Nya regelverket är ute

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En del intressanta förändringar.
Poängsystemet är ändrat men inte tillräckligt för min smak.
Tankningen kräver nu personal med flamsäker overall samt max 60 liter bensin samtidigt vid tankplatsen per team. Vissa team kommer få problem med detta (dock en bra regel)
Däremot har de inte löst Saftycar problematiken. Det är fortfarande beroende på vad som annonseras på förarmötet istället för att ha en bestämd regel....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Freppa skrev:
En del intressanta förändringar.
Poängsystemet är ändrat men inte tillräckligt för min smak.
Tankningen kräver nu personal med flamsäker overall samt max 60 liter bensin samtidigt vid tankplatsen per team. Vissa team kommer få problem med detta (dock en bra regel)
Däremot har de inte löst Saftycar problematiken. Det är fortfarande beroende på vad som annonseras på förarmötet istället för att ha en bestämd regel....
Står väl hur safetycar ska köras? :va


1.20 Safetycar Reglemente
a) Bilen skall vara märkt ”Safetycar” och ha minst tre blinkande lampor på taket och ett fast grönt ljus bakåt om
Safetycar inte fyller de kriterierna skall den förevisas på förarmötet.
b) Bilen skall köras av en rutinerad förare samt vara bemannad av en Safetycar observatör som står i ständig
kontakt med tävlingsledare / racekontroll.
c) Safetycar kommer att vara placerad i slutet av depågatan och ansluta till banan med de blinkande lamporna
påslagena. Safetycar skall köras ut på banan omedelbart efter tävlingsledarens order, oavsett var ledande
MC befinner sig.
d) Så snart ordern är given till Safetycar att gå ut skall alla flaggposteringar(inklusive den på startlinjen) visa
fast gul flagg och en SC skylt, vilken skall behållas så länge Safetycarär i arbete. Dessa skyltar och flaggor
kommer ut i ordning från Start/mål framför Safetycar. Tills det att en förare har åkt in i gulflaggsområdet,
kan föraren tävla som vanligt.
e) Varje gång Safetycar passerar en flaggpostering skall denna visa rörlig gulflagg så länge fordonet vistas i
dess sektor.
f) Alla deltagande MC varskodda om Safetycarperioden, skall samlas upp bakom Saeftycar och anpassa farten
till denna. Omkörning av Safetycar är förbjuden förutom då en MC får signal att passera (grönt ljus, eller
handsignal) av observatören och kan fortsätta med reducerad hastighet och under omkörningsförbud ansluta
sig till kön bakom Safetycar. Det är upp till varje förare att kontrollera att den gröna tända lampan eller
handsignalen gäller just honom. Safetycar arbetar för att få heatets ledare närmast bakom sig. Heatets ledare
får inte vid något tillfälle passera Safetycar. Omkörning av någon annan tävlande under Safetycarperioden
är förbjuden.
g) Om ledande MC går i depå under Safetycar period ersätter Safetycar ledande MC.
h) När tävlingsledaren beslutar att ta in Safetycar och heatets ledare finns närmast bakom Saeftycar, skall SC
skylt och den fasta gula flaggan vid startlinjen dras in och alla flaggposteringar skall dra in flaggor och
skyltar när sista MC passerar. Samtidigt släcks de blinkande lamporna på Safetycar och den lämnar banan
via depåinfarten i slutet på varvet. Safetycar kommer inte att fullfölja helt varv med ljusen släckta.
i) En grön svängande flagga kommer att visas på startlinjen och omkörning är förbjuden tills den gröna
flaggan passerats.
j) Under det att Safetycar är i bruk är det tillåtet för tävlande att köra in i depån, men den tävlande får bara
återvända till banan när det visas en grön signal vid depåutfarten. Den visas hela tiden förutom när
Safetycar och startfältet passerar depåutfarten eller i slutet av perioden tills sista MC passerat startlinjen
under svängande grön flagg. Om ledande MC under Safetycar period väljer att gå i depå, tar Safetycar över
ledande MC s plats, oberoende av övriga teams placering och/eller plats på banan. Alla MC som återvänder
till banan när Safetycar är i bruk, skall med reducerad hastighet ansluta sig sist i startfältet.
k) Alla tävlande måste hålla samma fart som Safetycar och MC´n framför dem. Alla skall hålla ett avstånd till
fordonet framför dem med mellan 5 och 10 meter.
l) Vid tidpunkten då Safetycar kör in i depån och fram till dess den svängande gröna flaggan vid startlinjen har
passerats, gäller omkörningsförbud. Tävlingsledare kan ålägga straff på den tävlande, team, eller tillverkare
som, oavsiktligt eller inte, skaffar sig orättvisa fördelar genom att bryta mot detta reglemente. I händelse av
att en tävlande bryter mot detta reglemente för att skapa fördel åt annan förare kan båda bestraffas.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
1. Var köper man en flamsäker overall.
2. Safety car får man ibland köra om och ibland inte alls, ledaren får dock aldrig köra om SC.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
GSXR1100R skrev:
1. Var köper man en flamsäker overall.
2. Safety car får man ibland köra om och ibland inte alls, ledaren får dock aldrig köra om SC.
1. Hos nån racingtillbehörsfirma för bilar, kolla i IB
2. Man får bara köra om om man får tecken av SC :tummenupp
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Humlan: Nja, jag var inne på Mickes linje: Det borde vara "Såhär är det", inte "OM tecken ges så är det istället såhär".
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Freppa skrev:
Humlan: Nja, jag var inne på Mickes linje: Det borde vara "Såhär är det", inte "OM tecken ges så är det istället såhär".
Men prova att formulera det på nåt annat sätt!! Tror nog att Brånalt skulle vara glad för en klarare skrivning, bara innebörden är likadan. Meningen är att SC ska samla upp ledaren. Gör han inte detta omedelbart ska SC köras om efter att man fått signal från SC. Glasklart!!
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Freppa skrev:
Den skall vara godkänd, mer info står inte.

