Nya oljan höjde tomgången markant...

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Dr.Bike skrev:
Ok, vi släpper det: Du säger att du testat minst två viskositeter av Biltemas mc-olja.... hmmmm det är här och nu jag börjar ana att du kört på bilolja!
De har nämligen bara EN viskositet: 15w-40.
Sen kan du välja mellan mineral eller syntet, men det har inget med vikositet att göra.
När du skriver "minst" två viskositeter så läser jag det som: två - eller flera.
Det betyder att om du kört på tre olika oljor så har MINST två varit bilolja...
.

5/40, 5/50 helsyntet samt 10/40 delsyntet.
Då menar du alltså som jag tror att biltema feltrycker sina flaskor och kör bara med en viskocitet.?
Och ja, jag kör bilolja i bilen... Och det knackar fortfarande lika mycket med vilken olja jag än tippar i av biltemas sortiment.
Byter jag till tex q8 blir det tyst....
 

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
I
Hoj
Motard
Jag har provat Biltemas helsyntet till bil ett par ggr (olika bilar) och den är rena rama skiten, håller inte viskositeten som i sin tur leder till slammer i motorn och läckage, ökad temp som i sin tur gör oljan ännu tunnare, luktar gammal 70talsolja när den rinner ut på blocket. Biltemas Racingolja till MC funkar dock klockrent, även den billigare mineraloljan till mc har funkat bra. Har svårt att tänka mej att bil o mcoljan kommer från samma leverantör.
Kan inte du dr bike prova Biltemas helsyntet till bil och ge ett expertutlåtande sen? Prova gärna Biltemas helsyntet till 2t att blanda i bensinen, rena rama skiten den också!
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Motarrrd skrev:
Jag har provat Biltemas helsyntet till bil ett par ggr (olika bilar) och den är rena rama skiten, håller inte viskositeten som i sin tur leder till slammer i motorn och läckage, ökad temp som i sin tur gör oljan ännu tunnare, luktar gammal 70talsolja när den rinner ut på blocket. Biltemas Racingolja till MC funkar dock klockrent, även den billigare mineraloljan till mc har funkat bra. Har svårt att tänka mej att bil o mcoljan kommer från samma leverantör.
Kan inte du dr bike prova Biltemas helsyntet till bil och ge ett expertutlåtande sen? Prova gärna Biltemas helsyntet till 2t att blanda i bensinen, rena rama skiten den också!

Har bara testat deras mc-olja... Och körde min förra hoj flera år på deras äldre variant...

Så racingoljan kanske också håller måttet... Märkte ingenting, men jag tuggade mest motorväg när jag testade...
 

Dr.Bike

Guest
SM 570 RR skrev:
5/40, 5/50 helsyntet samt 10/40 delsyntet.
Då menar du alltså som jag tror att biltema feltrycker sina flaskor och kör bara med en viskocitet.?
Och ja, jag kör bilolja i bilen... Och det knackar fortfarande lika mycket med vilken olja jag än tippar i av biltemas sortiment.
Byter jag till tex q8 blir det tyst....


Hmm. Nu får vi nog ta det här från början. Jag blir lite förvirrad tror jag...
Vilekn olja hade du var?
Och vilken motor knackade?

Jag lever nu i tron att du har knack i mc´n när du kör biltema olja, och att du testat flera viskositeter i den motorn?
(detta är troligen fel, då Ericsson sa nåt om att du hade sagt: "i bilen")
MEn hur jag letade så hittade jag inget om att du hade hällt oljan i bilen...

Och att jag skulle säga att all olja i flaskorn är samma/alt. feltryck på etiketterna, det har vi ju redan avhandlat ok?
Det frågade du ju om tidigare*, och då svarade jag ju oxå: "knappast, det som står på etiketten gäller".
Förstår inte hur du kunde feltolka den meningen.
Den verkar solklar för mig.

*vv. se egna tidigare inlägg, och svar på dem innan du kör vidare. Det du säger är ju precis tvärtom vad jag sa. Orkar inte själv recitera alla tidigare inlägg i debatten om du inte läser dem eller minns. HUrsomhelst: Det blir tokigt såhär att försöka konversera i text, men mina inledande frågor här i detta inlägg vore kul att få svar på. jag tror som sagt att jag fattat dig fel på vilken olja som var i vilken motor. Sorry för det isf.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Glöm det.
Finns tydligen ingen på detta forum som vet hur det ligger till med biltemas olja.
Slutspekulerat.
 

Dr.Bike

Guest
SM 570 RR skrev:
Glöm det.
Finns tydligen ingen på detta forum som vet hur det ligger till med biltemas olja.
Slutspekulerat.

