Nybörjar hoj >700cc

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Hej på er Allah.
Nä, inte hoj till mig. Frun (som övningskör) behöver nåt på minst 700cc för tungt mc-kort. Om vi köper en sån så slipper vi låna hoj till uppkörning.
Hon övningskör på min Monster. Den tycker hon ungefär följande om: Sadelhöjd=ok. Lutar framåt mot styret=för mycket.
Hon gillar sittställning på Honda Hornet 600 men ej Yamaha Fazer. (Känslig?) Jag gissar att nya Kawa ER-6 kan passa henne. Ducce Multistrada :tummenupp (som jag vill ha) är för hög att sitta på.
Men... Hon leter after:
Minst 700cc. Relativt låg sadelhöjd. Ganska så upprätt sittställning. Kåpa eller ej vet hon inte i dagsläget. Årgång 2000 och framåt.
Nån som har nåt tips om hojmodell som passar in på beskrivningen ovan?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Er6-n är kanon. Jag är sugen på en sån som andra hoj, dessvärre har den ju 'bara' 650 cc och går därmed inte att köra upp med.

Min retro-racer kan jag varmt rekomendera, sitthöjd 77 cm, upprätt körställning extremt lättkörd. Vanlig Bonneville = 790 cc, T100 = 865 cc.

Med öppnare dämpare och annat filter, och munstycken får man ur den lite drygt 70 kusar, som räcker och blir över för en newbie som mig. Dessutom fantastiskt snygg tycker jag. Försäkring genom IF också bra mellan ca 2100 - 4100 per år för helfärsäkring.

Så här ser den ut med 163 cm kvinna på:

Bifogat

• T 100.jpg
    T 100.jpg
    111.7 KB · Visningar: 320

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
såklart..hon gilla ju hornet 600 så vafö inte en 900? :tummenupp

CaféRacer

Medlem
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
..
Monster 800 el 900 säger jag :tummenupp Körställningen kan man ju ändra om man byter styret och sänker den lite där bak. Helt klart ett Monster hon ska ha!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Man kanske ska kika lite längre än till bara övningskörnings/uppkörningshojjen. Vad vill hon ha för hoj sen, när hon har lappen? Låt det styra.

Last edited:

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Cb 750

Det hon skall köpa är den ultimata övn körnings mcn, en honda cb 750 Sevenfifty. Jag har en till salu årsmodell -99

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Suzuki gsx 750 är en väldigt bra mc att övningsköra och köra upp på. Jag körde med en sån när jag tog mitt kort. En sån kan du få för en rätt bra pris. Tror dom ligger runt 35-40 på annons, går säkert att få ner lite till.

//Mheel

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
gsx 750, cb750, hornet 900 eller Bonneville. Tack. det är lite att fundera på.
Nånstans i mitt minne finns en bild av trafikskolans mc. Tror det är en gs(x?)750 som hon inte var helt förtjust i men jag är inte helt säker.
Vad gäller Monster så tror jag det är nämnt redan i mitt första inlägg...
Tack alla ni som svarat seriöst. Hoppas på flera hojtips. Får se vad det blir framåt våren och, jo, vi har tänkt längre än till bara uppkörningen. Det ska vara hennes hoj ett tag framöver även efter uppkörningen.
Brum brrrrruuuuuuummmmmm........ :squid

Jonathan

Guest
Kanske en Bandit 1200 ?

Har ej kört en själv.
Men jag gissar på att det skulle vara en bra första hoj kanske.

* Inte speciellt hög effekt (ketchupeffekt alltså)
* Relativt liten och smidig
* Låg ?
* Lär väl inte ha mördar försäkring heller

Observera att detta endast är gissningar, men jag tror stenhårt på en Bandit :)

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag är minst tredje ägaren i rad som använt hojen till att köra upp med så det är nog inte fel. Dessutom har den varit perfekt att pendla med.

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Varför inte en VFR 800 hysad sadel höjd och skaplig motor karaktär. Sitter ganska upprätt på sånna oxå. :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
bsajanne skrev:
Hej på er Allah.
Nä, inte hoj till mig. Frun (som övningskör) behöver nåt på minst 700cc för tungt mc-kort. Om vi köper en sån så slipper vi låna hoj till uppkörning.
Men... Hon leter after:
Minst 700cc. Relativt låg sadelhöjd.

En FZR 1000 är låg 77 cm men nackdelen är att den är tung.
Edit..såg inte att det gällde 2000 o framåt.. Hornet 900 är då mitt förslag.

Lycka till med hojvalet.

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Triumph Truxton! Övningskör med stil :tuttar Låg, lätt och snäll, den borde passa. Dessutom är den snygg.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Det är väl dumt att köpa en mc för uppkörningen? bättre hon hyr / lånar en mc den dagen om det är nått annat som passar bättre.. Ska ju leva med den också!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför inte en Triumph Speed Triple, lättkörd och rätt bekväm hoj som går att busa på bra med om man känner för det..?

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Hej på er alla som skriver.
Jag kollar av här lite då och då. Det kommer in lite nya förslag med jämna mellanrum. Bl.a. VFR 800 måste vi kolla upp åxå. Kawa Z750 har jag ett svagt minne av att vi kollade på hos Mc Varuhuset i 08. Den fick godkänt av henne men inte min son. Han gillda baksätet på Hornet. Det var därför vi började spana in den men vi kom fram till att den är för liten att köra upp på. Sen har vi börjat leta större hoj som ska vara med i framtiden. Hon vill helt enkelt övningsköra på samma hoj hon kör upp på och sen ha kvar den ett tag framöver, typ 1 år eller 3.
Jag vet att man kan hyra hoj för uppkörning av trafikskolorna. Det är ett bra alternativ tycker jag men, grabbar, ni vet ju vem som bestämmer hemma. :lol
Alla tips tas tacksamt emot. Hoj inhandlas under vintern/våren.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...