Jag har redan fyllt i en hel uppsats i SMCs undersökning sedan tidigare...Nu citerar jag dig i denna tråden, men rundsparkar faktiskt 360 mot de flesta som skrivit i tråden - och framförallt mot alla andra motorcyklister som inte ens syns här, som inte engagerar sig, som inte bryr sig, som tror allt skall fortsätta vara som det alltid varit.
...
mycket text
Som du skriver är vi på SH bara en liten klick som representerar motorcyklismen. Det finns en jätteskara folk som skiter fullständigt i det mesta och bara åker med. (Så inom alla genrer av intressen, inte bara MC.) Det kan ju vara rätt försåeligt att man inte kan bry sig om allt, men såklart tråkigt så många beslut blir toppstyrda och ej ifrågasatta. Svårt, men bra att SMC försöker ligga på och göra det som går.
Jag kanske tillhör en minoritet, men jag tycker ändå förslagen låter rimliga och en någorlunda vettig utveckling för att föra motorcyklandet åt en generellt "säkrare" linje.
Men den uppkomna frågan har självklart inte ett enkelt svar eller mottas med ett rungande ja eller nej.
Att OBD ska standardiseras på MC och göra protokollet öppet så att "vem som helst" kan läsa diagnostik tycker jag i sig är ytterst utmärkt. I någon obskyr manual jag har som pdf förklaras hur OBD-programmet funkar till min tidigare Sukka från -08, men i övrigt var allting kring detta jättehemligt och för special eyes only. Ju mer avancerade hojarna blir, är en öppning och standardisering nödvändig för att NissePåStanHB ska kunna fortsätta serva motorcyklar. Mycket bra.
MEN i kombination med den andra tråden här som behandlar kommande (än så länge frivillig) övervakning av bilar, så blir jag vresig. Slentrian övervakning i ekonomiska syften - NEJ tack!! Så förlängningen av besluten ovan kan man ju såklart diskutera. Verkstad ja, telemetri till försäkringsbolag nej. Men who knows?
Att det införs miljökrav på MC är ju allt annat än otroligt i dagens samhälle och är ett krav som ligger i tiden.
Att vi vill fortsätta ha friheten att skruva och modifiera våra hojar, ja självklart.
Så nja, jag är tudelad, men en hel del i beslutet tror jag är en ofrånkomlig utveckling. Min granne gnällde på att det var så dyrt att köpa nya hjul till bilen för de har nån tryckövervakningsgrej inbyggt. De flesta system som prackas på oss i nyare fordon tror jag har sitt ursprung i den oengegerade massan, enligt ovan, som bara fiser med och inte bryr sig ett skit. Det räcker att observera trafiken och då se hur många som inte ens vet hur man byter en trasig lampa, kollar däcktryck, använder blinkers eller hur man ens kör och samtidigt tar en selfie när man sminkar sig och dricker en latte som man postar på fejjan där man skriver hur stressigt man har det.
Jag misstänker att en ganska stor del av MC-kollektivet inte har gått någon form av fortbildningskurs, kör ganska lite per år. Hur vass är man då på att göra en undanmanöver eller panikstopp? Jag vill spontant säga nja... Jag kanske är naiv, men tror ändå att det är denna massan som besluten om olika system vill komma åt.
Hade alla putsat på sina fordon, hållit dem i perfekt skick, inte krockat osv så hade dessa nu tagna beslut antagligen aldrig ens diskuterats.
Lite funderingar, men vad vet jag...?
Last edited: