Nya YZR-M1!!!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kolfiberfälgar tillåts i flera serier inklusive GP-vm, men om alla åker på det är jag osäker på.
Det satt gott om kolfiberfälgar på 500'orna iaf, när man gick över till fyrtakt kan jag mycket väl tänka mig att folk ännu mer ville ha lätta fälgar då fyrtaktsmotorerna alltid väger as jämfört med en tvåtaktare :)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Mattias skrev:
Aprilia körde med kolfiberfälgar på Rossis RSW250 1998. Jag vet faktiskt inte om det är förbjudet i GP. SleazyLiving-Micke kanske vet bättre.

Hmmm.... Är det inte 2003 i år? Kan det inte va så att reglerna har ändrats sedan -98?

Fast du har faktiskt rätt. I FIM-reglemntet är det godtagbart med icke matelliska material i fälgarna. Just GP-klasserna är undantagna från kolfiberförbudet i fälgar (eller förbud är väl fel att säga, homologeseringskrav kanske är bättre). "I stand corrected" och får la skylla på för mycket läsande i det Nordiska reglementet de senaste åren. :rolleyes:
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Minns bilderna när man såg rc45'an smälla sitt bakhjul på isle of man för 10 år sen.. Magfälgar hade också vissa problem att hålla, numer tycker jag det verkar som de fått till legeringarna lite bättre.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
De är snygga men inte heller de särskilt vågade i designen. Det är väl bara Kawasaki som stuckit ut lite men den blir ju mer och mer slimmad den också.
Det har ju inte kommit några revolutioner på designfronten på en herrans massa år helt enkelt för att det är svårt att göra något radikalt som är bättre än det som finns. Britten var väl senast med ett helt eget stuk.

Hondan ser ju faktiskt ganska annorlunda ut jämfört med övriga. Hondans kåpa är smalare och som det skrivits optimerad för stabilitet snarare än toppfart. Ändå gör den 325 blås. Det är rätt ballt tycker jag.

Det mesta som har med aoerodynamik tycks välbekant för samtliga fabriker och det verkar inte sannolikt att vi får se speciellt banbrytande design framöver. Snarare detaljer som särskiljer. Som Kawasakins "skokartong" och Suzukins "snöskyffel".

Buells idé kring aerodynamik var att så länge en motorcykels motor inte är bredare än dess bakdel behövs inga kåpor runt den. Därför hade den bara en toppkåpa. Fräckt. Tycker det är synd lite märkligt att man inte började serieproducera en gatversion när tävlingsverksamheten gick i stå. Hade varit ett kul alternativ till Ducati.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
homologeseringskrav, nej gp hojar homas inte in, prototyper.
fälgarna är av smidd magnesium
redbull körde med både magnesium och kolfiber förra året, klämmde lite på deras godsaker i bepåboxen i assen förra sommarn, det va sydafrikanska BlackstoneTec fälgar, nice nice.
för att inte tala om titan avgasrör, knappt mätbar vikt.

nya M1an är löjligt snygg, fredag morgon på eurosport, då börjar livet igen...
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det tekniska kan jag inte kommentera, men detaljerna, symmetrin och lacken är fruktansvärt snygga. Jag har den bilden som skrivbordsunderlägg.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Macho Woman skrev:
Det tekniska kan jag inte kommentera, men detaljerna, symmetrin och lacken är fruktansvärt snygga. Jag har den bilden som skrivbordsunderlägg.

Jag också. Dessutom har jag fått fin inspiration till en eventuell kraschkåpe-lackering. Det står nu mellan denna kombination och Hagas R7a anno 1999.
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nyteknik skrev:
Hondan ser ju faktiskt ganska annorlunda ut jämfört med övriga. Hondans kåpa är smalare och som det skrivits optimerad för stabilitet snarare än toppfart. Ändå gör den 325 blås. Det är rätt ballt tycker jag.

Dyker nog upp på Yamma och Suzuki om 5år också... :D
Ligger ju alltid steget efter Honda... :fakta
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top