Nya Kawasaki H2.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
1985 vägde hojarna förhållandevis lite... Iallafall GSXR750.
Det var väl snarare på 90-talet, innan R1 föddes som vikten var lite mer åt busshållet.
Men nu ska vi inte klyva hår. 238 kilo fulltankad är en hel, om än aningen smäckert byggd, kvinna mer än vad min hoj väger, och då känns 15-20 hästar mer effekt inte så intressant. Är det bara Ducati och möjligen Yamaha som faktiskt jobbar för att göra lätta maskiner?

Förlåt, jag menade 80-talet generellt, CBX på 278kg, GSX 1100 på 260... 1988 vägde en ZX10 261kg fulltankad...
GSXR 750 var ju första riktiga lättviktaren men bara första året -85, 176kg torr till 1993 som vägde 208kg torr!!!

Sorry för OT :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
238kg är ju en touringhoj, och till det priset så hänger jag hellre en turbo på en "vanlig" literklubba...
Trist, men det finns ju faktiskt inte några "R" med i namnet så vet väl inte varför man hade så höga förhoppningar...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
238kg är ju en touringhoj, och till det priset så hänger jag hellre en turbo på en "vanlig" literklubba...
Trist, men det finns ju faktiskt inte några "R" med i namnet så vet väl inte varför man hade så höga förhoppningar...

Det är gatversionen (H2) som kommer väga det, vilket ligger ganska i linje med vad jag trodde från början, även om jag hoppades på lite lättare. :gnissla

H2R har en vikt på 216 kg.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det låter konstigt att R versionen har 300 hp och gatversionen endast 200 hp. Kawa-killen i Jay Leno's intervjun instämde på att den hade långt över 200 hp i motorn men han sa aldrig något exakt nummer.

Samma kille från Kawasaki instämde att vikten låg närmre 470 lb = 213 kg, men med bensin + alla andra vätskor kanske det når upp till 238?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Men den får inte köras på allmän väg och det finns ingen tävlingsklass (idag) som tillåter den. :smasha
Det var min tanke också...
Vi får väl vänta tills någon här provkör/köper en och berättar hur den är att köra!
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Det låter konstigt att R versionen har 300 hp och gatversionen endast 200 hp. Kawa-killen i Jay Leno's intervjun instämde på att den hade långt över 200 hp i motorn men han sa aldrig något exakt nummer.

Justerat effektkurvan, troligen grymt mycket mer vrid i hela registret än 300hk versionen. Skulle nog få en literklubba att framstå som en 600cc. :smasha
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rent ut sagt löjlig prislapp.

Visst är den häftig och extrem men... :va
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Motorrad skriver om att vridmomentet är 133.5 Nm utan att nämna vid vilket varvtal. Det är ca 20 nm mer än literhojarna presterar. Detta borde tyda på ett inte alltför högt laddtryck och ändå rätt varvvilligt karaktär på motorn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lite udda att max vrid ligger bara 500 varv under maxeffekt... Det får mig nästan att tro att de har satt ett varvstopp vid 11000 för att begränsa effekten!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite udda att max vrid ligger bara 500 varv under maxeffekt... Det får mig nästan att tro att de har satt ett varvstopp vid 11000 för att begränsa effekten!

De har tydligen satt en annan, snällare kam på H2 i förhållande till H2R sedan var de väldigt vaga med resten, men det var fler saker som var gjorda för att anpassa mtoorkaraktären för att köras på väg istället. Men det låter ju inte helt osannolikt att de satt varvstoppet lägre som ett ganska lätt sätt att begränsa effekten.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De har tydligen satt en annan, snällare kam på H2 i förhållande till H2R sedan var de väldigt vaga med resten, men det var fler saker som var gjorda för att anpassa mtoorkaraktären för att köras på väg istället. Men det låter ju inte helt osannolikt att de satt varvstoppet lägre som ett ganska lätt sätt att begränsa effekten.

I Lennos garage snackades det ju om varvstopp på drygt 14 000 varv, men jag minns inte om det var för raceversionen, vilket i så fall skulle kunna stämma med teorin om lågt varvstopp som effektsänkare på gatversionen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I Lennos garage snackades det ju om varvstopp på drygt 14 000 varv, men jag minns inte om det var för raceversionen, vilket i så fall skulle kunna stämma med teorin om lågt varvstopp som effektsänkare på gatversionen.

Det är H2R som har 14k.
Kawas hemsida har en smidig funktion för att stapla specarna sida vid sida så man lätt kan få översyn.
Det verkar vara olika geometri på de båda med, så det är inte bara kosmetik och sänkt varvbryt som skiljer dem åt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är H2R som har 14k.
Kawas hemsida har en smidig funktion för att stapla specarna sida vid sida så man lätt kan få översyn.
Det verkar vara olika geometri på de båda med, så det är inte bara kosmetik och sänkt varvbryt som skiljer dem åt.

Lägre komp i banversionen tyder ju på högre laddtryck också, så det är nog inte bara varvstoppet som skiljer som sagt.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
En gissning är att några klick på nätet ger ett eller två små paket som skickas hem och som snabbt höjer H2-effekten riktigt rejält.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.47.03.jpg
    Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.47.03.jpg
    23.1 KB · Visningar: 88
  • Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.46.18.jpg
    Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.46.18.jpg
    49.6 KB · Visningar: 85
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top