Nya regler, måste sälja hojen?

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
gixxer k5
från den 19e januari i år gäller 24år för att ta tungt kort samt...

1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
när vart det bestämt att man endast får strypa till hälften av ursprungseffekten? 2010 när jag tog mellankort hade jag en yzf750r med 88kw i ursprung men den var nerstrypt på papper till 25kw..

När det blev bestämt vet jag inte, men lagen trädde i kraft 19:e januari 2013. Tillsammans med det nya A2, vilket alltså inte är A med begränsing utan en annan körkortsklass.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag har "hört" att de som hade skrivit in sig på skola, hade uppkörning & kugga, eller missade sista uppkörningen för året, fick dispens för att få köra upp i år. och därmed fick chans till obegränsad

någon som vet mer än jag kanske ?

iaf värt att ta upp med körskolan :tummenupp

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Japp och sedan blir du återbetalningsskyldig, plus deras straffavgift för varge dag du haft fordonet i trafik utan försäkring och det är inte häller gratis.

http://www.jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=1102

"Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande. "

Det är alltså detta jag lutar mig mot, 1/10 av basbelopp kan man alltså bli återbetalningsskyldig om man inte varit grovt vårdslös, typ?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag körde också Z750 och jag var och är fortfarande kär i den, men jag köpte något annat pga ekonomin, och vet du va? Det finns andra hojar där ute som man kan bli minst lika kär i =) Jag är kär i en FZ6N just nu =) Kolla på en ER6N vetja, det kanske finns någon med mellan som uppgraderar sig (ifrån 25kw tänker jag på) som vill ha en Z750, du kanske kan byta + få lite pengar? då har du ju en färdigstrypt hoj, du måste ha minst 25kw (så som jag förstår det är de strypt till 25kw så får du använda den) för att få köra upp för A2. En ide i alla fall =)!

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Jag sitter i samma sits som dig, jag åkte dock in på sjukhuset och missade min uppkörning och efter operationen så hade jag inte repat mig tillräckligt för att hinna göra en ny...
Kom ihåg att du hinner allt hitta en ny z750 snabbt sen om två år ändå.

Jag hade letat efter min hoj i över två år innan jag hittade exakt en sån jag ville ha. Så den får stå och vänta på mig och mitt obegränsade körkort i två år.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det där är väl en seglivad myt? Trafikförsäkringen gäller ju alltid? Om fordonet inte är trafikförsäkrat går trafiskskadeföreningen eller vad de heter in och betalar.

Jag har för mig att jag kollade upp det här ganska så noggrant när jag körde mina första säsonger utan hojkort, och att jag kom fram till att det inte alls kunde bli särskilt farligt om det sket sig fullständigt. Någon struntsumma som kunde krävas av den där föreningen, men inte alls i paritet med "betala resten av livet", utan snarare bara några tusenlappar.

Nu kan jag ju såklart ha fel också, men min uppfattning är att det inte blir särskilt dyrt om det skiter sig...

Du har både rätt och fel. Om du äger ett fordon som inte är avställt men som saknar trafikförsäkring kommer du få betala en trafikförsäkringsavgift som för MC ligger på 215 kr per dag. Det blir ca 6500 kr i månaden. Den går inte att undslippa och går till inkasso/kronofogde utan att passera gå.

Om du är inblandad i en olycka och har fordonet oförsäkrat kan du blir återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med 4450 kronor. Om du däremot haft uppsåt eller i domstol döms för grov vårdslöshet i trafik eller för rattfylleri kan dock hela skadebeloppet krävas tillbaka. Självfallet får du aldrig ersättning för skador på det egna fordonet, endast motpartens skador.

Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Honda VTX 1800-02
Det där är väl en seglivad myt? Trafikförsäkringen gäller ju alltid? Om fordonet inte är trafikförsäkrat går trafiskskadeföreningen eller vad de heter in och betalar.

Jag har för mig att jag kollade upp det här ganska så noggrant när jag körde mina första säsonger utan hojkort, och att jag kom fram till att det inte alls kunde bli särskilt farligt om det sket sig fullständigt. Någon struntsumma som kunde krävas av den där föreningen, men inte alls i paritet med "betala resten av livet", utan snarare bara några tusenlappar.

Nu kan jag ju såklart ha fel också, men min uppfattning är att det inte blir särskilt dyrt om det skiter sig...

