Nybörjar hoj >700cc

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Rasorblade skrev:
Du får ursäkta men jag läser alltid fel på ditt namn. Tror hela tiden det står "bajsjanne" :hihi Sorry
Du är förlåten. Jag tycker om dina bröst... :pannkyss

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
bsajanne skrev:
Hej på er alla som skriver.
Jag kollar av här lite då och då. Det kommer in lite nya förslag med jämna mellanrum. Bl.a. VFR 800 måste vi kolla upp åxå. Kawa Z750 har jag ett svagt minne av att vi kollade på hos Mc Varuhuset i 08. Den fick godkänt av henne men inte min son. Han gillda baksätet på Hornet. Det var därför vi började spana in den men vi kom fram till att den är för liten att köra upp på. Sen har vi börjat leta större hoj som ska vara med i framtiden. Hon vill helt enkelt övningsköra på samma hoj hon kör upp på och sen ha kvar den ett tag framöver, typ 1 år eller 3.
Jag vet att man kan hyra hoj för uppkörning av trafikskolorna. Det är ett bra alternativ tycker jag men, grabbar, ni vet ju vem som bestämmer hemma. :lol
Alla tips tas tacksamt emot. Hoj inhandlas under vintern/våren.
Håller med, kolla upp VFR 800, detta är min förstahoj och sitthöjd, armvinkel, motorkaraktär m.m.är perfekt för en nybörjare. Det enda som jag skulle vilja varna för är vikten. Vet att mclinda här på forumet bytte sin av just den anledningen.

Lycka till!

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
Om inte 90000 i inköp är allt för dyrt skulle jag titta på nya BMW 800 med parallel-twin. Bra försäkring och säkerligen helt perfekt som nybörjarhoj.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
bsajanne skrev:
Hej på er alla som skriver.
Jag kollar av här lite då och då. Det kommer in lite nya förslag med jämna mellanrum. Bl.a. VFR 800 måste vi kolla upp åxå. Kawa Z750 har jag ett svagt minne av att vi kollade på hos Mc Varuhuset i 08. Den fick godkänt av henne men inte min son. Han gillda baksätet på Hornet. Det var därför vi började spana in den men vi kom fram till att den är för liten att köra upp på. Sen har vi börjat leta större hoj som ska vara med i framtiden. Hon vill helt enkelt övningsköra på samma hoj hon kör upp på och sen ha kvar den ett tag framöver, typ 1 år eller 3.
Jag vet att man kan hyra hoj för uppkörning av trafikskolorna. Det är ett bra alternativ tycker jag men, grabbar, ni vet ju vem som bestämmer hemma. :lol
Alla tips tas tacksamt emot. Hoj inhandlas under vintern/våren.

Vad ska hon ha den till? Monster eller Hornet 900 (Monstret är ju klart mycket charmigare) tror jag skulle funka men ska ni ut och åka lite längre turer så är ju en naken hoj inte optimalt. VFR 800 har jag aldrig kört men jag har en polare som aldrig skulle köpa något annat, han tycker den har allt (han är inne på sin 5:e). Fazer 1000 är också jävligt trevlig med neutral körställning men sadelhöjden är ju lite mer tilltagen förstås,
Z750 var jag sugen på ett tag tills jag upptäckte att den kostar blod att försäkra, lika mycket som en plastraket, vilket är döden för en naken modell. Modellen har heller inte blivit någon försäljningsucce i Sverige (i synnerhet när det kommer en S-variant med halvkåpa) vilket såklart påverkar andrahandsvärdet.

Rasorblade skrev:
Du får ursäkta men jag läser alltid fel på ditt namn. Tror hela tiden det står "bajsjanne" :hihi Sorry

:) satt och tänkte på exakt samma sak....antar att man läser det man vill läsa :rolleyes: det är inte så att du läser "FCUK" som något annat när du ser en tjej men en sån tröja..??

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
fazerfun skrev:
Vad ska hon ha den till? Monster eller Hornet 900 (Monstret är ju klart mycket charmigare) tror jag skulle funka men ska ni ut och åka lite längre turer så är ju en naken hoj inte optimalt.

:) satt och tänkte på exakt samma sak....antar att man läser det man vill läsa :rolleyes: det är inte så att du läser "FCUK" som något annat när du ser en tjej men en sån tröja..??

Övningsköra. Dagsturer till fiket. Ett par träffar varje år med tält. Det är väl vad vi gör med hoj. Vet ej om tänker åka hoj till jobbet varje dag. Det visar sig i framtiden.

"FCUK" på en tjejäs t-skjorta betyder *....* Vadå? Nu känner jag mig så där begåvad igen precis som när jag skriver insändare med massa moraler i... :D

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
Jag har för mig att gränsen för tung MC vid uppkörning ligger på 750cc. För när jag körde upp för tung, så lånade jag en Honda NTV(?) som var uppborrad till 750cc just av den orsaken.

Rätta mig om jag har fel =)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
bsajanne skrev:
Övningsköra. Dagsturer till fiket. Ett par träffar varje år med tält. Det är väl vad vi gör med hoj. Vet ej om tänker åka hoj till jobbet varje dag. Det visar sig i framtiden.