Äh - kom igen nu! :7peta Skit i missförstånden och svara bara på vilken olja som var i vilken motor.
Vore bara skoj att veta. :tummenupp
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Dr.Bike skrev:
Äh - kom igen nu! :7peta Skit i missförstånden och svara bara på vilken olja som var i vilken motor.
Vore bara skoj att veta. :tummenupp

Liten hjälp på vägen då vår Huskyvän tydligen är lite kinkig..... :tungan

SM 570 RR skrev:
Fick sånt jävla ramlagerknack i bilen när jag provade biltemas. Var tvungen att tippa ur skiten.
Samma visko som innan... (OK/Q8).....

.
 
Last edited:

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Kållered GBG
Hoj
Suzuki RMZ450
Hmmmmmmmm intresanta åsikter :confused:

Vad jag förstått så är inte oljans viskositet på förpackningen så intresant.
De flesta oljor är "multigrade oljor" vilket gör att oljan kan tex smörja dugligt i en motor som ej blivit varm, eller stått ute i - 10 grader.

Men i vårat fall så är det nästan alltid varmt och många av våra hojar körs ganska hårt med olika hårda trimninggsgrader osv.

En av de viktiga värdena att beakta på produktbaldet är oljefilmens bärighet (kinematisk viskositet) vid 100 grader (arbetstemp).

Kan någon fixa fram detta värde på biltema oljan ? vore kul att se!

Shell advance Ultra 4 15w50 19,1 mm2/s
Statoil raceway 15w40 14,0 mm2/s
Maxima 4extra 15w50 17,42 mm2/s
Q8 SBK racing 15w50 19,7 mm2/s

Lite podukter att jämföra med. :7peta
 

Dr.Bike

Guest
Spider skrev:
Liten hjälp på vägen då vår Huskyvän tydligen är lite kinkig..... :tungan .

Tack spider!
:hihi

Spretman! Om du vore en tje hade jag kysst dig! Det är preciiiiis helt riktigt!
Multiviskositet med max vidd (ex.vis 5w-50 är helt onödigt på en hojolja)

Kinematiska viskositeten som du nu refererar till mäts i ett mått som heter centistoke, och är det som säger hur oljan beter sig bäst.
Det kan mätas vid flera temperaturer, men 20 eller 100 är de man brukar använda, och då vi mest är intresserade av oljan under belastning så är det 100-grdersvärdet som är intressant. O ja!! :kär

Har inte Biltemas värde, men utgår från att det är 14 (d.v.s samma som Statoil). Sen ser man att om man går upp till en olja som har SAE 50 i övre värde så ligger viskositeten runt 20 Centistoke.
Fullt normalt.
Av hundratals oljor jag kollat har bara ett fåtal legat utanför de tillåtna värdena i sina respektive SAE klassningar.
Detta var förvisso några oljor i ett Amerikanskt test jag läste som omfattade i princip alla förekommande märken "over there"
Av de oljor jag kollat upp här hemma (Europa) har ingen legat utanför, men man kan notera att en del ligger på nedre gränsen = mer lättflutna.

Detta betyder dock INTE att dfe smörjer sämre. MEN nu kommer poängen. De KAN ge ett högre motorslammer om man redan från början har stora lagerspel.
Gå bara över till en tjockare olja då.
 

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
I
Hoj
Motard
Dr.Bike, har du provat Biltemas helsyntet olja till bil?
Om inte, gör det i en bilmotor "du känner" så får vi se, gärna med oljetryck och tempmätare till oljan, skulle vara kul att se vad du kommer fram till eftersom du verkar vara så intresserad av oljor :tummenupp
På min bil började motorn slamra, oljetrycket försvann på tomgång, motorn började läcka som ett såll överallt och då har den gått på helsyntet innan utan läckage, bla Agrol (kOdal),Shell, Statoil utan problem, en motortvätt senare med Shellolja igen så var den tät.
På den andra bilen började det lukta bränd olja, läckage och slammer.
Det var visserligen ett par år sen jag provade Biltemas helsyntet för bil så dom kan ha bytt nu.
Biltemas Racing 15/40 Helsyntet till MC tycker jag funkar utmärkt som sagt.
 

Dr.Bike

Guest
Motarrrd skrev:
Dr.Bike, har du provat Biltemas helsyntet olja till bil?
Om inte, gör det i en bilmotor "du känner" så får vi se, gärna med oljetryck och tempmätare till oljan, skulle vara kul att se vad du kommer fram till eftersom du verkar vara så intresserad av oljor :tummenupp
På min bil började motorn slamra, oljetrycket försvann på tomgång, motorn började läcka som ett såll överallt och då har den gått på helsyntet innan utan läckage, bla Agrol (kOdal),Shell, Statoil utan problem, en motortvätt senare med Shellolja igen så var den tät.
På den andra bilen började det lukta bränd olja, läckage och slammer.
Det var visserligen ett par år sen jag provade Biltemas helsyntet för bil så dom kan ha bytt nu.
Biltemas Racing 15/40 Helsyntet till MC tycker jag funkar utmärkt som sagt.

