Nya regler för A-körkort?

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Problemet är att man i alla tider med en normal bil har kunnat dra bortåt 1500kg på B, men alla nya bilar har blivit så jävla tunga att man snart inte längre hittar en vettig dragbil längre.

Problemet är också att reglerna säger att det är idealiskt om dragbil och släpvagn väger på kilot lika i totalvikt.
Det leder till att oftast blir dragbilen lättare än efterfordonet eftersom man sällan lastar dragbilen till maxlast om man har en släpvagn bakpå.

Detta leder till att folk utan utbildning drar släpvagnar som bestämmer över dragbilen, medans folk med extra utbildning i släpvagnskörning kör med rejälare dragbilar som orkar bestämma var ekipaget hamnar.

Det borde rimligtvis vara bättre att folk med dålig utbildning drar med stora, tunga, stabila bilar.
Jag tycker det vore bättre att folk utan utbildning(endast B-körkort) får dra max 750kg(eller annan lämplig vikt) bakom sina bilar. På det viset blir det enklare och trafiksäkrare för alla. Förutsatt att folk följer lagen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker det vore bättre att folk utan utbildning(endast B-körkort) får dra max 750kg(eller annan lämplig vikt) bakom sina bilar. På det viset blir det enklare och trafiksäkrare för alla. Förutsatt att folk följer lagen.

Ja, och dessutom bör motorcyklar förbjudas, för det har man ju verkligen ingen nytta av.

Att dra släpvagnar är ju något som kan vara bra att kunna göra.

Fast ÅAS kan man ju skita i vilka körkort som behövs och köra ändå, man blir ju bara mer motiverad att köra försiktigt.

Jag tror starkt på att tillåta folk att göra saker, så länge det visar sig att dom behärskar det, börjar det bli dödsolyckor för att folk drar en 900kg's släpvagn med sina stora SUVar, så kanske det är läge att ändra reglerna.

Precis som dom ändrade regeln om att man fick A på köpet när man tog B förut, när olyckorna började bli frekventa.
 
Last edited:

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jo jag håller med om ditt resonemang, men det vore enklare om man tex sa att lätt släpvagn är max 1000kg eller vad bilen max får dra.
Dagens regler är en djungel och inte många vet vad dom egentligen får dra bakom bilen.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Jo jag håller med om ditt resonemang, men det vore enklare om man tex sa att lätt släpvagn är max 1000kg eller vad bilen max får dra.
Dagens regler är en djungel och inte många vet vad dom egentligen får dra bakom bilen.

Hur svårt kan de va??
En snabb titt i reg.beviset sen är det glasklart.:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top