddat och till vilken kostnad?
Samma med dubbdäckslagen!


Mitt sista inlägg i denna tråd.

Hur ska man exakt kunna räkna ut hur många liv som kamerorna har räddat?

Vad man vet är att antalet olyckor har minskat på de frekvent olycksdrabbade vägar där kameror satts upp. Det är fakta. Vad är fel?

Kanske onödigt av mig att ställa frågor som du inte kommer besvara. :crash
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
lorkan skrev:
2436578 Hur ska man exakt kunna räkna ut hur många liv som kamerorna har räddat?

Vad man vet är att antalet olyckor har minskat på de frekvent olycksdrabbade vägar där kameror satts upp. Det är fakta. Vad är fel?

Kanske onödigt av mig att ställa frågor som du inte kommer besvara. :crash

Läs inläggen en gång till och tänk efter lite! :fatta!

Det flera menar i denna tråden är att de största orsakerna till att folk omkommer i trafiken som att köra utan bälte och köra drogpåverkad(onykter) är inte de saker som vv prioriterar.
Man lägger istället ut ofantligt mycket pengar på en massa kameror som i slutändan inte räddar så många liv som om man skulle lägga pengarna på nykterhetskontroller och vägunderhållning!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Busafreak skrev:
2433638 I de politiska leden och i Vägverkets överlevnadsfilosofi så anges ofta skälen till hastighetskontroll vara folkhälsan. Detta är skitsnack då det i så fall finns betydligt kostandseffektivare saker att ägna kraften å.

För fort har man gjort när man "mist herraväldet", d v s åkt av vägen etc.
- inget annat. Har man kört 30 mil motorväg i 150 och kommer fram hel o ren har man inte kört för fort utan enbart brutit mot en byråkratiskt regel.

Däremot skulle straffansvaret öka för den vållande i en olycka om hastigheten var orsak till- eller försvårat olyckan.

Nu börjar vi närma oss :)
Samma folkhälsa som gällde när man bara fick ta in en liter sprit och när tullens huvudsakliga uppgift var att kontrollera detta.
Det handlar som vanligt om att politiker och mydighetspersoner vet mycket bättre än jag vad som är bra för mig!
I sin allsmäktiga visdom stiftar de regler och förordningar som knappast någon följer och som statistiskt därigenom kan avfärdas som nonsens.
Sedan finns det som vanligt trygghetsnarkomaner som envist hävdar att vi som tänker själva har helt fel för politikerna vet ju bäst ...

Jag har haft hojkort i 42 år och bilkort i 40 år. Jag har blåst 2!!! ggr, men passerat fler hastighetskontroller än jag kan komma ihåg.
När jag tog mina körkort var det fri hastighet, dvs jag är godkänd av vederbörande myndighet att i trafik framföra mina fordon under eget ansvar i den hastighet som jag bedömer vara lämplig med hänsyn till förhållandena. Det innebär att lämplig hastighet, även på samma vägsträcka, varierar från dag till dag.
Jag har inte fått någon lapp hem där de begränsar utnyttjandet av de färdigheter jag fick på körskolan.

Att man 1967-09-03 införde en tillfällig hastighetsbegränsning för att vi skulle vänja oss vid högertrafiken anser jag vara överspelat nu. Efter 39 år på höger sida är jag ganska van.

Ett exempel ... En laglydig medborgare, Bror Duktig, har satt på sig bältet, besiktigat bilen, betalat skatten, slagit på halvljuset och håller hastighetsbegränsningen slaviskt; alltså har han fullgjort alla sina påbjudna skyldigheter och har gjort sitt och kan nu koncentrera sig på att tuta på de som kör om eller tänka på annat.
Han kör 70 km/h lååångt ut på landsbygden och viftar och tutar och om han av en händelse tittat i backspegeln och sett någon närma sig så hinner han tränga denne också om han försöker köra förbi. Sedan blir det 90 och han ökar, fast vägen inte blivit bredare och fast det finns lika många älgar där.
MEN!!! En dag flyttar vv hastighetsskyltarna 3 km närmare byn så Bror Duktig kan öka till 90 tidigare, något som alla de som tidigare kört om honom redan gjorde.
Nu är min fråga ... vem är det som har tänkt, vem är det som bedömt sin egen körning, vem är det som varit mest alert?? Bror Duktig eller de som körde om honom på den gamla 70-stäckan?

Kan man inte själv avgöra vilken hastighet som är lämplig i ett visst ögonblick, då ska man ju egentligen inte ha körkort. Den logiska konsekvensen av detta är att när man inför hastighetsbegränsningar så underkänner man sitt eget system att dela ut körkort!