Intressant att du säger det...
Kanske motorn slamrar lite mer nuförtiden? (Jag har kört på Biltemas syntet i åratal på min bil) Och jo jag har oljetrycksmätare.
Den har samma eller bättre tryck än oljan som var i när jag köpte bilen, men den bytte jag å andra sidan direkt.
DÄremot har jag ingen tempmätare för oljan.
Bilen har nu gått 33.000 och verkar redo för nästa 33.000 mila etapp!
:lol

Jag ha numera 5w-50´n

Men en sak som är bra med oljetrycksmätare är iaf att då ser man då oljan tar slut. Det är en rätt abrupt process, och rätt vad det är så får man lägre tryck efter hårdkörning. Då kan det gå ner på en två kg.
Iofs absolut ingen fara, men då så sker, då byter jag.
 

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
I
Hoj
Motard
Dr.Bike skrev:
Intressant att du säger det...
Kanske motorn slamrar lite mer nuförtiden? (Jag har kört på Biltemas syntet i åratal på min bil) Och jo jag har oljetrycksmätare.
Den har samma eller bättre tryck än oljan som var i när jag köpte bilen, men den bytte jag å andra sidan direkt.
DÄremot har jag ingen tempmätare för oljan.
Bilen har nu gått 33.000 och verkar redo för nästa 33.000 mila etapp!
:lol

Jag ha numera 5w-50´n

Men en sak som är bra med oljetrycksmätare är iaf att då ser man då oljan tar slut. Det är en rätt abrupt process, och rätt vad det är så får man lägre tryck efter hårdkörning. Då kan det gå ner på en två kg.
Iofs absolut ingen fara, men då så sker, då byter jag.

Haha, du jobbar möjligtvis inte på Biltema eller nåt :rofl
Kul att den funkar för dej :tummenupp
Din förklaring av oljetrycksmätare vart jag inte klokare av :va
 

Dr.Bike

Guest
Ja hm...*hehe* det där med oljetrycksmätaren kräver nog en djupdykning...
Men låt oss säga så här: När, eller ännu hellre: Medans oljan bryts ned (vilket den gör med tiden) så är en av effekterna att den får en sämre bärighet på filmen. Oljemolekylerna som ska haka tag i varann klarar inte detta och oljan blir "simmigare".
Den får inte upp samma tryck längre, och på tomgång märks detta mest, då en sliten pump i kombination med ett större oljebehov i motorn än vad pumpen karar att leverera, så på tex en hoj kan oljetryckslampan blinka på tomgång, me långt innan detta sker, så börjar man se dessa tecken på en tryckmätare.

Det är det jag menar, när jag inte längre får fullt tryck på tomgång under driftsvarmt tillstånd, ja då byter jag olja.

Tja se där! Nu dök vi lite ändå... :lol
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Angående Biltema-olja för bilar så här lite "off topic", så fungerar det alldeles utmärkt. Jag har nu kört ett flertal år på deras helsyntet 5w50 i Merca-bussen och hittar inget i motorgång, temperatur eller annat som skiljer sig från de gånger maskinen varit inne på service och de hällt i Mobil1 eller något liknande. Spinner som en katt och toppar en bit över 165 :)

Det är egentligen bara på tvåtaktarna där jag valt att använda andra sortiment (speciella växellådsoljor för tvåtaktare o.d.) för att det saknats i hyllorna på Biltema. Eller som i fallet med KTM:en som är lite kinkig på kopplingen även med mer kända oljemärken - bara ett par/tre märken brukar där fungera perfekt. Men det har inget med kvaliteten att göra...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En självtätande motor, vad var det för fabrikat på den bilen?

Motarrrd skrev:
På min bil började motorn slamra, oljetrycket försvann på tomgång, motorn började läcka som ett såll överallt och då har den gått på helsyntet innan utan läckage, bla Agrol (kOdal),Shell, Statoil utan problem, en motortvätt senare med Shellolja igen så var den tät.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
oljar beter sig olika..
använd de ni tycker funka bäst :tummenupp

visst e jag smart som löste problemet?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Säkert inget fel på Feltema oljan. Jag tänker inte vara den som chansar och provar bara. Mina erfarenheter av Feltema är att hälften av det man köper hos dom är rent skräp och den andra hälften funkar helt okej. Det låga priset gör att det är värt att chansa med vissa obetydliga grejer.

Med just olja och bromsar m.m chansar man inte. Det är saker man inte enkelt kan gå tillbaka till Feltema med och byta ut.
 

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
I
Hoj
Motard
andersbrink skrev:
En självtätande motor, vad var det för fabrikat på den bilen?
Japp :tummenupp
Det var en Opel, brukar kunna bli så med tunna skitoljor då den inte hjälper till att täta ringarna så kompressionen åker rakt igenom och trycker ut den nånstans. Den Biltemaoljan jag provade måste ha varit en äldre variant då eftersom alla andra verkar nöjda.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top