Aha, du är en av dem som ser till att premierna rusat/rusar i höjden:smasha:smasha

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4

Stämmer bra, däremot har många försäkringsbolag en betydligt dyrare självrisk vid olovlig körning..

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Känns som man är kär som när man var 14 och sen skulle göra slut :( ja, er6 har jag tittat litegrann på... Hur funkar det med att om man köper en hoj som redan är strypt till 35 kW och under, får man köra den då? dvs att strypningen skedde innan dem nya reglerna. Eller gäller det samma där, dvs att man Max får ha 70 kW från början? När strypningen gjordes spelar ingen roll?

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Du har både rätt och fel. Om du äger ett fordon som inte är avställt men som saknar trafikförsäkring kommer du få betala en trafikförsäkringsavgift som för MC ligger på 215 kr per dag. Det blir ca 6500 kr i månaden. Den går inte att undslippa och går till inkasso/kronofogde utan att passera gå.

Om du är inblandad i en olycka och har fordonet oförsäkrat kan du blir återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med 4450 kronor. Om du däremot haft uppsåt eller i domstol döms för grov vårdslöshet i trafik eller för rattfylleri kan dock hela skadebeloppet krävas tillbaka. Självfallet får du aldrig ersättning för skador på det egna fordonet, endast motpartens skador.

Jo, men detta stämmer ju ganska bra in på min uppfattning. När jag körde var det stundtals oförsäkrat (och då även avställt) men allt som oftast helt godkänt, så när som på lappen då. Att det kostar mer än om man kör lagligt är jag införstådd med, men det jag vänder mig mot egentligen är väl det här "Du blir betalningsskyldig resten av livet om du orsakar personskador och kör olovligt", vilket alltså kräver "grov vårdslöshet" eller likvärdigt avgjort i domstol. Det är ganska tunga premisser att inte nämna i sammanhanget, tycker jag.

Aha, du är en av dem som ser till att premierna rusat/rusar i höjden:smasha:smasha
Haha, jag kunde varit det :crash Numera kör jag bara "lagligt", känns skönt att inte alltid behöva vara beredd att dra. :hej

Stämmer bra, däremot har många försäkringsbolag en betydligt dyrare självrisk vid olovlig körning..
Det låter rimligt.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Hade vägarna förbi vår lokale Honda-handlare och fick syn på en bild av CBR500R. Fett nice A2. 35kW och 194 kg. :tummenupp
CBR500R_2013_07.jpg

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Känns som man är kär som när man var 14 och sen skulle göra slut :( ja, er6 har jag tittat litegrann på... Hur funkar det med att om man köper en hoj som redan är strypt till 35 kW och under, får man köra den då? dvs att strypningen skedde innan dem nya reglerna. Eller gäller det samma där, dvs att man Max får ha 70 kW från början? När strypningen gjordes spelar ingen roll?

Max 70, inga undantag.

Hade vägarna förbi vår lokale Honda-handlare och fick syn på en bild av CBR500R. Fett nice A2. 35kW och 194 kg. :tummenupp
View attachment 381775

Betyder detta att en 600 inte längre är en tjejhoj...... :D

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Betyder detta att en 600 inte längre är en tjejhoj...... :D

Det är väl inte så många cheyer som kör SST600? :va Nog kan man väl hitta även en och annan grabb på en schysst 600? :7peta

Men CBR500R är den nog den läckraste A2:a som jag sett. :)

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
precis. Skulle faktiskt tippa på att om man kör på nån så att den personen blir förlamad eller liknande med ett fordon som inte får framföras på gatan så räknas nog det som grov vårdslöshet. men vad vet jag...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är väl inte så många cheyer som kör SST600? :va Nog kan man väl hitta även en och annan grabb på en schysst 600? :7peta

Men CBR500R är den nog den läckraste A2:a som jag sett. :)

600 har ansetts som en tjejhoj och nu kommer en liten 500 och på reklampostern sitter såklart en tjej på, de Är humor! :hihi

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Ja och det blir ju aningen svårare att Veta vad man ska ha nu när man blir så begränsad (bokstavligen)... Eftersom jag trivdes så bra med z750 så har jag noll koll på vilka hojar som är bra alternativ eftersom jag måste ha med 70 kW i minnet om jag ska kunna få regga den som mellanhoj...:död

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras