Nya Kawasaki H2.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
varför slog inte turbo på 80-talet ? Alla stora japanska tillverkare hade det.
BMW tävlade med kompressor på 30-talet.

Varför skulle överladdning sälja nu ?
Försöker man lösa ett icke-problem ?
Bättre motorstyrning, bättre material till turbon och vem vet kanske ställbara ledskenor och variabel area...
Och det är som sagt skillnad på turbo och kompressor.

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Glöm inte att det inte fanns däck på 80-talet för att hantera all kraft

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Anmäl de inlägg som behöver tittas på.
Alltid, eftersom moderatorer är vanliga människor som inte sitter fastklistrade framför datorn utan faktiskt har ett liv att leva, typ :tummenupp

Tänkte mest att vissa borde haja att det är läge att knipa igen lite oftare (när det ur trådsynpunkt är oväsentligheter diskuteras). Ville väl egentligen inte att moderatorerna skulle behöva gripa in. Blev irriterad.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
varför slog inte turbo på 80-talet ? Alla stora japanska tillverkare hade det.
BMW tävlade med kompressor på 30-talet.

Varför skulle överladdning sälja nu ?
Försöker man lösa ett icke-problem ?

Det kan vara så. Jag gissar att den extra vikten av en turbo med tillbehör lätt blir väldigt kännbar på en hoj, så att det lönar sig mer att bara gå upp i kubik. Såvida man inte ska upp över MotoGP-effektnivå typ.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Tänkte mest att vissa borde haja att det är läge att knipa igen lite oftare (när det ur trådsynpunkt är oväsentligheter diskuteras). Ville väl egentligen inte att moderatorerna skulle behöva gripa in. Blev irriterad.
Det är ju därför vi finns, dock är det en lätt krusning på ytan inför vinterns känslosvallande orkan.

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Tänk om du hade sagt det på 80-talet, då hade ingen vågat köra streetrace.
Äh, körde orginalet i början på 80-talet, Kwacka 750H2 -72 problemet var mer att hålla framhjulet nere och kunna häva wobbel. Försiktigt på bakbromsen så slutade den wobbla.. allt med 74 hästar...
Ska inte diskutera svetsandet runt styrhuvudet, då ramen antingen sprack eller var av.
Kostar att logga på topp- snabbast i byn!

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra fråga. Man kanske missbedömde vad marknaden efterfrågade; erbjöd turbo i mellansegementet i stället för i toppsegementet.

Ja, pröjsa mer för en hoj med sämre effekt per kg, som dessutom har fler delar som kan gå sönder. Nej, känns inte så lockande.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Äh, körde orginalet i början på 80-talet, Kwacka 750H2 -72 problemet var mer att hålla framhjulet nere och kunna häva wobbel. Försiktigt på bakbromsen så slutade den wobbla.. allt med 74 hästar...
Ska inte diskutera svetsandet runt styrhuvudet, då ramen antingen sprack eller var av.
Kostar att logga på topp- snabbast i byn!
Jag hade en 500 trepip, om man vickade på röven på rak väg så slutade den inte korva sig förrän man stannade

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Precis. Vem köper en 600-turbo för mer pengar än en lika snabb eller snabbare 1000-kubikare (klippet nedan)?

Alltså måste väl H2 vara en 1000-kubikare med lågt/tillförlitligt laddtryck?

https://www.youtube.com/watch?v=h6rGXFj1fiw

Ja, risken för en 600 med literklubbseffekt är nog försvinnande liten. 750 kan det nog bli, men jag tror som dig mer på något lite större med en märkbar effektökning. Dock så tror jag även att laddet kommer ligga på en human nivå för att sakerna inte ska gå sönder omedelbart, så hemmapulare kommer fortfarande vara de med 350-400 hästar på hoj.
Men jävlar vad sugen jag är. Lite fundersam över vad i hela friden det är för vingar som synts i videon, kawa verkar ju lägga viss vikt vid dem då de visades rätt noga.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, risken för en 600 med literklubbseffekt är nog försvinnande liten. 750 kan det nog bli, men jag tror som dig mer på något lite större med en märkbar effektökning. Dock så tror jag även att laddet kommer ligga på en human nivå för att sakerna inte ska gå sönder omedelbart, så hemmapulare kommer fortfarande vara de med 350-400 hästar på hoj.
Men jävlar vad sugen jag är. Lite fundersam över vad i hela friden det är för vingar som synts i videon, kawa verkar ju lägga viss vikt vid dem då de visades rätt noga.
En del spekulerar i att det är överkanten på backspeglarna Du ser i videon (tror det var Bike).

Är det en 600 måste den ladda duktigt för att slå effektrekord, vilket ger problem i lägre registren. En sporthojs körbarhet ligger i mångt och mycket i ett linjärt vridmoment genom hela registret, vilket torde reducera högre laddtryck. Marklund brukar filosofera i 0.8 bar när körbarhet och tillförlitlighet diskuteras (då talar vi turbo på sugmotorer, företrädesvis Suzuki). Motorn ska funka med en bra traction control vilket torde underlättas med den linjära effektutvecklingen och kan vara en viktig anledning till att avgasturbon ratas till förmån för en mekaniskt driven kompressor.

Ergo - tror inte vi ser en 600.

750 - ger referenser till den gamla H2. En smidigare motorlayout gör att chassit kan byggas mer nätt. Laddtryck 0.6-0.8 ger tillräckligt med effekt för att vara klassledande men är vridmomentet linjärt? Har motorn tillräckliga reserver för framtida utveckling och ev konkurrens från andra tillverkare? 750 är idag en död klass för tävling inom FIM-reglementet, kan man få igenom en ny produktionsklass med överladdade motorer med just detta kubiktal?

1 000 - kräver inte mycket laddtryck för att bli klassledande, förmodligen utan märkbar kompressionssänkning vilket ger motorn en bra botten. Men hur än det är hakar man på ett antal kilon och centimetrar på en redan fysiskt stor radfyra, vilket kan ge begränsningar i hanterbarhet och en större/styvare ram med mindre flexibilitet. Vinner man då shootouttester mot S1000 RR, HP4, Panigale, RSV4, de nya cyklarna från japanska konkurrenterna? Den enda fördelen blir ju just hög effekt och kundgruppen vill ju se lite mer raffinerade egenskaper än så innan man öppnar plånboken...

Vad än det är så måste jag göra hatten av för Kawasaki som har modet att satsa på den första överladdade maskinen vi sett i premiumsegmentet, effekt som dessutom måste paketeras i ett ypperligt chassi för att vinna målgruppens hjärta, själ och plånbok. Det är mod!

Men - det har aldrig varit så nära som nu, om ett par dar vet vi :)

Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Hoj
Triumph Bonneville
Den enda fördelen blir ju just hög effekt och kundgruppen vill ju se lite mer raffinerade egenskaper än så innan man öppnar plånboken...
Huvudet på spiken och förstås precis det dilemma som Kawasaki har brottats med: hur prioriterar man mellan effekt/hanterbarhet för att övertyga marknaden om att man har slagit BMW S 1000 RR?

Bifogat

• Skärmavbild 2014-09-09 kl. 22.40.14.jpg
    Skärmavbild 2014-09-09 kl. 22.40.14.jpg
    53.8 KB · Visningar: 90
  • 4250.jpg
    4250.jpg
    47.7 KB · Visningar: 106
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
1 000 - kräver inte mycket laddtryck för att bli klassledande, förmodligen utan märkbar kompressionssänkning vilket ger motorn en bra botten. Men hur än det är hakar man på ett antal kilon och centimetrar på en redan fysiskt stor radfyra, vilket kan ge begränsningar i hanterbarhet och en större/styvare ram med mindre flexibilitet. Vinner man då shootouttester mot S1000 RR, HP4, Panigale, RSV4, de nya cyklarna från japanska konkurrenterna? Den enda fördelen blir ju just hög effekt och kundgruppen vill ju se lite mer raffinerade egenskaper än så innan man öppnar plånboken...

Vad än det är så måste jag göra hatten av för Kawasaki som har modet att satsa på den första överladdade maskinen vi sett i premiumsegmentet, effekt som dessutom måste paketeras i ett ypperligt chassi för att vinna målgruppens hjärta, själ och plånbok. Det är mod!