"FCUK" på en tjejäs t-skjorta betyder *....* Vadå? Nu känner jag mig så där begåvad igen precis som när jag skriver insändare med massa moraler i... :D

som sagt, åka längre sträckor med en naken hoj är ju inte optimalt även om det går med lite vilja. Jag gillar Monster 900 skarpt men VFR 800 kanske ni ska kika lite närmare på.

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Hittade det här på internet hos vägverket. www.vv.se

För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.

I mitt första inlägg så finns det en kryptisk rad om Monster. Hon vill inte ha en Monster. Nu är det tydligt.
Vi ska försöka spana in VFR, Suzuki och kawa 750 modeller och Hornet 900.
Naket går bra korta sträckor, dvs, inte mer än ca 50 mil/dag.
Jag har lånat en hoj med kåpa en gång på långresa. Skönt! Kände mig pigg när jag kom fram... iofs bara 42 mil den gången men ändå.
Nu väntar jag på årets slut. :D
Gott Nytt År på er Allah. :fyllisar

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Rasorblade skrev:

Jag som trodde att BS i namnet BSAJANNE stod för vilken läggning han har. För så är det ju på många andra sajter :tummenupp

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Maria1980 skrev:
Jag som trodde att BS i namnet BSAJANNE stod för vilken läggning han har. För så är det ju på många andra sajter :tummenupp
Jag vet inte vilken sajt du drömmer om :tuttar men jag är på sporthoj pga motorcyklar.
Kolla in på http://www.bsaoc.org/ så finns det en hel del länkar som handlar om bl.a. BSA. :tummenupp

Liten fundering av hur du läser/tänker. Om BS står för någons läggning, vad står då AJANNE för??? :va

Nu vet du förstås redan hur det är i det här fallet men ibland undrar jag hur folk läser eller rättare sagt inte läser. Jag ser förstås hur folk skriver och det säger en del... men inte allt. :kocko

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Hornet 900 är vettig, men det dräller ju av billiga kåpförsedda hojer som man kan köra på. Hon kommer i egenskap av att vara en smart tjej säkert välja något japanskt, massproducerat med hög tillförlitlighet och bra köregenskaper. Motsatsen till din monster allså.
Ni kommer ständigt båka om det där och du kommer ångra att hon tog körkort.

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Victor skrev:
Hornet 900 är vettig, men det dräller ju av billiga kåpförsedda hojer som man kan köra på. Hon kommer i egenskap av att vara en smart tjej säkert välja något japanskt, massproducerat med hög tillförlitlighet och bra köregenskaper. Motsatsen till din monster allså.
Ni kommer ständigt bråka om det där och du kommer ångra att hon tog körkort.
Jag skulle bli förvånad om hon inte vill ha en tillförlitlig japansk plastgris. :hjälm
Mitt Monster har rullat 4500 mil utan problem. Ja, lite trassel då. Jag har bytt tändstift och gasvajrar. Tankar och servar och bara njuter. :hoppa
Vi bråkar inte. Vi är nygifta och kära upp över öronen. :pannkyss
Hoj med kåpa. Vet inte. Hon tycker att hon lutar för mycket framåt, dvs hänger på styret, på Monstret. Hon har en gammal nackskada från fotboll som inte gillar det. Toppkåpa går förstås bra men då är det en hög offroad eller liknande och hon vill sitta med båda fötterna i marken men inte på en custom. Det är svårt med hoj... Hornet 900 är förmodligen ett bra alternativ.

Last edited:

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
bsajanne skrev:
Jag vet inte vilken sajt du drömmer om :tuttar men jag är på sporthoj pga motorcyklar.
Kolla in på http://www.bsaoc.org/ så finns det en hel del länkar som handlar om bl.a. BSA. :tummenupp

Liten fundering av hur du läser/tänker. Om BS står för någons läggning, vad står då AJANNE för??? :va

Nu vet du förstås redan hur det är i det här fallet men ibland undrar jag hur folk läser eller rättare sagt inte läser. Jag ser förstås hur folk skriver och det säger en del... men inte allt. :kocko

Aah, inte ta det så. Jag försökte bara vara lite ironisk, men misslyckades eftersom du inte tog det på rätt sätt. Självklart förstår jag att det inte är det du syftar på i valet av namn.

Ska kika på länken :Bugar

Gott nytt år!

bsajanne

Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Maria1980 skrev:
Aah, inte ta det så. Jag försökte bara vara lite ironisk, men misslyckades eftersom du inte tog det på rätt sätt. Självklart förstår jag att det inte är det du syftar på i valet av namn.

Ska kika på länken :Bugar

Gott nytt år!
Ja, då blev det 1-1 nu! :tummenupp
Gott Nytt År.
Har kollat in din klubb åxå. Kanske tar med frun på hoj och kommer förbi nån gång. Inte så långt från Märsta.
Går nya hojen bra?

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
bsajanne skrev:
Hornet 900 är förmodligen ett bra alternativ.

jao den är riktigt go den, men jag har för mig att ja inte tyckte den var direkt låg..=?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...