Står inget om att den skall vara godkänd...bara av flamsäkert material..Sen tycker jag att regeln om max 60 liter e stenpuckad...Har fan ingen betydelse om teamen har 60 eller 100 liter i tankdepån...smäller det så e det kalkat ändå,men nu skall det alltså springas mellan depå och parkeringsdepå för att fylla på soppalagret minst en gång...alltså kommer vi ha en tankdepå full med soppa och en parkeringsdepå med ungefär lika mycket soppa i samt en härlig trafik mellan dem med bensin...fy attan vad intelligent... :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#57 Thundrace skrev:
Står inget om att den skall vara godkänd...bara av flamsäkert material..Sen tycker jag att regeln om max 60 liter e stenpuckad...Har fan ingen betydelse om teamen har 60 eller 100 liter i tankdepån...smäller det så e det kalkat ändå,men nu skall det alltså springas mellan depå och parkeringsdepå för att fylla på soppalagret minst en gång...alltså kommer vi ha en tankdepå full med soppa och en parkeringsdepå med ungefär lika mycket soppa i samt en härlig trafik mellan dem med bensin...fy attan vad intelligent... :tummenupp
Man kanske har bensinransonering och endast tillåter 60 liter på sex timmar, isf vinner vi om skithojen envisas med att aldrig varva ur, vi brukar klara oss på 60 liter under 6 timmar.

:hihi
 

#57 Thundrace

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Hofterup
Hoj
Ducati 1098S
Strider skrev:
Precis, din enda chans att komma före någon annan.

Fö har Thundrace en vettig invändning.

Tack... Tänker bara som så att 40 team som skall ha ut ca 40 liter var till tank depå är alltså ca 1600 liter som skall ut i tankdepå under pågående race...inte särskilt genomtänkt...hellre all soppan på ett ställe...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#57 Thundrace skrev:
Tack... Tänker bara som så att 40 team som skall ha ut ca 40 liter var till tank depå är alltså ca 1600 liter som skall ut i tankdepå under pågående race...inte särskilt genomtänkt...hellre all soppan på ett ställe...
Du har en poäng där, hur ska man hantera detta, det kommer att bli ett lemmeltåg med dunkbärare efter 3 timmar :va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
GSXR1100R skrev:
Du har en poäng där, hur ska man hantera detta, det kommer att bli ett lemmeltåg med dunkbärare efter 3 timmar :va
Man kan ju hämta 20 liter redan efter första tankstoppet :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Man kan ju hämta 20 liter redan efter första tankstoppet :)
Då får vi lämmeltåg varje timme istället. Nä, jag håller emd Thunderace, det är bättre att påtala olägenheten för Brånalt.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top