Men - det har aldrig varit så nära som nu, om ett par dar vet vi :)

Fast, om man tar i beaktande de hojarna som de visade upp i början som inspirationer är det inte en kurvmaskin som varit målet, utan något som är snabbast.
Jag hoppas iofs att det blir en rent överjävlasnabb 750 eller liknande, som dessutom skär kurvor riktigt elegant.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fast, om man tar i beaktande de hojarna som de visade upp i början som inspirationer är det inte en kurvmaskin som varit målet, utan något som är snabbast.
Jag hoppas iofs att det blir en rent överjävlasnabb 750 eller liknande, som dessutom skär kurvor riktigt elegant.
Mmm, kan vara så men varför inte börja med ZZR1400 då? Överladdning är ju ett fläskben, en riktig hangup att bygga varumärke på, men varför trycka in spisen i en sporthoj ("Supersport" kallade man väl det hela i en tidigare video?) och riskera domen att den inte funkar för bana eller gata när det gäller kurvegenskaper?

Det kan bli en literhoj, det är kanske till och med troligt. Men inte sjutton kommer många jag känner att hänga på handlarens dörrlås om de blir frånåkta av polarnas S1000RR eller RSV-4:eek:r på kurviga landsvägar eller större banor (nu tänker jag inte främst på den svenska ankdammen utan jänkarnas backroads och canyonrides)! Väljer dom det spåret måste dom ha löst även chassit till full belåtenhet, trots utmaningarna.

Det är den sistnämnda delen jag tror kunde bli enklare med en trepipig 750, att kunna bygga in den nya spisen i ett chassi minst lika kompakt eller till och med nättare än konkurrenternas. Då har de ju verkligen lyckats utnyttja överladdningens samtliga fördelar...

...hur prioriterar man mellan effekt/hanterbarhet för att övertyga marknaden om att man har slagit BMW S 1000 RR?
Mmm, samtidigt är det ju ändå en risk att INTE gå på 1 000 cc, många människor stirrar ju blint på siffror ("there is nothing that beats cubic inches..." ) och köper svårligen flummiga argument som körbarhet :) Snygg modellering av bumsen - var hittade Du den?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Mmm, kan vara så men varför inte börja med ZZR1400 då? Överladdning är ju ett fläskben, en riktig hangup att bygga varumärke på, men varför trycka in spisen i en sporthoj ("Supersport" kallade man väl det hela i en tidigare video?) och riskera domen att den inte funkar för bana eller gata när det gäller kurvegenskaper?

Det kan bli en literhoj, det är kanske till och med troligt. Men inte sjutton kommer många jag känner att hänga på handlarens dörrlås om de blir frånåkta av polarnas S1000RR eller RSV-4:eek:r på kurviga landsvägar eller större banor (nu tänker jag inte främst på den svenska ankdammen utan jänkarnas backroads och canyonrides)! Väljer dom det spåret måste dom ha löst även chassit till full belåtenhet, trots utmaningarna.

Det är den sistnämnda delen jag tror kunde bli enklare med en trepipig 750, att kunna bygga in den nya spisen i ett chassi minst lika kompakt eller till och med nättare än konkurrenternas. Då har de ju verkligen lyckats utnyttja överladdningens samtliga fördelar...

Mmm, samtidigt är det ju ändå en risk att INTE gå på 1 000 cc, många människor stirrar ju blint på siffror ("there is nothing that beats cubic inches...") och köper svårligen flummiga argument som körbarhet :) Snygg modellering av bumsen - var hittade Du den?

No replacement for displacement! Som jänkarna säger... Åas, kompressor flyttar en jefvla massa luft (displacement) sååå. :hihi
Jag håller i vart fall tummarna för något som svänger bra med. :hihi Dessutom med en tillhörande enhetsserie för tävling! Allt kolfiber i videon gör ju att man lutar lite mot en specialserie av "Titta vad VI kan!"-hojar med priser därefter. :(

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Öh, ja det kan vi nog lugnt utgå ifrån.:va

Men du blandar ihop begreppen.

Motor - något alla motorcyklar har
Överladdning - det som gör Ninja H2 speciell (eller åtminstone en av sakerna som gör den speciell)
Inte ihop blandat.

Däremot verkar ingen veta exakt vilket svar du är ute efter.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...