Nya regler för handledare!?

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Undran

Black-Wolf skrev:
Funkade för mig med :tummenupp
Hade haft kortet i 4 år men blev godkänd som handledare ändå :lol

/BW

Men, om något nu skulle hända under tiden man "handleder" någon, vad tror ni skulle hända då? Blir man av med körkortet själv, gäller försäkringarna m.m???

Något som kan vara jobbigt isåfall är väl att man egentligen har ansvar att kunna lagen själv...

Skulle vara perfekt för mig att kunna bli handledare iår då min brorsa är skitsugen på att ta kort...

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Webspy skrev:
Nej. du måste vara 28 år !

Jag är 25 fick bli handledare förra året då jag var 24

tog dock lätt kort på de gamla reglerna, kanske har med det att göra (maj 1996)

Edit: Detta gäller givetvis handledare för tung mc, är idag handledare för 3 personer

Last edited:

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Hår lång tid måster ha gått efter att man haft körkortet indraget innan man får vara handledare igen om man uppfyller alla andra kriterier? Man kan ju inte vara bränd för all framtid som handledare bara för att man haft lappen indragen? :confused:

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Hightuned skrev:
Hår lång tid måster ha gått efter att man haft körkortet indraget innan man får vara handledare igen om man uppfyller alla andra kriterier? Man kan ju inte vara bränd för all framtid som handledare bara för att man haft lappen indragen? :confused:

Om du haft det indraget mer än 3 månader så är det 3 år som gäller...om det varit vid mindre straff <3 månader så är det lugnt om du uppfyller de andra kraven 24 år och minst fem år dom senaste 10...

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Tackar jag fick tillbaka lappen 2001 efter 3mån indragning så då borde jag väl vara godkänd att vara handledare igen?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Saxat från sporthoj.com hemma-sida.

Handledarskap och övningskörning

För att få övningsköra krävs, oavsett om övningskörningen sker privat eller i en trafikskola, att den som övningskör har ett körkortstillstånd. Om man övningskör privat måste körningen alltid ske under uppsikt av en godkänd handledare. Man kan ha en eller flera handledare handledning sker bäst under s.k. gruppkörning på Slingerbulten, i Häckeberga eller andra utmanande miljöer och avslutas med fika.

För att bli godkänd som handledare vid privat övningskörning krävs från den 1 januari 2005:

att man har fyllt 24 år, man kan dock skita i detta, skicka in ansökan och se vad puckona på Länsstyrelsen svarar, chansa är alltid tillåtet!

att man under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren har haft ett svenskt körkort eller ett körkort utfärdat i en annan EES-stat med den behörighet som krävs för att få köra fordonet, en RR- licens med A, B eller amatörstatus är plus plus.

att man har vana och skicklighet ifråga om att köra ett sådant fordon, wheelies, stoppies och knäskarp övas bäst på MINDRE trafikerade vägar. Vinkning med alla handens fingrar (inte endast ett) rekommenderas vid evt. möte med Farbror Blå

Förutsättningen är att körkortet inte har varit återkallat de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott (96 km/h på 50 väg, 200+ på 90- väg samt 56 km/h på 30 väg med släp) utgör däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.

Möjligheten att bli handledare kvarstår även om körkortet har varit återkallat på grund av sjukdom (hoj abstinens) eller om det har varit ogiltigt av annat skäl än återkallelse, t. ex. om det inte har förnyats i tid.

Läs mer om
Ansökan om körkortstillstånd på SH :hihi

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...