Freppa skrev:
En del intressanta förändringar.
Poängsystemet är ändrat men inte tillräckligt för min smak.
Tankningen kräver nu personal med flamsäker overall samt max 60 liter bensin samtidigt vid tankplatsen per team. Vissa team kommer få problem med detta (dock en bra regel)
Däremot har de inte löst Saftycar problematiken. Det är fortfarande beroende på vad som annonseras på förarmötet istället för att ha en bestämd regel....
Står väl hur safetycar ska köras?
1.20 Safetycar Reglemente
a) Bilen skall vara märkt ”Safetycar” och ha minst tre blinkande lampor på taket och ett fast grönt ljus bakåt om
Safetycar inte fyller de kriterierna skall den förevisas på förarmötet.
b) Bilen skall köras av en rutinerad förare samt vara bemannad av en Safetycar observatör som står i ständig
kontakt med tävlingsledare / racekontroll.
c) Safetycar kommer att vara placerad i slutet av depågatan och ansluta till banan med de blinkande lamporna
påslagena. Safetycar skall köras ut på banan omedelbart efter tävlingsledarens order, oavsett var ledande
MC befinner sig.
d) Så snart ordern är given till Safetycar att gå ut skall alla flaggposteringar(inklusive den på startlinjen) visa
fast gul flagg och en SC skylt, vilken skall behållas så länge Safetycarär i arbete. Dessa skyltar och flaggor
kommer ut i ordning från Start/mål framför Safetycar. Tills det att en förare har åkt in i gulflaggsområdet,
kan föraren tävla som vanligt.
e) Varje gång Safetycar passerar en flaggpostering skall denna visa rörlig gulflagg så länge fordonet vistas i
dess sektor.
f) Alla deltagande MC varskodda om Safetycarperioden, skall samlas upp bakom Saeftycar och anpassa farten
till denna. Omkörning av Safetycar är förbjuden förutom då en MC får signal att passera (grönt ljus, eller
handsignal) av observatören och kan fortsätta med reducerad hastighet och under omkörningsförbud ansluta
sig till kön bakom Safetycar. Det är upp till varje förare att kontrollera att den gröna tända lampan eller
handsignalen gäller just honom. Safetycar arbetar för att få heatets ledare närmast bakom sig. Heatets ledare
får inte vid något tillfälle passera Safetycar. Omkörning av någon annan tävlande under Safetycarperioden
är förbjuden.
g) Om ledande MC går i depå under Safetycar period ersätter Safetycar ledande MC.
h) När tävlingsledaren beslutar att ta in Safetycar och heatets ledare finns närmast bakom Saeftycar, skall SC
skylt och den fasta gula flaggan vid startlinjen dras in och alla flaggposteringar skall dra in flaggor och
skyltar när sista MC passerar. Samtidigt släcks de blinkande lamporna på Safetycar och den lämnar banan
via depåinfarten i slutet på varvet. Safetycar kommer inte att fullfölja helt varv med ljusen släckta.
i) En grön svängande flagga kommer att visas på startlinjen och omkörning är förbjuden tills den gröna
flaggan passerats.
j) Under det att Safetycar är i bruk är det tillåtet för tävlande att köra in i depån, men den tävlande får bara
återvända till banan när det visas en grön signal vid depåutfarten. Den visas hela tiden förutom när
Safetycar och startfältet passerar depåutfarten eller i slutet av perioden tills sista MC passerat startlinjen
under svängande grön flagg. Om ledande MC under Safetycar period väljer att gå i depå, tar Safetycar över
ledande MC s plats, oberoende av övriga teams placering och/eller plats på banan. Alla MC som återvänder
till banan när Safetycar är i bruk, skall med reducerad hastighet ansluta sig sist i startfältet.
k) Alla tävlande måste hålla samma fart som Safetycar och MC´n framför dem. Alla skall hålla ett avstånd till
fordonet framför dem med mellan 5 och 10 meter.
l) Vid tidpunkten då Safetycar kör in i depån och fram till dess den svängande gröna flaggan vid startlinjen har
passerats, gäller omkörningsförbud. Tävlingsledare kan ålägga straff på den tävlande, team, eller tillverkare
som, oavsiktligt eller inte, skaffar sig orättvisa fördelar genom att bryta mot detta reglemente. I händelse av
att en tävlande bryter mot detta reglemente för att skapa fördel åt annan förare kan båda bestraffas.