När det var fri hastighet var folk mycket mer hjälpsamma i trafiken. De satt inte och kokade inombords pga dumma regler som omyndigförklarade dem som tänkande människor och reducerade dem till lydiga robotar. Det var inte den aggressivitet i trafiken som det är idag och den situationen mina vänner, den situationen har våra omtänksamma politiker skapat genom att förklara för alla och envar att det är bättre att de tänker åt er än att ni tillåts göra det själva ... Det är ju för ert eget bästa .. Mig har de förstås inte lyckats med ännu ... Jag är en sådan otrevlig fan som envisas med att tänka själv och det är det värsta de vet för blir vi tillräckligt många så får de sluta med sitt trams runt köttgrytorna.

Apans Bror skrev:
2436313 1 miljon väger ca 1,2 kilo i tusenlappar.
Om vi lägger på lite nollor får vi reda på vad en miljard väger,
alltså för ca 3,96 ton tysenpengar kan man köpa otroligt mycket glass för :va
Vilken tur att vi har folk som testar att saker funkar innan man lägger ut för mycket pengar på skräp som man inte kan använda :rolleyes:
Jo det är svårt med nollor ...
Tar man nya hundralappar och staplar dem på varandra så blir en miljon ganska precis en meter hög...
En miljard blir en kilometer hög!!
 
Last edited:

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Zee skrev:
2432336 Jag ser det inte som det ena eller det andra. Vi ska behålla skåpen och öka nykterhetskontrollerna. Klart att skiten kostar för mycket, men det gör det alltid i sådana här sammanhang.
Hoppas du skämtar. Hastigheterna borde ökas och trafikanter borde istället utbildas bättre med regelbundna kurser.

Poliser borde börja jaga tjuvar och mördare i första hand. I andra hand kontrollera farliga trafikbeteenden som låg hastighet, hoggning av vänsterfil och dåliga avstånd.

Låt darwin jobba övertid så får vi bättre förare på sikt. Om jag dör är det jag eller den som kör på mig som är ansvarig - inte GD på vägverket. GD blir bara ansvarig om vägen är dåligt...
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Busafreak skrev:
2436271 OK, då går vi rakt på! Säkerhetsproblemen löses inte med byråkratiska regler utan med en förändring av trafikapparaten (säkrare) och trafikanternas beteenden. Regler, lagar och förordningar är inga riktiga hinder för många = de skiter i dem. Bergväggar, stup m m är riktiga hinder som de inte ens försöker forcera, hjärnan/logiken säger ifrån. Alltså, det är i hjärnan som problemet finns, inte i regelverket som vi i de bästa av världar skulle kunna vara utan.

På 50-50 talet omkom det ca 1000 personer per år i trafiken. Nu, med de personkilometer vi har omkommer ca 400! Det skjuts mygg med elefanter.


Det är bara att konstatera, politiker och Vägverksfolk är fel ute (+VTI som inte tycks begript något= avlönade tyckare).


Hur många liv har kamrorna räddat och till vilken kostnad?
Samma med dubbdäckslagen!


Mitt sista inlägg i denna tråd.
Ser att det är ditt sista inlägg men frågar ändå vad DU då har för förslag för att lösa problemen.
T.ex. hur man löser "trafikapparaten" och trafikanters beteende så att inte alla tyckare och byråkrater behövs?
Och om det nu är så att kameror faktiskt får ner farter varför är dom då så fel?
Och menar du på fullt allvar att dubbdäck också är skit?????

Vore lite intressant att höra hur du tänker där, och helst inte "allt är skit" i svaret ;)

Erkänner själv att jag helst kör fortare än vad kamerorna tillåter men har på något sätt ändå lärt mig att acceptera dom, åker varje dag förbi ett antal på Ekerö.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Otemanu skrev:
2436843 Hoppas du skämtar. Hastigheterna borde ökas och trafikanter borde istället utbildas bättre med regelbundna kurser.

Poliser borde börja jaga tjuvar och mördare i första hand. I andra hand kontrollera farliga trafikbeteenden som låg hastighet, hoggning av vänsterfil och dåliga avstånd.

Låt darwin jobba övertid så får vi bättre förare på sikt. Om jag dör är det jag eller den som kör på mig som är ansvarig - inte GD på vägverket. GD blir bara ansvarig om vägen är dåligt...


Hoppas jag skämtar? :D Ja halleda...! :D :D :D :D Fy fan vad bra! :D

Tack, du gjorde min dag idag. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top